"...therefore Fraunhofer IIS offers a scalable audio codec that has a fine grain scalability from highest compression to highest lossless quality." från fraunhofer-sidan du länkade.
Jag skulle tro att det bygger på samma princip som H.264 SVC (scalable video codec), dvs att det finns en grund-kodning (AAC 128kbit/s i exemplet som ges i bilden) och ovanpå det ligger ett flertal lager (antalet är ställbart i encodern) med extra information för högre bitrates, ändå upp till lossless. Lager 1 kan tex vara AAC 128kbit/s, lager 2 innehåller den extra information som behövs för en fil med 192kbit/s. Lager 2 är alltså på 64kbit/s i det här exemplet. Tar man med lager 3 (också 64kbit/s) får man en fil på 256kbit/s, osv tills man når lossless-kvalitet.
Det räcker med lager 1 (AAC 128kbit-delen) för att kunna avkoda strömmen och ju fler lager man tar med, desto högre bitrate får man. Om man har den fulla filen så kan man också extrahera en fil med lägre bitrate genom att helt enkelt kasta bort lager (om filen tex har 16 lager så kan du välja att bara ta med 5 lager och kasta resten) och på så vis få en mindre fil med lägre bitrate som kanske är mer lämplig för en portabel spelare.
-----
I video-fallet är det faktiskt så finurligt att du kan ha en enda ström som innehåller allt från mobiltelefonupplösning upp till HD-upplösning och olika bitrates (bildkvalitet) vid varje upplösning. Om man sen väljer att streama videon över ett nätverk från mobilen så talar mobilen om för servern att den bara är intresserad av första lagret, varpå endast det första lagret skickas. Väljer man att streama filen från en mottagare som klarar full HD-upplösning får man denna och har man nåt krav på upplösning där emellan så får man just denna. Från samma fil alltså. Det gör att media-distributörer bara behöver göra en enda video-fil som sen går att se överallt.
Ännu finurligare är dock skalningen till tillgänglig bandbredd. Säg att du tittar på en video över internet och helt plötsligt får du tillgång till lägre bandbredd än du hade från början (någon annan på samma nät börjar titta på en annan video eller dylikt), istället för att videon då börjar hacka för att bandbreden inte räcker till får du automatiskt en lägre bitrate av filen. Du får alltså lite sämre bildkvalitet, men videon flyter på precis som vanligt och börjar inte hacka. Detta är ju trevligt om man tex tittar på en fotbollsmatch, oftast föredrar man ju att få lite sämre bild, men ändå full framerate för att kunna hänga med i matchen, än att få bästa bildkvaliten, men bara en bild varannan sekund. Tycker jag i alla fall.
// Joel