Dahlqvist skrev:
PS. En ICA-liknelse med ljudåtergivning. Om vi säger att "vi uppfattar alla ICA olika" menar vi då att vi ser ICA symbolen olika eller menar vi att vi associerar ICA med olika saker? Och spelar det någon roll om vi inte vet var fläskkarrén kommer ifrån?
Det är definitivt så att vi associerar ICA med olika saker. Men den delen av frågan var väl retorisk antar jag. Det intressanta är vilka känslor vi får när vi ser ICA-symbolen. Dessa har inget med att göra med hur snygg vi tycker den är rent grafiskt, utan är kraftigt betingade av t ex våra politiska åsikter om ICA vs Konsum samt vilka upplevelser vi har haft av de ICA-affärer vi har besökt genom åren.
Är helt övertygad om att t ex preferens varmt/kallt är färgat av t ex (men inte bgränsat till) vår tidiga relation med t ex föräldrar och vilken röstkaraktär dessa hade. (obs detta är rätt spekulativt men baserat på mina relativt omfattande erfarenheter av hur människor uppfattar användarinterface troligt om analogin syn/hörsel funkar vilken den borde, (att man kan göra analogin har jag inga belägg för men det verkar troligt))