Moderator: Redaktörer

matereo skrev:Javisst, jag kan hålla med om att endel har svårt att hålla en god ton, men jag ville bara påpeka min syn på högtalare och ljudkälla... I detta fallet är jag lite på Ivor-T kanten. Skit in skit ut, mao.
subjektivisten skrev:matereo skrev:Javisst, jag kan hålla med om att endel har svårt att hålla en god ton, men jag ville bara påpeka min syn på högtalare och ljudkälla... I detta fallet är jag lite på Ivor-T kanten. Skit in skit ut, mao.
Och det håller jag inte med. Dom flesta CD spelare påverkar ljudet så extremt lite i jämförelse mot högtalare.
subjektivisten skrev:Själv så skulle jag inte tacka nej till storebroderna till mina sony, den verkar bättre efter man läst recensionen.
subjektivisten skrev:Juppz, och du håller väl med om att skillnaden mllan olika skivspelare/pickuper/riaa-steg är enormt större än mellan olika (normala) CD spelare?
Kaffekoppen skrev:Om man inte vill förstå finns det ju ingen anledning att tänka efter.
Jag är inte säker på att alla egentligen vill förstå, eller ens har läst det Ingvar skrivit, som förresten är mycket bra om man ser till de reella förklaringarna.
Chris första post är om inte annat rätt provokativ och innehåller faktiskt en rätt skön retorik, eftersom den egentligen bara visar hur han uppfattat Subjektivisten i andra trådar. För mig verkar han tidigare mer ha reagerat på sättet Subjektivisten responderat än på själva innehållet. Det ger åtminstone lite förståelse till det inlägget.
Men sedan spårar det väl ut lite ChrisInte nog med att du drar alla på Faktiskt över samma kamm, även dem som aldrig någonsin varit positiva till blindtester. Du väljer att bortse från de argument som framför, istället för att fundera över dem så bemöter dem med förakt utan reflektion eller genomtänkta frågeställningar. Du anser dig hittat en logisk lucka som inte finns och då kan man ju aldrig få rätt.
Jag har aldrig blindtestat högtalare mot högtalare och det kommer jag nog aldrig att göra. Det innebär väl inte att jag inte kan förespråka ett blindtest där det låter sig göras?
Det är således inte ett vettigt resultat som är det viktiga för dig, utan det är för eller emot blindtest som föresteelse som är det vässenliga för dig. Det är nog där vi skilljer oss åt. Jag väljer den mest adekvata vägen jag anser mig kunna nyttja för att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt. Oavsett om det är en blindtest eller en annan metod.
Det vässentliga måste väl alltid vara att man får ett så bra resultat som möjligt?
Koffe skrev:Men motståndet mot att blindtesta högtalare kan, som jag ser det, bara innebära att valet av högtalare aldrig kan vara rationellt - i betydelsen objektivt. Det kommer alltid att vara en placeboval färgat av diverse personliga "hang ups" och tyckanden.
... Såååå.
Eftersom högtalarna är den komponent (näst efter rummet - vilket får betraktas som en konstant) som färgar mest så ställer jag mej tveksam till nyttan med att blindtesta - och eftersträva det rationella - valet för någon komponent om man har ljudförstörande rum och högtalare med i kedjan.
subjektivisten skrev:though there was a narrow band of brightness occasionally apparent at the top of the midrange unit's passband. This was only present to a mild extent and didn't get in the way of the music, other than pushing hi-hat cymbal a little forward in the soundstage..."
"Every now and then I thought I caught a glimpse of a trace of wiriness in the high treble, but again, this didn't interfere with my enjoyment of the music. What was apparent about the Sony's treble was a somewhat polite top octave, with a slight lack of air noticeable. Rendering the speaker's balance generally forgiving of recorded HF nasties, this wouldn't be considered too serious a fault by many audiophiles. I did feel, however, that it detracted somewhat from ultimate transparency...."[/url]
profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
Dom låter stort sett lika hos han som hos mig. Och pi60 lät lika som hos Öhman, av det jag kunde komma ihåg.
Strauss skrev:Wow, det var ju det där jag sa typ efter första låten, inte ordagrant men nästan.
Får väl skriva guldöra på visitkortet i fortsättningen då![]()
![]()
![]()
JTarnstrom skrev:Ibland undrar jag varför allting måste kvalificeras på Faktiskt. Kan inte vissa inlägg, trådar, uttalanden bara tas för vad de är? Självklart är subjektivistens och Strauss lilla test ovetenskapligt genomfört men gör det deras uppfattningar helt värdelösa? Jag tycker inte det. Med vetskap om att det är högst subjektiva intryck ger det ändå en viss vägledning om att Sony-högtalaren är värd att överväga i händelse av att den skulle dyka upp begagnad till ett bra pris.
phloam skrev:
Jag ska inte blanda mig i diskussionen så mycket, ville bara säga att nåt som både kan vara roligt och intressant är ju att höra vad vissa personer helt enkelt tycker om olika saker - rent personliga, subjektiva uppfattningar som man då naturligtvis får ta för vad de är. Att man har en objektiv syn på subjektiva omdömen.
Det är ju en stor del av det roliga med hifi, att det finns så mycket att tycka en massa saker om och jämföra med andras uppfattningar. (Tvärtom vore rätt trist, att alla bara hade subjektiva uppfattningar om objektiva sanningar...)
JTarnstrom skrev:subjektivisten skrev:profbd skrev:S hur var skillnade på dina högtalare hos dig kontra hos strauss?
Dom låter stort sett lika hos han som hos mig. Och pi60 lät lika som hos Öhman, av det jag kunde komma ihåg.
Ibland undrar jag varför allting måste kvalificeras på Faktiskt. Kan inte vissa inlägg, trådar, uttalanden bara tas för vad de är? Självklart är subjektivistens och Strauss lilla test ovetenskapligt genomfört men gör det deras uppfattningar helt värdelösa? Jag tycker inte det. Med vetskap om att det är högst subjektiva intryck ger det ändå en viss vägledning om att Sony-högtalaren är värd att överväga i händelse av att den skulle dyka upp begagnad till ett bra pris.
Tärnström
meanmachine skrev:Så klassiskt svar?