Moderator: Redaktörer
AVR4000 skrev:Jag har den uppfattningen att en stereoförstärkare är det bästa valet om man inleder en anläggning och ska ha ut maximalt välljud per krona.
niklas skrev:AVR4000 skrev:Jag har den uppfattningen att en stereoförstärkare är det bästa valet om man inleder en anläggning och ska ha ut maximalt välljud per krona.
Det har inte jag! Typiskt tycker jag man får mer för pengarna med en surroundreceiver. Förutom mer effekt får du massvis med funktioner. Det är antagligen mycket billigare att producera receivers eftersom de görs i betydligt större antal än stereoförstärkare. Det tycker jag man ska dra nytta av...
Vilken hifitidning har du läst det i? Kolla några olika modeller i samma prisklass så ser du att receivers lämnar mer effekt, typiskt.AVR4000 skrev:Mer effekt får man knappast, om inte strömförsörjning m.m är väldimensionerad. Det är inte så vanligt på billiga receivers.
Det finns massor av finesser som kan vara bra även till stereolyssning. Inte minst en inbyggd DAC som förbättrar återgivningen från digitalboxar, squeezeboxar, datorer, tv-spel, eller nåt som har en digital utgång. Det är inte heller fel med en inbyggd radio ifall man tycker att den har nåt att erbjuda. Videoväxling (nu med hdmi även på billigare modeller) kan vara oerhört smidigt, även om man bara har två högtalare i sin hemmabio. Imho är det dumt att kasta bort detta för att man tror att det blir "bättre ljud" med stereoförstärkare. Det verkar som att många också har fått för sig att tillverkarna har samma materialkostnad i både stereo- och receiverfallet och att stereoförstärkarna därmed är mer påkostade (eftersom de innehåller färre komponenter). Det funkar inte riktigt så eftersom kostnaden sjunker drastiskt med ökade tillverkningsvolymer. Man får helt enkelt mer för pengarna med surroundreceiver.AVR4000 skrev:Finesser är bra men om det är stereolyssning som efterfrågas? Med två högtalare och en ljudkälla?
AVR4000 skrev:Då finns absolut ingen anledning att inte köpa en vettig receiver med pre-out.
chori skrev:AVR4000 skrev:Då finns absolut ingen anledning att inte köpa en vettig receiver med pre-out.
Enligt hifiklubbens hemsida så har denon "Pre Out-utgång: Till subbas" är det vad du menar med pre out eller tycker du att man ska ha det även till andra steg? Jag är väldigt grön inom just ljud.
Men om du ska hänga på två st högtalare är det väl mer intressant att veta hur mycket effekt förstärkaren orkar lämna med just två kanaler drivna? Siffrorna blir inte sannare eller bättre eller trovärdigare bara för att de är lägre. Man får läsa under vilka villkor de mätt helt enkelt. Ibland kan det vara svårt att jämföra olika märken eftersom de specar med olika villkor. Hursomhelst, har du släppt idén om att en stereoförstärkare typiskt lämnar mer effekt än en surroundreceiver för samma pris än?AVR4000 skrev:Effektangivelserna har i varje fall tidigare varit tilltagna i överkant för receivrar (med undantag naturligtvis). D.v.s förmågan att driva alla högtalare med den angivna effekten har inte riktigt stämt utan man har mätt med en eller två kanaler drivna. D.v.s en receiver med 5 x 50 Watt, alla kanaler drivna, 20 Hz-20 Khz har högre praktisk effekt än en som mätts till 100 Watt utan drift av alla kanaler i hela frekvensområdet.
Effektkuberna redovisas såvitt jag vet av minst en svensk hifitidning. De säger ingenting om hur en förstärkare låter (färgar eller inte) och eftersom jag hoppas att chori har tänkt köpa ett par välkonstruerade högtalare (som inte dippar ner till 1 Ohm) så är en "snygg kub" inte mycket att gå på alls.AVR4000 skrev:Detta har jag inte fått för mig genom någon HiFi-tidnings skrivande, däremot genom att se hur tillverkaren mätt upp effekten, effektkuber är också talande där.
AVR4000 skrev:Marantz ingår i samma koncern som Denon och är värda en provlyssning, de är lite mer viktade mot stereoljudet inom koncernen än Denon.
shifts skrev:AVR4000 skrev:Marantz ingår i samma koncern som Denon och är värda en provlyssning, de är lite mer viktade mot stereoljudet inom koncernen än Denon.
Enligt de själva eller hur vet man det (viktade mot stereoljudet)?
AVR4000 skrev:Men utifrån deras synsätt är Denon mer riktade mot hemmabioprodukter och Marantz lutar mer åt stereoprodukter och mer prioriterat stereoljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster