Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-03-11 10:58

van Gogh hade bara sitt högra guldöra kvar, blanda inte in honom här

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 11:40

Amit skrev:Hur många dyra och "vackra" högtalarkablar är konstruerade efter andra principer än vad fysiken föreskriver?

Jag har inte sett en enda dyr högtalarkabel som inte är "fel"-konstruerad. Det betyder att alla dyra högtalarkablar medför en försämring avseende ursprungstrohet visavi signalen de ska förmedla, om jag ska tro på min erfarenhet.

Det är ju här problemet kommer in. Om kabeln är vacker och kostar massor är ju ovässentligt - man kan ju köpa den just för det estetiska.

Men om kabeln dessutom medför en oönskad påverkan (och enligt mig är all påverkan oönskad), så måste man vara medveten om den.

Min erfarenhet säger mig att ju mer kunskap man har, ju mer ser man det sköna i en kabel som agerar just som den skall - själva vetskapen om det är ju det sköna :)

För visst handlar signalöverföring om "simpel" fysik.

Sedan tycker jag personligen att mina CT100 kablar är oerhört vackra som de är, men de som lagt på lite kabelstrumpa får verkligen en mycket mer estetisk produkt för de som ser andra värden än funktion. För mig är det däremot rätt ovässentligt eftersom jag inte har några synbara kablar, vare sig det gäller signalkablar eller högtalarkablar. Och det tycker jag är det vackra :)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 12:57

Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta. :?

Skulle jag däremot göra samma med ett par högtalarkablar blir det en hetsisk debatt!. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 13:10

meanmachine skrev:Subjektivisten.

Jag har läst igenom magnus inlägg flera gånger för att fatta vad du snackar om och vet ju, jag tror du är totalt ute och cyklar. Du snackar en hel massa skit här.

Absolut inte, du måste ha missat: "Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn"

Är det verkligen svårt att förstå SKILLNADEN?

meanmachine skrev:Magnus säger att det är han tycker det är OK att ha dyrkablar om det är en medvetet val att köpa dem och har dem. Alltså han dömmer ingen som lägger pengar på kablage för att för ut den lilla x.tra som kan vara viktigt ur speciellt desing och personligt välbefinnande. Det är ett föredömligt resonemang. Väldigt moget och ödmjukt.

Ja och det är ju upp till var och en sålänge påstående om ljudförbättringar inte haglar i backen. Men återgå igen till hans jämförelse, som är galet fel.

meanmachine skrev:Han tar tom liknelser för att du skall förstå hur han tänker med det ända du gör är att haka upp dig på detaljer som inte har ett dugg med hand resonemang att göra. :?

Den "detaljen" var hans resonemang i det inlägget. Det är inte att haka upp sig på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 13:19

Kan du inte ge dig nu :?

Har du inte förstått något, lär du inte göra det senare heller. Släpp det.

Får en jävla massa PM där det undras vad det är med dig, men de vill inte skriva det här för du är en igel som ibland mest vill tjaffsa istället för att ens anstränga dig.

Diskutera sakfrågan och lämna mig utanför.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-11 13:20

ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta. :?

Skulle jag däremot göra samma med ett par högtalarkablar blir det en hetsisk debatt!. 8O

Jaha, nehä, jaså?

Inte så väldigt imponerande förstainlägg att attackera "dom flesta" på ett forum. Hoppas du har några postiva saker att säga så småningom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-11 13:33

ThePreTor1aN skrev:Om jag skulle köpa en dyr kolfiberram till en xc cykel och säga att den är "bättre" skulle nog inte dom flesta ifrågasätta detta. :?

Kolfiber ram vs ram av metalliskt material: Har andra fysiska egenskaper vad gäller vikt, fjärding och dämpning.

Dyr kabel (bra sådan) vs kabel köpt billigt på Clas Ohlosn eller Biltema: Ingen hörbar påverkan på ljudet. Likartade fysiska egenskaper i det aktuella frekvensområdet. Därav den hektiska debatten. Man säljer alltså kabel med påstådda egenskaper som den inte har.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-11 13:44

Varför skulle du vilja ha en dyr kolfiberram till dina högtalarkablar? :o :?:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-11 13:45

Är det någon som lyssnat på kablar med t ex extra mycket syre i kopparn, varför inte 10 % och som sedan plattats till med ångvält? Det kanske färgar ljudet positivt i någon bemärkelse vad vet jag...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 13:49

-Martin- skrev:Är det någon som lyssnat på kablar med t ex extra mycket syre i kopparn, varför inte 10 % och som sedan plattats till med ångvält? Det kanske färgar ljudet positivt i någon bemärkelse vad vet jag...

Något för barnprogrammet "REA" att utföra :)

Älskade deras test av krossbara termosar med hjälp av stridsvagn :lol: 8O :roll:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 13:55

Almen skrev:

Varför skulle du vilja ha en dyr kolfiberram till dina högtalarkablar? :o :?:

Mitt inlägg var ett exempel, och till en cykel. Lite offtopic där självklart :D

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 14:01

Max_Headroom skrev:

Kolfiber ram vs ram av metalliskt material: Har andra fysiska egenskaper vad gäller vikt, fjärding och dämpning.

Dyr kabel (bra sådan) vs kabel köpt billigt på Clas Ohlosn eller Biltema: Ingen hörbar påverkan på ljudet. Likartade fysiska egenskaper i det aktuella frekvensområdet. Därav den hektiska debatten. Man säljer alltså kabel med påstådda egenskaper som den inte har.

Fysiska "märkbara" egenskaper ja. Lika så som på cyklar, kablar eller vad som helst så kan kanske inte alla märka av skillnaden. Varken öppet eller blint.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 14:04

paa skrev:

Jaha, nehä, jaså?

Inte så väldigt imponerande förstainlägg att attackera "dom flesta" på ett forum. Hoppas du har några postiva saker att säga så småningom.

Nej, detta var inte något påhopp eller något attack heller, bara ett intryck av hur jag upplever detta med kabeldebatt.
Kanske bara jag, men jag upplever inte detta om samtalsämnet är något annat, som cyklar eller vadsomhelst.

Vad är det som imponerar på dig då?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-11 14:12

ThePreTor1aN skrev:Vad är det som imponerar på dig då?

Varför inte en musikrecension eller ett inlägg på medlemspresentationer? Ett byggprojekt skulle nog imponera ganska mycket också!
Hur kommer det sig att du hittat hit?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 14:21

paa skrev:
ThePreTor1aN skrev:Vad är det som imponerar på dig då?

Varför inte en musikrecension eller ett inlägg på medlemspresentationer? Ett byggprojekt skulle nog imponera ganska mycket också!
Hur kommer det sig att du hittat hit?

Är det så du gjorde när du registrerade dig här på faktiskt.se? Imponerade med ett byggprojekt och musikrecensioner?. Intressant.

Är det inte bättre hålla sig On topic även här? än att diskutera hur många inlägg jag gjort eller om jag ska göra byggprojekt?.

Ja, dina 7439 inlägg måste väl tala om att du har kött på benen.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-11 14:36

Om det var så att kolfiberramen var mindre hållbar, tyngre och dyrare än, låt säga en aluminiumram, då tror jag nog visst att du skulle bli ifrågasatt. 8)

Välkommen till faktiskt.se!

Här kan du bli emotsagd.

Amit

P.S. I mitt ombyggda lyssnings- ljudexperimentrum finns inte många synliga kablar. D.S.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-11 14:43

Nu måste vi väl hålla oss på banan tar vi 10 olika kablar i lika längde och gör mätningar på dessa kommer vi inte att nå samma resultat på alla eller ens några...

Utifrån de märbara resultaten kan vi endast dra den slutsatsen att de har olika egenskaper om det sedan är hörbara eller inte är helt oviktigt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-11 14:47

meanmachine skrev:Nu måste vi väl hålla oss på banan tar vi 10 olika kablar i lika längde och gör mätningar på dessa kommer vi inte att nå samma resultat på alla eller ens några...

Utifrån de märbara resultaten kan vi endast dra den slutsatsen att de har olika egenskaper om det sedan är hörbara eller inte är helt oviktigt.

