Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:NOS borde ge antingen ett sjukt utgångsfilter eller vikningsdistortion. Verkar inge vidare nått av det
matereo skrev:Det skulle varit intressant att höra, varför eller varför inte Dac'ar utan översampling är bra/dåliga, vilka styrkor svagheter som finns.
FalloutBoy skrev:Här är en intressant diskussion i ämnet, speciellt inläggen från Dan Lavry (mannen bakom bl.a. Lavry DA10):
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/13252/0/
KarlXII skrev:Rydberg skrev:Man kan ju undra vad som är bättre fast det är sämre
Exakt!
Eller...vad är det som är sämre? Vet du hur en Paradisea funkar under huven?
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Man kan ju undra vad som är bättre fast det är sämre
Exakt!
Eller...vad är det som är sämre? Vet du hur en Paradisea funkar under huven?
Har den inte översampling får man lätt komplikationer. Länken ovan som Lavry skriver i tar upp ett par av dem
DrMabuse skrev:Hela vitsen med NOS är att det med enkla medel går att åstadkomma ett bra ljudande resultat. Lämpar sig därför för hemmabyggare.
AudioNote vill jag minnas filtrerar med transformatorer.
Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
matereo skrev:DrMabuse skrev:Hela vitsen med NOS är att det med enkla medel går att åstadkomma ett bra ljudande resultat. Lämpar sig därför för hemmabyggare.
AudioNote vill jag minnas filtrerar med transformatorer.
Ja det kan stämma, men det är ju konstigt att dom valt att gå en såpass underlig väg, om den ger nada fördelar.
KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Jag tänkte snarare på din uppenbara tumregel att NOS=skit.
Huruvida konstruktionen i fråga tagit hand om problemen tycks ju inte vara intressant.
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Huruvida konstruktionen i fråga tagit hand om problemen tycks ju inte vara intressant.
Snacka om hur den tagits hand om det istället för att komma dragandes att man använder sig av tumregler då, jag är idel öra.
Rydberg skrev:KarlXII skrev:Rydberg skrev:Det är inga tumregler! Signalspektart finns ALLTID representerat centrat kring multiplar av samplingsfrekvensen. Filtrerar man inte bort kommer man få massa högfrekvensjunk in i resten av kedjan och förstärkare gillar inte att driva det. Filtrerar man och vill göra det effektivt blir det ett väldigt komplext filter som inte ger speciellt bra fasgång (o inte blir det så effektivt heller). Ren fysik
Snacka om hur den tagits hand om det istället för att komma dragandes att man använder sig av tumregler då, jag är idel öra.
Rydberg skrev:Vad i mina invändningar med NOS är det som du inte förstår? Och vad är det som säger att den DAC som du gillar inte dras med samma problem? (som du ju insinuerar)
Rydberg skrev:Den uppfattning jag har bygger på fysikaliska faktum. Ett filter som ska filtrera brant precis över 20kHz kommer att ha ordentligt många poler och därmed vara extremt komplicerat. Fasmässigt ser sådan filter inte speciellt vackra ut.
Skiter man i att filtrera kommer man få aliasingprodukter inskickat i följande apperatur och det kommer det inget gott ur.
Hur man skulle kunna kringå dessa båda effekter på en smart sätt vet jag inte och därmed ställer jag mig oerhört tveksam till en NOS-dacs förtjänster. Sen att du gillar soundet är väl helt i sin ordning.
KarlXII skrev:Jag insinuerar ingenting. Jag säger däremot att den låter bra.
Det kan jag säga eftersom jag hört den, och även jämfört den både öppet och blint med ovanstående apparater.
lennartj skrev:Om jag inte fattat fel förordar AudioNote att man ska använda deras komponenter i hela signalkedjan och deras förstärkare är avsiktligt bandbreddsbegränsade och störs inte av att matas med högfrekvent junk över 20kHz.
Alltså kan de göra en NOS-DAC med enkelt filter och dra nytta av fördelarna utan att drabbas av nackdelarna, men ve den som ansluter en sådan DAC till bredbandigt förstärkeri!
Rydberg skrev:Ur min synpunkt behöver vi inte enas om någonting. Jag skriver bara varför jag är väldigt tveksam. Jag kan inte heller se att du över huvud taget har argument i någon riktning som skulle peka på att jag har fel.
Det vore ju klädsamt med argument istället för anklagelser om tumregler etc
FalloutBoy skrev:KarlXII skrev:Jag insinuerar ingenting. Jag säger däremot att den låter bra.
Det kan jag säga eftersom jag hört den, och även jämfört den både öppet och blint med ovanstående apparater.
Paradisea är väl en rör-baserad DAC, vilket kan borde underlätta detektering i blindtest.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 19 gäster