Info om DUX TAPC 6001

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tomasjohansson

Info om DUX TAPC 6001

Inläggav tomasjohansson » 2008-03-03 23:18

Hittade en DUX TAPC 6001 och ett par Philipshögtalare på en loppis för 200 spänn ... hur bra skick som helst utöver lite smuts och damm, perfekt till att spela vinyl på kontoret. Är mycket nöjd.

Är mest nyfiken om någon har mer info om DUX TAPC 6001 ... har letat runt lite på nätet men hittar förvånansvärt lite om DUX och abslout ingenting om den här modellen. Är nyfiken på tillverkningsår, dåtida prisbild men även vilka erfarenheter ni har av modellen.

Tack på förhand / Tomas

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-03 23:59

Har inte exakt år,men runt 77-79 verkar troligt.Kostade 1979 4200 riktiga svenska riksdaler inkl två högtalare SX6468.Har Dolby och DNL på kasettdelen.Testad till 2x30W.Pickup den vanliga Philips GP400.Lär vara byggd i Sverige.
Det finns en annan DUX med namnet TAPC6000,men det är en totalt annorlunda apparat!Byggd i Japan!Undrar hur dom tänker när dom namnger apparaterna.....

Användarvisningsbild
tomasjohansson

Inläggav tomasjohansson » 2008-03-04 19:11

Javisst, det kan man fråga sig ... upplever dock alla marknader som förvirrande gällande namngivning av produkter. Gilette och liknande har produktnamn ingen människa kan vare sig förstå eller komma ihåg :) Kanske inte inte riktigt samma problematik men ändå.

Tack för infon, alltid skoj att veta lite mer om sina grejer. Slängde på en gammal hederlig 50-talsplatta idag, typ 180 gram, hela skivtallriken släpade i. Klippte ut ett par cirklar ur en kartong och lade mellan tallriken och navet ... funka hur bra som helst ;) Kanske inte sånt toppskick jag först trodde, men va fan den är ju bara ett par år yngre än mig själv och jag har större skavanker än så.

Återgå till Vintage-hifi