Stereoförstärkare till Larsen 4 - tips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AVR4000

Stereoförstärkare till Larsen 4 - tips

Inläggav AVR4000 » 2008-03-12 15:25

Börjar nu komma dit jag vill med inspelningen av Larsen 4. Har samtidigt börjat fundera lite åt hållet slutsteg till dessa, eller en stereoförstärkare. Det låter visserligen bra redan idag (med Sony STR-VA333ES) men jag känner på något vis att det kan bli ännu bättre, kanske. Med bättre syftar jag framförallt på en aning mer värme än idag och rent av ytterligare ett uns av klarhet. Mina öron säger mig att högtalarna kan få en ytterligare skjuts framåt.

Sedan är det lite den känslan att efter senaste tidens uppgraderingar av anläggningen är förstärkaren till frontarna en del att se över.

Sonyn är utmärkt till bioljud och jag är inte intresserad av att byta receiver, enbart koppla in en stereoförstärkare eller ett slutsteg för att skjuta på stereoljudet. Min Sony trivs jag med annars men något säger mig att en sprillans ny stereoförstärkare eller slutsteg helt enkelt kan ge ljudet en skjuts framåt.

Har blivit lite sugen på Advance Acoustic MAA406, uppfattar deras produkter som prisvärda och dessutom gillar jag VU-mätarna. :oops:

AA MAA406

Alternativ som föresvävat mig är Marantz PM7001KI (matchar SA7001KI) eller något från Arcam t.ex. Budget spontant är 8.000 kronor men vid behov kan den justeras något.

Har även funderat på Vincents monoblock då jag har KHV-1pre och dessa är matchade med den (den kan då agera försteg till blocken).

Editerar:

En aspekt jag också funderar på som intressant förbättring är ännu mer "driv" eller med ett annat ord: spelglädje.

Editerar i samband med att jag postar tråden här i Köpråd:

Besökte Ojco i Helsingborg igår. Diskuterade på ett mycket givande sätt förstärkarfrågan där. Följande alternativ utkristalliserades där:

*Musical Fidelity X-P200 som slutsteg med befintlig Vincent KHV-1pre som försteg.
*Marantz PM7001 KI (som redan nämnts).
*Holfi Int 8S (de skulle få in den, modellnumret nämndes inte men som jag uppfattat det är det den modellen)
*Pioneer A-A9J (kan vara värd en lyssning)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-12 15:59

...perspektiv...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-12 19:05

Om du inte är rädd för att testa lite annorlunda prylar så är mitt tips en begagnad linn-kombo; linn kolektor + linn lk140. Suveränt försteg med mycket bra volym och tonkontroller samt ett 2x95W (i 8ohm) slutsteg. Det hittar du för 8000kr begagnat.

Och så är de så snygga i sin strama 70 tals retrostil samt lättplacerade då de är ganska små.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-12 19:41

Vet att den är dubblerad, anledningen till att jag startade en något modifierad i denna avdelning är att den heter "köpråd" och inlägget kanske passar bättre där.;)

Någon moderator kan radera den andra tråden om det anses lämpligt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-12 21:50

Jag hade behållt Sonyn och köpt ett Rotel RB-1080 begagnat. Kände jag mig lite snål hade jag köpt ett Rotel RB-991 och sparat några tusenlappar. Då hade jag dessutom gått miste om 12V-trigger-funktionen på 1080.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 10:05

Köp en beggad integrerad Cyrus. De är coola. :)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-13 10:44

Sonyn kommer att behållas, det är enbart frontkanalerna som ska få annan drivning. Försteg för hemmabio + bakkanaler tar Sony hand om.

Tackar för tipsen, hade varit trevligt att lyssna på Linn men det är lite problem, finns ingen som säljer det här i Skåne (vad jag vet, närmaste butiken är i GBG). Rotel finns att lyssna på så där är det inga problem.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-13 12:26

Bygg ett Hypex UcD400 slutsteg.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-15 16:13

Jag lyfter denna igen.;)

I detta forum brukar i vissa lägen hemmabioreceivrar proklameras som bättre stereoapparater än stereoförstärkare med 2-kanaler.

