Hur ställer ni upp utrustningen när ni mäter högtalare??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Hur ställer ni upp utrustningen när ni mäter högtalare??

Inläggav SlaitH » 2008-03-06 22:56

Mätteknik är det som detta handlar om.

Jag har försökt att skaffa mig en uppfattning om hur man ska mäta högtalare på ett bra och rimligt sätt, främst för att få fram data angående sina filter eller lådkonstruktioner.
Nu pratar jag i termer om mikrofon uppställning, distans från väggar m m.

Det finns ett gäng lösa trådar som jag har försökt att jaga rätt på men det har gått sådär :oops: .

Det jag skulle vilja veta är hur ni tänker kring detta.

Några gånger jag har läst att någon mäter mitt emellan diskant och bas/mellan på sina skapelser, enligt usago för att konstruktionen är tänkt så. Men varför är det så, hur är det tänkt.
Andra gånger mäter folk närfält, 2xbaffeln för att få med det baffelsteget, 1m 1w m m.

Jag antar att jag kanske saknar vissa basala delar när det kommer till att konstruera, hade dessa redan varit med så kanske svaren hade varit självklara.

I slutändan är det väl ändå hur det låter som är det viktiga, men jag är av åsikten att innan man är där går det att verifiera en hel del saker med just mätningar.

Jag får väl säga som mindre barn ofta gör "varför är det så".
Det är väl så jag kan summera min funderingar. 8)

Jag vet att det finns massa duktigt folk här som förhoppningsvis gärna delar med sig av sin kunskap.

mvh
Patrik

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2008-03-09 19:14

Mycket intressant fråga, men tyvärr kan jag inte bidra med så mycket,
men i länken nedan kan man hitta en del intressant.

http://www.claudionegro.com/

R1T

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-09 21:13

Försök att ställa lite mer preciserade frågor. Det du är inne på är för stort för att ge ett enkelt eller generellt svar på.

Tycker jag. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-09 21:29

Ja, det korta svaret är väl att det inte finns en metod som ger hela svaret. Man måste helt enkelt mäta på många sätt och väga samman det man ser.

Närfält funkar bra i basen, men man missar baffelsteg och portbidrag (eller elementbidrag om man mäter nära porten).

Halvlångt avstånd gör att man nästan får med baffelsteget, men helt likt fjärrfält blir det inte.

Stort avstånd inkluderar rummet och ger i någon mening en integration över alla riktningar.

Diskanten kan man mäta med trunkerat impulssvar, så slipper man rummets bidrag.

...och sen måste allt vägas ihop till en så vettig sanning som möjligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-09 21:40

att mäta högtalare är grymt svårt på alla vis

man behöver ett lämpligt mätrum som oxå kan vara utomhus

man måste ha en mätutrustning som är sann och med god repeterbarhet

hur man sedan mäter är nog en smaksak och beroende av mätmiljön

närfält är bra på enskilda element (se highfidelitys mätningar)

avståndsmätning är bra för att se skådliggöra hur dom enskilda elementen summerar ihop

avståndsmätning ska inte utföras från en punkt utan från en massa olika punkter framför högtalaren för att du ska få en rättvis "bild". en enpunktsoptimerad högtalare har alla chanser i världen att låta vansinnigt illa. själv letar jag nål i höstack här, jag har provat ett antal gånger att härma andras arbetsmetoder som finns beskrivna på många diy-websidor men jag har misslyckats varje gång - nu letar jag snälla element som klarar sig på enkla filter och dessa försöker jag att optimera med hörseln istället för med mätprogrammet - och för första gången börjar lådorna sjunga för mig. mätning använder jag sedan för att försöka snygga till allt men det resulterar ofta till att det börjar ljuda illa igen - jättekonstigt! och jättemycket tid går det åt.

jag tror den där iö sitter inne med facit här, han nämnde ett smart förfarande:
Vill man att folk skall lära sig saker (vilket jag verkligen vill) så är det bättre att börja med att göra fel, t ex att själv bygga sig en högtalare som INTE låter bra, och sedan (helst med kunnig handledare) mäta på den (/dem) för att hitta felen.
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-09 23:37

Tack för svaren ....

Jo Peter du har nog rätt ....jag antar att jag tänkte lite generellt också .... Jag har tyvärr alldeles för mycket tumregeltänk kvar ....Jobbar å det hårdaste på att få bort detta. :oops:

Ja du Svante ...det är kanske att just väga ihop allt till något som känns som en rättvis bild av vad man tänkte sig från början som är det svåra.

Celef: Antar att du har rätt ...det är kanske inte alltid man upplever det som det mäter.

Det får bli en hel del "Learning by doing" antar jag.
Tyckte att jag såg att Nagref hade gjort en ganska smart mätskiva för on och off axis m m
Kanske en liten kopia kan vara på sin plats ...allt för att just underlätta vi snabba mätningar.

Hur många här är det förresten som mätt upp sina alster i ett riktigt mätlabb? Just bara för att se om ens egen utrustning visar "sanningen"
Fast å andra sidan så liknar ju inte det ens eget vardagsrum det minsta så det kanske är skit samma när kommer omkring. :roll:

Nä jag får sova på detta med mätningar och tester, kanske man kommer till någon insikt.

Godnatt macken ...vi ses imorrn

Patrik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-10 18:43

Det får bli en hel del "Learning by doing" antar jag.

yes sir, det är enda vägen

Tyckte att jag såg att Nagref hade gjort en ganska smart mätskiva för on och off axis m m

det finns oxå motoriserade mätskivor för den late, spana in outline. problemet med dessa är att dom bara mäter upp/ned eller sida/sida - mun hur snett upp eller snett ned?

jag skulle önska mig mikvägg istället, tänk ett stort antal mikar monterade på en armeringsjärnmatta, denna ställer du framför högtalaren och mäter mik för mik...

Fast å andra sidan så liknar ju inte det ens eget vardagsrum det minsta så det kanske är skit samma när kommer omkring.

det verkar inte som du behöver en vardagsrumslik mätplats, nästan tvärtom - om jag tolkar det rätt behöver du en mätplats som innehåller ett rumshörn (golv+vägg+vägg) och sedan mäter du på ett stort antal platser framför högtalaren - då först börjar du mäta likt vad hörseln hör om jag förstår det hela rätt. med fler väggar får du rumsinformation som inte ska kompenseras för i högtalaren utan ska regleras med rumsåtgärder... kanske
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-10 22:39

Tänkte faktiskt på något motoriserat alternativ ....men när jag funderade i de banorma så var det för att ställa sin högtalar toe in ifrån lyssningsplats.

Om man ska göra en mickvägg bör man inte böja armeringsmattan en aning så den blir rundtagande?

Vardagsrumslik alltså ....det var inte så dumt kanske nä ...
En tanke bara, bör det inte finnas ett tak med också för den reflexen??

Rumsåtgärder är ett verkligt intressant kapitel också, håller på att läsa upp lite granna inför ett kommande lyssnings/hembio/läs/avslappningsrum 8)
När det kommer till detta finns det också hur mycket som helst att läsa och göra, men det gäller väl att komma på de allra nödvändigaste.

Patrik

Återgå till Teknikforum