Element till H-bion: Det börjar dra ihop sig...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Element till H-bion: Det börjar dra ihop sig...

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 01:09

... för inköp. Och då har ambivalensen kommit som ett brev på posten. Vad ska jag köpa för element!? Jag har pendlat mellan Inos fina dyra och billigare alternativ som Peerless t ex. Nu senast har jag sneglat på Vifas PL/XT-element.

Så nu vänder jag mig till Er, duktiga och kunniga personer på detta forum. Kom med tips! Ska man hålla sig ett fabrikat eller är det ok att mixa lite? Har efter att läst och deltagit i en del diskussioner på forumet kommit att fastna för diskanten SS 9700 bl a.

Fronthögtalare + center ska ha dubbla 10-tummare i botten, 6,5 tums mellanregister och 1-tums diskant.

Surround-högtalarna ska använda samma mellanregister (som nu blir bas) och diskant som i framsystemen. Det kommer sitta åtta uppsättningar högtalare totalt i surrounddelen.

Med tanke på det "stora" antalet element i surrounddelen finns det naturligtvis en begränsad budget (annars hade jag ju gått på Ino direkt).

//Martin

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-06 11:00

varför just ett 6.5tum mellanreg? kan tycka du gör det extra svårt att hitta bra element plus att det inte direkt behövs eftersom det är 3-vägare.
ett 6.5tum element som sprider bra nog för att delas snyggt mot 9700 är svårt att hitta. vad har du för budget? är det seas budget eller scan-speak budget?
varför inte bygga morellos högtalare? eller vill du göra allt jobb själv?

9700, ca18rly, ca26rfx kanske funkar?
annars skulle du kanske fundera på SS 15W8531 och 25w8565. vet dock inte hur de skulle se ut tillsammans, tror dessutom dubla såna tior ger en väldigt stor låda..
SLS är ju rätt fina för priset, ställer lite krav på rejäl lådvolym också dock..

är du bara ute efter element som är enkla att hitta här i sverige eller kan du beställa från utlandet (typ USA)?

edit: LTS 6.5 tum är ju också fin men priset på den ligger i samma klass som INO 6.5tum samma gäller LTS 8orna och ska du fundera på dom elementen så har du ju redan en Morello.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-06 11:27

Den här tråden skall bli intressant att följa :)

Vad har du för ca budget?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 12:39

Kraniet skrev:varför just ett 6.5tum mellanreg? kan tycka du gör det extra svårt att hitta bra element plus att det inte direkt behövs eftersom det är 3-vägare.
ett 6.5tum element som sprider bra nog för att delas snyggt mot 9700 är svårt att hitta. vad har du för budget? är det seas budget eller scan-speak budget?
varför inte bygga morellos högtalare? eller vill du göra allt jobb själv?

9700, ca18rly, ca26rfx kanske funkar?
annars skulle du kanske fundera på SS 15W8531 och 25w8565. vet dock inte hur de skulle se ut tillsammans, tror dessutom dubla såna tior ger en väldigt stor låda..
SLS är ju rätt fina för priset, ställer lite krav på rejäl lådvolym också dock..

är du bara ute efter element som är enkla att hitta här i sverige eller kan du beställa från utlandet (typ USA)?

edit: LTS 6.5 tum är ju också fin men priset på den ligger i samma klass som INO 6.5tum samma gäller LTS 8orna och ska du fundera på dom elementen så har du ju redan en Morello.

Jag har väl två grundkrav skulle man kunna säga:
1. Systemet skall i det längsta klara sig utan Sub-support.
2. Samma diskanter och mellanregister (basar i surround-högtalarna) i hela systemet.

Nedbrutet ger detta att mellanregistren nog bör vara 6,5-tum för att kunna köras (och prestera hyfsat) som fullregister i baksystemen. Sedan vill jag försöka hålla delningen mellan basarna och mellanregistren i framsystemen så lågt som möjligt, kanske under 300 Hz. Och i området 300 Hz och neråt börjar ju som bekant impedansen bli lite "orolig" (jag vill i det längsta försöka undvika notch-kretsar där kondensatorer och drosslar uppnår mycket stora värden). Med 6,5-or har man ju i det längsta "förskjutit" impedanspuckeln neråt.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 12:48

halvsnal skrev:Den här tråden skall bli intressant att följa :)

Vad har du för ca budget?

Jag tror inte det vore hälsosamt om kostnaden för ljudsystemet övergår 30-35k.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-06 12:48

Varför inte LTS trevägare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 12:51

paa skrev:Varför inte LTS trevägare?

Vi har en väldigt öppen planlösning, i princip 100m2. Jag tror inte att det räcker med 8-tummare för att komma ner till 16-20 Hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-06 12:58

-Martin- skrev:
paa skrev:Varför inte LTS trevägare?

Vi har en väldigt öppen planlösning, i princip 100m2. Jag tror inte att det räcker med 8-tummare för att komma ner till 16-20 Hz.

Jag tror dock det skall till väldigt speciella och dyra tiotummare för att slå dom där basarna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-06 13:52

Ska det vara ett dedikerat biosystem utan subwoofer alltså?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-06 14:01

Det är redan nämt, Morellos burkar.

LTS 3-vägare är ingen tokig lösning heller, den 6,5" fungerar utmärkt i bakhögtalarna också.

Basmässigt har de samma baskapacitet - fullt tillräcklig ;)

Jag skulle iof hellre välja flertalet bakkanaler än få, och jag skulle inte gå till större element än 5". Men det är ju jag det...och jag är inte alltid logisk :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-06 16:12

visaton har ju också flera intressanta element tex

http://www.visaton.com/en/high_end/tief ... 0xs_8.html

eller

http://www.visaton.com/en/high_end/tief ... 300_8.html

den senare är prisad av väldigt många som en riktigt bra bas. 12 tum visserligen.

har du en design idé klar? det är hembio som gäller men vilka ljudtryck/arbetsvillkor gäller? varför tex 1, 6.5, 2x10? hur har du resonerat för att komma till den slutsatsen?
ingen subwoofer?

lite svårt att rekommendera element bara lösryckt. vilken lådvolym avses tex? 35 tusen för alla högtalare? alltså ca 8-10 tusen per framhögtalare?
behöver du förresten center?

att leta element utan en design idé att utgå från kan jag tycka är lite bakvänt.

edit: morellos högtalare är väldigt potenta i basregistret vad jag förstås, så mycket faktiskt att dom riskera för kraftig bas i de flesta hem. Som jag förstått det designade Morello högtalarna för att just fungera i hans väldigt basfattiga rum (tunna gipsväggar som släpper ut all bas)
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 17:37

Kraniet skrev:visaton har ju också flera intressanta element tex

http://www.visaton.com/en/high_end/tief ... 0xs_8.html

eller

http://www.visaton.com/en/high_end/tief ... 300_8.html

den senare är prisad av väldigt många som en riktigt bra bas. 12 tum visserligen.

har du en design idé klar? det är hembio som gäller men vilka ljudtryck/arbetsvillkor gäller? varför tex 1, 6.5, 2x10? hur har du resonerat för att komma till den slutsatsen?
ingen subwoofer?

lite svårt att rekommendera element bara lösryckt. vilken lådvolym avses tex? 35 tusen för alla högtalare? alltså ca 8-10 tusen per framhögtalare?
behöver du förresten center?

att leta element utan en design idé att utgå från kan jag tycka är lite bakvänt.

edit: morellos högtalare är väldigt potenta i basregistret vad jag förstås, så mycket faktiskt att dom riskera för kraftig bas i de flesta hem. Som jag förstått det designade Morello högtalarna för att just fungera i hans väldigt basfattiga rum (tunna gipsväggar som släpper ut all bas)

Hela designen är i princip satt. Dock ej dokumenterad. Designen bygger på en bågformad frontmodul där L-C-R huserar samt en "surroundmodul" i halcirkelform monterad i taket.
Kolla vad jag skrivit i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22259

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-06 18:48

Skall fronthögtalarna vara sammanbyggda alltså? Eller hur menar du?
16 Hz med god nivå i 100 m2 med fyra tiotummare som kan delas passivt kan också bli knepigt. Ju större slaglängd desto högre induktans, generellt, och hög induktans försvårar passiv delning.

PE har en bra deal på sjyssta HiVi 10:or just nu.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-453
Vet i fan om det räcker dock. Blir rätt stora slutna lådor till dom, men dom går att integrera passivt om än med brant delning.

Har du nån skiss på hur du tänkt att allt ska se ut?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-06 20:59

Nwalmaer skrev:Skall fronthögtalarna vara sammanbyggda alltså? Eller hur menar du?

Yep, i en gemensam modul fast i skilda volymer naturligtvis.
Nwalmaer skrev:16 Hz med god nivå i 100 m2 med fyra tiotummare som kan delas passivt kan också bli knepigt.

Sex tiotummare min käre Watson. Två per frontkanal.
Nwalmaer skrev: Ju större slaglängd desto högre induktans, generellt, och hög induktans försvårar passiv delning.

Ja, men impedanspuckeln hamnar ju längre ner med större element och låda (generellt alltså).

Nwalmaer skrev:PE har en bra deal på sjyssta HiVi 10:or just nu.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-453
Vet i fan om det räcker dock. Blir rätt stora slutna lådor till dom, men dom går att integrera passivt om än med brant delning.

Jag ska ha portade låddor till 10-tummarna. Cirkus 100 l per element verkar det bli.

Nwalmaer skrev:Har du nån skiss på hur du tänkt att allt ska se ut?

Nej tyvärr. Har inget bra cad-program för att rita rum. Någon kanske kan rekommendera något.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-06 22:47

-Martin- skrev:Nej tyvärr. Har inget bra cad-program för att rita rum. Någon kanske kan rekommendera något.

http://www.sketchup.com/
Numera pensionär.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-07 10:07

Ingen som har erfarenhet av Vifas element?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-07 10:08

paa skrev:
-Martin- skrev:Nej tyvärr. Har inget bra cad-program för att rita rum. Någon kanske kan rekommendera något.

http://www.sketchup.com/

Tack, förresten! Verkar vara enkelt och bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-07 10:37

vifas PL är väl bra men lite dyra. har bara lyssnat på hfls1, vet inte om det imponerade speciellt mycket..

kan du få tag i peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL så är det ett klipp. väldigt bra bas till bra pris. kan hända dom finns i holland. http://www.audiocomponents.nl/
annars finns ju xxls också men då börjar det kosta en rejäl slant.. även om dom är typ 15-30% billigare hos audiocomponents..
det gäller väl hela hifikits sortiment iaf på vifa/ss/peerless
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-07 11:08

Kraniet skrev:vifas PL är väl bra men lite dyra. har bara lyssnat på hfls1, vet inte om det imponerade speciellt mycket..

Behöver väl inte bero på elementen utan snarare på box- och filterdesign(?) När du säger att de är dyra menar du att priset inte speglar prestanda?

Kraniet skrev:kan du få tag i peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL så är det ett klipp. väldigt bra bas till bra pris. kan hända dom finns i holland. http://www.audiocomponents.nl/

Har dessa gått ur sortimentet?
Kraniet skrev:annars finns ju xxls också men då börjar det kosta en rejäl slant..

Nja, inte i en portad konfig i en trevägare(?)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-07 12:24

Ok, då är jag med.

Måste det vara 100 liter, eller är det bara ett max värde?
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-462
Dessa skulle väl funka med 100 liter / två element, lågt avstämda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-07 12:59

-Martin- skrev:
Kraniet skrev:vifas PL är väl bra men lite dyra. har bara lyssnat på hfls1, vet inte om det imponerade speciellt mycket..

Behöver väl inte bero på elementen utan snarare på box- och filterdesign(?) När du säger att de är dyra menar du att priset inte speglar prestanda?

Kraniet skrev:kan du få tag i peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL så är det ett klipp. väldigt bra bas till bra pris. kan hända dom finns i holland. http://www.audiocomponents.nl/

Har dessa gått ur sortimentet?
Kraniet skrev:annars finns ju xxls också men då börjar det kosta en rejäl slant..

Nja, inte i en portad konfig i en trevägare(?)

pris/prestanda ja..
257wr tillverkas ju inte och verkar inte finnas i lager hos hifikit (går ju dock att fråga) kan hända audiocomponents har dom. runt 350kr tror jag man får ge och det är fruktansvärt bra pris/prestanda.

xxls ska nog fungera i ca 100 liter fysisk volym (med ganksa mycket dämpmaterial bör väl elementet "se" ca 120 liter iaf) med ca 20-22hz avstämning bör det fungera. men dom är som sagt väldigt dyra. i det fallet skulle jag absolut köpa ino.
ja så fort elementkostnaden kommer upp i 1000kr/st eller mer så bör man ta sig en rejäl funderare varför man inte köper ino. *

edit: om man nu vill säkra sig om kvalité förstås. därmed inte sagt att det inte går att hitta alternativ..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-07 13:08

dayton kan ju vara ett bra bang for the buck
men läs gärna vad zaph tycker om dom långslagiga versionerna
http://www.zaphaudio.com/lowxmax.html

han föredrar en "vanlig" tiotummare före den långslagiga 12tummaren. hur den långslagiga tiotummaren är i jämförelse är ju svårt att säga dock.
men då du ska ha så pass många basar så skulle jag nog gå på en "vanlig" bas. tror det ger bättre resultat, speciellt om du ska dela högt.
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-07 13:19

Kraniet skrev:dayton kan ju vara ett bra bang for the buck
men läs gärna vad zaph tycker om dom långslagiga versionerna
http://www.zaphaudio.com/lowxmax.html

han föredrar en "vanlig" tiotummare före den långslagiga 12tummaren. hur den långslagiga tiotummaren är i jämförelse är ju svårt att säga dock.
men då du ska ha så pass många basar så skulle jag nog gå på en "vanlig" bas. tror det ger bättre resultat, speciellt om du ska dela högt.

