Uppgradering av element i högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Uppgradering av element i högtalare?

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 04:49

Nöjessurfar runt och "fönstershoppar" på hifikit... ser en massa trevliga element. *dräggel*

Då slog tanken mig att istället för att bygga helt nya högtalare (vilket kostar en del) så kan man köpa några element i taget bara, för att sedan föra över till en helt ny högtalare. Eller så vill jag bara byta ut elementen som sitter där nu, för att få bättre (?) ljud.

Högtalarna de gäller är ett par Dynavoice M65. Det sitter två 6.5" baselement i per låda.

Kommer jag över huvudtaget märka någon skillnad när jag byter element? (mer bas vid högre volym, eller vad (kanske begränsar lådan))

Eller är detta bara en dum idé (iom att filtret inte kommer ändras osv)

:oops:
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-09 10:11

Finns väl inga hinder från att uppgradera filtret också? Så som du beskriver har det fungerat för Carlsson-folket i många år. Grundläggande blir naturligtvis att få lådan att fungera med andra basar. Skulle föreslå att du kör med reverse engeneering och analyserar och tar reda på så mycket som möjligt om dina Dynavoice (som jag vet nada om). Mata sedan in allt i tex Basta för att förstå hur konstruktören tänkt. Sedan kan du sätta upp nya mål för vad du vill förbättra och har samtidigt verktyget för att utveckla det!

Lycka till!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-09 11:34

Skulle föreslå att du kör med reverse engeneering och analyserar och tar reda på så mycket som möjligt om dina Dynavoice (som jag vet nada om). Mata sedan in allt i tex Basta för att förstå hur konstruktören tänkt. Sedan kan du sätta upp nya mål för vad du vill förbättra och har samtidigt verktyget för att utveckla det!

det där är kloka ord och arbetet är många gånger roligare och mer kreativt än att bygga nytt från scratch
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 15:33

Jocke skrev:Finns väl inga hinder från att uppgradera filtret också? Så som du beskriver har det fungerat för Carlsson-folket i många år. Grundläggande blir naturligtvis att få lådan att fungera med andra basar. Skulle föreslå att du kör med reverse engeneering och analyserar och tar reda på så mycket som möjligt om dina Dynavoice (som jag vet nada om). Mata sedan in allt i tex Basta för att förstå hur konstruktören tänkt. Sedan kan du sätta upp nya mål för vad du vill förbättra och har samtidigt verktyget för att utveckla det!

Lycka till!

/Jocke

Mm det låter logiskt det du säger, kruxet är att det finns inga T/S-parametrar på något av elementen och jag har inte möjlighet att mäta sådana... Så det blir ganska svårt att mata in saker i Basta!.

Risken finns kanske att om jag t.ex. köper 4st http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1767 och ersätter mina nuvarande, att det låter skit?

OBS det är inga fel på högtalarna (mer än att dom är kantstötta ;)) utan jag gör detta för att, eh, "uppgradera"

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-09 15:41

Nja, du kan nog få tag på T/S-parametrar på fynda.se om du tittar påkategorin "bygga högtalare" på deras hemsida, de har ju reservdelselement till tex dynavioce där. Kika på bas -6,5" och så tittar du efter de som sitter i M65, var det väl....
Brukar finnas en länk till en pdf där...

Edit: kikade på fynda, och visst hade du rätt, där fanns det inga länkar till några som helst T/S-parametrar...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-09 15:50

Fackamato skrev:
Mm det låter logiskt det du säger, kruxet är att det finns inga T/S-parametrar på något av elementen och jag har inte möjlighet att mäta sådana... Så det blir ganska svårt att mata in saker i Basta!.

Risken finns kanske att om jag t.ex. köper 4st http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1767 och ersätter mina nuvarande, att det låter skit?

OBS det är inga fel på högtalarna (mer än att dom är kantstötta ;)) utan jag gör detta för att, eh, "uppgradera"

Men allvarligt, uppgradera en ganska ny högtalare som kostar 1995kr för ett par, med basar som kostar 1495kr st?
Är inte det lite overkill?
Du gör självklart det om du vill, men jag har inte sågott om pengar för min del att jag hade gjort det....
Hade nog hellre lagt de 6 tusen på ett par andra högtalare då.
Mvh Fredrik.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
JB

Re: Uppgradering av element i högtalare?

Inläggav JB » 2008-03-09 16:24

Fackamato skrev: ...(mer bas vid högre volym, eller vad (kanske begränsar lådan))...

Asså bara för att du köper dyrare element så behöver dom varken nödvändigtvis spela varken högre eller djupare, M65orna går ner till 25 hz (-3 dB) vilket är bra med tanke på att det bara sitter 2x6,5" basar i varje låda, och vad gäller ljudtryckskapacitet så är även den mycket bra, det är ganska kraftiga element som sitter i lådorna:

http://xs117.xs.to/xs117/07293/M65_bas.jpg

Som exempel kan jag tex säga att Dynavoice S-6 som kostar 1450 kr/par spelar lika djupt men mycket högre (när det gäller bas-elementet) än Monitor Audio RS1 som kostar 5200 kr/par.
Men självklart låter RS1orna bättre när det gäller ljudkvalite, så du kan säkert få bättre ljud i lådorna om du uppgraderar elementen och bygger nya filter, men det är inte alls säkert att dom kommer spela varken högre eller djupare.
Tänk även på att det kan vara förstärkaren som är för klen, och då kan detta vara ett bra ställe att börja uppgraderingen på.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 16:59

JB skrev:
Fackamato skrev: ...(mer bas vid högre volym, eller vad (kanske begränsar lådan))...

Asså bara för att du köper dyrare element så behöver dom varken nödvändigtvis spela varken högre eller djupare, M65orna går ner till 25 hz (-3 dB) vilket är bra med tanke på att det bara sitter 2x6,5" basar i varje låda, och vad gäller ljudtryckskapacitet så är även den mycket bra, det är ganska kraftiga element som sitter i lådorna:

Som exempel kan jag tex säga att Dynavoice S-6 som kostar 1450 kr/par spelar lika djupt men mycket högre (när det gäller bas-elementet) än Monitor Audio RS1 som kostar 5200 kr/par.
Men självklart låter RS1orna bättre när det gäller ljudkvalite, så du kan säkert få bättre ljud i lådorna om du uppgraderar elementen och bygger nya filter, men det är inte alls säkert att dom kommer spela varken högre eller djupare.
Tänk även på att det kan vara förstärkaren som är för klen, och då kan detta vara ett bra ställe att börja uppgraderingen på.

En f3 på 25Hz visste jag inte om, det är ju ganska bra ju. Okej, då var det det här med ljudkvalite... vilket är svårt att avgöra. Distorsion? Group delay osv?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-09 17:33

Fackamato skrev:
JB skrev:

En f3 på 25Hz visste jag inte om, det är ju ganska bra ju. Okej, då var det det här med ljudkvalite... vilket är svårt att avgöra. Distorsion? Group delay osv?

Tycker M65ornas största brist ligger i mellanregistret, för att diskanten ska låta bra så tycker jag +4 dB läget med bygeln är ett måste, men då känns det istället som att man får lite svackor i mellanregistret, kanske att man skulle kunna modifiera filtret lite för att få bygeln att höja även lite lägre frekvenser?

Som det är nu så är nog +2 dB läget det bästa alternativet, men jag saknar lite detaljer i diskanten med detta läget
Senast redigerad av JB 2008-03-09 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 17:36

Allright. Tyvärr så har jag första versionen av M65, där man inte har någon bygel att ändra filtret med. :(

Men ja om jag skall vara ärlig så saknar jag inte bas, utan stereoseparation (har nog mycket med rummet att göra), och den där 3D-känslan, eller snarare... högtalarna vaknar inte till liv så att säga. Kanske är dom för... inte korrekta, men... eller ja, det kanske saknas upplösning från 1khz och uppåt, typ? Är inte säker.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-09 17:43

Fackamato skrev:Allright. Tyvärr så har jag första versionen av M65, där man inte har någon bygel att ändra filtret med. :(

Men ja om jag skall vara ärlig så saknar jag inte bas, utan stereoseparation (har nog mycket med rummet att göra), och den där 3D-känslan, eller snarare... högtalarna vaknar inte till liv så att säga. Kanske är dom för... inte korrekta, men... eller ja, det kanske saknas upplösning från 1khz och uppåt, typ? Är inte säker.

