Banal hobbyfunderare jobbar på sitt lilla lyssningsrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 20:13

Oh, vad jag ogillar forum som inte visar bilder om man inte är reggad!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-08 20:22

RSG skrev:Då jag inte har tillgång till avancerad mätutrustning kan jag inte svara på de två första.

Är en dator, kalkylark/webbläsare, en mikrofon och Svantes mätprogram (Tombstone och TimDec) att räkna som avancerad utrustning?
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-08 20:27

Kaffekoppen skrev:Oh, vad jag ogillar forum som inte visar bilder om man inte är reggad!

Ja visst är det "trevligt"! :evil:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-08 21:01

Kaffekoppen skrev:Oh, vad jag ogillar forum som inte visar bilder om man inte är reggad!

Que :?: :? Funkar det inte med länken, så du som oreggad direkt kan se bilder på Component? Hm, visste jag faktiskt inte. Funkar det med den "långa vägen" => component.se => DIY-delen=> Topic 2 in 1. ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 21:07

Man kommer in, men inga bilder visas

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-03-06 16:44

Efter ett par :? kulör byten på väggarna (samt målning med strukturmedel(inte så lätt att få bra som jag trodde)) så är jag färdig med fas1 i mitt projekt.

Jaha, lite intryck från mitt avlyssnade arbete dårå.
Vi börjar från början när jag avlyssnade med endast dämpvägg.
Skulle vilja säga att ställa om sig från odämpad miljö till dämpad miljö är inget man gör på ett kick, det tog mina öron och mitt huvud ett bra tag att anpassa sig för att någorlunda kunna samla intrycken.
Att komma ifrån allt påträngande hårt skrammel är en befrielse. Det har helt enkelt blivit så mycket mer lättlyssnat än tidigare.
Bättre precision i stereobilden, samt att jag kunde flytta isär högtalarna utan att allting blev till en stor ”smet”.
Efter en del lyssning på Dire Straits, Mark Knopfler, Stanley Clarke, Christina Aquliera, Alicia Keys, Yello, Linkin Park, Rammstein och massor av Joe Satriani så tycker jag att allt låter så mycket bättre.
Men sitter inte Mark på en lite väl hög piedestal och sjunger?
Jodå, det gör han nog allt de.
Någon skrev någonstans regnbågseffekt eller nått sånt (det här syndromet förstod jag inte om det hängde ihop med stereosystemfelet eller inte).

Nästa steg var att sätta upp den fejkade tegelväggen.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Färdig_tegelvägg.jpg[/img]
Närmare 120 st ”tegelbitar” kapat från boardskiva limmades upp på väggen.
Det tog ca 12 timmar att måla i med strukturmedel mellan bitarna för att simulera fogen!
Denna uppfattade jag som att den motverkade Regnbågseffekten något samt att den gav ett intryck av mer,,,rumslighet ?,,, rymd?,,, mycket marginellt men nått var det den gav och det kändes inte som att var till det sämre.

Så sattes till sist takbalkarna upp.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Takbjälkar.jpg[/img]
Fyra stycken hela balkar samt två ”halvbalkar” ut mot väggarna cc ca 645mm
Detta uppfattade jag definitivt som att det gav mer känsla av rymd samt bättre separation i stereobilden.
Samtidigt trycktes Regnbågen ner ytterligare men den trycktes inte bara ner, den har gått utåt också (kanske den gjorde tidigare också men som jag inte hade urskilt).
Känslan av att centrerade ljud kommer från typ inuti väggen är ofrånkomlig, så jag har en ”stereobåge” som i mitten ligger en aning högt och bakom högtalarna (regnbåge tiltad in i väggen).
Att ljudet blir mer på distans och inte så närvarande speglar sig i volymen jag spelar på efter en stund av terapi framför stereon.
Varje gång jag skall börja lyssna hoppar jag bakåt av ljudnivån jag hade när jag avslutade min förra session.
Föregående intryck är saker som jag kan leva med och experimentera med innan jag korrigerar
Vad som blev svårare att leva med var att på mina redan tidigare basfattiga högtalare med bakåtriktat basreflexrör så dämpades ”anslaget” bort tämligen effektivt, basen blev slö och oengagerande (#!¤”!´:!##!). :evil:

Och så här ser det ut.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Färdig_dämpvägg.jpg[/img]

Hur skall man sammanfatta mina åtgärder så här långt då.
Jo, jag har fått ett bra mycket bättre lyssningsrum.
Det är inte bäst, det är inte ens ”riktigt bra”.
Men nu kan jag skaffa mig ett par högtalare som har mer briljant och basrikare återgivning än vad jag har haft tidigare.
Precis det som jag vill ha !!!
När jag innan denna ombyggnad provade hem ett par piP så gick dom inte att stå ut med här hemma (fortfarande tyckte jag dom lät super men det var ungefär som att sitta i ett badrum och lyssna), idag längtar jag efter ett dylikt ljud som väldigt väl motsvarar vad jag vill ha ut av ett par högtalare.

Så jag känner nu att det måste införskaffas ett par ”riktiga” högtalare (ett kitt eller fabrikshögtalare det återstår att se ) sen kan jag fortsätta att korrigera mitt påbörjade lyssningsrum när jag vet att det är rummet och inte högtalaren jag försöker kompensera.

:!: :!: :!:
Allt ovanstående är subjektiva uppfattningar och tyckande av en ”banal hobbyfunderare” som inte vet vad han gör :oops: (praktiserar och lär (har inte tid, koncentration, hjärna nog för teorin)), men vet att han vill ha det bättre. Och om någon annan ”Banal hobbyfunderare” som jag skulle hämta inspiration från denna tråd vill jag uppmana att gå försiktigare fram med dämpningen än vad jag gjorde, men prova gärna takbalkar. Inget av de åtgärder som jag har gjort är utförda med något som helst teoretiskt stöd. Och all kopiering av utförda åtgärder sker på egen risk !!! :wink:

Bara så ni vet !!! :) :) :)

Så ett par fulmätningar (tat för vad det är)
Närfält med ej kompenserad basreflexport så den skall vara väsentligt lägre.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Närfält_fulmätning_liten_207.jpg[/img]

Sen från lyssningsposition Röd
Samt från ca 1 meters avstånd Blå
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Fulmätning_Lyssningsposition_samt_1m_ca_liten_207.jpg[/img]

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-07 08:25

Såg väl inte så illa ut i lyssningsopsition tycker jag... in med ett par basmoduler delade vid 80Hz så du täcket upp ditt naturliga basfall så blir det ännu mycket bättre.

Om det är rummet som ställer till med de rejäla variationer man upp till 500Hz så hade jag nog slängt in en sådan där behringerbox som man jag justera frekvensgång med (eller TacT/Lyngdorf).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-07 09:58

Kaffekoppen skrev:Man kommer in, men inga bilder visas

Det var konstigt, jag ser bilderna utan att vara reggad. Kanske är eldräven som spökar igen? 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-09 18:31

Tjusigt! Byggbilder är roligt. :)

Kanske en liten övning med några välavstämda papprör kunde vara nåt, knappt metern långa. Ett eller två i varje hörn bakom ryggen eller så.

Det finns en bra tråd nånstans om hur man stämmer av och dämpar dom.

Det är toppen jag anar vid runt 90 hz som jag tänkte man kunde påverka lite, en längsresonans i rummet alltså.

åsså det obligatoriska: :lol:

Ovanstående är värdelösa tumregler från en banal hobbyfunderare varvid jag frånsäger mig allt ansvar för resultatet 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-03-10 22:45

Vi är ju Faktiskt.se rörande eniga :wink:
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Rörande.jpg[/img]

:D

Hepp/johan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-10 23:04