Var på Marten's Center i lördags...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:14

...och inspekterade deras nya show-room. Merkurius hade noterat att de öppnade för en dryg vecka sedan så han föreslog en lyssningssession. På Euphonia finns en uttömmande tråd om hela flytten, och även en del lyssningsintryck: Marten

Mycket kul och spännande att de satsar så på en bra miljö för lyssning! Jag är övertygad om att det är enda sättet att konkurrera med Siba och mp3-syndromet: se till att bygga goda lyssningsrum från grunden som gör högtalarna rättvisa. Vi blev också mycket väl bemötta av innehavarna (Leif och ??), avspänt, trevligt, och en skön stämning.

Hela lokalen ger ett fräscht, modernt och öppet intryck, med nya Marten Form uppställda direkt när man kommer in (mycket snygga högtalare!), och Amphion och Tivoli uppställda längre in.

De har sedan två lyssningsrum, ett mindre (Miles uppställt) och ett stort (Coltrane). På grund av närheten till grannar i ena ändan av lokalen så har det mindre rummet gjorts som ett "rum i rummet", med flytande golv på gummifötter och halvmetertjocka väggar med tredubbla gipsskivor (ej isolermaterial om jag fattade det rätt).

Jag och en kompis lyssnade först litet på Miles medan vi väntade på Merkurius, men det kändes litet hårt och strävt i övre mellan/diskant. När vi skulle lyssna på egna CD-skivor så fanns det inte knappar för spårval eller snabbspolning på spelaren, och vi hittade ingen fjärr.

Så vi gick ut till "The Big Room". :)

Där satt redan Merkurius och förhörde sig om tanken med rummet. Diffusion verkar vara viktigare än dämpning, och jag upplevde att det var mer "akustik" än i lilla rummet.

Så började vi lyssna och nästan direkt hördes att det var mycket dåligt med bas. Jag är verkligen ingen basnarkoman, men det här var långt ifrån ett balanserat ljud. Jag brukar spela första satsen ur Vintern (Vivaldi, De fyra årstiderna på BIS) som förutom en stråkorkester innehåller orgelackompanjemang med några djupa pedaltoner i början, men de hördes nästan inte alls. Policelåten "Tea in the Sahara" tappade stora delar av sin mystik när bas och baskagge skars av i nedre delen (för att inte tala om Infected...).

Mycket märkligt.

Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med [s]kanske fyra meter[/s] ca 1,5 m (dålig uppskattning från början, sorry...) till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".

Högre upp i registret lät de helt ok, om än med en viss otydlighet när det var mycket efterklang på inspelningen. Stråkarna på Vintern bluddrade ihop sig litet grand vid ff tutti, och det fanns även ett visst övermått av energi allra högst upp i diskanten.

Summa summarum: med tanke på placeringen i rummet och den relativt rika efterklangen så känns det inte som att Coltrane spelade till sin fulla potential. Förmodligen optimerat för gles jazz, blues och singer/songwriter, men det finns ju de som vill lyssna på annat.

Dock: jättekul att de satsar på sin vision, och jag önskar dem verkligen lycka till i stora vida världen!
Senast redigerad av Almen 2008-03-06 09:17, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:33

Jag håller med i det Almen skriver. Så här skrev jag om besöket på Marten inne på hififorum.nu

Den nya butiken är mycket stilfull. Lokalen är dock inte lika vacker och elegant som den andra, en smaksak kort å gott. Den största fördelen med den nya lokalen som jag ser det är att de inte har några restriktioner med att bygga om den som de vill. Jag och en polare satt och lyssnade på en hel del skivor i det stora rummet med Coltrane-högtalarna. Jag fick även en trevlig pratstund med Leif om vad han haft för mål med rummet och vad han tyckte om slutresultatet. Han verkade mycket nöjd

Jag tycker att det låter okej från mellanregistret och uppåt. Basen var dock mycket tunn, den saknade helt djup och tryck. Det skulle givetvis gå att flytta högtalarna närmare väggen men jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket som jag skulle vilja. Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna. Jag skulle dock ha föredragit ett fylligare basfundament. När vi spelade en låt med Alison Krauss saknade jag kontrabasen. Högre upp i frekvens blev det lite påträngande när de röjde på som bäst. Det känns som att efterklang är för lång för min smak.

Det var dock en kul upplevelse och jag tackar för det och önskar Marten lycka till!

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-03 11:36

Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:42

Trams skrev:Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?

