att tolka resultaten är alltid knepigt
hittade dessa mätningar på "billiga" c-w och "dyra" wilson

Moderator: Redaktörer

Det behövs inte gissas, men varför är det en kurva på en Energy-högtalare med?

Kraniet skrev:...
Jämnt sjunkande spridning från låga till höga frekvenser....
Nåt som låter väldigt dåligt i mina öron är tex när off-axis har mer energi än on-axis runt 3-6khz. Jag ser nog hellre en dipp i off-axis än en topp...
Jocke skrev:Kraniet skrev:...
Jämnt sjunkande spridning från låga till höga frekvenser....
Nåt som låter väldigt dåligt i mina öron är tex när off-axis har mer energi än on-axis runt 3-6khz. Jag ser nog hellre en dipp i off-axis än en topp...
Innebär det att du inte gillar många av de (annars så populära) 2-vägare med typ 6"+1" där 6-ans strålning hinner smalna av rejält innan 1-an tar vid? Skulle ju ställa lite speciella krav på diskanter i sådana system, kanske ett kort horn skulle göra susen?
Har jag förstått dig rätt?
/Jocke

Kraniet skrev:Det beror ju på hur det är gjort. Finns ju 6,5or som klarar av att möta upp en diskant vid 2,5 khz.
Men sen så upplever jag det inte allt för störande med en dipp off-axis just vid delningen. Så länge det är en kontrollerad dipp och inte en dipp med påföljande topp. Tycker man ofta ser mätningar som visar en rak frekvensgång med en jämt fallande off-axis före delningen sen en jämnspridande strax efter delningen och sen en off-axis där 30 grader går "över" 15 grader. Det som jag kallar en förtätning. Ibland kan off-axis tom gå över on-axis. Det sker väldigt ofta just vid 3khz. För mig blir det ett påfrestande ljud som leder till lyssningströtthet. Kan också upplevas något "distat".
Men det är ju bara mina åsikter. hur "rätt" eller "fel" det är vet jag inte. Men det är iaf men erfarenhet av det hela
Lazyworm skrev:Det finns många 6,5" element som klarar att möta upp en diskant vid upp emot 3kHz utan problem, problemet uppstår om man delar ett element högre upp i frekvens än det är tänkt att verka sen spelar det ingen roll om det är en 8" eller 4"
vad är det för fel på dom då tycker du?
edit: visst dom skiljer sig lite åt men på det stora hela ser dom rätt ok ut, tycker jag iaf..
Men NHT och KEF ser väl "bäst" ut
Mer från samma källa som du använt (dvs Soundstage som anlitar oberoende NRC i kanada för mätningar)
Vill du prova att göra en MTM med de elementen så har jag ett par 8546:or du kan lånaJocke skrev:Funderar själv i de där banorna med "stabilt hela vägen". Har börjat "fuska" lite med hemstudio och mina OA51 fungerar inget vidare som monitorer även om de är förträffliga att testa tonbalansen genom. Så jag smällde ihop ett par monitorer med SS8546+Vifa D27TG45. Nu står de inte efter 51-orna även om jag pillar lite med filtret fortfarande. Och visst lirar det och mäter hyggligt men jag tycker att mellanregistret lämnar mer att önska. Så jag funderar på "ett större syskon" där elementen skulle delas för "stabilt hela vägen".
/Jocke
Kaffekoppen skrev:Vill du prova att göra en MTM med de elementen så har jag ett par 8546:or du kan lånaJocke skrev:Funderar själv i de där banorna med "stabilt hela vägen". Har börjat "fuska" lite med hemstudio och mina OA51 fungerar inget vidare som monitorer även om de är förträffliga att testa tonbalansen genom. Så jag smällde ihop ett par monitorer med SS8546+Vifa D27TG45. Nu står de inte efter 51-orna även om jag pillar lite med filtret fortfarande. Och visst lirar det och mäter hyggligt men jag tycker att mellanregistret lämnar mer att önska. Så jag funderar på "ett större syskon" där elementen skulle delas för "stabilt hela vägen".
/Jocke. Oanvända och packade i kartong..
Jag har själv gjort MTM med Vifa P17WJ och nämnd diskant med stor behållning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster