Chris_Lymme skrev:Pssst! Jag tror att hon eventuellt är lite galen. Sedan är hon en benget, också.
Hehe! Jag vet. Me like!
Moderator: Redaktörer
Vovven skrev:Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.
subjektivisten skrev:Tror det är kört för många. Många är bara intresserad av ladda ner och lyssna, dom är totalt ointresserade av försöka leta efter bra ljud, det viktiga är att dom har 10 000 låtar dom kan spela NU och göra massa fjantiga playlist.
Koffe skrev:
Men vi kommer ALDRIG att få dem att sitta stilla i mellan högtalarna och lyssna på snurrande plast och beundra omslag.
Koffe skrev:För mej handlar det mer om att skapa förutsättningar för att njuta av musik. Att leta efter bra ljud... nja. Det ser jag nog inte som det avgörande för hobbyn. Det är lixom sekundärt... något som kommer, nästan av sig själv.
subjektivisten skrev:När en kompis gick en studioutbildning för en 5-6 år sedan så fick man både lära sig spela in och mixa i båda analogt och digitalt. Han är ju 30 år idag så det finns ju många yngre som lärt sig analoga tekniken med.
Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.
Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
Piotr skrev:Richard skrev (några sidor tillbaka);Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.
Här finns lite info om det danska företaget (danskar och audio ni vet) DAD och deras top notch AD/DA converter;
http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm
Det finns alltså andra än Philips och Grim Audio/Bruno Putzeys som fipplat till DSD/SACD prestanda
Grimm Audio;
http://www.grimmaudio.com/ad1measurments.htm
edit: DAD använder sig utav DSD/SACD sampling på 64fs eller 128fs. De DSD grafer på pulsrespons och frekvensgång som kan ses på deras websida är 128fs och har därmed ung. dubbla bandbredden jämfört med DSD 64fs och 192kS/s PCM. Grafen som illustrerar brus (den i mitten) visar både 64fs och 128fs.
DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.
DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
/Peter
MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Tore skrev:Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
SACD bygger dock på DSD 64fs.
Annars är det väl inga överraskningar på sidan du länkar till.
DSD ger högre bandbredd än PCM men vad skall du ha frekvenser på flera hundra kHz till i audiosammanhang?
Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt
När det gäller påståenden om "sämre pulsrespons" menar jag nog att man måste börja med att definiera vad det ordet betyder. Är det en estetisk uppfattning du skildrar, eller skall den uppfattas vara kopplad till hörbarhet?
Den som betvivlar det kan själv testa. En 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB genom DSD är rena skämtet jämfört med samma signal genom ett 24/96 PCM-system.
matereo skrev:MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Det finns ju tangentialarmar!
matereo skrev:Läste om en annan kille idag vars katter också konsekvent lämnar rummet när CD musik spelas!!?
Så har det alltid varit hos mig oavsett vilken spelare som stått för musiken... och oavsett genre. Hur är det hos er?
MangeRock skrev:Vad som talar till vinylspelarens nackdel i framtiden förutom det ovannämda problemet med inner groove distortion och dyl är att man måste ha en ingenjörsexamen för att ställa in alla parametrar optimalt.
Piotr skrev:IÖ,Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt
Jag tror det också.. men jag vet inte än.Håller på och testar så smått. Blir nyfiken dock när man läser om hörbart föbättrad prestanda från ultra hi-rez format... men ja, jag ställer mig smått skeptisk trots min nyfikenhet.. folk hör ju skillnad på all möjlig ormolja som bekant.
johanrohm skrev:Ska skaffa en ny svarv här framöver...
matereo skrev:MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Det finns ju tangentialarmar!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 18 gäster