Är det någon som skulle kunna slänga fram ett eller flera exempel på receivrar för 10.000 kronor som ger ett bättre stereoljud än en 2-kanalare för samma summa (t.ex de som nämnts i tråden)?

Om det finns en eller flera receivrar med bättre stereoljud än en stereoförstärkare (och nu talar jag om drivning av högtalarna med de inbyggda slutstegen, alltså inte receiver för 10 kkr + slutsteg för x kkr) är det intressant att veta då jag i.s.f lär tänka om.

Med bättre syftar jag på att receiverns försteg (matat via analoga ingångar) + slutsteg då är av högre klass än dito i stereoförstärkaren och att detta yttrar sig i ett renare, mer detaljerat och balanserat ljud än med en stereoförstärkare.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-16 00:43

AVR4000 skrev:Jag lyfter denna igen.;)

Är det någon som skulle kunna slänga fram ett eller flera exempel på receivrar för 10.000 kronor som ger ett bättre stereoljud än en 2-kanalare för samma summa (t.ex de som nämnts i tråden)?

Nej
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-16 00:45

AVR4000 skrev:Sonyn kommer att behållas, det är enbart frontkanalerna som ska få annan drivning. Försteg för hemmabio + bakkanaler tar Sony hand om.

Tackar för tipsen, hade varit trevligt att lyssna på Linn men det är lite problem, finns ingen som säljer det här i Skåne (vad jag vet, närmaste butiken är i GBG). Rotel finns att lyssna på så där är det inga problem.

Fråga på selleri. Du kan alltid hitta någon nära dig med de grejjerna hemma som du kan få lyssna hos. Trevliga är de, de där linnisterna :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-16 02:13

AVR4000 skrev:Är det någon som skulle kunna slänga fram ett eller flera exempel på receivrar för 10.000 kronor som ger ett bättre stereoljud än en 2-kanalare för samma summa (t.ex de som nämnts i tråden)?

Jag tycker det är tråkigt att ingen gett dig ett bra förslag/exempel, men det beror nog på två saker:
1. Alla stereoförstärkare för 10k låter inte likadant.
2. Alla receivers för 10k låter inte likadant.

Priset är inte ett mått på prestanda. De som testat riktigt många produkter menar att det knappt finns någon korrelation öht, och det kan jag bara hålla med om.

En annan fråga är vad du menar med "bättre stereoljud". Hur vill du att en förstärkare ska låta? Jag vill helst inte att den ska låta alls, bara förstärka signalen.
AVR4000 skrev:Med bättre syftar jag på att receiverns försteg (matat via analoga ingångar) + slutsteg då är av högre klass än dito i stereoförstärkaren och att detta yttrar sig i ett renare, mer detaljerat och balanserat ljud än med en stereoförstärkare.

Detta kanske är svaret på min fråga ovan. Det är möjligt (jag vet inte) att det finns färgningar som yttrar sig i just dessa egenskaper du efterfrågar. En passus dock för att jag inte riktigt vet hur något låter när det är "balanserat". Min erfarenhet är att apparater utan (eller med väldigt små) färgningar vinner i längden. Med sådana (minimal-färgande) apparater kommer olika skivor låta olika och känslan av "sameness" försvinner, vilket jag tycker är väldigt befriande.

Jag skulle gissa att det försteg du har i Sonyn är helt ok och att ett separat högkvalitativt slutsteg (a lá Rotel 1080, 1090) skulle göra att du kan sluta bekymra dig om elektroniken ett bra tag framöver. Den påverkan försteg och cd-spelare skapar är så otroligt mycket mindre än vad högtalare och rum gör. Det är alltså där man ska lägga "krutet" imho.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-16 15:32

Har antagligen andra ljudpreferenser då min uppfattning är:

*Balanserat ljud.

Med balanserat ljud syftar jag på att anläggningen ger ett neutralt ljud som inte gör stark framhävning av specifika register. T.ex att basen är förhöjd eller att diskanten är det. Tecken på ett ljud i obalans är skrikig diskant (trots att det inte ska vara det) eller att basen bumlar och inte är rapp.

Jag upplever med min nuvarande setup att jag kan få ökad klarhet i ljudet än idag, d.v.s högtalarna kan prestera ännu bättre med separat drivning. Med klarhet syftar jag framförallt på mellanregistret där jag upplever att det går att locka fram mer.

Vad det gäller pris/prestanda är min uppfattning att det hänger ihop, dock finns alltid undantag. Men den prisklass jag bedömer som lagom är "upp till 10.000 kronor" för min del och finns det en förstärkare som låter bättre för mindre pengar tar jag gärna emot tips.

En viktig aspekt oavsett alternativ är provlyssningsmöjlighet, d.v.s jag är inte sugen på att chansa på en helt olyssnad produkt.

Då det i detta forum ofta proklameras flerkanalsreceivrar p.g.a att dessa tillverkas i större serier och som jag tolkar argumenten "ger bättre ljud per krona" vore det intressant med alternativ där.

Med bättre ljud menar jag då ett renare, klarare ljud än en annan produkt. Att apparaten inte kan detekteras i ett F/E-test innebär för mitt urval inte så mycket att gå på. Argument som får mig att bli intresserad är högre ljudkvalitet, alltså renare, klarare, mer balanserat ljud och t.ex mer kraft än ett annat alternativ.

Om en apparat t.ex ger ett luddigt mellanregister p.g.a förhöjd bas eller att diskanten blir skärande jämfört med en annan apparat (trots övrigt identisk anläggning inkl skiva som spelas) är det för min del i.a.f argument för eller emot ett specifikt alternativ.

Hittills har inte mina öron motbevisat mig om matchning mellan högtalare vs övrig elektronik.;)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-16 17:11

Ok. Jag kan nog inte hjälpa dig då. Det kan nog inte någon annan heller, för jag är ganska säker på att du själv är expert på din smak. :)

Happy hunting!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-17 00:57

AVR4000 skrev:Har antagligen andra ljudpreferenser då min uppfattning är:

*Balanserat ljud.

Med balanserat ljud syftar jag på att anläggningen ger ett neutralt ljud som inte gör stark framhävning av specifika register. T.ex att basen är förhöjd eller att diskanten är det. Tecken på ett ljud i obalans är skrikig diskant (trots att det inte ska vara det) eller att basen bumlar och inte är rapp.

Jag upplever med min nuvarande setup att jag kan få ökad klarhet i ljudet än idag, d.v.s högtalarna kan prestera ännu bättre med separat drivning. Med klarhet syftar jag framförallt på mellanregistret där jag upplever att det går att locka fram mer.

Vad det gäller pris/prestanda är min uppfattning att det hänger ihop, dock finns alltid undantag. Men den prisklass jag bedömer som lagom är "upp till 10.000 kronor" för min del och finns det en förstärkare som låter bättre för mindre pengar tar jag gärna emot tips.

En viktig aspekt oavsett alternativ är provlyssningsmöjlighet, d.v.s jag är inte sugen på att chansa på en helt olyssnad produkt.

Då det i detta forum ofta proklameras flerkanalsreceivrar p.g.a att dessa tillverkas i större serier och som jag tolkar argumenten "ger bättre ljud per krona" vore det intressant med alternativ där.

Med bättre ljud menar jag då ett renare, klarare ljud än en annan produkt. Att apparaten inte kan detekteras i ett F/E-test innebär för mitt urval inte så mycket att gå på. Argument som får mig att bli intresserad är högre ljudkvalitet, alltså renare, klarare, mer balanserat ljud och t.ex mer kraft än ett annat alternativ.

Om en apparat t.ex ger ett luddigt mellanregister p.g.a förhöjd bas eller att diskanten blir skärande jämfört med en annan apparat (trots övrigt identisk anläggning inkl skiva som spelas) är det för min del i.a.f argument för eller emot ett specifikt alternativ.

Hittills har inte mina öron motbevisat mig om matchning mellan högtalare vs övrig elektronik.;)

Ja, alltså mer bas behöver inte betyda att den blir bumlig eller mindre rapp. Och sedan bör väl elektroniken matchas mot högtalarna. Jag upplevde tex att NAD C352 passade mycket bättre ihop med Dali ikon5 än vad Cambridge 740A gjorde. Med Cambridgen blev det vasst och ljust men med NAD:en infann sig en bättre balans med både detaljerad diskant (utan vasshet) och en kraftig men fast bas.
Jag vet inte vad som passar dina larsen 4or dock.
En möjlig orsak till obalans mellan registrena kan kanske vara högtalarplacering eller rummets akustik?

Ang. förstärkare så visst finns det hemmabioförstärkare som låter bättre än stereoförstärkare, men om man skulle vaska fram det absolut bästa stereoljudet för 10.000kr så sätter jag pengarna på en stereoförstärkare alla dagar i veckan. Argumentet att hemmabioförstärkare görs i större serier och därför skulle vara lika bra för samma pengar anser jag vara gripet ur luften. Visst ger större volymer potential för lägre priser men betänk hur mycket mer det finns i en hemmabioreceiver. Det handlar inte bara om fler slutsteg, det är DAC:ar, videoswitchar, avkodare för olika ljud och bildformat, kailbrerings och korrigerings hård och mjukvara etc etc.

Jag tror att oavsett om du vill ha ett så transparant ljud som möjligt eller om du tycker om en viss färgning så hittar du alltid en stereoförstärkare som kan ge dig det bättre en en hemmabioreceiver för samma pengar.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-17 15:19

Moment-23 skrev:Argumentet att hemmabioförstärkare görs i större serier och därför skulle vara lika bra för samma pengar anser jag vara gripet ur luften. Visst ger större volymer potential för lägre priser men betänk hur mycket mer det finns i en hemmabioreceiver. Det handlar inte bara om fler slutsteg, det är DAC:ar, videoswitchar, avkodare för olika ljud och bildformat, kailbrerings och korrigerings hård och mjukvara etc etc.

Jag undrar just vad som är gripet ur luften egentligen? :roll:

Har du några relevanta argument på VARFÖR de saker du räknar upp skulle försämra återgivningskvaliteten? Och hur har du verifierat att det är just detta som påverkar?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-17 15:34

Kostnaden för ett betydligt mer sofistikerat försteg (med avkodare för alla format inkl HD-formaten) + videokonvertering + 8 slutsteg (7.1) + nätdel tillräckligt kraftfull för att ge ström till dessa slutsteg etc tar ju pengar från budgeten och resulterar i mindre pengar att prioritera stereoljudet med. Jämfört med en stereoförstärkare byggd för hög ljudkvalitet i 2-kanal.

Jag vet att det här på Faktiskt gärna proklameras att flerkanalsreceivrar löser alla problem inkl stereoljud skickat analogt från källan men jag håller inte med.

Men finns det en receiver som ger bättre stereoljud än en stereoförstärkare i samma prisklass är den naturligtvis mycket intressant. Jag gör det lite komplicerat genom att addera "med de inbyggda slutstegen" i detta fall.

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-03-17 16:05

Moment-23:
Du lyssnade inte på NAD c372 eller NAD c162 med C272? Dessa kanske kan vara en lösning? Är själv intresserad av för och slutstegskombon.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-17 16:36

niklas skrev:
Moment-23 skrev:Argumentet att hemmabioförstärkare görs i större serier och därför skulle vara lika bra för samma pengar anser jag vara gripet ur luften. Visst ger större volymer potential för lägre priser men betänk hur mycket mer det finns i en hemmabioreceiver. Det handlar inte bara om fler slutsteg, det är DAC:ar, videoswitchar, avkodare för olika ljud och bildformat, kailbrerings och korrigerings hård och mjukvara etc etc.

Jag undrar just vad som är gripet ur luften egentligen? :roll:

Har du några relevanta argument på VARFÖR de saker du räknar upp skulle försämra återgivningskvaliteten? Och hur har du verifierat att det är just detta som påverkar?

Jag säger inte att de försämrar återgivningen. Jag säger att det fördyrar konstruktionen. Att ha alla dessa prylar i samma burk OCH få ett minst lika bra ljud som en dedicerad stereoförstärkare till samma pris är önsketänkande.
MEN och det vill jag också förtydliga, OM man har behov av något mer än en ren analog stereoförstärkare så är rätt hemmabioreceiver ett alternativ. Tex om man behöver en dac eller videoväxling. Då är det inget snack, då blir det tvärtom billigare än om man ska ha en separat stereoförstärkare, en extern dac och en extern videoväxel.
Man bör inte betala för mer än man behöver.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-17 16:42

C4rlsson skrev:Moment-23:
Du lyssnade inte på NAD c372 eller NAD c162 med C272? Dessa kanske kan vara en lösning? Är själv intresserad av för och slutstegskombon.

Jag var också inne på det och pratade mycket med hifiklubben och lyssnade flera gånger. Jag hörde ingen skillnad mellan C352 och kombon du nämnde. Enligt flera av säljarna så låter de väldigt lika, men skiljer i effekt. Jag upplever inte att C352 skulle ha för lite effekt, tack vare att den är så kraftig och kan pumpa ut mycket kraft dynamiskt och det är ju det som behövs i dynamisk musik.

Jag var också inne en del på en denon avr2807 då dessa bara kostade 7 eller 7,5kkr förra sommaren på kampanj. Men det avrådde alla säljarna mig ifrån både hifiklubben på sveavägen och på söder. Det är helt enkelt inte lika bra ljud.
Ville de bara sälja så skulle de väl ha rekommenderar denonreceivern?

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-03-18 18:04

Moment-23 skrev:Enligt flera av säljarna så låter de väldigt lika, men skiljer i effekt.

Okej! Tack för svaret! Just nu har jag en gammal pioneer-förstärkare (A-88x) som levererar runt 120 watt i 8 ohm och får ändå kämpa på ganska bra för att driva mina 52.3: or. Säkrast är nog att låna hem båda förstärkarna och avgöra om den dyrare kombon är värd pengarna. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-18 21:48

Kostnaden för ett betydligt mer sofistikerat försteg (med avkodare för alla format inkl HD-formaten) + videokonvertering + 8 slutsteg (7.1) + nätdel tillräckligt kraftfull för att ge ström till dessa slutsteg etc tar ju pengar från budgeten och resulterar i mindre pengar att prioritera stereoljudet med. Jämfört med en stereoförstärkare byggd för hög ljudkvalitet i 2-kanal.

ja, men betänk att hemmabioreceivrarna säljs i mycket större serier. Du får helt enkelt mycket mera elektronik för pengarna.

Jag vet att det här på Faktiskt gärna proklameras att flerkanalsreceivrar löser alla problem inkl stereoljud skickat analogt från källan men jag håller inte med.

Flerkanalsreceivrar löser inte alla problem. Det finns ju väldigt dåliga och väldigt bra sådana. Att en hemmabioreceiver försämrar ljudet bara p.g.a. mycket annan intern elektronik är inte sant.

Men finns det en receiver som ger bättre stereoljud än en stereoförstärkare i samma prisklass är den naturligtvis mycket intressant. Jag gör det lite komplicerat genom att addera "med de inbyggda slutstegen" i detta fall.

