Svante skrev:johanu skrev:Svante skrev:Eller är det så att en certifiering skulle göra att studiorna blir så dyra att ingen har råt att sitta tillräckligt länge och fila ihop mixen till nåt bra?
Men är det inte fantastiskt att vem som helst kan med lite vilja spela in sina alster hemma utan att bli ruinerad. Ska vi tvinga in dessa i certifierade studios? Tror inte det.
//Johan
Ja, det var väl ungefär det jag skrev i sista meningen...?
Jo, ville bara poängtera att en del musik inte ens görs i en studio överhuvudtaget. Då blir ju frågan om hur bra dessa är ointressant för den typen av musik. (Eller är jag ute o cyklar nu?)
Om sedan mastringen behövs eller inte vet inte jag.
Hur fungerar det för det riktigt små bolagen som enskilda artister startar? Sköter de hela processen fram till cd-pressen? Det är väl olika förstås, men någon måste väll mastra alstren innan de pressas.
Många nya skivor låter i alla fall för djävligt. Men hur man löser problemet vet jag inte.
Antagligen fungerar inte upplysning tyvärr, men jag tror nog att det är det bästa vi kan göra. Ju fler som blir "upplysta" om hur man undviker lyssningströttande/öronplågande ljud dess då större borde sannolikheten vara att musikerna, ljudtekninkerna, mastringsmänniskorna gör välljudande alster. Denna tråd kanske bidrar lite får vi hoppas.
Men för att få spridning bör väll debatten nå aftonbladet
Jag har i alla fall som konsument blivit lite klokare/upplyst om problemet. Märkte det igår när jag kollade in begagnade skivor. Fastän musiken var inspelad på sjuttiotalet kunde de ju ha varit pressade nyligen, men de som köptes var från tidigt 90-tal och de lät riktigt bra.
//Johan