Av magnetisera CDn eller inte ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-12 22:53

phon skrev:Den som orkar kan ju testa det omvända, alltså att magnetisera skivan så mycket det går istället. Billigt tweak ... eller anti-tweak kanske .... ?

Lägg en gammal högtalarmagnet på skivan över natten och spela sedan. Blir det någon skillnad på ljudet?

Man kan nog driva det ännu längre, åtminstone i en del spelare med tillräckligt med plats: Limma fast ett par pyttesmå neodymmagneter på skivan. Placera dem symmetriskt så att det onte blir för mycket mekanisk obalans bara.

Hörs det? Det borde ju höras jättemycket om magnetiseringen av aluminiumskiktet är hörbar. Det måste ju vara minst en faktor 1000 (=60 dB) skillnad på störnivåerna.

Jag har inte provat, men skulle jag prova så vore det nog där jag skulle börja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-03-12 23:53

rqu skrev:Köp en klämbox och sluta undra så kan du sova på nätterna och sluta oroa dig för det perfekta ljudet!

Det kanske går att avmagnetisera en Sqeezebox med?

Om plasthöljet är magnetiskt laddat så störs de digitala kretsarna, och man får därmed en ökad jitternivå,
speciellt när man använder optisk toslink.

:wink:
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-13 00:47

Supernollan skrev:Det kanske går att avmagnetisera en Sqeezebox med?

Man kan ju alltid prova avmagnetisera disken. :wink:

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-13 09:55

Det verkar som flertalet hifi-profesorer här har åsikter utan att prövat.
Eftersom jag är lat tänkte jag fråga de som prövat innan jag strider till verket.

Själv har jag en gammal Emag defluxer då jag på 80 - talet hade en Marantz kasettdeck som alltid blev magnetiskt efter 30 timmars användande. Affären i Östersund åtog sig aldrig problemet. det var ett demoex och efteråt har jag förståt att decket var slitet.
- men det är en annan historia.

Det finns ju en avmagniserings utrustning som Svalander säljer och min fråga var har någon testat den ?

Allt annan är ointressant för mig just nu.
När det vä är gjort kan vi diskutera dess placebo effekt. Kan vi enas om det Hi-fi professorer :D

När det gäller avstiskseraren för CD tror jag inte ett jotta på. På Vinyl ja men cd Nej. Avmagnisera Vinyl Nej.
CD kanske eftersom det finns de som hör så frågar jag.

- Min fru höde skillnaden med en SID -grön Cd skiva som väger några migrogram. När den lades på en cd. Gjorde blind test.
Den tunga svarta gummi cd påverkar också ljudet - fast å låter ju cd som en stenkross.

Jag är dock skeptisk till denna tweak det är därför jag frågar. Jag vill basera mina åsikter på emperi. Annars kan jag ju hävda att Åreskutan får ett vulkanutbrott i morgonbitti.

Visst kan man simmulera ett utfall baserad på insamlad faktabas.
Med den bakgrunden tror jag såldes inte på avmagnisering av CD skivor.

Men jag vill veta säkert. Eftersom det finns en aparat på marknaden som kan göra det. Om den sedan är prisvärd för dess uppnådda effekt det är en annan sak.

Men det kan man ju diskutera efter det aparaten är testad.

Hoppas att ingen tar illa upp nu.

( jag vet att folk här utrycker sig lite kärvt men då man inte hör dem är det svårt att uppfatta allvaret i det hela )

Det dummaste jag kan komma på som orsak att om det skulle fungera är att det av en annan orsak skulle leda till att kvalstren lätare halkde av CD skivan och därför blev avläsningen bättre - resultatet beror på en annan causal orsak men dess effekt är den samma.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-13 13:42

jag läste någon stans att plasts egeskaper kunde ändras av magnetism och att det var förklaringen till skillnaden, fast om detta skall stämma krävs ju att skivan var helt omagnetisk när den pressades annars borde det ju snarare försämra prestandan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-13 13:48

Poppen skrev: Jag vill basera mina åsikter på emperi.

Det var just precis därför jag föreslog att man istället skulle försöka magnetisera skivan. Det borde ge ett mångdubbelt större fel, är lika med väldigt mycket enklare att höra. Blint eller öppet, eller kanske till och med att mäta.

Svantes förslag var ju ännu bättre. Om inte magnetfält i storleksordningen 60dB upp kan höras så är alltihop en ickefråga. Det borde formligen skrika ut fel i ljudet, knappt man hör musiken genom oljudet då.

Eller ... ja jag vet inte, har inte provat.

Men istället för att köpa en avmagnetiseringsutrustning för Xxx tusingar så kan några magneter för några tior kanske vara en god hjälp att försöka ringa in eventuella effekter.

Hör man oljudet då, så vet man dels hur det låter, dels att det hörs, och kan gå vidare i undersökningarna.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-13 13:57

Får väll testa med en skrutt cd och se om det låter sämre.
gör den inte det så är denna produkt ormolja.

Är vi fler som testar ??

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-13 14:31

Poppen skrev:När det gäller avstiskseraren för CD tror jag inte ett jotta på. På Vinyl ja men cd Nej.

Jag förmodar att du med "avstiskseraren" menar antistatbehandling. Varför skulle detta fungera på vinylskivor men inte CD? Med lite olika utgångsläge kan statisk uppladdning påverka båda medierna.

1) Vinylskivor. En uppladdad skiva drar till sig damm. Men man kan också tänka sig att spolarna i pickupen påverkas. Eftersom plast är ett isolerande material och inte leder ström så kan man mycket väl ha 10 tusen volt på ett ställe och noll en liten bit bort. Med andra ord kan man få en oscillerande (pulserande) påverkan på spolarna. Dessutom får man en varierande dragningskraft på pickupen vilket gör att nåltrycket varierar i takt med pulserna. Förmodligen inte mycket, troligen inte hörbart men påverkan kan finnas där.

2) CD. Som jag skrev tidigare är det troligen inte avläsningen som störs utan kringliggande elektronik. Även en CD är i plast och alltså uppladdningsbar. Material tenderar till att ladda upp sig antingen vid gnidning (tex att dra en vinyl eller cd ur ett fodral) eller vid separation. Det räcker alltså med att lyfta en CD ur sin ask för att den ska laddas upp. Hur stor uppladdning beror bland annat på materialet i CD´n och asken, luftfuktigheten i rummet och hastigheten av separationen. Återigen, plast är ett isolerande material som inte leder ström och uppladdningen kan alltså variera stort mellan olika partier. När skivan roterar kan man alltså få pulserande fält som kan påverka elektroniken.

Resonemanget ovan är givetvis teoretiskt (ja, förutom dammattraktion på vinylskivor) och behöver inte alls ge någon hörbar påverkan. Men utan att ha provat bör man inte kategoriskt säga att tex en uppladdad CD inte kan påverka ljudet eftersom det "bara" är ettor och nollor som avläses optiskt.

/ B

1947

Inläggav 1947 » 2008-03-13 14:35

Som jag skrev tidigare så sitter det en stark permanentmagnet i många drivverk som pressar fast CD-skivans centrum mot en metallbricka så att skivan inte skall slira när man spelar. I alla Sonyverk jag har öppnat sitter det en sådan rund permanentmagnet med hål i mitten. Den ligger direkt an mot skivans ovansida när man spelar och trycker skivan mot en lika stor metallskiva som ligger under skivan. Detta snurrar med när man spelar. Den magneten måste ju i så fall påverka skivan om något. Men hur skall plast och aluminium kunna magnetiseras. Kanske en upptäkt för ett Nobelpris.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-13 14:49

Bill50x ditt inlägg får mig att ovärdera mina ståndpunkter.

Att statisk elekrisitet påverkar vinyl tror jag mig ha erfarenhet från 80 talet då jag speladepå vinylsvarvar. Det verkade som statiska elekrisiteten påverkade nålens akustiska upptagningsförmåga.

Men om det är magneiskt tryck på cd som är den magnetiska i dramat så blir ju frågan ska skivan avmagniseras varje gång eller räcker det med en gång.

Aliminiumoxid är inte magnetiskt men om det fungerar så måste det finnas en orsak. Ingen effekt utan orsak.

Det verkar i så fall att både avmagnisering och avstatiskelekrifiering påverkar elekroniken.

Det sitter ju ett Sonydrivverk i min spelare.

Användarvisningsbild
bbw

Avmagnetisera CDn eller inte?