Visar det att örat eller mätinstrumenten är känsligast?
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 14:47

Om en kabel påverkar ljudet hörbart är väl intressant?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-11 14:48

Men hallå!

Det måste väl bero på vad man mäter!?
Om man kapar dem i lika längder och sedan mäter längden så blir väl åtminstone den väl lika?!

Och om skillnader i kapacitans, resistans eller induktans är hörbar är väl i högsta grad intressant?! Åtminstone om de ska fungera i audiosammanhang?!

Eller var inte det meningen?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-11 14:49

paa skrev:
meanmachine skrev:Nu måste vi väl hålla oss på banan tar vi 10 olika kablar i lika längde och gör mätningar på dessa kommer vi inte att nå samma resultat på alla eller ens några...

Visar det att örat eller mätinstrumenten är känsligast?

Mätinstrumenten!

Det intressanta är ju de personers jämförelsel med diverse beting som kolfiber, alufälgar osv. Det är metaforer för att visa sin rätt i sak och de har rätt i sak. Lika rätt som flera av er andra som hävdar andra saker. Flera som emotsäger varandra har båda parter rätt i sak men inte i förståelse för varandra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-11 14:59

Jag är inte lika säker som du på att vi/man har kartlagt hörseln så noga att man vet exakt hur man ska mäta för att inte gå miste om att ta hänsyn till en parameter/kombination av parametrar som visar sig ha betydelse/vara hörbar men som inte ännu är känd. *

Hörseln är mallen, facit, svaret, målet, referensen - hur utelämnad man än är till godtycke.

* Även känd som "man kan inte bevisa frånvaron av fel" typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 15:17

Kaffekoppen skrev:Om en kabel påverkar ljudet hörbart är väl intressant?

Nej, det är lika ointressant som om det är två helt olika tavlor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 15:19

subjektivisten skrev:
Nej

Ok

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-11 15:22

Personligen tycker jag att du gör bort dig själv totalt i denna tråd subjektivisten.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 15:23

meanmachine skrev:Personligen tycker jag att du gör bort dig själv totalt i denna tråd subjektivisten.

Det står koppen för med en jämförelse som var felaktig och som han sen inte ville stå för.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-03-11 15:28

Spontana frågan i fallet med cykel blir vad menar du med bättre? Kan tänka mig att du tänker på att en sådan ram skulle vara lättare mot någon annan, men det viktiga med uttalandet är ju faktiskt att berätta varför den skulle vara bättre!

För det andra så missar man ju huvudpoängen om man snackar om bara vikten på ramen, det största problemet om man har som mål att vinna en tävling är möjligtvis hur bra form cyklisten är i. Dvs inverkan av ramen kanske till och med är försumbart.

Men om någon kommer och påstår att grön färg på ramen (kolfiber ram) är bättre än röd så är man nog ute och cyklar och bör då för sin trovärdighets skull påvisa att detta faktiskt skulle vara sant.

jag personligen tror att "kolfiberstrumpa" på utsidan av kabeln påverkar ljudet något mera än om man skulle ha en fiat ute på gården eller inte.

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-11 15:29

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:
Nej

Ok

Utan att någons parti vill jag frånta Kaffekoppen den medalj han har fått för sin citeringskonst.

hela citatet:
"Nej, det är lika ointressant som om det är två helt olika tavlor."
Med sitt "nej" ironiserar S på temat tavelparallellen.
Att läsa hans "nej" som ett nej är inte juste mot honom, han som just framhåller hörbarhetsaspekterna så idogt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 15:29

Oj, en gammal bekant från minhembio tiden. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 15:31

dimitri skrev:Utan att någons parti vill jag frånta Kaffekoppen den medalj han har fått för sin citeringskonst.

hela citatet:
"Nej, det är lika ointressant som om det är två helt olika tavlor."
Med sitt "nej" ironiserar S på temat tavelparallellen.
Att läsa hans "nej" som ett nej är inte juste mot honom, han som just framhåller hörbarhetsaspekterna så idogt.

Ja, det är sant. Vart avlämnar jag min medalj?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi