Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-21 21:53

Chris_Lymme skrev:Pssst! Jag tror att hon eventuellt är lite galen. Sedan är hon en benget, också.

Hehe! Jag vet. Me like! :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Bryr sig inte ett skit om kvaliteten

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 23:06

Vovven skrev:Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.

Tror det är kört för många. Många är bara intresserad av ladda ner och lyssna, dom är totalt ointresserade av försöka leta efter bra ljud, det viktiga är att dom har 10 000 låtar dom kan spela NU och göra massa fjantiga playlist.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-21 23:39

subjektivisten skrev:Tror det är kört för många. Många är bara intresserad av ladda ner och lyssna, dom är totalt ointresserade av försöka leta efter bra ljud, det viktiga är att dom har 10 000 låtar dom kan spela NU och göra massa fjantiga playlist.

För mej handlar det mer om att skapa förutsättningar för att njuta av musik. Att leta efter bra ljud... nja. Det ser jag nog inte som det avgörande för hobbyn. Det är lixom sekundärt... något som kommer, nästan av sig själv.

Men vi kommer ALDRIG att få dem att sitta stilla i mellan högtalarna och lyssna på snurrande plast och beundra omslag. Är det det som definierar oss är det kört.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-21 23:42

Koffe skrev:
Men vi kommer ALDRIG att få dem att sitta stilla i mellan högtalarna och lyssna på snurrande plast och beundra omslag.

Varför inte, egentligen? Varför gör vi det i så fall själva? OK, låt gå för den snurrande plasten, den kan väl vara på utdöende, men det koncentrerade musiklyssnandet? Att man intresserar sig för detaljer runt omkring (t.ex. omslag)?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-22 00:06

Koffe skrev:För mej handlar det mer om att skapa förutsättningar för att njuta av musik. Att leta efter bra ljud... nja. Det ser jag nog inte som det avgörande för hobbyn. Det är lixom sekundärt... något som kommer, nästan av sig själv.

Har svårt att se meningen att syssla med hifi alls om man totalt ointresserad om ljudet är bra eller ej, och man hellre tycker det är viktigare att spela 10 000 låtar random.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-22 10:29

subjektivisten skrev:När en kompis gick en studioutbildning för en 5-6 år sedan så fick man både lära sig spela in och mixa i båda analogt och digitalt. Han är ju 30 år idag så det finns ju många yngre som lärt sig analoga tekniken med.

Det är en enorm skillnad på att veta hur man gör och att vara duktig på det.

När en teknologi står på sin höjdpunkt, som den analoga tekniken gjorde på 70-talet, så har man en ackumulerad kunskapsbas där flera generationer av tekniker har lärt upp varandra till allt högre höjder.

Den utvecklingen avbröts för analogica när digitalt blev den förhärskande inspelningsmetoden.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-22 12:48

Sant. Men det finns ju kvar en hel del som kan jobbet.

Användarvisningsbild
Vovven

Analog höjdpunkt

Inläggav Vovven » 2008-02-22 17:47

I samband med inledningen av digitaleran med CD som bas tog faktiskt utvecklingen av analog avspelning ny fart. Ta t ex LP 12án som nu står på sin absoluta höjdpunkt när det gäller avspelningsteknik. Man kan säga att kvaliteten på analog musikåtergivning och den tekniska utvecklingen av den samma inte varit där den är utan CD´ns inträde på hifi-scenen.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-07 11:08

Richard skrev (några sidor tillbaka);

Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.

Här finns lite info om det danska företaget (danskar och audio ni vet) DAD och deras top notch AD/DA converter;

http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm

Det finns alltså andra än Philips och Grim Audio/Bruno Putzeys som fipplat till DSD/SACD prestanda

Grimm Audio;

http://www.grimmaudio.com/ad1measurments.htm

edit: DAD använder sig utav DSD/SACD sampling på 64fs eller 128fs. De DSD grafer på pulsrespons och frekvensgång som kan ses på deras websida är 128fs och har därmed ung. dubbla bandbredden jämfört med DSD 64fs och 192kS/s PCM. Grafen som illustrerar brus (den i mitten) visar både 64fs och 128fs.

DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.

DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-07 11:43

Läste om en annan kille idag vars katter också konsekvent lämnar rummet när CD musik spelas!!?

Så har det alltid varit hos mig oavsett vilken spelare som stått för musiken... och oavsett genre. Hur är det hos er?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2008-03-07 15:05

Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..? ;)

SACD bygger dock på DSD 64fs.

Annars är det väl inga överraskningar på sidan du länkar till. DSD ger högre bandbredd än PCM men vad skall du ha frekvenser på flera hundra kHz till i audiosammanhang?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-07 16:22

Piotr skrev:Richard skrev (några sidor tillbaka);

Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.

Här finns lite info om det danska företaget (danskar och audio ni vet) DAD och deras top notch AD/DA converter;

http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm

Det finns alltså andra än Philips och Grim Audio/Bruno Putzeys som fipplat till DSD/SACD prestanda

Grimm Audio;

http://www.grimmaudio.com/ad1measurments.htm

edit: DAD använder sig utav DSD/SACD sampling på 64fs eller 128fs. De DSD grafer på pulsrespons och frekvensgång som kan ses på deras websida är 128fs och har därmed ung. dubbla bandbredden jämfört med DSD 64fs och 192kS/s PCM. Grafen som illustrerar brus (den i mitten) visar både 64fs och 128fs.

DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.

DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..? ;)

/Peter

Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt, och med en rätt rejäl marginal dessutom. När jag skriver "räcker" så menar jag både att jag inte känner till något experiment som kunnat påvisa att en sådan länk färgar överhuvudtaget hörbart. Däremot känner jag till (och/eller har själv gjort) studier som visat att systemet förefallit vara transparent* (ingen hörbarhet har lyckats detekteras) även när man använder det "offsetat", det vill säga slänger bort 10 dB genom att "understyra det", eller sänker Fs tills hörbara effekter kommer fram.

"Mycket mer än det som räcker" skadar inte ljudkvalitetsmässigt men kostar en massa lagringsplats. Tycker en rimlig strategi när man väljer sådana här saker, är att offra hälften av lagringsutrymmet för att vara säker på att få en tillfyllest ljudkvalitet. Att sikta på 24/96 är kanske att offra ytterligare lite lagringsutrymme, men jag tycker ändå att det är okej.

När det gäller påståenden om "sämre pulsrespons" menar jag nog att man måste börja med att definiera vad det ordet betyder. Är det en estetisk uppfattning du skildrar, eller skall den uppfattas vara kopplad till hörbarhet?

En puls kan se ut på en förfärlig massa olika sätt, och kan representera massor av olika signaler. Att bara välja en hur som helst, och titta på en oscilloskopsbild och döma det ena systemet ge en sämre och det andra en bättre pulsrespons kan vem som helst göra, men vad betyder det?

Bättre för vem, och bättre på vad?

Om man utgår ifrån mänsklig hörsel är det väl transienthanteringsbeteende inom det hörbara området som är av störst intresse, varje fall länge det som hnder utanför inte ställer till med problem på annat sätt. En lämplig puls kan därför vara en sin^2 puls av lagom tidslängd. Jag brukar använda 0,2 ms.

Hur stark skall signalen vara då? Ja det beror ju på vad man vill testa det. Båda systemen beter sig hyggligt linjärt inom hörbara området, men DSD gör det inte utanför. Ultraljudssmutsen över 20 kHz försvinner nämligen om man t ex kodar en fullt utstyrd fyrkantvåg (det är ett så kallat konstanteffektsystem).

Inom det hörbara området är båda DSD och PCM hyfsat respektive prima linjära. Och därtill finns ett störgolv. Om man vill undersöka systemens beteende inom det hörbara området (vilket kan vara förnuftigt, eftersom vi hör det) kan det därför vara rimligt att knäppa till med en rätt svagt utstyrd sådan där sin^2-puls. Men självklar bör man testa många olika nivåer.

Oavsett vilket så excellerar PCM i alla väder.

Den som betvivlar det kan själv testa. En 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB genom DSD är rena skämtet jämfört med samma signal genom ett 24/96 PCM-system.

Frågan om systemen sida vid sida tycker jag därför inte är så himla intressant, men en annan fråga kan vara "vad kan man göra år DSD och likande teknologier?".

Då är svaret - de kan inte fås att bli lika bra som PCM, ens om de får ta betydlig mera plats på lagringsmediet, men man kan ändå göra så mycket som möjigt. Den viktigaste åtgärden är att applicera ett brant men ändå välljudande LP-filter för att skaffa bort ultraljudsmutsen.

Vh, iö

- - - - -

* Uttrycket "förefallit vara transparent" skall inte förväxlas med "visades vara transparent". Det sistnämnda kan man inte göra, eftersom det bryter mot vetenskapens första tes.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:45

Vinyl är riktigt kul! Skivmässor och hemmafester med vinylspisning är riktigt skoj. Vad anbelangar vinylens kvaliteter finns det ju både fördelar och nackdelar. Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs. Så länge det finns fler som tycker som jag ( än så länge finns det uppenbarligen det) kommer vinylen leva vidare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-07 18:08

Självklart, för vinylerna går ju inte upp i rök av sig själv, och det finns så
OERHÖRT många flera speltimmar på Vinyl än på 78-varvare producerat.

Men själv har jag såklart utrustning för att spela 78-varvare också (i tre
av mina anläggningar faktiskt).

Vh, iö

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-08 00:15

MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.

Det finns ju tangentialarmar!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-08 00:30

O bra nålslipningar ! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-08 00:44

Vinylen kommer överleva sålänge man släpper skivor som låter KUK rent ut sagt. Lyssnat på flera nya skivor som jag har i datorn på flac och fy fan. Sänker ljudet konstant, får ont i huvudet och vill bara byta låt. :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-08 00:58

Sådär, lite James Taylor på vinyl, mums. :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-08 02:04

Ja, välljud måste vara hifi-branschens mest underskattade och outnyttjade
tillgång.

Vh, iö

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-08 02:41

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-20 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-08 12:01

Tore skrev:
Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..? ;)

SACD bygger dock på DSD 64fs.

Ja precis! Men precis som med PCM så är det fullt lagligt att öka på samplingshastigheten och utöka bandbredden (därmed inte sagt att jag anser det nödvändigt).

Annars är det väl inga överraskningar på sidan du länkar till.

För vissa, jo! Bra att du är påläst men alla har inte samma kunskapsbank. Här på forumet coh på andra ställen så råder det en missupfattning om att SACD (DSD 64fs) har sämre prestanda än Red Book PCM vilket kan sägas vara sant tidigare men (som jag förstår det) inte gäller sedan några år tillbaka.

DSD ger högre bandbredd än PCM men vad skall du ha frekvenser på flera hundra kHz till i audiosammanhang?

DSD ger inte "högre bandbredd" än PCM och jag ska inte ha frekvenser på flera hundra kHz till någonting i audiosammanhang.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-08 12:18

IÖ,

Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt

Jag tror det också.. men jag vet inte än. :) Håller på och testar så smått. Blir nyfiken dock när man läser om hörbart föbättrad prestanda från ultra hi-rez format... men ja, jag ställer mig smått skeptisk trots min nyfikenhet.. folk hör ju skillnad på all möjlig ormolja som bekant.

När det gäller påståenden om "sämre pulsrespons" menar jag nog att man måste börja med att definiera vad det ordet betyder. Är det en estetisk uppfattning du skildrar, eller skall den uppfattas vara kopplad till hörbarhet?

Lägger ingen värdering estetiskt och har ej kunskap om hur god pulsåtergivning som behövs för hörbar transparens. Mina reflektioner är av strikt teknisk karaktär. Graferna på DAD's sida visar ju på hur olika format presterar avseende pulsrespons och hur det översätts till hörbar prestanda har jag inte en susning om! :)

Den som betvivlar det kan själv testa. En 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB genom DSD är rena skämtet jämfört med samma signal genom ett 24/96 PCM-system.

Skulle gärna testa men har inte tillgång till nån DSD bapparat. Har du nå bilder man kan kika på? Vet du nån som har nån bapparat man kan få mäta på annars?

De resultat du nämner som ett skämt.. på vilken apparatur gäller det? Säker på att det är formatet och inte apparaten som satt gräns för prestanda i det fallet?

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-08 13:04

hur fungerar/är det med XRCD, jag har ett par stycken som jag tycker låter mycket bra

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-08 14:27

matereo skrev:
MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.

Ja i och för sig..men Regan jag har nu duger fint för mig..har bytt ett antal gånger för att minimera problemen och nu är jag relativt nöjd (kan ju alltid bli bättre). :)

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2008-03-08 14:42

matereo skrev:Läste om en annan kille idag vars katter också konsekvent lämnar rummet när CD musik spelas!!?

Så har det alltid varit hos mig oavsett vilken spelare som stått för musiken... och oavsett genre. Hur är det hos er?

Har ingen katt just nu men för ett antal år sedan hade jag ett par
Carlsson OA 50. Min katt brukade ligga på vänstra högtalaren och sova.. oavsett vilken musik som spelades.

//Daniel
Utan tvivel är man inte riktigt klok

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-08 15:36

Vad som talar till vinylspelarens nackdel i framtiden förutom det ovannämda problemet med inner groove distortion och dyl är att man måste ha en ingenjörsexamen för att ställa in alla parametrar optimalt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-08 15:44

MangeRock skrev:Vad som talar till vinylspelarens nackdel i framtiden förutom det ovannämda problemet med inner groove distortion och dyl är att man måste ha en ingenjörsexamen för att ställa in alla parametrar optimalt.

Jo. Det är nästan så man saknar tiden då man inte hade en aning om VTA och protraction och allt vad det heter utan bara glatt spelade skivor...

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-03-08 16:23

Piotr skrev:IÖ,

Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt

Jag tror det också.. men jag vet inte än. :) Håller på och testar så smått. Blir nyfiken dock när man läser om hörbart föbättrad prestanda från ultra hi-rez format... men ja, jag ställer mig smått skeptisk trots min nyfikenhet.. folk hör ju skillnad på all möjlig ormolja som bekant.

Det här blindtestet (som gick igenom referentgranskning och publicerades i "Journal of the Audio Engineering Society") är ju intressant i sammanhanget:
http://www.bostonaudiosociety.org/explanation.htm
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14195
Senast redigerad av FalloutBoy 2008-03-08 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-03-08 21:24

johanrohm skrev:Ska skaffa en ny svarv här framöver... :)

Jag också, eller snarare, ska byta upp mig, köpte en Rega P1 bara för att prova på men det ger ju mersmak, speciellt när man kan köpa tio skivor för en hundring på loppis :D blir många "nya" skivor att lyssna på
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-03-08 22:26

matereo skrev:

Tangentialarmen har två fördelar, inget vinkelfel (fasdist) och ingen skatingkraft. Vinkelfelet är ju noll vid två positioner för en pivotarm och ett av nollställena ligger i i innerspårsregionen. Innerspårsdistorsion beror främst på nåltyp/kvalitet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi