Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 22:16

Britt-Gunnar skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt... :)

Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.

varför träter du om kablar då?

:lol:

Faan, jag som skulle hålla mig utanför den här omgången. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-13 23:54

i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt... :)

Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.

Fast det har ju betydelse för oxideringstakten...

Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.

Jag anser att är en kontakt hel och verkligen har bra kontakt!, så låter den inte.

Olika kontakter, med olika material, konstruktion och mängd material ger olika ljud i anläggningen. Du kan förändra en kabel helt genom att byta kontakter.

Det är fascinerande att personer som påstår sig vara intresserade av ljudåtergivning inte kan förstå det, eller att de förnekar det även om de egentligen förstår det, bara för att det ska passa ett dogmatiskt tänkande.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-14 00:49

Chris_Lymme skrev:Det är fascinerande att personer som påstår sig vara intresserade av ljudåtergivning inte kan förstå det, eller att de förnekar det även om de egentligen förstår det, bara för att det ska passa ett dogmatiskt tänkande.

Det finns snart inga stenar kvar att kasta i glashuset.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-14 01:10

Trevligt med lite floskler istället för inlägg med substans.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-14 01:25

Vilka elektriska parametrar hos en kontakt påverkar ljudet?
I en digitalkabel för höga frekvenser förstår jag att man vill ha kontakter med rätt impedans (tex bnc) men för en analogkabel??
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 01:31

En gång i tiden då jag ville lyssna på kontakter så lödde jag av samtliga kontakter från kablarna och från chassihonor och sedan körde jag hellött d v s helt utan kontakter och bara lödningar, även till högtalarna.

Det var en befrielse. Sedan gick jag tillbaka med en kontakt i taget och då provade jag med olika kontakter.

RCA var helt värdelöst. Det intressanta var då jag istället använde mig av XLR standarden som egentligen är tänkt för balanserad signal men jag körde dom obalanserat.

Där får jag lov att säga att det lät som då allt var lött. Det ger mig en fingervisning om att i inspelningsled d v s på i stort sett samtliga skivor så har man rätt kontaktstandard d v s XLR och i proffssammanhang används dom balanserat.

Dom kontakter som låter sämst är de tjockaste RCA kontakterna d v s de med mest metall där strömmen skall passera.

En sak till, det var djävligt bökigt att göra denna jämförelseresa.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-14 02:30

Där håller jag med Peter till punkt och pricka, samma erfarenhet faktiskt.

Sen det här med guldpletering, är ett kapitel för sig.
Den kan utföras rätt eller fel och är den felgjord skapar ju själva legeringen elektriska fenomen som påverkar signalen.

Innan guldet kan påföras, ska kontakten försilvras och det ska ske under olika processer jag inte satt mig in i.

Allt är inte guld som glimmar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-14 07:52

Snacka om att sila mygg och svälja kameler...

Peter & Ragnwald: Alla kontaktyor i omkopplare inne i en förstärkare då? Vad gör ni med dem? De är ju många fler än kontaktdonen på en kabel mellan cd-svarven och förstärkaren? Påverkar inte dessa omkopplare ljudet?

Och ni kabelreligiösa: Kopparen i alla ledningsbanor - påverkar inte den ljudet? Eller byter ni ut den till någon superkopparledningsbana, där det dessutom är av avgörande betydelse att den nya ledningsbanan vänds i rätt riktning.

Jag vidhåller: Från det att vokalistens röst, under inspelningen av musikstycket, når mikrofonens membran till dess att rösten når lyssnarens öra, är den så påverkad av all elektronik, att en kabel på 50 cm mellan cd-spelaren och förstärkaren, dyr som synden eller billig, ska kunna åtgärda detta på ett positivt sätt, faller på sin egen orimlighet.

Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen. Det är ju lika orimligt som att tro att man får vin av vatten genom att byta sina befintliga vattenlednigsrör av koppar till motsvarande gjorda i guld.
Det som pytsas in i en kabel kommer ut ur den i bästa fall opåverkat, i sämsta fall negativt påverkat, men aldrig förbättrat. Det bästa ljudet är det som kommer från vokalistens mun och träffar membranet. Därefter kan det bara försämras när det passerar all elektronik, kablar etc.

