Moderator: Redaktörer
philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
//Philip
philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Piotr skrev:Inte alls säkert at artisten vet "hur det ska låta". Denne vill lira sin musik och få ut den.. sen kan det gå lite hursom som vi har sett.. ehrr hört!
/Peter
philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
dimitri skrev:philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
//Philip
Låter klokt. Men det finns en reflektion:
Vet verkligen artisten vad hon/han/de vill?
Frågan är förstås provocerande men kanske inte om:
Artisten får välja mellan (minst) två versioner, en mastrad och en omastrad.
kan jag tycka.
Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Om studiofolket inte klarar att mastra, hur tusan klarar de då att mixa och spela in...
Och om de inte klarar att mixa och spela in, finns det något värt att masta då...
mapem skrev:philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Om jag har hört artisten live så vet jag hur det ska låta. Nu talar jag om akustisk musik, typ helt oförstärkt klassisk eller jazz eller "lättförstärkt" singer/songwriter/rock/indie i icke-arena-sammanhang.
BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Om studiofolket inte klarar att mastra, hur tusan klarar de då att mixa och spela in...
Och om de inte klarar att mixa och spela in, finns det något värt att masta då...
Tack Roger, där satt den!![]()
Och flera av de senare inläggen pekar på en viktig sak som jag till fullo instämmer i: Artisterna är mycket ofta väldigt okunniga när det gäller ljudbilder och ljudteknik... Naturligtvis inte alla, men skrämmande många. Jag vill påstå att artisterna i regel inte är helt kompetenta att bestämma över ljudbilden. Och det är lätt att dupera artister med att pumpa upp deras alster så att det "blir tryck" och låter häftigt, då blir musikerna nöjda till att börja med (så småningom tröttnar dom på skräpet).
Martin skrev:Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
Jag tänker som så att ljudnivån är ju så lätt att förstå. Ok, så mycket högre, ja det är ju bra. Det är inte lika lätt att värdera skillnaden i ljudet på skivan om ljudnivåskillnaden dominerar intrycket så mycket som den borde göra (om det är en någorlunda snygg mastring).
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
Seriöst!philip skrev:Martin skrev:Görs det med någon form av nivåjustering (för masterns högre medelnivå?) så att det är skillnaderna i ljudkvalitet man visar och inte ljudnivå?Jag spelar alltid upp den mastrade skivan och den omastrade för artisten om artisten hämtar upp mastern själv. I de fall när mastring sker på distans så får artisten själv göra sådana jämförelser.
Jag tänker som så att ljudnivån är ju så lätt att förstå. Ok, så mycket högre, ja det är ju bra. Det är inte lika lätt att värdera skillnaden i ljudet på skivan om ljudnivåskillnaden dominerar intrycket så mycket som den borde göra (om det är en någorlunda snygg mastring).
När artisten lyssnar på mastern vs omastern så kompenserar jag nivåskillnaden i min daw, skickar ut singnalen genom samma typ av DA till mitt försteg där artisten själv i lugn och ro (utan mig) kan lyssna och jämföra. Jag visar även artisten hur man höjer / sänker om inte nivåjusteringen är subjektivt korrekt.
subjektivisten skrev:philip skrev:Man kan ha hur många åsikter som helst om ljud på en skiva men i slutändan så spelar det ingen roll vad jag och du tycker. det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
Ja, men HUR blir artisten nöjd? Till att börja med så är hela branschen uppbyggd att man SKALL mastera. Vilken hempullare som helst har fått det inpräntat i skallen att man MÅSTE mastera. Så vart finns valet då?
Sen så är ju inte masteringsteknikerna dum utan när han visar hur mycket "bättre" hans mastering är över studiomixen så jämförs dom UTAN nivåanpassning. Så hans dynamiska sörja kommer låta högre och starkare än originalet och artisten tror den låter bättre.
Själv undrar jag om inte masteringssteget (idag) är hifins största myter, större än kablar och dyl.
philip skrev:BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Och flera av de senare inläggen pekar på en viktig sak som jag till fullo instämmer i: Artisterna är mycket ofta väldigt okunniga när det gäller ljudbilder och ljudteknik... Naturligtvis inte alla, men skrämmande många. Jag vill påstå att artisterna i regel inte är helt kompetenta att bestämma över ljudbilden. Och det är lätt att dupera artister med att pumpa upp deras alster så att det "blir tryck" och låter häftigt, då blir musikerna nöjda till att börja med (så småningom tröttnar dom på skräpet).
Du får tala för dig själv, du kanske är duktig på att dupera artisterna men sådant sysslar inte jag med.
Kunskap och en förmåga att lyssna på artistens vision är A och O.
Jag säger inte att jag är en bättre tekniker än dig men jag har iallafall respekt för artisten.
BertilAlving skrev:philip skrev:BertilAlving skrev:RogerJoensson skrev:Man kan se det så här:
Du får tala för dig själv, du kanske är duktig på att dupera artisterna men sådant sysslar inte jag med.
Kunskap och en förmåga att lyssna på artistens vision är A och O.
Jag säger inte att jag är en bättre tekniker än dig men jag har iallafall respekt för artisten.
Det där var ett onödigt och klumpigt påhopp. Du behöver inte mästra mig, jag vet nog vad det innebär att ha respekt för artisten. Jag vet också hur viktigt det är med personkemin mellan artist och ljudtekniker för att slutresultatet ska bli bästa möjliga, det har jag över 35 års erfarenhet av (plus att jag själv är utövande musiker). Det är frestande att fråga vad din erfarenhet består av, men jag tror jag låter bli. Jag är inte alls ute efter att slå någon på fingrarna.
Nu står jag på språng för en resa söderut i vårt avlånga land, därför kan jag nu tyvärr inte fortsätta debatten.
philip skrev:Jag är helt övertygad om att Bertil är en fantastisk ljudtekniker.
philip skrev:mapem skrev:philip skrev: Ni vet inte hur det ska låta, den enda som vet är artisten.
//Philip
Om jag har hört artisten live så vet jag hur det ska låta. Nu talar jag om akustisk musik, typ helt oförstärkt klassisk eller jazz eller "lättförstärkt" singer/songwriter/rock/indie i icke-arena-sammanhang.
nej, inte ens här vet du hur artisten vill att hans/hennes musik ska uppfattas, den kanske ska låta som det gör från dennes plats i lokalen. Musiken kanske är menad att framföras i en lokal med bra akustik men framförs i en lokal med dålig/annorlunda akustik.
Jag har tex hört Mahlers 5:a med götebors symfoniker i göteborg på koserthuset och i London i ett konserthus som jag inte minns vad det heter, helt olika upplevelser. inte bara för att akustiken var hemskt dålig i london men till stor del.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster