Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ser att Ljudbalans ligger i mina gamla hemtrakter. Bor inte så långt därifrån nu heller. Det kanske går att kringå minimikravet om 15 kvm? Om inte, så kanske det går att fixa ett litet gruppköp? Hur kan dessa absorbenter tänkas fraktas? Är det 50 eller 70 mm tjocklek som gäller?
RogerGustavsson skrev:Jo, det råkar man känna till... Jag har bara 30km till Ljudbalans och betydligt längre till Lahäll.
JonDahlberg skrev:Jag har en fråga om placering av akustikskivorna. Jag har ett par nyinköpta pi60 och ska sätta upp inos akustikskivor som är av storleken 1.2x1m bakom. Vid ena högtalaren så är det ett vägguttag lite i vägen för placeringen. Är det då bättre att placera akustikskivan något högre men med mestadelen av skivan på "insidan" (mot andra högtalaren till, som på bilden tidigare i tråden)? Eller är det bättre att placera skivan så lågt det går men då kommer större delen av skivan att vara placerad på "utsidan"? Höjden över vägguttaget är 25cm.
IngOehman skrev:Placera båda lika (spegelsymmetriskt).
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Placera båda lika (spegelsymmetriskt).
Betyder det att den bästa placeringen av högtalarna är symmestriskt med? (i förhållande till rummet dvs) Om man nu antar att rummet är symmetriskt...
Dvs det bästa är ett symmetriskt rum, där talarna är placerade symmetriskt o sedan dämpskivorna är placerade symmetriskt bakom.
sportbilsentusiasten skrev:Har ett symmetriskt rum (slät vägg bakom högtalarna) med H o V sidovägg raka utan hål/dörrar mm. MEN med ett 40*50 cm (samt 40cm högt) bord i H hörn samt en bokhylla på H sidovägg...medan V vägg är utan möbler.
Ska talarna ÄNDÅ stå helt symmetriskt = samma avstånd till sidoväggen?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs det bästa är ett symmetriskt rum, där talarna är placerade symmetriskt o sedan dämpskivorna är placerade symmetriskt bakom?
Njae... Det beror på en väldig massa saker, som t ex:
1. Om lyssningen sker på längden eller bredden.
IngOehman skrev:2. Om det bara är för tvåkanalig stereolyssning,
eller skall även surround skall kunna hanteras.
IngOehman skrev:3. Vilka proportioner rummet har.
4. Hur styva lika väggar är.
5. Hur stort rummet är i absoluta mått.
6. Hur stort rummet är i förhållande till lyssningsavståndet.
IngOehman skrev:Rätt skapligt ofta är asymmetriska möbleringar att föredra.
IngOehman skrev:Tycker det känns olustiskt att säga saker om saker jag
inte är säker på att jag kan bedöma riktigt, t ex när man bara fått ett
rum beskrivet för sig men inte varit i det och klappat händer och bankat
i väggarna och kanske rent av spelat musik. Men...
IngOehman skrev:Jag sätter en krona på att det låter bättre när du har högtalaruppställ-
ningen skjuten i riktning mot den högra bokhylleföredda väggen.
Användare som besöker denna kategori: palrob och 7 gäster