Sedan är det ju inte bara vi som haft anmärkningar på basåtergivningen. Både på euphonia och hififorum har det framkommit liknande åsikter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:45

Hittade en gammal recension på stereophile:
The only area where the Coltranes were somewhat disappointing was in the lower octaves—but not so much in terms of extension as of control and, ultimately, believability.

The generally higher magnitude of the Coltrane's impedance in the upper midrange and treble will mean that the speaker will sound a little tilted-up when used with tube amplifiers that have a higher-than-normal output impedance.

Bild
Behöver jag säga att de drevs med ett rörslutsteg vid vår lyssning? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-03 11:47

Merkurius skrev:
Trams skrev:Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?

Sedan är det ju inte bara vi som haft anmärkningar på basåtergivningen. Både på euphonia och hififorum har det framkommit liknande åsikter.

Kollar aldrig på dessa forum men huvudsaken är att ni står för era åsikter.
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:49

Almen skrev:Hittade en gammal recension på stereophile:
The only area where the Coltranes were somewhat disappointing was in the lower octaves—but not so much in terms of extension as of control and, ultimately, believability.

The generally higher magnitude of the Coltrane's impedance in the upper midrange and treble will mean that the speaker will sound a little tilted-up when used with tube amplifiers that have a higher-than-normal output impedance.

Bild
Behöver jag säga att de drevs med ett rörslutsteg vid vår lyssning? :)

Aha :P Nu kommer jag dock inte ihåg vad rörsteget hette som de använde sig av. Det gav dock 70 watt ut i 8 ohm + en hel del dist.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:55

Emillé Labs KI-270W is da name.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 12:08

Almen skrev:Emillé Labs KI-270W is da name.

Så var det ja. Här är lite specar som jag hittade:

Bild

80-90 tusen tror jag att den kostade om jag inte minns helt fel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 12:32

Aha, 70 W. Inte konstigt att bastrumman i Eldfågeln lät litet anemisk... Skumt att inte ha mer kräm i ett så stort rum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav rhenrics » 2008-03-03 13:07

Almen skrev:
Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med kanske fyra meter till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".

Frågade du inte om detta på plats direkt till konstruktören/-rerna?

editerade frågans placering.
Senast redigerad av rhenrics 2008-03-03 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-03 13:09

riktigt kul att beteckningen är "270w"

som gjort för missförstånd

"2x70W" är ju inte alls lika snyggt
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-03 13:43

Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna.

Jag har stött på det där förut och undra om det finns något logiskt resonemang bakom. Om nu högtalarna fungerar som en bra dekoder borde de väl stå för hur rumsinformationen från inspelningen återges, så vida de står på konstruktörens rekommenderade plats i rummet.
Det känns som om det snarare är en psykologisk grej att vilja ge musikern ett fysiskt utrymme i lyssningsrummet och att det skulle påverka djupledet i återgivningen. Jag har ju tidigare frågat om hur stor mängd av rumsinformationen på en inspelning som återfinns i basregistret och att döma av de svar jag fick känns det ju som om han motarbetat sitt eget syfte genom att medvetet minska basfundamentet.

Men jisses så jag spekulerar, om saker jag inte vet så mycket om. Men det var mitt spontana intryck. Rätt mig gärna om jag resonerar fel.

Edit: rättade till oklarhet.
Senast redigerad av shifts 2008-03-03 15:16, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:46

rhenrics skrev:
Almen skrev:
Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med kanske fyra meter till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".
Frågade du inte om detta på plats direkt till konstruktören/-rerna?

Jag såg det nu precis på hemsidan, så nej.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-03 13:53

2x70W är som min gamla Cyrus. Funkar bra med högtalare som har hög känslighet. I det här fallet tror jag det är för lite.

4 meter från bakvägg? Borde inte en våg som är 8 meter (ca 42 Hz) komma i motfas när den studsat i bakväggen då?

Bättre rumsåtergivning borde gå att få även med högtlarna när bakvägg, men då med nödvändiga åtgärder av rummet (mer dämpning?). Kanske har man prövat detta. Men jhag tycker ändå det verkar kostigt att köra demo med det resultat som rapporteras om i första inlägget. Är demorummet färdigt? Håller dom på och provar fortfarande?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:56

shifts skrev:
Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna.
Jag har stött på det där förut och undra om det finns något logiskt resonemang bakom. Om nu högtalarna fungerar som en bra dekoder borde de väl stå för hur rumsinformationen från inspelningen återges, så vida de står på konstruktörens rekommenderade plats i rummet.
Det känns som om det snarare är en psykologisk grej att vilja ge musikern ett fysiskt utrymme i lyssningsrummet och att det skulle påverkar djupled i musiken.