Ja, och eftersom den ska sitta i en portad design behöver den ju inte vara så långslagig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-07 13:29

-Martin- skrev:Ja, och eftersom den ska sitta i en portad design behöver den ju inte vara så långslagig
Nej just det, och inte så stor heller. :wink:
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-10 12:13

Sitter och läser och tycker det verkar konstigt att göra en så stor investering i en konstruktion som inte är färdig och beprövad. Öhmans 3-vägare med derivat finns ju redan så det verkar mest vara en övning i att gå över ån efter vatten. Det är visserligen vad DIY ofta handlar om men det känns mindre problematiskt att heja på om det rör sig om mer beskedliga belopp och stegvisa investeringar.

Jag har dock några frågor:

1) Varför samma element bak som fram? Integrationen mellan bak- och framkanalerna är inte kritisk vad gäller elementval och fasgång.

2) Varför just 10" i basen? Slaglängd är ett tänjbart begrepp och det är inte säkert att man vill använda den teoretiska slaglängden på alla element... Att det finns en ino-konstruktion på öppna marknaden som med rimlig volym (ca 40 liter per element) kan nå till ca 20 Hz är ju ett fantastiskt tillfälle. Att man inte behöver slaglängd för portade lådor förstår jag inte var det kommer från.

3) Varför bygga ihop till en enhet? Jag skulle vilja säga att det är en kvalitet i sig att behålla modulariteten så att man kan anpassa högtalarna med större frihet.

4) Är du helt säker på att du behöver en mittkanal?

5) Varför inte gå på basmoduler direkt när du ändå gör en så stor investering: mindre frontar, flexiblare placering av basarna... Förstärkare + delningsfilter kostar tillsammans mindre än två basar om man tittar på begaganat. Dessutom klara du dig med mindre förstärkare till frontarna eftersom förstärkare inte längre behöver svinga spänningen för basarna.

5) Ursäkta att jag låter som en surkart.

Bästa hälsningar,

/D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-10 13:46

Dahlqvist skrev:Sitter och läser och tycker det verkar konstigt att göra en så stor investering i en konstruktion som inte är färdig och beprövad.

Den konstruktionen som jag skissar på går aldrig att hitta färdiga system till... Vi pratar betong-högtalare, bafflar i stenmateriel, akustiskt optimerat rum osv.

Dahlqvist skrev:1) Varför samma element bak som fram? Integrationen mellan bak- och framkanalerna är inte kritisk vad gäller elementval och fasgång.

Jag eftersträvar samma klang i samtliga kanaler.

Dahlqvist skrev:2) Varför just 10" i basen?

Lutar faktiskt åt tolvtummare i dagsläget. Gäller bara att hitta lämpligt mellanregister som orkar möta upp. Skriver om det i en annan länk.

Dahlqvist skrev:Slaglängd är ett tänjbart begrepp och det är inte säkert att man vill använda den teoretiska slaglängden på alla element... Att det finns en ino-konstruktion på öppna marknaden som med rimlig volym (ca 40 liter per element) kan nå till ca 20 Hz är ju ett fantastiskt tillfälle. Att man inte behöver slaglängd för portade lådor förstår jag inte var det kommer från.
För en portad låda behövs i princip bara en fjärdedel av slaglängden som krävs för en sluten dito för samma ljudtryck ju.

Dahlqvist skrev:3) Varför bygga ihop till en enhet? Jag skulle vilja säga att det är en kvalitet i sig att behålla modulariteten så att man kan anpassa högtalarna med större frihet.

Både pga estistiken och det faktum att jag eftersträver något som i alla fall liknar "oändlig baffel". Jag utgår ifrån att det går att optimera det totala systemet - t ex mha delningsfiltret - utan att behöva flytta på högtalarna

Dahlqvist skrev:4) Är du helt säker på att du behöver en mittkanal?

Helt säker kan man ju aldrig vara, men det är ju dumt att chansa. "Kanalen" finns ju där redan sas..

Dahlqvist skrev:5) Varför inte gå på basmoduler direkt när du ändå gör en så stor investering: mindre frontar, flexiblare placering av basarna... Förstärkare + delningsfilter kostar tillsammans mindre än två basar om man tittar på begaganat. Dessutom klara du dig med mindre förstärkare till frontarna eftersom förstärkare inte längre behöver svinga spänningen för basarna.

Oj, det låter tråkigt... Då gör jag ju som alla andra... :wink:
Och estitiken, glöm inte den! Jag tillhör dem som inte direkt tycker att konventionella högtalare är direkt vackra, inte ens B&Ws skapelser. Kan man få dem att smälta in i rummet så är det guld värt. Tycker jag.

Dahlqvist skrev:5) Ursäkta att jag låter som en surkart.

Nu kanske det var jag som var surkarten... :)

Började riva ner taket i helgen så nu har jag äntligen kommit igång!

Återgå till DIY-forum