Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Visst tusan låter kablar olika.
Skillnaderna är däremot väldigt små och motiverar på intet vis att man lägger några större penningar där.
Varför de låter olika, har ju nämnts tidigare. Det kan bero på tillkortakommanden hos kabeln eller tillkortakommanden hos apparaterna de kopplas emellan och effekter sinsemellan adderande.
Ser inget fel i att man med sin invanda anläggning labbar med färgande utrustning, bara man är fullt medveten vad man håller på med och helst har någon erkänd referenskabel tillhands.
Men man är helt ute och seglar om man låter kablarna påverka till apparatbyte.
Ragnwald skrev:Visst tusan låter kablar olika.
Skillnaderna är däremot väldigt små och motiverar på intet vis att man lägger några större penningar där.
Varför de låter olika, har ju nämnts tidigare. Det kan bero på tillkortakommanden hos kabeln eller tillkortakommanden hos apparaterna de kopplas emellan och effekter sinsemellan adderande.
Ser inget fel i att man med sin invanda anläggning labbar med färgande utrustning, bara man är fullt medveten vad man håller på med och helst har någon erkänd referenskabel tillhands.
ThePreTor1aN skrev:Ragnwald skrev:Visst tusan låter kablar olika.
Hur stora skillnaderna blir är ju ganska relativt. Jag förstår mycket väl att du ser de som "små" skillnader, men en 8k högtalarbabel eller 14k för hembio-framsystem kan vara en "billig" uppgradering jämförelse vis vad annat hade kostat för samma förbättring.
Har man däremot "bra" kablar som man är nöjd med lönar det sig oftast uppgradera elektroniken istället. Men det beror ju lite på vilken nivå man är på.
För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
Annat som jag har märkt att andrahandsvärdet på vissa dyrkablar är väldigt god. Det gör att ägandet i sig är väldigt billigt.
Vad för sorts "annat" syftar du på då? Ombyggnad för att förbättra akustiken? 100 st fonogram med favoritkompositörerna? För mig är det ingen tvekan var man skall lägga pengarna.ThePreTor1aN skrev:...en 8k högtalarbabel eller 14k för hembio-framsystem kan vara en "billig" uppgradering jämförelse vis vad annat hade kostat för samma förbättring.
Hint, hint.Har man däremot "bra" kablar som man är nöjd med lönar det sig oftast uppgradera elektroniken istället. Men det beror ju lite på vilken nivå man är på.
Oavsett kabelns funktion?För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
Oops, jag tycker precis tvärtom, det jag har sett. Typ "Nypris 43 000:-, fynda för 8 995:-" Helt sjukt lågt andrahandsvärde, med andra ord.Annat som jag har märkt att andrahandsvärdet på vissa dyrkablar är väldigt god. Det gör att ägandet i sig är väldigt billigt.
Almen skrev:Vad för sorts "annat" syftar du på då? Ombyggnad för att förbättra akustiken? 100 st fonogram med favoritkompositörerna? För mig är det ingen tvekan var man skall lägga pengarna.ThePreTor1aN skrev:...en 8k högtalarbabel eller 14k för hembio-framsystem kan vara en "billig" uppgradering jämförelse vis vad annat hade kostat för samma förbättring.Hint, hint.Har man däremot "bra" kablar som man är nöjd med lönar det sig oftast uppgradera elektroniken istället. Men det beror ju lite på vilken nivå man är på.Ni som har "bra" kablar tycker det eftersom ni är på så låg nivå i övrigt, eller vad menar du?
Oavsett kabelns funktion?För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.Oops, jag tycker precis tvärtom, det jag har sett. Typ "Nypris 43 000:-, fynda för 8 995:-" Helt sjukt lågt andrahandsvärde, med andra ord.Annat som jag har märkt att andrahandsvärdet på vissa dyrkablar är väldigt god. Det gör att ägandet i sig är väldigt billigt.
Chris_Lymme skrev:Jag håller inte med om att skillnaderna är små och obetydliga. Med en basic mångkarderlig koppartråd i ett enkelt PVC-hölje kan man få ett mycket grötigt och utsmetat ljud helt utan definition. Ungefär som om man köper en microstereo för tusenlappen.
Med en klyftigt konstruerad kabel med färre ledare eller bättre material kan man få ett ljud som plockar fram varje detalj i ljudet och återger rumsperspektivet, dynamiken, instrument och röster på ett mer naturtroget och definierat sätt. Ungefär som om man köper en väldigt dyr och välkonstruerad anläggning.
Kablar kan definitivt utgöra skillnaden mellan lowfi och hifi.
ThePreTor1aN skrev:För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
subjektivisten skrev:ThePreTor1aN skrev:För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
Varför då?
Ragnwald skrev:Om din anläggning inte låter bra, så ska du nog söka åtgärder på annat håll än i kabelträsket.
ThePreTor1aN skrev:Håller med 100%. Däremot tycker jag man kan få ett trevligt lyft med bra kablar, jämfört med lampsladd, taggtråd, kedja eller vajer.
glömde...tandtråd...
dimitri skrev:ThePreTor1aN skrev:Håller med 100%. Däremot tycker jag man kan få ett trevligt lyft med bra kablar, jämfört med lampsladd, taggtråd, kedja eller vajer.
glömde...tandtråd...
Du glömde även klädhängare
ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:ThePreTor1aN skrev:För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
Varför då?
Vad för nåt?
Ragnwald skrev:Om din anläggning inte låter bra, så ska du nog söka åtgärder på annat håll än i kabelträsket.
subjektivisten skrev:ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:ThePreTor1aN skrev:För mig känns det enormt motbjudande ens koppla in netonnet sladd på rulle till 40-45k högtalare.
Varför då?
Vad för nåt?
Vad är motbjudande med koppla en "dyrare" stereo med netonnet sladd?
mapem skrev:När det gäller signalkablar har jag aldrig använt något annat än svarta lakritssnören, förutom mellan CD-spelare och förstärkare, där en grå fabrikskabel med fina DIN-kontakter i ändarna följde med på köpet.
Men jag kanske har knäck i lurarna.
ThePreTor1aN skrev:Det kan man ju kanske undra?.
Jag finner mig bara inte en enda anledning att åka ännu till en affär och köa och sen köpa och klippa längder från en rulle som varken tilltalar mig prestandamässigt eller estetiskt.
Och jo, jag anser ju ändå att det är en viss prestandaskillnad och lyft, iallafall för mitt system. Sen finns det tveklöst omotiverat höga kabelpriser men vad gör det?.
För mig handlar det inte om pengar/prestanda. Tyvärr bara prestanda funktion och design. Om det är prisvärt skiter jag i.
Chris_Lymme skrev:Om du kör med laktritssnören så kan du skita i resten av anläggningen för du får ingen finess i alla fall.
Chris_Lymme skrev:mapem skrev:När det gäller signalkablar har jag aldrig använt något annat än svarta lakritssnören, förutom mellan CD-spelare och förstärkare, där en grå fabrikskabel med fina DIN-kontakter i ändarna följde med på köpet.
Men jag kanske har knäck i lurarna.
Om du aldrig har provat något annat än lakritssnören så kan vi inte veta hur mycket käck du har i lurarna.
Om vi återgår till kablarna så har jag provat att jämföra lakritsnören med mer ambitiosöa kablar och kan säga att laktritssnörena inte hänger ihop med en hifiambition.
Om du kör med laktritssnören så kan du skita i resten av anläggningen för du får ingen finess i alla fall.
Almen skrev:mapem: Det spelar ingen roll vad du säger, du har ingen finess.
Användare som besöker denna kategori: JanneX och 52 gäster