Bättre ? Menar du " bättre" på så sätt att ljudet är minimalt färgat ?
Då finns det några apparater, t.ex. Denon 2105, 2807 samt 1507 ( rek. av Carlssonplanet ). Eller du kanske menar ett subjektivt bra sound, som du personligen gillar ?
Kom ihåg att en hyfsat transparent förstärkare ibland kan låta väldigt illa- om källmaterialet ( skivan ) låter så. Skillnaden mellan olika skivors ljudåtergivning blir också större med en korrekt återgivare.
Det är en myt att goda återgivare gör att alla inspelningar låter behagligare. Spännvidden på en bra och dålig inspelning blir istället större, "sameness" blir mindre.

Litet filosofi:
Man kan också tänka på att ljudet inte blir objektivt bättre än då det är helt transparent återgivet. Bättre än fullt genomsläpp av signalen blir det ju inte.

H. Richard

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-20 10:04

Jag har nu från två olika håll fått rekommendation på samma apparat: Holfis nya integrerade 2-kanal med 5.1-ingång (möjlighet att koppla in DVD-spelaren analogt för avkodning där) och som senare kan byggas ut med ett trekanaligt slutsteg för drivning av övriga kanaler.

Fick en utmärkt genomgång av den hos Ljudprodukter igår, har dock inte hunnit släpa med mig högtalarna än och lyssna.

Holfin har även rekommenderats av Ojco så helt klart blir det lyssning. Möjligheten att bygga ut den med ett särskilt slutsteg för resterande kanaler tycker jag är intressant, om jag skulle få för mig det. Använder inte videoväxel i receivern (och köpa en ny receiver för att få uppkonvertering till 1080p via HDMI känns inte helt uppenbart då jag kopplar DVDn direkt till TVn, samma sak gäller för kommande BD-spelare).

Har även sett att Harman/Kardon har en intressant modell på gång, HK 990. Verkar helt klar som att den måste provlyssnas då det förefaller vara ett gediget bygge.

Jag känner att ska jag köpa en ny receiver som är lika bra byggd som den nuvarande åker prislappen upp till 15.000 kronor och sedan kommer nästa nya ljudformat etc... och så var den föråldrad.;)

Separat slutsteg och försteg (stereo) samt ingångar för t.ex DVD/BD-spelare med interna avkodare är en lösning som känns bättre för min del. Framförallt "säkrare" avseende nya format då det enkelt ordnas med en ny avkodare (= ny spelare).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-20 12:36

AVR4000 skrev:Jag känner att ska jag köpa en ny receiver som är lika bra byggd som den nuvarande åker prislappen upp till 15.000 kronor och sedan kommer nästa nya ljudformat etc... och så var den föråldrad.;)

Separat slutsteg och försteg (stereo) samt ingångar för t.ex DVD/BD-spelare med interna avkodare är en lösning som känns bättre för min del. Framförallt "säkrare" avseende nya format då det enkelt ordnas med en ny avkodare (= ny spelare).

Det var ju liksom därför jag skrev i mitt första inlägg att jag tyckte du skulle behålla din receiver och komplettera med slutsteg om du behöver mer effekt. Fast du, 5.1, är inte det lite yesterdays bread? :wink:

Hoppas också du är med på att det är svårt (omöjligt) att rekommendera nånting (öht) som du ska tycka "låter bra". Det kan ju inte nån annan veta. Om du däremot är mer intresserad av hur skivorna låter (än hur apparaterna låter) så tycker jag du ska satsa på ett lågfärgande alternativ och läsa de inlägg jag (och även Richard) skrivit tidigare i tråden. Holfi hade inte jag satsat på.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-20 21:09

AVR4000:

Om du ska gå stereovägen så kika lite på Hegel H1. Den blev carlssonplanet helt lyriska över så den funkar nog bra med dina larsen. Den går att hitta beggad också.

Återgå till Köpråd