Inläggav bbw » 2008-03-13 16:51

För egen del behandlar jag mina CD, DVD-A och SACD-skivor med
Svarvning, svarta kanter (även mitten) tvätt med Furutech PC-2 för att avsluta med avmagnetisering med Furutech RD-2.
(Bra kund hos Svalander)
Vilket av delmomenten som gör vad och varför vet jag inte, men jag tycker efter några hundra skivor att det faktiskt låter bättre.
Ibland väldigt liten skillnad och ibland lite större skillnad.
Det är inte så ofta jag har möjlighet att jämföra fram och tillbaka före och efter denna behandling, men i de fall jag har det, så föredrar jag alltid den behandlade.
För att det ska vara någon mening behöver man självklart kommit till en nivå på återgivningskedjan som kan avslöja även mindre nyansskillnader.
De nyansskillnader jag främst lägger märke till är mer »naturtrogna« röster, bättre känsla för det inspelade rummet och en känsla av renare ljud.
Helt enkelt en mer angenäm lyssning.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det ena eller det andra, men är för egen del glad för att kunna krama ännu mer ur mina CD-skivor med hjälp av lite hantverk.

/Björn

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-13 17:59

Poppen skrev:Det verkar som flertalet hifi-profesorer här har åsikter utan att prövat.
Eftersom jag är lat tänkte jag fråga de som prövat innan jag strider till verket.

Tja, man kan ju faktiskt ha välgrundade gissningar utan att ha provat exakt det du frågar efter. Det finns så mycket tokerier i hifisvängen att man inte orkar prova allt. Den som säger att en avmagnetiserng av en CD förändrar ljudet får helt enkelt visa det för mig om jag ska tro på det. Med vetenskapliga metoder, vilket i detta fallet betyder blindtest. I annat fall sorterar jag det i placebofacket.

Nu kan man ju tycka att jag borde hålla tyst i den här tråden, eftersom jag svarade på något som inte efterfrågas, men jag tror faktiskt att jag vet varför folk upplever skillnader (=placebo) och jag tycker inte att det är juste att undanhålla andra den insikten.

Inte menat att skriva någon på näsan, utan bara för att förklara vad jag tror för den som är intresserad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Avmagnetisera CDn eller inte?

Inläggav rhenrics » 2008-03-13 18:15

bbw skrev:För egen del behandlar jag mina CD, DVD-A och SACD-skivor med
Svarvning, svarta kanter (även mitten) tvätt med Furutech PC-2 för att avsluta med avmagnetisering med Furutech RD-2.
(Bra kund hos Svalander)
Vilket av delmomenten som gör vad och varför vet jag inte, men jag tycker efter några hundra skivor att det faktiskt låter bättre.
Ibland väldigt liten skillnad och ibland lite större skillnad.
Det är inte så ofta jag har möjlighet att jämföra fram och tillbaka före och efter denna behandling, men i de fall jag har det, så föredrar jag alltid den behandlade.
För att det ska vara någon mening behöver man självklart kommit till en nivå på återgivningskedjan som kan avslöja även mindre nyansskillnader.
De nyansskillnader jag främst lägger märke till är mer »naturtrogna« röster, bättre känsla för det inspelade rummet och en känsla av renare ljud.
Helt enkelt en mer angenäm lyssning.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det ena eller det andra, men är för egen del glad för att kunna krama ännu mer ur mina CD-skivor med hjälp av lite hantverk.

/Björn

jag tror att varje gång du rubbar din lyssningsposition, dvs reser dig upp, går fram till apparaterna och växlar mellan med/utan valfri ormolja och sätter dig igen, så påverkar denna rubbning ditt upplevda resultat mer än någon annan "förändring" du tillfört... 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Avmagnetisera CDn eller inte?

Inläggav Bill50x » 2008-03-13 19:07

rhenrics skrev:jag tror att varje gång du rubbar din lyssningsposition, dvs reser dig upp, går fram till apparaterna och växlar mellan med/utan valfri ormolja och sätter dig igen, så påverkar denna rubbning ditt upplevda resultat mer än någon annan "förändring" du tillfört... 8)

Du har säkert en poäng här. Jag minns en tidigare diskussion om lyssningsvinkel mellan högtalare. Någon lutade sig framåt i soffan och upplevde direkt en förändring som tillskrevs den bredare lyssningsvinkeln. Jag kunde verifiera samma sak hemma. Men det slog mig att det kanske var avståndet mellan huvud och bakre vägg som kunde vara skillnaden, så jag la en stor kudde bakom huvudet, kudden fick följa med när jag lutade mig framåt. Då blev det ingen skillnad alls i ljud när jag lutade mig framåt!

När man gör en förändring så gäller det att vara på sin vakt så man inte indroducerar någon annan förändring som kan vara det riktiga skälet till upplevda ljudskillnader.

Dessutom ska man inte tro att en förändring alltid är en förbättring. Målar man en CD svart på kanterna och tycker sig uppleva en förändring kanske det i själva verket är en försämring (dvs inte lika korrekt som tidigare). Fast tycker du det låter bättre så är det bättre för dig!

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi