oseriösa säljare och köpare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Vem är oseriös? Philip eller Thielsäljaren? (läs inlägg först ;-) )

Philip
10
25%
Thielsäjaren
30
75%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
philip

oseriösa säljare och köpare

Inläggav philip » 2008-03-03 00:06

Jag har precis blivit kallad tramsig och oseriös av en säljare idag så jag kände mig lite nere och är tvungen att skriva av mig, samtidigt kolla hur ni uppfattar mitt agerande och kanske berätta egna roliga/deppiga anekdoter om begagnad hifi.

Jag svarade på en annons om ett par Thiel på hifimagasinet. Prutade lite men när det inte gick så skrev jag att jag tar högtalarna ändå. Säljaren ville inte sälja högtalarna till mig olyssnat, varför vet jag inte. Jag svarade att jag inte hade några intentioner att lyssna på högtalarna utan att jag köper dem ändå. Säljaren avböjde än en gång köp utan lyssning först. Ok, tänkte jag då får jag väl lyssna på dem då så jag svarade att jag kan tänka mig att lyssna på dem. Säljaren svarade då att han skulle resa bort ett tag men att lyssning kunde ske senare.

Samma dag lite senare såg jag en annons på ett par andra högtalare jag kunde tänka mig så jag köpte dem istället och skrev helt enkelt till säljaren av Thielerna att jag inte köper dem.

Men nu kommer det konstiga, svaret jag fick av säljaren idag var att jag var oseriös eftersom jag först velat köpa högtalarna men ångrat mig. Jag frågar mig: hur kan JAG vara oseriös när det var han som stoppade affären två ggr?

Är det någon av er som kan förklara? När jag frågade säljaren sa han bara att jag var tramsig.

Jag tycker att säljaren är oseriös när han sätter ut en annons och sedan inte vill sälja till mig trots att jag erbjuder utsatt pris. Jag tycker att säljaren inte kan förutsätta att jag ska lyssna på hans högtalare bara för att han "kräver" det för köp.

Vad tycker ni?

//P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-03 00:27

Jag tycker att du tycker rätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-03 01:49

Om IÖ kräver det, så kan väl andra? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-03 02:31

Ändå röstade jag att säljaren var oseriös.

För inte tusan skulle jag klaga på en person som jag vägrar sälja
till ohört (det vill säga alla kunder av Ino-högtalare större än piP)
och som då drar tillbaka sin köpvilja.

Tvärtom är det ju vad jag vill att de skall göra. Jag vill ju bara sälja
till dem som vill komma och lyssna först. De andra vill jag skall köpa
något annat.

Den som inte vill lyssna FÅR inte köpa.

Och i det här specifika fallet undrar jag förstås: Varför ville han att
du skulle komma och lyssna?
(Jag förmodar när jag frågar det, att du redan hört ett par sådana
högtalare och därför visste att du ville ha ett par av dem. Varför
ville han då att du skulle lyssna på dem igen? Om det hade varit
Jim Thiel själv skulle jag förstås kunna förstå honom, han kanske
ville berätta något om dem, men annars fattar jag inte.)

Det låter mest som om han hade en annan köpare på tråden som
han trodde kanske ville bjuda mera, men som sedan hoppade av.
Kanske han ville köpa sig lite tidsfrist helt enkelt? Så när den andra
snubben hoppade av blev du intressant igen...

Någon som har några andra teorier? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-03 02:58

Jag behagade skämta, vilket :wink: menades med.

Mvh Björn//

ps: du läser i.a.f. det mesta på faktiskt IÖ, vilket framgår här :ds
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-03 04:11

Att du skämtade var uppenbart. :wink:

Ändå kan det ju kommenteras (för även skämt kan bära sanningsfrön!).

Jag tycker t ex inte att det är någons sak att underkänna en säljares
önskan att kunderna skall lyssna innan de köper. Däremot kan man
tacka nej då, eller fråga sig VARFÖR.

(Philip gjorde antagligen båda dessa.)

Vad frågan handlade om var (väl?) inte om säljarens begäran om att
köparen skulle lyssna före köp som var dum, utan det var väl det att
han sade att Philip var tramsig och oseriös, då Philip hade anmält att
intresset falnat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-03 07:48

Ni kom inte överens helt enkelt. Man behöver inte veta vems "fel" det var.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-03 07:54

Jag undrade också varför man så betämt krävde lyssnng på plats, men så kom jag på att den enda rimmliga anledningen skulle vara att undkomma tjaffs om att de var skadade innan köp, alltså med avseende på funktionalitet innan transport. Inte så dumt faktiskt.

Frågan är istället hur smart det är med en annonsering som kräver lyssning när man ämnar åka bort...

Att leta fel i efterhand är ju meningslöst, men säljaren var säkert frustrerad, särskillt om han tackat nej till andra intressenter.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-03-03 10:06

philip,
kanske han/säljaren bara hade en dålig dag...

Bara att lägga bakom sig & knalla vidare, finns ju större saker att grubbla över som t ex. när slocknar solen & vad gör vi då? ;)

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-03 11:00

OJ! Jag tryckte på fel knapp, läste fel i rubriken! Jag tycker som de andra att säljaren argumenterar konstigt. Om du vill köpa dem utan att lyssna på dem är det väl din ensak. Men det är väl inget att bry sig om, knäppskallar finns överallt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-03 12:10

Troligtvis ville säljaren förvissa sig om att du godkände dem och att det inte var något fel på dem vid leverans.
Detta för att han själv ville slippa efterstrul.

Att han ville vänta, kan ju säkert vara att han väntade fler budgivare att köra mot varann, eller så skulle han faktiskt resa bort.

Jag skulle inte bry mig vilket, han får skylla sig själv. Och du också. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-03 12:21

Affald skrev:philip,
kanske han/säljaren bara hade en dålig dag...

Bara att lägga bakom sig & knalla vidare, finns ju större saker att grubbla över som t ex. när slocknar solen & vad gör vi då? ;)

//Johnny

ja jo jag vet, det är bara det att jag blev så osäker på om jag gjorde något fel eller inte. Det är inget viktigt i det stora hela men jag vill göra rätt för mig.
I normala fall hade jag inte brytt mig men denna gång var omständigheterna märkliga.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-03 12:32

Jag kan se en poäng med att säljaren ville att du skulle lyssna. Han känner inte dig, han vet inte hur seriös du är. Han vill gardera sig mot klagomål från köparen av typen "de låter förj*vligt ju!" och liknande. Det kanske inte räcker för honom att du vet hur denna modell låter, han kan (faktiskt) ha en önskan att veta att du vet att just det paret är OK INNAN affären är avklarad.
Det är en aspekt. Den andra är att han kallar dig oseriös när du tackar nej till affären. Det skulle inte jag ha gjort, vad jag hade tyckt det vet jag inte. Alltså han borde inte ha sagt så.

BTW Philip, gratta din flickvän för fina recensioner!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-03 13:03

dimitri skrev:.

BTW Philip, gratta din flickvän för fina recensioner!

Absolut, finns även en el perro tråd här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22234

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-03 13:46

screen skrev:Om IÖ kräver det, så kan väl andra? :wink:

Mvh Björn//

Förstod att det skulle komma på tal, men jag valde att inte skriva en förklaring på det. Jag tycker dock att Ingvar gör rätt. Det är ju hans konstruktion och med så mycket arbete bakom förstår jag att han vill föreläsa om dem plus låta alla lyssna innan köp.

Den här killen säljer ju bara vidare ett begagnat par högtalare. För honom kan det inte ligga något mer bakom än en försäljning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-03 13:50

screen skrev:Jag behagade skämta, vilket :wink: menades med.

Mvh Björn//

ps: du läser i.a.f. det mesta på faktiskt IÖ, vilket framgår här :ds

Sorry att jag svarade så seriöst förklarande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-03 15:12

Svante skrev:Ni kom inte överens helt enkelt. Man behöver inte veta vems "fel" det var.

Behöver? Nä, men man kanske vill! :wink:

Många människor vill ju ofta lära sig mera - även när det gäller
sådana saker som sociologi. Ser inget fel med det. Tvärtom så
förstår jag det.

Tycker Philips tråd är intressant, och kan även förstå att han vill
ha andras uppfattning avseende på huruvida det var rimligt av
säljaren att kalla honom nedvärderande saker, bara för att han
förlorade intresset av att köpa på grund av säljarens beteende.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-04 01:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: oseriösa säljare och köpare

Inläggav Greensleeves » 2008-03-03 17:30

philip skrev:Jag har precis blivit kallad tramsig och oseriös av en säljare idag...

När folk börjar kalla andra saker, anser jag att man lugnt kan dra sig tillbaka. Man kanske t.o.m. bör göra det. Jag har varit med om Linn-försäljare som hårdhänt ska uppfostra mig till rätt uppfattning om ljudåtergivning, där jag helt enkelt skulle begripa att Linn-soundet - i samtliga fall som kan tänkas på denna planet - låter bättren än konkurrentfirmornas prylar. Då, på 1980-talet, kände jag mig småirriterad. Idag hade jag förmodligen blivit en smula förtjust, och tyckt att här öppnar sig en utmärkt möjlighet att bedriva ett amatörsociologiskt studium värt namnet. Ett studium som måhända kunde benämnas En fallstudie av den sällsamma arten Homo Linnicus... 8)

philip skrev:... så jag kände mig lite nere och är tvungen att skriva av mig, samtidigt kolla hur ni uppfattar mitt agerande och kanske berätta egna roliga/deppiga anekdoter om begagnad hifi...

Jag hoppas att stödet från detta forum kan ge dig livsgnistan åter..! :)

philip skrev:... Jag svarade på en annons om ett par Thiel på hifimagasinet. Prutade lite men när det inte gick så skrev jag att jag tar högtalarna ändå. Säljaren ville inte sälja högtalarna till mig olyssnat, varför vet jag inte...

Likt andra på detta forum, tror jag att säljaren ville undvika att hamna i en situation där en missnöjd köpare ville återlämna högtalarna genom att söka tvinga kunden att lyssna innan. Han kanske rent av har rådgjort med juridiskt skolade personer som sagt något i stil med: "... om du kan få köparen att lyssna före köpet, torde denne ha mycket svårt att få rätt i en domstol i det fall han vill häva köpet...".
Tja. Någonting sådant. Perhaps.

philip skrev:... jag var oseriös eftersom jag först velat köpa högtalarna, men ångrat mig. Jag frågar mig: hur kan JAG vara oseriös när det var han som stoppade affären två ggr?

Är det någon av er som kan förklara? När jag frågade säljaren sa han bara att jag var tramsig...

Nästa gång du ev råkar ut för någonting liknande, kan du ju alltid föra fram följande försynta fråga: Ursäkta mig min herre, men om det tillåts ställer jag gärna följande försiktiga fråga: Vilken underliggande värdeskala och vilka underliggande bedömningskriterier behagar ni använda när ni hävdar att jag är tramsig..?

Jag föreslår vidare att du använder all din mänskliga förmåga för att förmå dig till att ställa frågan ovan i en neutral, för att inte säga vänlig ton (allt för att inte telefonförbindelsen direkt ska avbrytas etc.).

Därutöver bör ordet tramsig uttalas väl artikulerat. :wink:

Tja. Hoppas din självkänsla repar sig. Snabbt och kraftfullt. Du är nämligen lika välbehövlig i den här världen som någonsin någon annan. :wink:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-03 17:50

Eller också kan man be säljaren dra åt helvete!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-03 19:53

Att vara seriös är ju att inte springa och titta på andra prylar utan man visar väldigt intresse för just en/den prylen och givet måste man då lyssna/titta och känna. Viktigt för båda parter. Surra en stund och knyta lite band med varandra. Det är inte köpare och säljare utan partners i hifi som delar erfarenheter och har ett värde på detta i form av en slant. Så DU är oresiös. Sen om man måste vara seriös ? det vette katten. Jag är det oftast inte när jag handlar utan köper allt till underpriser och en sådan säljare gives me the creeps!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2008-03-03 20:32

Om jag är villig att betala för en produkt så ska väl inte säljaren bry sig om varför jag vill ha den igentligen....att man måsta lyssna/se på en produkt innan man köper anser jag löjligt, då kan säljaren behålla produkten. Däremot så kan det ju vara bra att lyssna/se på produkten innan köp, men det är ju köparens sak att avgöra. :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-03-03 20:43

Om "ska resa bort ett tag" är ordagrant citerat så är det fullständigt oseriöst och gör att säljaren fördröjer och hindrar affären att slutföras.
8) Kräver han lyssning innan affär så får han se till att lyssningen kan genomföras så snart du vill eller skylla sig själv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-03 21:08

Men ärligt talat, no offense philip, men jag tycker det var lite knasigt på båda hållen :)

Alltså, säljaren får ju sätta vilka villkor som denne behagar - och lida konsekvenserna därav. Det kan man inte säga nåt om, hur dumma kraven än är (orimligt pris, hämtas 09:30 - 10:00 torsdag den 28:e i haparanda, tvångslyssning osv.)

Svarar man på en annons och säger att man definitivt skall ha dem oavsett säljarens krav så sticker man ju ut hakan - man riskerar faktiskt att ses som lite otydlig om man sedan inte fullföljer. Dessutom tar man inte ju säljarens krav på riktigt allvar - villkor som man ju i praktiken bara kan förhandla bort, inte tvinga bort.

Däremot är det inte säljarens sak att tala om för köparen att denne varit oseriös, eller tramsig 8O , lika lite som det är nån ide att tala om för säljaren att dennes krav är idiotiska. Oseriös är ju imho dessutom fel/väl starkt ord i sammanhanget.

Här blev det kanske fel för att det var två kompromisslösa attityder som möttes...? Och en otrevlig säljare dessutom.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2008-03-03 21:10

Det är väl ändå köpare som ställer kraven, inte säljaren....nu pratar vi döda ting. Levande varelser är en helt annan sak.....

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-03-03 21:12

jag har inte alla fakta i målet för att döma, tex hur långt det är mellan köpare och säljare, hur lång tid om gick mellan första kontakt och det att affären gick i stöpet. Ändå tycker jag säljaren verkar vara en knepig typ, liksom oförskämd när det inte blir affär. Seriös eller inte är kanske inte rätt ord. Att resa bort när man lagt ut en annons är ju inte så smart om man är så mån om att det ska vara seriöst.

Som köpare tycker jag det är en självklarhet att alltid jämföra olika alternativ, och därmed lämna en eller flera presumtiva säljare i sticket. Säljaren kan på samma sätt ha flera köpare på gång och någon kan bli utan. Bra att var tydlig om det är högstbjudande eller först till kvarn som gäller.

När jag själv sålt lite mindre och billigare prylar på HiFimagasinet har aldrig någon provlyssnat. Ibland bara emailkontakt, göra upp frakt och affären i lås. Ibland telefonkontakt (känns mer seriöst än någon som bara mailar hit och dit med skambud - men visst kan man göra så som köpare och som säljare kan man välja att ignorera det). En gång ringde köparen minuter efter annonsen satts ut och var på plats en kvart senare. inte för att lyssna utan för att lasta in högtalarna i bilen.

Själv skulle jag helst inte köpa utan att lyssna, men om jag vet vad det är för produkt redan och litar på säljaren att allt fungerar är det ju onödigt. Beror även på hur långt det är att åka och lyssna och vad prylarna kostar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-03 21:12

The_Man skrev:Det är väl ändå köpare som ställer kraven, inte säljaren....nu pratar vi döda ting. Levande varelser är en helt annan sak.....

Men säljaren kan väl också ställa krav..? Eller hur menar du? Man förhandlar tills kraven på båda sidor är ömsesidigt acceptabla. Annars tack o hej.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-03 21:26

Säljaren kanske tyckte om högtalarna och ville att någon som verkligen gillar dem skulle förvalta dem vidare. Han kanske blev besviken över något som hen tyckte var slappt intresse för själva högtalarna. Att det inte bara handlar om pengarna egentligen utan kanske någon missriktad välvilja mot framtida ägaren.

Köparen å andra sidan kanske tyckte att säljaren var för svår. Trots att köparen gått med på det som säljaren hade som villkor och pris så dyker ytterligare villkor upp och han tröttnar.

Situationen blir hursomhelst: han vill jag inte köpa/sälja högtalarna av/till. Det slutar handla om högtalarna och handlar istället om en bristande kommunikation/förståelse mellan säljare och köpare. Personligt. Det är sånt som händer. Ser man ofta i mäklarbranchen att mäklare och spekulant inte beter sig som den andre förväntar och det skapar ett kommunikationshinder. Leder till att en lägenhet som spekulanten kanske vill ha, går till någon annan pga mäklaren.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2008-03-03 21:30

phloam skrev:
The_Man skrev:Det är väl ändå köpare som ställer kraven, inte säljaren....nu pratar vi döda ting. Levande varelser är en helt annan sak.....

Men säljaren kan väl också ställa krav..? Eller hur menar du? Man förhandlar tills kraven på båda sidor är ömsesidigt acceptabla. Annars tack o hej.

Nä när man ska sälja en pryl så ser jag inget som helst behov av krav från säljaren...jo ett och det ska eventuellt vara priset.(men även där kan man få släppa sina krav som säljare...om man nu vill sälja produkten)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-03 23:03

JTarnstrom skrev:Eller också kan man be säljaren dra åt helvete!

Tärnström

Det hade jag gjort :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-03-04 00:53

The_Man skrev:
phloam skrev:

Nä när man ska sälja en pryl så ser jag inget som helst behov av krav från säljaren...jo ett och det ska eventuellt vara priset.(men även där kan man få släppa sina krav som säljare...om man nu vill sälja produkten)

Det är den som sätter ut en annons som kan ställa eventuella krav.

Sedan må det vara en köpes- eller säljesannons.

Nästa

Återgå till Köpråd