Reflektioner i väggen bakom högtalaren (om högtalaren står så långt ifrån väggen) kan ge upplevelsen av ett "djup" i bilden. Jag hade den uppställningen förut, men är mycket mer nöjd med att ha högtalarna nära väggen. På till exempel nämnda Vivaldi-inspelningen får jag därmed en mycket tydligare bild av den kyrka där inspelningen gjordes.

Rent subjektivt, givetvis. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:58

celef skrev:riktigt kul att beteckningen är "270w"

som gjort för missförstånd

Jag trodde att det stod för 270 W, så klart. :oops:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-03 14:34

problemet är väl inte 70W utan 2 Ohm impedans i basen, särskilt för en rörstärkare (Om nu den heldragna linjen i diagrammet avser impedansen)
Vh
D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-03 14:59

Jag vet att på Hifi-kit har man problem med basåtergivningen på grund av alla högtalare som står passiva i rummet tillsammans med de som spelar för ögonblicket. De passiva "dränerar" så att säga bastonerna från de aktiva. Det kan inte vara samma problem här?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:03

Det står inga andra högtalare i det rummet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-03 15:09

En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.

Intressant tråd :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-03 15:12

Almen skrev:Det står inga andra högtalare i det rummet.

Ja, då verkar det ju som om högtalarna inte är konstruerade för "stora" rum.

/M

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-03 15:13

Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:15

dimitri skrev:problemet är väl inte 70W utan 2 Ohm impedans i basen, särskilt för en rörstärkare (Om nu den heldragna linjen i diagrammet avser impedansen)
Vh
D
dimitri: Den relativt låga effekten ser jag som ett problem vad gäller att spela dynamiskt över huvud taget, inte enbart basen. Jag bad om max volym på Eldfågeln, men det lät litet tamt, helt enkelt.

Själva basproblemet (för oss som tycker att onaturligt låg bas är ett problem ;)) härrör sig förmodligen från en kombination av följande:

1. i sig relativt snabbt fallande bas hos högtalaren
2. placering långt ifrån vägg
3. rörslutsteg med låg dämpfaktor i samverkan med nedanstående:
- brant fallande impedans samt relativt låg fasvinkel vid 10-20 Hz (spelar detta någon roll?)
- låg impedans vid 20-60 Hz

Eller vad tror ni som vet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:18

subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.
JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.

Detta saknade jag i lördags.
Senast redigerad av Almen 2008-03-03 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-03 15:19

Almen, precis!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-03 15:53

Almen skrev:
subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.
JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.

Detta saknade jag i lördags.

Det är precis så!

Jag jobbar hemma idag och lyssnar på just nu på ett tungt stycke av Bach , givetvis inspelat i en kyrka. Rätt var det är tycker jag mig höra en bil komma härute. Jag går ut och kikar, men där finns ingen. Spolar tillbaka, och där var den! Detta var alltså tio minuter sen! 8O :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-03 17:55

Max_Headroom skrev:
4 meter från bakvägg? Borde inte en våg som är 8 meter (ca 42 Hz) komma i motfas när den studsat i bakväggen då?

Nej, men vid runt 21 Hz är den studsade vågen i motfas. En halv våglängd vid 21 Hz är 8 meter. Den djupaste basen, med en viss bandbredd, minimeras med högtalarna där dom står. Det blir nog rätt tunt det hela. Man kan ju hoppas på en basmjuk bakvägg, inte en stenvägg.

Max_Headroom skrev:
Bättre rumsåtergivning borde gå att få även med högtlarna när bakvägg, men då med nödvändiga åtgärder av rummet (mer dämpning?). Kanske har man prövat detta. Men jhag tycker ändå det verkar kostigt att köra demo med det resultat som rapporteras om i första inlägget. Är demorummet färdigt? Håller dom på och provar fortfarande?

Ja, reflexerna för lite högre frekvenser kommer ju drygt 20ms senare och påverkar klangfärgen rätt mycket. Det kan kanske låta "fett" och rumsligt. Jag tror nog också att det är bättre att ställa högtalarna närmare väggen, och dämpa väggen, men jag vet inget om hur de här högtalarna presterar i mellan&diskanten.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-03 19:49

Helt otroligt att det låter dåligt när akustikerna verkar fått helt fria tyglar 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-03 19:56

Det är iaf bland de snyggaste högtalarna som finns ! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nästa

Återgå till Generellt om hifi