Aha men isåfall tycker jag helt klart att du ska försöka dig på en filtermodifikation, för jag antar väl att utan bygel så spelar dina högtalare som dom nyare gör på +0 dB läget, och det blir lite väl dovt för min smak ivarjefall.. går ju alltid att öka diskanten lite på förstärkaren om inte annat

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 17:50

JB skrev:
Fackamato skrev:Allright. Tyvärr så har jag första versionen av M65, där man inte har någon bygel att ändra filtret med. :(

Aha men isåfall tycker jag helt klart att du ska försöka dig på en filtermodifikation, för jag antar väl att utan bygel så spelar dina högtalare som dom nyare gör på +0 dB läget, och det blir lite väl dovt för min smak ivarjefall.. går ju alltid att öka diskanten lite på förstärkaren om inte annat

Hehe jag har ju inga tonkontroller på min förstärkare (se signaturen) så isåfall blir det att modifiera filtret. :D

Få se om jag tar tag i det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-09 17:55

Fackamato skrev:
JB skrev:

Hehe jag har ju inga tonkontroller på min förstärkare (se signaturen) så isåfall blir det att modifiera filtret. :D

Få se om jag tar tag i det.

Eller så köper du en EQ, men en filtermodd vore förståss en bättre lösning :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-09 18:02

ta ut filtret och rita av det och posta här så kan du nog få många förslag på modifieringar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 18:11

celef skrev:ta ut filtret och rita av det och posta här så kan du nog få många förslag på modifieringar

Will do! Stay tuned. 8)

edit: Har tagit lite bilder. Skall skriva ner värdena på komponenterna också. Har aldrig ritat av ett filter innan så det blir nog svårt..

Bilder: http://ftw.ath.cx/~fackamato/pictures/dynavoice-m65/

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-09 18:45

Tycker mycket elektronisk musik låter grymt bra i M65orna, men när man lyssnar på Metal och liknande så kan man ibland höra svagheterna i mellanregistret, rösterna är inte alltid så framträdande som dom borde vara och gitarrerna kan låta lite väl snälla, men det är mycket bra högtalare med tanke på vad dom kostar, och skulle man lyckas plana ut frekvenskurvan lite så mellanregistret i röstområdet ökades lite så skulle dom bli grymt bra!

Edit: Vilken högtalare demonterade du för att komma åt filtret förövrigt? Fudnerar på att ta ut ett av mina filter också så man kan se vad som skiljer i nya och gamla versionen!

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 18:52

JB skrev:Tycker mycket elektronisk musik låter grymt bra i M65orna, men när man lyssnar på Metal och liknande så kan man ibland höra svagheterna i mellanregistret, rösterna är inte alltid så framträdande som dom borde vara och gitarrerna kan låta lite väl snälla, men det är mycket bra högtalare med tanke på vad dom kostar, och skulle man lyckas plana ut frekvenskurvan lite så mellanregistret i röstområdet ökades lite så skulle dom bli grymt bra!

Edit: Vilken högtalare demonterade du för att komma åt filtret förövrigt? Fudnerar på att ta ut ett av mina filter också så man kan se vad som skiljer i nya och gamla versionen!

Håller på att skriva upp värdena på filterna nu. Men det som är tråkigt är att spolarna är ju inte märkta så har ingen aning om vad det är för värden på dom. Jag demonterade undre mellanregistret, filtret sitter där bakom. Men jag fick demontera högtalarterminalen också för att kunna lossa på högtalarkablarna där, så jag kunde dra ut filtret (tror jag fick dra ut högtalarkablarna från filtret till alla element också för att kunna dra ut filtret lite ur lådan).

Kommer strax med lite siffror..

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 19:14

* Effektmotstånd? 5W1RJ
* Effektmotstånd? 5W20RJ
* Kond. 5,6 µF 100V Yontex
* Kond. 150 µF 100WV Yontex
* Kond. 4,0 µF 250V +-5% Yontex
* Spole 33mm diameter, 17mm hög, 7mm bred lindning... (?)
* Stor spole med metallkärna 58mm lång, 23mm hög, 23mm bred
* Kond. 100WV 100 µF
* Spole 0,33mH 1.2 mm diameter (tråden) CUL/0.2 ohm Monacor

Jag spelade sönder mina diskanter en gång, för att spolen till dom smälte. Så jag har inte originaldiskanter eller originalspole (se sista spolen i listan).

PCB: http://ftw.ath.cx/~fackamato/pictures/d ... C00516.JPG

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-09 19:32

Du får nog försöka lokalisera var de olika komponenterna är anslutna till! Man kan ju våga sig på en gissning... Om det blir enklare eller krångligare av det vet jag inte! :) Har du något att mäta med?

Bas Lågpass?
* Stor spole med metallkärna 58mm lång, 23mm hög, 23mm bred
* Kond. 100WV 100 µF

Mellan Högpass
* Kond. 150 µF 100WV Yontex
Mellan Lågpass

* Spole 33mm diameter, 17mm hög, 7mm bred lindning... (?)

Diskant - 18dB ?
* Kond. 4,0 µF 250V +-5% Yontex
* Spole 0,33mH 1.2 mm diameter (tråden) CUL/0.2 ohm Monacor
* Kond. 5,6 µF 100V Yontex

Till diskant?
* Effektmotstånd? 5W1RJ
* Effektmotstånd? 5W20RJ

Det kan också vara så att några komponenter är sammankopplade för att uppnå rätt värde och då faller det här. Som sagt - det är bara spekulationer.

En sak dock: Lät de lite instängt även innan du byggde om dom?

/Jocke

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 19:43

Sant, jag ska försöka rita upp eller göra något så man ser hur det är sammankopplat. Jag har en enkel multimeter som verktyg.

Jag tycker de låter likadant efter modifieringen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-09 19:58

Vore kul om ni kom fram till någon trevlig filtermodifikation, men nu till dom tråkiga nyheterna... filtret i nya M65orna ser helt annorlunda ut och har mycket mer komponenter, så din filtermodifikation kommer nog bara fungera till den äldre versionen utan bygel =(

Bild
Bild

Det nyare filtret verkar bestå av 3 våningar med komponenter (om man räknar motstånden längst ner)

Tog även en bild på elementen:
Bild
Bild

Diskanten har neodynium magnet och det är alltså INTE en piezo diskant även om det kan se ut så :)

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-09 20:07

Aha.

Fan det är skitsvårt det här med filtret, jag kan ju knappt något om elektronik heller. Jag har ingen aning om hur jag lättast skall rita upp det, mha öga, multimeter och papper/penna. :x

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-09 20:34

Fackamato skrev:Aha.

...Jag har ingen aning om hur jag lättast skall rita upp det, mha öga, multimeter och papper/penna. :x

Ja! :)

Du vet ju var elementen är anslutna - visst! Skulle tro att svart är - och att de är sammankopplade till - (minus) på terminalen på ett eller annat sätt. De olika registren har nog olika färger till + Om du följer dem bakvägen så kommer du att hitta komponenter på vägen till + på terminalen. Några komponenter är anslutna mellan + och minus. Du kan nog följa upp en hel del med blotta ögat och hjälper inte det får du ta multimetern till hjälp.

