Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:Testa detta shifts http://sbooth.org/Play/ kör flac med det på min macbook.
subjektivisten skrev:Jag tror det är lättare att skilja på viss former av hårdrock istället för "finlirs" musik. Så var det iaf för 4-5 år sedan när jag blindtesta lite olika kodningar, då var en gammal Deep purple låt lättast att skilja åt, inte dom "fina" inspelningarna.
shifts skrev:I övrigt hoppas jag verkligen att fler kommer försöka, det var ju trots allt några som laddade ner jättefilen. Eller är det ett känsligt ämne?
Magnuz skrev:shifts skrev:I övrigt hoppas jag verkligen att fler kommer försöka, det var ju trots allt några som laddade ner jättefilen. Eller är det ett känsligt ämne?
Det kanske inte är så många som ids sedan förra testen? Jag vet i alla fall sedan dess att det har hänt en hel del med mp3-enkodningen på senare år och att jag inte skulle ha någon större chans att svara rätt.
Dr_Tinnitus skrev:Om nu folk bevisligen har tämligen svårt att pricka in vilka låtar som är låg bitrate mp3, ja klart lägre än vad man gärna tror man lätt hör skillnad på. Hur blir det då med skillnaden mellan kablar som ju så många kavat säger att de lätt hör skillnad på, efter bara några takter, ja t o m frugan från köket vid diskbänken hör ju lätt skillnad....
shifts skrev:Jag skulle med lätthet välja ett dåligt kassettband framför en dåligt/för lågt kodad mp3fil om jag var tvungen. De ljudartefakter som mp3-mediet för med sig gör ju faktiskt ont i öronen.
shifts skrev: Jag missade tyvärr det förra testet dock.
Detta är intressant. Tror du inte att man möjligtvis uppfattar skillnaden på något sätt, ändå? Även om man kanske inte kan särskilja den konkret.Koffe skrev:...det [är] lätt att hitta partier där skillnaden är så uppenbar att man gör rätt i varje testomgång i ett ABX-test. Men lik förbannat så hör man det inte när man lyssnar på konserten i "löpnade följd".
phloam skrev:shifts skrev:Jag skulle med lätthet välja ett dåligt kassettband framför en dåligt/för lågt kodad mp3fil om jag var tvungen. De ljudartefakter som mp3-mediet för med sig gör ju faktiskt ont i öronen.
Intressant, skulle nog också tycka så - men, vid vilken bitrate (med tanke på just detta) skulle du tycka att det vägde jämnt..?
shifts skrev:Edit: Eller jag kanske missförstod din fråga kom jag på nu. Har inte testat min absolut lägsta gräns, men det vore kanske kul
Almen skrev:Detta är intressant. Tror du inte att man möjligtvis uppfattar skillnaden på något sätt, ändå? Även om man kanske inte kan särskilja den konkret.
Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Bill50x skrev:Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Ditt långa inlägg är intressant och jag håller med dig i stort. Men 96k, eller 128k för den delen, hör man ganska lätt. Extremt få fonogram är så pissigt inspelade/mastrade att inte så låga bitrates lyser igenom.
/ B
Bill50x skrev:Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Ditt långa inlägg är intressant och jag håller med dig i stort. Men 96k, eller 128k för den delen, hör man ganska lätt. Extremt få fonogram är så pissigt inspelade/mastrade att inte så låga bitrates lyser igenom.
Bill50x skrev:
Användare som besöker denna kategori: Skrote och 23 gäster