Vill se mätresultat på äldre linnelektronik!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Vill se mätresultat på äldre linnelektronik!

Inläggav Moment-23 » 2008-03-10 20:29

Det är dåligt med publicerade mätdata på äldre linnprylar.
Jag är främst intresserad av mätningar gjorda på linn kolektor försteg samt lk 140 slutsteg, men även annat är av intresse.
Är det någon här som kan länka till tester med mätdata på dessa?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-12 21:36

De prylar du nämner är ju relativt moderna linngrejer, och mäter säkert bra.
Jag har inte sett mätningar på en enda äldre linnprodukt någonstans, varken i tidningar eller på nätet. ( med äldre menar jag före -95.)
Jag kan dock ha missat något, finns det länkar ?

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-12 22:30, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-12 22:28

Jag hittade ingående mätresultat på Stereophiles hemsida, linns flaggskepp- försteget linn klimax samt slutsteget Linn Klimax twin.

Bra mätvärden, förrutom dålig kanalseparation i slutstegsdelen, bara 45 db ! Dessutom med en väldigt annorlunda kanalseparationsförsämring i mellanregistret.
Jag vet inte om detta är en medveten färgning i förstärkaren eller om det bara är en miss i konstruktionen. Det kan kanske vara ett felexemplar.
Det kanske inte heller är hörbart.
I övrigt distorsionsvärden nästan i klass med Denon 1907.

Länk:
http://stereophile.com/solidpreamps/863/index6.html

H. Richard.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-13 00:16

Richard skrev:I övrigt distorsionsvärden nästan i klass med Denon 1907.
H. Richard.

:)
Nja, inte riktigt. Under vilka mätförhållanden är disten likvärdig?

Jag har hört båda dessa och det är som natt och dag. Sorry Richard men klimax låter ljusår bättre. Om det är värt merpriset är väl tveksamt, det finns mycket där ute som låter bättre än Denon 1907, min NAD C352 tex :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-13 10:53

Är inte Klimax en ganska medioker switchmodestärkare med moduler från BeO?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-13 12:07

Morello skrev:Är inte Klimax en ganska medioker switchmodestärkare med moduler från BeO?

Nä det tror jag inte, har för mig att det är en A/B-konstruktion med switchad nätdel.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-13 12:13

Rydberg skrev:
Morello skrev:Är inte Klimax en ganska medioker switchmodestärkare med moduler från BeO?

Nä det tror jag inte, har för mig att det är en A/B-konstruktion med switchad nätdel.

Aha, är det den där budgetmaskine med LM3886-kretsar?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 12:17

TDA7294 om jag inte minns fel. LM3886 är mycket bättre än TDA7294.

Speciellt då flera chip används i parallellkoppling.

Inte imponerad. Men tydligen kan chipet stampa takten... ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 12:21

Budgetmaskin á $8995! :D

...while the Linn offers 110Wpc into 8 ohms (20.4dBW) at our usual 1% THD clipping point (fig.16), it doesn't quite meet its 230Wpc specification into 4 ohms, delivering 210W into that load (20.2dBW)

....more important, the Klimax Twin emitted loud whirring sounds as it approached its limit with continuous drive into 4 and 2 ohms. Into the latter, it actually cut off before the actual clipping point was reached, suggesting that low impedances are best avoided. This would appear to disqualify the Klimax Twin for use with Linn's own state-of-the-art Komri loudspeaker, which dips well below 4 ohms in the high treble and the upper bass.

Nja...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-13 13:41

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Har bestämt för mig att klimax är uppbyggd med hederliga Sankentransistorer :) (mycket budget är det inte heller)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-13 14:01

Almen skrev:Budgetmaskin á $8995! :D

Nja...

Tight konstruktionsbudget och högt butikspris. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 15:14

Tror Rydberg är inne på rätt spår ang. Linn. Den använder dock en switchad nätdel.

Det övriga det resoneras kring låter nästan som det har blandats ihop med Jeff Rowland. Han använde ju LM3886 i sina rosade förstärkare innan han gick över till B&O Ice.

LM3886 låter bra tycker jag. Tror en sådan skulle räcka till 99% av alla musikanläggningar och till merparten av hifiknuttars anläggningar också.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 15:24

Jag har jämfört min Kolekter med Audio Research LS15 som kostade runt 25KKr... Gissa vem som vann? (Hade den hemma ca 1 mån)

Jo Kolektorn!

Varför?

