Nu blir det tjat om delningsfilter igen.. sorry

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer

Nu blir det tjat om delningsfilter igen.. sorry

Inläggav Christer » 2004-08-21 19:43

Jag ska nu köpa ett delningsfilter, la det på hyllan ett tag eftersom jag hade annat att göra.

Jag tänker köpa ett 100 Hz delningsfilter från Hifikit.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=793

Delningsfilter 102 F (mono) 100 Hz
Det jag undrar är när det står LP Bas 12 dB/octav och HP Mellan 6 dB/octav. Vad menas med detta? Det jag vill ha är ett delningsfilter som endast spelar frekvenser under 100 Hz.

Delningsfilter SBP1201 120 Hz
Detta har endast LP Bas 12 dB/octav. Innebär detta att det är endast frekvenser under 100 Hz (lågpass)?

Nej någon får ta och förklara det här och säga vad de båda filtrerna gör

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-21 19:57

det första filtret delar basen med 12 db/oktav och delar en eventuell mid med 6 db/oktav.

det senare filtret delar bara basen med 12 db/oktav. det är ett sådant du behöver.. dock bör du förstå att det inte är helt säkert att delningen fungerar som det är tänkt när man köper ett färdigt filter. du bör räkna ut ett filter som passar till basarna istället.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-21 23:34

Hej!

Precis som K säger (skriver) är det! Ungefär som om skor fanns i endast 2st storlekar:
small/medium eller large/extra large, vilken storlek får man minst skoskav av :wink:?

Dock, är det ingen direkt fara på taket då Hifikit-filtret kanske istället delar basen (vid för C mera
passande(?)) 92Hz samt Butterworth kanske "byta namn" till en mer välljudande Herr Chebychev?
Vem vet? (inte A*!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Christer

Inläggav Christer » 2004-08-22 01:58

så är det värt att testa (bara 115kr, inte så farligt) eller ska jag istället göra ett eget som verkar jättekrångligt och dyrt, vilket jag inte har lust med?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-08-22 11:18

Om du berättar vad det är för bas, så finns det säkert nå'n vänlig själ som kan ge förslag på komponenter och schema. Det är simpla grejer att sätta ihop. Inte värre än att löda dit ett färdigbyggt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-22 13:03

ofta så behövs en r/c länk för att det ska dela som det är tänkt. du kan nog använda det där filtret men bör lägga till en r/c länk på basen för att det ska fungera någorlunda.
det är enkelt att räkna ut ifall du har parametrarna på basen.
en r/c länk är alltså ett motsånd och en kondensator som sitter i serie. denna "krets" kopplas sedan parallellt med basen.
till en 8 ohm bas med "vanlig" induktion kanske det behövs ett 5-7 ohm motstånd och en kondensator på ca 40-60 uF.

formeln ser ut som sådan
motståndet är basens dc-resistans gånger 1,25 sedan ska basens induktans(i henrie) delas med den siffran för att få kondensators värde.
detta är bara ungefärliga värden men en riktlinje.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-23 02:44

Tyvärr är det så att "färdigdimensionerade filter" aldrig fungerar, eftersom filtret måste dimensioenras med hänsyn till både elementens komplexa impedans samt akustiska överföringsfunktionen i aktuell baffel.

Jag är säker på att forumets medlemmar kan hjälpa till med att dimensionera ett filter som med säkerhet passar din högtalare bättre än hifikits färdiga dito.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Christer

Nu vill jag få det här gjort en gång för alla

Inläggav Christer » 2004-09-10 17:57

Ok det här har jag:
Högtalarelement

SERIE C
MODEL 1548 C
Diameter size in inches 15
Diameter size in centimeters 38.1
Z - Nominal Impedance in Ohms 8
Fs = Free air resonance frequesncy in Hz 44.9
Qts = Total Q Factor of driver 0.73
Vas = Equivalent acoustic volume in cubic feet 6
Vas = Equivalent acoustic volume in liters 169.43
Xmax = peak linear displacement of cone in inches 0.16
Xmax = peak linear displacement of cone in mm 4.06
Pe = Max power in watts 400
Ref = Driver's SPL 1W at 1m in Db 94.1
SPL = The half-space ref Efficiency 94.1
Voice Coil Diameter in inches 2
Mounting Depth in inches 6
Sd = Piston Area in sq m 0.076
BL = T*M Flux Density, Length Product 10.83
no = The half-space ref effciency 0.0165
Cms = Mechanical suspen Compliance 206.574
Mms = Mech mass of cone & free air load 60.743
Qms = Mechanical Q factor of driver 3.993
Qes = Electrical Q factor of driver 0.9
Revc = DC Voice coil resistance in Ohms 6.16
Zmax = imped At top of resonance curve in Ohms 33.492
Fo = Free air resonance frequency in Hz 44.93
Magnet weight (oz) 48
Magnet weight (kg)

Låda 271 liter (om det spelar någon roll)
1299x555x376mm (tror att det är rätt låda)

Kan någon hjälpa mig att räkna ut exakt vilken typ av spolar och kondensatorer jag ska ha för att det ska passa bäst till min låda?

Jag vill dela vid 100 Hz. Allt över skall ej höras. Ett lågpassfilter tror jag att det heter. Det ska vara mono. Det ska vara passivt.

De prylar jag tänker köpa är från Hifikit.se (om ingen vet något billigare ställe). Så ut ifrån detta vill jag veta exakt vad jag ska köpa.

Jag vill helst att ni pratar svenska och inget ljudspråk som är obegripligt (massa olika ljudtermer säger mig ingenting). Kom inte med förslag, utan hjälp mig räkna ut. Om det ska vara förslag så säg något program jag kan använda eller något i den stilen. Det måste finnas någon som kan hjälpa mig med det här.

Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt, jag har inte så jättestora krav på ljudet bara det inte blir dåligt och det har framgått att färdiga delningsfilter inte är bra att köpa

(jag har inga problem att löda ihop saker)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Nu vill jag få det här gjort en gång för alla

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-12 01:38

Christer skrev:Jag vill dela vid 100 Hz. Allt över skall ej höras. Ett lågpassfilter tror jag att det heter. Det ska vara mono. Det ska vara passivt.

Jag vill helst att ni pratar svenska och inget ljudspråk som är obegripligt (massa olika ljudtermer säger mig ingenting). Kom inte med förslag, utan hjälp mig räkna ut. Om det ska vara förslag så säg något program jag kan använda eller något i den stilen. Det måste finnas någon som kan hjälpa mig med det här.

Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt, jag har inte så jättestora krav på ljudet bara det inte blir dåligt och det har framgått att färdiga delningsfilter inte är bra att köpa

Ja, detta var inte så svårt. Om du vill att "inget ovanför 100Hz ska höras" så får du tänka om. Du 'dämpar' ljudet ovanför delningen, inte 'tar bort'.
Vi pratar svenska, och i möjligaste mån försöker vi nog alla göra oss så förstådda, men ibland räcker inte 'gemene mans svenska' till riktigt, och tekniska termer blir helt oersätterliga för att disskussionen skall fortlevas. Är det inte lättare att lära sig något istället?
Jag har INGEN som helst lust att räkna på filtret (oberoende om jag kan eller ej) efter det att du mest har lust att använda mig (hjälparen) som räknedosa. Vet du ens vad du frågar efter?

Jag tror att många här på forumet bygger själva just för att det är roligt, och man kan lösa problem som tillverkare missat, och detta på ett snyggt sätt. Alla gör det inte för att "tjäna pengar" som du verkar i detta fallet.

Jag vet att jag genom att ens bry mig om att svara här har fått motstånd från dig, då jag inte gör det du vill. Men jag tyckte du kunde få höra min teori om hyfs på nätet!

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Nu vill jag få det här gjort en gång för alla

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-12 01:53

Christer skrev:Jag vill dela vid 100 Hz. Allt över skall ej höras. Ett lågpassfilter tror jag att det heter. Det ska vara mono. Det ska vara passivt.

Ja, detta var inte så svårt. Om du vill att "inget ovanför 100Hz ska höras" så får du tänka om. Du 'dämpar' ljudet ovanför delningen, inte 'tar bort'.
Vi pratar svenska, och i möjligaste mån försöker vi nog alla göra oss så förstådda, men ibland räcker inte 'gemene mans svenska' till riktigt, och tekniska termer blir helt oersätterliga för att disskussionen skall fortlevas. Är det inte lättare att lära sig något istället?
Jag har INGEN som helst lust att räkna på filtret (oberoende om jag kan eller ej) efter det att du mest har lust att använda mig (hjälparen) som räknedosa. Vet du ens vad du frågar efter?

Jag tror att många här på forumet bygger själva just för att det är roligt, och man kan lösa problem som tillverkare missat, och detta på ett snyggt sätt. Alla gör det inte för att "tjäna pengar" som du verkar i detta fallet.

Jag vet att jag genom att ens bry mig om att svara här har fått motstånd från dig, då jag inte gör det du vill. Men jag tyckte du kunde få höra min teori om hyfs på nätet!

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-12 09:46

Slarti: Nu tar du väl i ändå. Inte tycker jag att Christer var ohyfsad. Och att ställa en fråga här är väl ett av de bättre sätten att lära sig. Samtidigt är det ju så att delningsfilterdesign är knepigt, just för att de behöver designas tillsammans med just de högtalare och till och med lådstorlek man har. Skolboksfiltren (såna som man köper färdiga på hifikit) blir kanske ungefär det man vill, men ska det bli riktigt bra får man lov att börja med att bygga lådan, mäta upp elementen individuellt, och sedan mha mätningarna simulera filtret och justera det så att tonkurvan blir som man vill.

Därav "oviljan" att rita upp ett schema åt dig, Christer, enbart utifrån elementspecar. Delningsfilterdesign (på riktigt) är ett ganska stort projekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-12 10:42

nu tycker jag folk är lite kinkiga.. det är ändå ett basfilter vi pratar om här.. så så mycket problem innebär det ju inte..
dock blir det ju en rätt saftig spole du kommer få använda. hur ska basen drivas? ska den köras med separat slutsteg så skulle jag rekommendera ett aktivt filter.
ja nu finns det inte uppskrivet högtalarens induktans så jag kan inte räkna ut nåt exakt..

dock med en antagen induktans på 2mH så blir ett tredje ordningens filter en spole på 21 mH, Kondensator på 280uF, spole på 6mH
dessa kopplas alltså i serie, parallellt, serie..
detta dock med reservation beroende på för lite elementdata..

som sagt jag skulle nog försöka hitta ett aktivt delningsfilter..

Återgå till DIY-forum