Christer skrev:Jag vill dela vid 100 Hz. Allt över skall ej höras. Ett lågpassfilter tror jag att det heter. Det ska vara mono. Det ska vara passivt.
Jag vill helst att ni pratar svenska och inget ljudspråk som är obegripligt (massa olika ljudtermer säger mig ingenting). Kom inte med förslag, utan hjälp mig räkna ut. Om det ska vara förslag så säg något program jag kan använda eller något i den stilen. Det måste finnas någon som kan hjälpa mig med det här.
Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt, jag har inte så jättestora krav på ljudet bara det inte blir dåligt och det har framgått att färdiga delningsfilter inte är bra att köpa
(jag har inga problem att löda ihop saker)
Ja, detta var inte så svårt. Om du vill att "inget ovanför 100Hz ska höras" så får du tänka om. Du 'dämpar' ljudet ovanför delningen, inte 'tar bort'.
Vi pratar svenska, och i möjligaste mån försöker vi nog alla göra oss så förstådda, men ibland räcker inte 'gemene mans svenska' till riktigt, och tekniska termer blir helt oersätterliga för att disskussionen skall fortlevas. Är det inte lättare att lära sig något istället?
Jag har INGEN som helst lust att räkna på filtret (oberoende om jag kan eller ej) efter det att du mest har lust att använda mig (hjälparen) som räknedosa. Vet du ens vad du frågar efter?
Jag tror att många här på forumet bygger själva just för att det är roligt, och man kan lösa problem som tillverkare missat, och detta på ett snyggt sätt. Alla gör det inte för att "tjäna pengar" som du verkar i detta fallet.
Jag vet att jag genom att ens bry mig om att svara här har fått motstånd från dig, då jag inte gör det du vill. Men jag tyckte du kunde få höra min teori om hyfs på nätet!
Mvh Jocke