Sedan får kabelreligionens tillbedjare ju gärna ha sin tro... Min blir den aldrig.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-14 08:48

petersteindl skrev:En gång i tiden då jag ville lyssna på kontakter så lödde jag av samtliga kontakter från kablarna och från chassihonor och sedan körde jag hellött d v s helt utan kontakter och bara lödningar, även till högtalarna.

Det var en befrielse. Sedan gick jag tillbaka med en kontakt i taget och då provade jag med olika kontakter.

RCA var helt värdelöst. Det intressanta var då jag istället använde mig av XLR standarden som egentligen är tänkt för balanserad signal men jag körde dom obalanserat.

Där får jag lov att säga att det lät som då allt var lött. Det ger mig en fingervisning om att i inspelningsled d v s på i stort sett samtliga skivor så har man rätt kontaktstandard d v s XLR och i proffssammanhang används dom balanserat.

Dom kontakter som låter sämst är de tjockaste RCA kontakterna d v s de med mest metall där strömmen skall passera.

Väl mött
PS

Har själv testat kontakter i otaliga mätsituationer, och noterat liknande resultat. XLR och BNC som är försilvrade med bra brons (berylliumbrons) i kontaktfjädrarna ger en högvärdig förbindelse.

Jag har vid flera tillfällen bytt kontakter i kablage där användaren försökt använda "fina" audiokontakter med ofta undermåligt resultat, mest verkar det vara urusel koll på dimensioner vilket medför att kontakttrycket varierar alldeles för mycket.

Om man måste använda konsumentkontakter typ RCA så kan man lettra stiftet genom att rulla stiftet mellan en hård yta och en enkelhuggen fil, de "billiga" kontakterna kan man klämma hylsan på så att man får ett bättre kontakttryck.
På de "fina" RCA-kontakterna går det inte att komma åt stift och ringar.

Men då bristerna genererar en lysande eftermarknad med div. ormoljeprodukter så lär inte någon tillverkare vilja byta systemet.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 09:10

Kjell_Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen. Det är ju lika orimligt som att tro att man får vin av vatten genom att byta sina befintliga vattenlednigsrör av koppar till motsvarande gjorda i guld.
Det som pytsas in i en kabel kommer ut ur den i bästa fall opåverkat, i sämsta fall negativt påverkat, men aldrig förbättrat. Det bästa ljudet är det som kommer från vokalistens mun och träffar membranet. Därefter kan det bara försämras när det passerar all elektronik, kablar etc.

Sedan får kabelreligionens tillbedjare ju gärna ha sin tro... Min blir den aldrig.

Tycker du säger emot dig själv då du först vägrar tro att något kan bli bättre av att använda en speciell anslutning för att sedan skriva att du anser att det finns 3 fall som kan uppstå, opåverkat, negativt påverkad (dvs försämring) och sedan det utopiska förbättring.

Nåväl, om du använder en kabel som ger försämring och byter till en som ger en opåverkad upplevelse. Har du då uppnåt en förbättring?

Att en kabel skulle "förbättra" ljudet mer än en "opåverkande" kabel är nog mer att den skulle dölja vissa brister i övrig utrustning och att då användaren uppfattar det som en förbättring.

I övrigt har jag samma erfarenheter som Peter, lött direkt är roligast och jobbigast. Och mindre material i kontakterna har jag uppfattat som positivt. Använder sedan ett tag tillbaka WBT Nextgen bananer, spadar och polskruvar. I anläggningen på småsignal sidan använder jag normalt XLR och BNC ifrån DAC'en. Kabeln är en "sladd" ifrån ELFA för 30 kr/m.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-14 09:39

ThePreTor1aN skrev:
Almen skrev:mapem: Det spelar ingen roll vad du säger, du har ingen finess. :D

här försöker Almen förstärka finess-kommentaren så att mapem ska ta illa upp eller att det blir intriger :D

Jag blir inte alls lessen, och jag tror Almen var ironisk i riktning mot Chris och inte mot mig. Jag tyckte det var en rolig kommentar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 09:45

Harryup skrev:Nåväl, om du använder en kabel som ger försämring och byter till en som ger en opåverkad upplevelse. Har du då uppnåt en förbättring?

En sådann upplevd förbättring är ingen reell förbättring mot utgångssignalen, möjligen en återställning mot normalitet, lika lite som en inställd spelning är en spelning - vad Ulf Lundell än säger ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-14 13:14

Kjell_Kranzberg skrev:Snacka om att sila mygg och svälja kameler...

Peter & Ragnwald: Alla kontaktyor i omkopplare inne i en förstärkare då? Vad gör ni med dem? De är ju många fler än kontaktdonen på en kabel mellan cd-svarven och förstärkaren? Påverkar inte dessa omkopplare ljudet?

Och ni kabelreligiösa: Kopparen i alla ledningsbanor - påverkar inte den ljudet? Eller byter ni ut den till någon superkopparledningsbana, där det dessutom är av avgörande betydelse att den nya ledningsbanan vänds i rätt riktning.

Eftersom jag bygger mina förstärkare själv och Peter också, tror jag, så har vi möjlighet att redan från början välja rätt kontaktorer både invändigt och utvändigt, samt signalkablage invändigt.

De apparater jag inte byggt själv har samtliga spökat efter en tid, med ibland förödande följder.
Succesiv försämring av ljudet pga oxiderande kontaktorer och kablage internt i en apparat, vänjer man sig vid och tänker inte på, förrens det plötsligt inte kommer fram någon signal alls.
Den tidszonen mellan påbörjad försämring till avbrott, kan iofs bli ganska lång.

Jag kan medvetet använda kontaktorer som kommer att få bytas ut regelbundet, men den stackare som köper en sådan apparat, får det inte lätt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-14 14:05

petersteindl skrev:En gång i tiden då jag ville lyssna på kontakter så lödde jag av samtliga kontakter från kablarna och från chassihonor och sedan körde jag hellött d v s helt utan kontakter och bara lödningar, även till högtalarna.

Väl mött
PS

Det här är ganska spektakulära uttalanden som i alla fall jag tycker kräver en plausibel förklaring via en mätning; gjordes några sådana?

I studiosammanhang är det för övrigt minst lika vanligt med tele-don.

MVH :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-14 16:05

[quote="Harryup
Tycker du säger emot dig själv då du först vägrar tro att något kan bli bättre av att använda en speciell anslutning för att sedan skriva att du anser att det finns 3 fall som kan uppstå, opåverkat, negativt påverkad (dvs försämring) och sedan det utopiska förbättring.

Nåväl, om du använder en kabel som ger försämring och byter till en som ger en opåverkad upplevelse. Har du då uppnåt en förbättring?

mvh/Harry[/quote]

Ditt första stycke: Hur menar du att jag motsäger mig själv? Mitt resonemang går ut på att ALLT, från det att ljudet lämnar vokalistens mun, eller den akustiska gitarrens sträng, försämrar originalet. ALL elektronik, alla kablar, rumsakustiken i lyssningsrummet etc påverkar negativt. Ingen elektronik i världen kan få ljudet att låta bättre än originalljudet vid källan, d v s munnen eller gitarrsträngen. Originalljudet måste ju alltid vara måttstocken och det ideal som all ljudåtergivning strävar mot. Eller?

Olika aktiva elektroniska apparater, olika passiva signalbärare PÅVERKAR säkert återgivningen på olika sätt och i olika grad, men att säga att 50 cm dyrkabel, tar återgivningen till himmelska höjder är ju rent löjligt med tanke på att allt annat i återgivningskedjan också påverkar återgivningen negativt.
Om en dålig kabel mellan cd-spelare och försteg påverkar ljudet negativt, så kan ju inte världens bästa kabel mellan försteg och slutsteg återställa det fina ljudet. OM det vore så, betyder ju det att det fina ljudet som förstörts av den dåliga kabeln, ändå finns kvar och kan lockas fram av den jättebra kabeln.

Jämför med ett antal personer som står på rad och viskar ett meddelande till varandra. Person nr 5 hör dåligt, men har normal artikulation och säger fel sak till person nr 6 som har normal hörsel och normal artikulation. När meddelandet kommer till person nr 9 som har superbra hörsel och mycket bra artikulation, kan ju han ändå inte återställa meddelandet så som det lät från början.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. En superkabel kan inte förbättra det som förstörts i tidigare led.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-14 16:18

PS

Peter!

Skulle det möjligtvis vara ett lyft att byta ut RCA-kontakter mot dito BNC? Eller är jag helt ute och cyklar då ?? :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 16:21

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Nåväl, om du använder en kabel som ger försämring och byter till en som ger en opåverkad upplevelse. Har du då uppnåt en förbättring?

En sådan upplevd förbättring är ingen reell förbättring mot utgångssignalen, möjligen en återställning mot normalitet, lika lite som en inställd spelning är en spelning - vad Ulf Lundell än säger ;)

Om man har en "dålig" kabel och är van vid det ljudet och byter till en med opåverkande effekt så har man ju närmat sig originalet i många fall och då borde man väl rimligen uppfatta det som en förbättring? Hur skall man kunna anse det vara endast en återställning? Är allt som känns bättre bara en återställning? Varför pratar folk då om att dom tycker en anläggning låter bättre än en annan. Borde det då inte heta att man tycker en anläggning låter återställare än den andra? Jag tycker inte det. Kan man skriva som pratar även om kablar eller HIFI-grejor i övrigt?

I övrigt tror inte jag heller att en kabel kan minska distorsionen till ett lägre värde än en kabel som inte påverkar alls, om nu den sistnämnda finns.

Däremot kan man säkert föredraga olika låtandes kablar beroende på vilka fel man har i övrigt i anläggning.
En lätt kapad diskant kan säkert vara trevligt om anläggningen i övrigt låter lite aggresivt i diskanten.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 16:30

Jo, visst uppfattar man förhoppningsvis en förbättring mot det tidigare om man byter till en kabel som inte förstör signalen onödigt mycket, men nog är det väl så att kabeln i sig inte förbättrar ursprungssignalen?

Alltså blir det en förbättring mot nuläget, men det är ju för att man förstört möjligheterna till välljud med en kabel som inte är adekvat för uppgiften, eller hur?

En reel förbättring mot en opåverkad signal blir det väl inte, även om det hade varit trevligt med sådanna mirakelkablar.

Harryup skrev:Däremot kan man säkert föredraga olika låtandes kablar beroende på vilka fel man har i övrigt i anläggning.
En lätt kapad diskant kan säkert vara trevligt om anläggningen i övrigt låter lite aggresivt i diskanten. mvh/Harry
Det blir ju rätt omöjligt om man måste pussla ihop en anläggning där man inte har riktig koll på var "felen" egentligen sitter och försöka lösa problemen bakvägen. Och dyrt, vilket många sökare erfarit.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 16:54

Kaffekoppen skrev:Jo, visst uppfattar man förhoppningsvis en förbättring mot det tidigare om man byter till en kabel som inte förstör signalen onödigt mycket, men nog är det väl så att kabeln i sig inte förbättrar ursprungssignalen?

Alltså blir det en förbättring mot nuläget, men det är ju för att man förstört möjligheterna till välljud med en kabel som inte är adekvat för uppgiften, eller hur?

Fast folk lever väl i nuet? Ingen har väl en aning om man faktiskt verkligen närmat sig ett "original" som man normalt inte har någon kännedom om, om man nu inte var med vid inspelningstillfället? Tänk om inspelning man jämför med under ett kabelbyte faktiskt skall låta så kasst som den "dåliga" kabel ger och den upplevda förbättring faktsikt är ett steg i sämre riktning, dvs en förskönande återgivning. Lite svårt då att veta att ett "sämre" ljud är en återställning.

Kaffekoppen skrev:En reel förbättring mot en opåverkad signal blir det väl inte, även om det hade varit trevligt med sådanna mirakelkablar.

Men det har jag väl aldrig skrivit? I vart fall har jag inte menat det.

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Däremot kan man säkert föredraga olika låtandes kablar beroende på vilka fel man har i övrigt i anläggning.
En lätt kapad diskant kan säkert vara trevligt om anläggningen i övrigt låter lite aggresivt i diskanten. mvh/Harry
Det blir ju rätt omöjligt om man måste pussla ihop en anläggning där man inte har riktig koll på var "felen" egentligen sitter och försöka lösa problemen bakvägen. Och dyrt, vilket många sökare erfarit.
[/quote]

Jag anser att väldigt få har koll. Att köpa "rätt" apparater ger i dom flesta fall större möjligheter, men har i många fall inte helt avgörande betydelse.
Man lever i sitt rum hemma och hur man än bygger om kommer det att låta olika där om man jämför hur det låter i ett optimalt garage.

mvh/harry

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-14 16:57

Chris_Lymme skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:

Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.

Jag anser att är en kontakt hel och verkligen har bra kontakt!, så låter den inte.

Olika kontakter, med olika material, konstruktion och mängd material ger olika ljud i anläggningen.

Nä.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 17:07

i skrev:
Chris_Lymme skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:

Olika kontakter, med olika material, konstruktion och mängd material ger olika ljud i anläggningen.

Nä.

Vilka kontakter har du jämfört? Hur har du skaffat denna kunskap?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-14 17:11

Tänk om alla dessa personer som hör sådana skillnader kunde vara med en helg och visa det för oss andra som inte hör dessa skillnader så slipper vi åratal av tjatande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-14 17:16

subjektivisten skrev:Tänk om alla dessa personer som hör sådana skillnader kunde vara med en helg och visa det för oss andra som inte hör dessa skillnader så slipper vi åratal av tjatande.

Ja, eller förklara HUR skillnaderna uppstår. Skulle vara Nobelpris direkt om någon skulle lyckas med en fysisk förklaring.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 17:18

Att kontakter kan vara fel i sitt sammanhang är väl inget nytt. Handlar om impedansanpassningar m.m.
Tycker det är en klar skillnad mot kabeldebatten.
En "dyr" kontakt kanske kostar några hundra, en dyr kabel hur mycket som helst.

mvh/Harry

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-14 17:19

Märkligt detta med vad man hör eller inte hör.. När jag var fast i dyrkabelträsket, och även till viss del fast i ormojeträsket, då var jag så säker på vilka enorma skillnader jag hörde på alla kablar, kontakter, tweaks osv...

Nu har jag ändrat trosinriktning och hör inte denna skillnad längre...??!!

Vad skönt att bara ägna sig åt att lyssna på musiken i stället för prylarna!!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 17:23

Skilj på bra och dåliga RCA och skillnaden på att använda RCA eller kanske BNC.
Olika diskussioner.

mvh/harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 17:52

Harryup skrev:[snip]Jag anser att väldigt få har koll. [snip] mvh/harry
Ja, diverse utrustning har ju minst sagt svårt att åtgärda ett crappigt rum, så jag tror många börjar i helt fel ände.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-14 17:52

subjektivisten skrev:Tänk om alla dessa personer som hör sådana skillnader kunde vara med en helg och visa det för oss andra som inte hör dessa skillnader så slipper vi åratal av tjatande.

tja nått måste det ju tjatas om :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-14 18:04

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:[snip]Jag anser att väldigt få har koll. [snip] mvh/harry
Ja, diverse utrustning har ju minst sagt svårt att åtgärda ett crappigt rum, så jag tror många börjar i helt fel ände.

Är övertygad om att vi är helt överrens utom hur man skall kunna uppfatta att man gjort en återställning och inte en förbättring. Vilket för övrigt är en petites då vi egentligen är överrens där med.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 18:34

Hej Kjell_Kranzberg :-)

Ibland blir dom där eländiga myggen lite för nära inpå liksom. Då det surrar för mycket blir det inte roligt längre. :( Tänk på att jag är en gammal man :lol: och har haft lång tid på mig att slå ihjäl några mygger på :-) Jag är dessutom en nyfiken person och då kan det ju vara intressant att prova på något nytt. :-) Det är en leklust liksom. Jag förmodar att du inte har något emot det. Sen kan jag ju välja att inte skriva något eller att skriva. Nu valde jag att skriva och dela med mig av min gamla erfarenhet. :)

Jag tycker om myggfri miljö. Kamelerna lägger jag den största delen av min tid på och det finns många kameler också.

Om du läser min text igen så ser du att XLR kontakter inte hörbart försämrade ljudet.

Eftersom, precis som du påpekar, känns lite löjligt med alla oliklåtande kablar i 30 cm och 50 cm längder så började jag undra :?: om det inte kunde vara så att jag faktiskt lyssnade på kontakterna och inte på kablarna. :idea: Det var bara att plocka fram lödmojängen och tänger å börja fixa. Hur låter det utan kontakter? När jag väl fick allt på plats var ljudet så pass utrensat av mygg att jag inte behövde lyssna på allehanda kablar men det blev dock en massa lödande och kabelbyten. Jag vill gärna verifiera saker innan jag överhuvudtaget kan gå vidare i livet. Tycker om att ha ryggen fri då jag uttalar mig om något. Sån är jag. :-)

Stora klumpiga bamsekontakter med massor med machometall är inte min melodi utom möjligtvis i nätdelar.

Det finns teorier för allt om inträngningsdjup o magnetiska legeringar o Gud vet vad. Jag nöjer mig att konstatera att i proffsvärlden används bra kontaktdon och dessa är tillräckligt ohörbara.

Vad gäller kontakter i förstärkare så hänvisar jag till Ragnwald.

Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap. :? Dom duger dock för mig. :-) Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?

Mina små gamla lyssningstester var aldrig tänkta såsom någon vetenskaplig avhandling. Avhandlingen kommer så småningom fast på helt andra ting.

Personligen är jag är helt ointresserad av att verifiera kontakters inverkan med mätningar. Morello, Jag har annat för mig i livet. Jag är helt nöjd med mina öron precis som jag är nöjd med mina ögon och mitt luktsinne och min känsel. Dom fungerar bra, precis som Gud skapat dom. Det räcker för mig att veta. Jag behöver inte mäta fram att köttbullar luktar gott eller att det känns mjukt att klappa katten eller att solen lyser starkt i mina ögon eller att kontakter kan påverka ljudet negativt.

Jag accepterar dock att det finns personer som inte törs lita på sin hörsel eller sina andra sinnen. Det brukar då vara i samband med dåligt och ibland även med uselt självförtroende. Det är helt ok för mig. Alla kan ju inte vara som jag. :D

Min syn på saken är att Gud skapade människan till sin avbild. :D Min hörsel är således gudomlig. 8O :-) Det är även din, Morello. :D Det finns inget mätinstrument byggd av någon människa som ytterligare kan verifiera det som Gud en gång har skapat men det finns fina mätinstrument för att mäta fram icke perfekta lösningar som människan skapat. Tack o lov. :)

Jag har också förståelse för att man vill verifiera intryck, speciellt om man jobbar professionellt med just detta och vill kunna förstå och utröna saker och ting men jag är inte i kontaktbranschen även om det finns en 27 årig namne i Tyskland som tycks vara det. :-) (TCM hittade en snubbe och länken dit finns på den där Peter Steindl?-tråden för den som är intresserad av kontakter)

Om andra tror annorlunda om sina egna sinnen så är det helt deras ensak. Varje människa har sin egen integritet och det har även du Morello och du, glöm inte, det har även denne Peter Steindl som i denna stund skriver några rader just till dig.

För övrigt har jag aldrig i professionellt sammanhang i samband med inspelning och framtagande av LP eller CD sett ett enda teledon men däremot finns teledonet på PA-sidan eller vid avlyssning.

Då jag en gång samtalade med Ingemar Ohlsson så fnyste han åt kontaktstandarderna i konsumentelektronikbranschen och påtalade hur det är i den professionella branschen med balanserad signal och XLR som standard, enkelt och smärtfritt och standardiserat och brumokänsligt. Men du menar kanske att han har fel? Jag har min åsikt ganska klar. Dock är det så att dagens proffssammanhang i inspelningsled kanske är annorlunda mot förr i tiden men då hade man gudskelov XLR. Skål för XLR kontakterna. :D Å en sak till, titta för Guds skull inte baktill på min gamla D/A för där sitter det där skrotet som jag inte riktigt gillar. :roll: :-) Men folk gillar guldet, nåväl WBT-kontakterna duger (jag har faktiskt lyssnat på dom också, gudars vad man höll på i sin ungdom) och är lätta att montera på kretskort och det ser rent och snyggt ut.

Å näst sist men inte minst, alla mätbögar skiter i kontakterna så man fick väl sälja nån D/A till dom. :D

Nefilim, prova, jag litar på din hörsel. Återkom sedan med rapport! 8O :) Därefter får du mitt svar om du är ute å cyklar eller inte. :D

Väl mött i fredagseftermiddagen
I kväll skall det bli en ny Sydafrikan som mrvodka rekommenderat :D
Skål
PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi