Moderator: Redaktörer
Amit skrev:Hur många dyra och "vackra" högtalarkablar är konstruerade efter andra principer än vad fysiken föreskriver?
Jag har inte sett en enda dyr högtalarkabel som inte är "fel"-konstruerad. Det betyder att alla dyra högtalarkablar medför en försämring avseende ursprungstrohet visavi signalen de ska förmedla, om jag ska tro på min erfarenhet.
meanmachine skrev:Subjektivisten.
Jag har läst igenom magnus inlägg flera gånger för att fatta vad du snackar om och vet ju, jag tror du är totalt ute och cyklar. Du snackar en hel massa skit här.
meanmachine skrev:Magnus säger att det är han tycker det är OK att ha dyrkablar om det är en medvetet val att köpa dem och har dem. Alltså han dömmer ingen som lägger pengar på kablage för att för ut den lilla x.tra som kan vara viktigt ur speciellt desing och personligt välbefinnande. Det är ett föredömligt resonemang. Väldigt moget och ödmjukt.
meanmachine skrev:Han tar tom liknelser för att du skall förstå hur han tänker med det ända du gör är att haka upp dig på detaljer som inte har ett dugg med hand resonemang att göra.
ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta.![]()
Skulle jag däremot göra samma med ett par högtalarkablar blir det en hetsisk debatt!.
ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta.![]()
Skulle jag däremot göra samma med ett par högtalarkablar blir det en hetsisk debatt!.
-Martin- skrev:Är det någon som lyssnat på kablar med t ex extra mycket syre i kopparn, varför inte 10 % och som sedan plattats till med ångvält? Det kanske färgar ljudet positivt i någon bemärkelse vad vet jag...
Almen skrev:ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta.![]()
Varför skulle du vilja ha en dyr kolfiberram till dina högtalarkablar?![]()
Max_Headroom skrev:ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta.![]()
Kolfiber ram vs ram av metalliskt material: Har andra fysiska egenskaper vad gäller vikt, fjärding och dämpning.
Dyr kabel (bra sådan) vs kabel köpt billigt på Clas Ohlosn eller Biltema: Ingen hörbar påverkan på ljudet. Likartade fysiska egenskaper i det aktuella frekvensområdet. Därav den hektiska debatten. Man säljer alltså kabel med påstådda egenskaper som den inte har.
paa skrev:ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta.![]()
Jaha, nehä, jaså?
Inte så väldigt imponerande förstainlägg att attackera "dom flesta" på ett forum. Hoppas du har några postiva saker att säga så småningom.
ThePreTor1aN skrev:Vad är det som imponerar på dig då?
paa skrev:ThePreTor1aN skrev:Vad är det som imponerar på dig då?
Varför inte en musikrecension eller ett inlägg på medlemspresentationer? Ett byggprojekt skulle nog imponera ganska mycket också!
Hur kommer det sig att du hittat hit?
meanmachine skrev:Nu måste vi väl hålla oss på banan tar vi 10 olika kablar i lika längde och gör mätningar på dessa kommer vi inte att nå samma resultat på alla eller ens några...
Utifrån de märbara resultaten kan vi endast dra den slutsatsen att de har olika egenskaper om det sedan är hörbara eller inte är helt oviktigt.
paa skrev:meanmachine skrev:Nu måste vi väl hålla oss på banan tar vi 10 olika kablar i lika längde och gör mätningar på dessa kommer vi inte att nå samma resultat på alla eller ens några...
Utifrån de märbara resultaten kan vi endast dra den slutsatsen att de har olika egenskaper om det sedan är hörbara eller inte är helt oviktigt.
Visar det att örat eller mätinstrumenten är känsligast?
Kaffekoppen skrev:Om en kabel påverkar ljudet hörbart är väl intressant?
subjektivisten skrev:NejKaffekoppen skrev:Om en kabel påverkar ljudet hörbart är väl intressant?
meanmachine skrev:Personligen tycker jag att du gör bort dig själv totalt i denna tråd subjektivisten.
Kaffekoppen skrev:subjektivisten skrev:NejKaffekoppen skrev:Om en kabel påverkar ljudet hörbart är väl intressant?
Ok
dimitri skrev:Utan att någons parti vill jag frånta Kaffekoppen den medalj han har fått för sin citeringskonst.
hela citatet:
"Nej, det är lika ointressant som om det är två helt olika tavlor."
Med sitt "nej" ironiserar S på temat tavelparallellen.
Att läsa hans "nej" som ett nej är inte juste mot honom, han som just framhåller hörbarhetsaspekterna så idogt.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 12 gäster