/Jocke

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-10 18:53

Har studerat kortet optiskt och kommit fram till detta:

Kod: Markera allt
Högterminal = anslutningarna på högtalaren för mellanregister och diskant
Basterminal = anslutningarna på högtalaren för bas

Bas minus > 150µF 100WV > bas plus
Basterminal plus > största spolen > bas plus

Högterminal plus > 4µF 250V > 5W1RJ > diskant plus
4µF 250V från högterminal plus > spole 0,33mH 0,2ohm > högterminal minus
Högterminal plus |> 100µF 100WV > mindre spole > mellanregister plus
mindre spole från högterminal plus > 5W20RJ > diskant minus
mindre spole från högterminal plus > 56µF 100V > högterminal minus

Tror jag fått det rätt nu. Vad kan man komma fram till utav detta? :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-10 20:38

Jaha du, vad kan man få ut av detta?

Bas LP 12dB
Stor spole
150uF =

Mellan HP 6dB
100uF

Mellan LP 6dB
Mindre spole

Diskant HP 12dB
4uF
0,33mH =

Dämpsats diskant.
1ohm
20ohm =

Delning bas/mellan 12/6dB
Delning mellan/disk 6/12dB

Vad var det för impedans?

/Jocke

PS. LP=Lågpass, HP=Högpass, "=" = parallell (övriga i serie).

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-10 20:50

Högtalarens impendans skall vara på 8 ohm. Finns det något trevligt program man kan mata in dessa siffror i? Provade i Basta! men det gick inte så bra, skulle vilja ha ett program där man väljer "lägg till komponent", sedan väljer typ, och värde, och hur det skall kopplas till de övriga..

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-11 00:20

Fackamato skrev:Högtalarens impendans skall vara på 8 ohm. Finns det något trevligt program man kan mata in dessa siffror i? Provade i Basta! men det gick inte så bra, skulle vilja ha ett program där man väljer "lägg till komponent", sedan väljer typ, och värde, och hur det skall kopplas till de övriga..

Njaaa högtalarens impedans är snarare 4-8 ohm beroende på vilken frekvens den spelar, ivarjefall på nya versionen:

Specifikationer Dynavoice M-65
Lådkonstruktion:
4 x basreflex bakåt, två baspluggar ingår till varje högtalare
Guldplätterad Bi-wiring terminal
Element:
1” Superaudio-diskant,
2 x 5,25” mellanregister,
2 x 6,5” basar
Impendans:
4-8 ohm
Frekvensområde:
25 - 32 000 Hz (- 3 dB)
Känslighet:
93 db
Max Effekt:
250 W
Storlek (H x B x D):
1100 x 200 x 400 mm
Vikt:
27 kg/st

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-11 01:48

Om vi för ett ögonblick antar att de dubblade elementen är 8ohm och parallelkopplade så ligger delningarna vid några hundra - låt oss säga 400Hz för enkelhetens skull och kanske 4000Hz. Vi har ju inte alla värden på komponenterna.

Du saknar lite närvaro i mellanregistret, eller hur var det du skrev? I så fall kan du testa att parallellkoppla en RC-länk över mellanregisterna. LP-filtret för mellanregistren närmar sig då ett 12dB-filter och nivån under delning (alltså c:a 4000Hz) trycks upp för att vid högre frekvenser falla snabbare än det ursprungliga 6dB-filtret.

En RC-länk är ett motstånd och en kondensator som seriekopplas och du kopplar hela paketet parallellt med mellanregisterhögtalarna. Jag simulerade lite i Basta och med 15uF och 2ohm fär du en höjning mellan 1000-4000Hz som mest med c:a 3dB. Om det blir för stor höjning kan du prova med större motstånd, typ 4-6ohm.

/Jocke

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-11 07:22

4-8ohm stämmer nog mer ja.

Tack så mycket för hjälpen! Ska se vad jag har för komponenter hemma. 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-11 09:42

Den ska alltså kopplas parallellt mellan + & - mellan filter och element, ifall jag inte var tillräckligt tydlig!

Lycka till!

/Jocke

PS. Vi har ju en hel del antaganden, alla komponenter är ju inte märkta, men det kan vara en utgångspunkt.

Nästa

Återgå till Köpråd