Renovering Carlsson OA4-Typ2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterM

Renovering Carlsson OA4-Typ2

Inläggav PeterM » 2008-03-03 12:26

Hej

Jag har fått min fars gamla OA4-typ2 och hade tänkt få de så välljudande de kan bli. Därför har jag tänkt byta diskantelement i dem. Min förhoppning har varit/är att montera det nya elementet specificerat av SSC (ersättaren tilll Peerlees CT62) eller montera bättre begagnade MT20 eller MT24 (8 ohm). Så då över till mina funderingar kring impedans och delningsfilter.

Enligt http://www.carlssonplanet.com/oa4ii.php ska det enligt den tekniska specifikationen sitta tre diskanter i OA4-typ, två 8 ohm och en 16 ohm. Hur är dessa kopplade på delningsfiltret? Parallellkopplade?

I mina sitter det tre st 16 ohms diskanter. Är det någon som kan klargöra om detta kan vara original och om det finns olika bestyckningar på dem vid leverans? Min far ska enligt uppgift inte gjort något åt högtalarna och han köpte dem nya.

Hur monterar jag tre 8 ohmare så det blir rätt impedans?

Hur monterar jag fyra 8 ohmare så det blir rätt impedans?

Hur noga är det att ha rätt impedans över delningsfiltret?

Hur reagerar delningsfiltret på impedansförändringar?
Inte alls eftersom spolarnas motstånd är mångt mycket större så diskanternas koppling spelar ingen större roll?
Oerhört stor effekt eftersom brytfrekvensen ändras och helt fel frekvenser körs ut på diskanterna?

Någon som kan förklara för en novis hur detta fungerar?

Mer info om AO4 http://www.carlssonplanet.com/oa4ii.php

MVH, Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Ellära

Inläggav lennartj » 2008-03-03 16:08

Lite ellära:
seriekoppling av två motstånd blir helt enkelt summan a + b = c
( 8 + 8 = 16)
parllellkoppling är lite knepigare man ska ta ett genom respektive värde
1...1...1.......1.....1....1
- + - = - ex.-- + -- = --
a...b...c......16...16....8

Med två 8 ohms i serie får du 16 ohm och så kopplar du en 16 ohms parallellt med de två i serie så hamnar du på 8 ohm igen (samma som baselementet).
Med tre 8 ohms kopplade på samma sätt hamnar du på 5,3 ohm, kopplar du alla i serie blir det 12 ohm, du kan inte koppla samman tre 8 ohms högtalare så att de tillsammans blir 8 ohm.
Du måste ha en fjärde 8 ohms högtalare eller ett 8 ohms effektmotstånd.
Då kopplar du dem två och två i serie och kopplar de båda paren parallellt.

Gick det att fatta utan inscannad skiss?
Det går inte att skriva bråktal med forumets editor, du får försöka tänka bort punkterna mellan ettorna i täljarna och mellan a b c osv i nämnarna.
Jag var tvungen att sätta in dem för att mellanslag försvinner.

Användarvisningsbild
PeterM

Inläggav PeterM » 2008-03-03 17:12

Hej och tack för svaret.

Jag ser att jag varit lite otydlig. Jag kan elläran så där är inga frågetecken. Det är mer hur impedansen verkligen påverkar ljudet och hur viktigt det är med rätt impedans på delningsfiltret :oops:

Jag har nu 3st 16 ohm vilket kan resultera i 5.3 ohm eller 10.7 ohm, vilket inte överenstämmer med baselementet. Är detta ett medvetet val av Carlsson?

Då jag byter diskanter ska jag sikta på 5.3, 8 eller 10.7 ohm i OA4?

MVH, Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-03 19:05

Man kan inte bara byta diskanter till annan impedans utan att modifiera filtret. Att ha olika impedans på diskanter har ofta nyttjats av SC för att få olika ljudstyrka på olika diskantelement (beroende på hur de riktats/placerats). Att då ersätta med andra värden handlar inte bara om att få till en korrekt resulterande impedans mot filtret utan även att ljudstyrkan blir rätt, dels sins emellan diskanterna, dels gentemot basen.

Om du tänker byta diskanter så föreslår jag att du räknar ut ett helt nytt filter som matchar ingående element både avseende delningsfrekvens och ev dämpning av diskanterna.

Lite märkligt är det att man använt en 16 ohms bas men anger den resulterande impedansen till 7 ohm för hela högtalaren. Finns det inte någon som vet hur filtret ser ut i original, som kunde hjälpa till att reda ut detta!?

Användarvisningsbild
PeterM

Inläggav PeterM » 2008-03-03 19:44

Hej igen.

Jag har tagit tre bilder på undersidan av baffen:

http://www.minhembio.com/Peter%20M/174213/

Där kan ni se att alla tre diskanter är parallellkopplade vilket ger 5.3 ohm. Hur ska jag då koppla in 4 st 8 ohmare? Ska jag montera dem till 3.2 eller 8 ohm? Eller är det dumt att ha 4st 8 ohmare?

Jag har också lagt upp en bild på bredbandselementet. Är det någon som kan avgöra om det är 8 eller 16 ohm?

MVH, Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-03 19:49

Montera 4 st 8 Ohms diskanter i Y-konfiguration, använd samma filtervärden som i OA5.

Det blir en bättre högtalare än OA4 orginal, och samtidigt är det ju i princip sanktionerat av SSC.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PeterM

Inläggav PeterM » 2008-03-03 21:38

Hej och tack för svaren

Montera 4 st 8 Ohms diskanter i Y-konfiguration, använd samma filtervärden som i OA5.
Det var precis det jag ville höra :D Hur är de konfigurerade, 4 diskanter kopplade till 8 ohms impedans?

MVH, Peter

Användarvisningsbild
PeterM

Inläggav PeterM » 2008-03-03 21:40

Förresten, är det samma filter som till OA5?

MVH, Peter

Återgå till Carlsson Illuminati