AR är färgburkar! :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 15:27

nej jag har sett TDA7294 i en linnstärkare , minns dock inte vilken.

minns det dock därför att jag reagerade över en så billig krets i en så dyr förstärkare. ungefär som folk antagligen reagerar över jeff rowlands förstärkare med "intelligenta transistorer".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 16:11

Nu när du säger det känns det bekant.. men är det inte i någon mindre/billigare modell?

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 16:19

det hoppas jag :)

googlade lite och fann en länk tom hit till faktiskt.se

linn klassik var det tydligen som hade tda7294. säger mig inget om det är en dyr eller billig grej dock.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-13 16:46

Rydberg skrev:
Morello skrev:
Rydberg skrev:

Har bestämt för mig att klimax är uppbyggd med hederliga Sankentransistorer :) (mycket budget är det inte heller)

Urklippt från sidan 3, ovanst. länk:
"Of even greater interest is the absence of discrete transistors in either of these solid-state "amplifiers"—the Kontrol and the Twin use op-amps exclusively. Ian Wilson says that Linn prefers working with these devices for a number of reasons, chief among which are the sonic benefits that arise from keeping signal paths very short. (Incidentally, the Kontrol and Twin are completely free of capacitors in their signal paths as well.) The Twin's output stage runs in class-AB. "

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-13 18:42

Oj, ett svar från Richard som inte gav något svar på min fråga, men när det börjas rackas ner på linn då blir tråden plötsligt högintressant :?

Jag skulle vilja att tråden återgick till min ursprungsfråga; mätningar på äldre linnelektronik, främst kolektor och lk140.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 18:55

tja, vad gör mätningarna för nytta om du inte vet vad som sitter i?

tycker det är intressant att veta hur Linn gör för att få så pass mycket välljud ur billiga kretsar som LM3886 och TDA 7294.

Dessutom finns det datablad på kretsarna vilket ger dig en ungefärlig uppfattning om distortion hos LINN förstärkare baserade på dessa tex.

Vilket ger ytterligare en dimension till eventuella mätresultat.

Tror iofs du får fler svar på google.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-13 18:56

dimitri skrev:
Rydberg skrev:
Morello skrev:
Rydberg skrev:

Urklippt från sidan 3, ovanst. länk:
"Of even greater interest is the absence of discrete transistors in either of these solid-state "amplifiers"—the Kontrol and the Twin use op-amps exclusively. Ian Wilson says that Linn prefers working with these devices for a number of reasons, chief among which are the sonic benefits that arise from keeping signal paths very short. (Incidentally, the Kontrol and Twin are completely free of capacitors in their signal paths as well.) The Twin's output stage runs in class-AB. "

Circuitry
The Klimax uses all-surface-mount technology and eight bipolar output power transistors. "Essential circuitry takes maximum advantage of the inherent linearity of bipolars (unlike MOSFETs), and manages their potentially slower switch-off characteristic." Designer Bill Miller chose class-AB for the Klimax, with circuitry "to control precisely the handover from one power device to the other." The Klimax is direct-coupled with a DC servo to minimize output offset voltage; the technique avoids capacitors in the signal path.

http://stereophile.com/solidpoweramps/154/index1.html

På nätet hittade jag även:

"And the top Klimax 500 Solo (with Sanken transistors), sounds very good indeed, I've heard it.
Switching PSUs to a good effect."

De testade Linn Klimax Solo i Highfidelity för några år sedan och det är därifrån jag fårr för mig att det var Sankentrissor, jag ska kolla när jag kommer hem.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-13 20:39

Moment-23 skrev:
Richard skrev:I övrigt distorsionsvärden nästan i klass med Denon 1907.
H. Richard.

:)
Nja, inte riktigt. Under vilka mätförhållanden är disten likvärdig?

Jag har hört båda dessa och det är som natt och dag. Sorry Richard men klimax låter ljusår bättre. Om det är värt merpriset är väl tveksamt, det finns mycket där ute som låter bättre än Denon 1907, min NAD C352 tex :)

Tror du att en förstärkare som endast har 45 db kanalseparation skulle klara en F/E test med hedern i behåll ?
Jag tvivlar dock inte på att den låter bra. En förstärkare för 100000:- brukar låta fint. Säkerligen mycket bättre än en Denon 1907, det är nog sant. Helt säker är jag dock inte.
" Bra ljud "är ju dock ytterst subjektivt. Kanske ligger nyckeln i " Linnljudet" i den märkliga kanalseparationen ? Det vore ytterst intressant att se mätningar på andra linnsteg- det kanske finns likheter.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-14 17:20

Tråd stängd på trådskapares begäran.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Teknikforum