Hej Kjell_Kranzberg
Ibland blir dom där eländiga myggen lite för nära inpå liksom. Då det surrar för mycket blir det inte roligt längre.

Tänk på att jag är en gammal man

och har haft lång tid på mig att slå ihjäl några mygger på

Jag är dessutom en nyfiken person och då kan det ju vara intressant att prova på något nytt.

Det är en leklust liksom. Jag förmodar att du inte har något emot det. Sen kan jag ju välja att inte skriva något eller att skriva. Nu valde jag att skriva och dela med mig av min gamla erfarenhet.
Jag tycker om myggfri miljö. Kamelerna lägger jag den största delen av min tid på och det finns många kameler också.
Om du läser min text igen så ser du att XLR kontakter inte hörbart försämrade ljudet.
Eftersom, precis som du påpekar, känns lite löjligt med alla oliklåtande kablar i 30 cm och 50 cm längder så började jag undra

om det inte kunde vara så att jag faktiskt lyssnade på kontakterna och inte på kablarna.

Det var bara att plocka fram lödmojängen och tänger å börja fixa. Hur låter det utan kontakter? När jag väl fick allt på plats var ljudet så pass utrensat av mygg att jag inte behövde lyssna på allehanda kablar men det blev dock en massa lödande och kabelbyten. Jag vill gärna verifiera saker innan jag överhuvudtaget kan gå vidare i livet. Tycker om att ha ryggen fri då jag uttalar mig om något. Sån är jag.
Stora klumpiga bamsekontakter med massor med machometall är inte min melodi utom möjligtvis i nätdelar.
Det finns teorier för allt om inträngningsdjup o magnetiska legeringar o Gud vet vad. Jag nöjer mig att konstatera att i proffsvärlden används bra kontaktdon och dessa är tillräckligt ohörbara.
Vad gäller kontakter i förstärkare så hänvisar jag till Ragnwald.
Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap.

Dom duger dock för mig.

Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?
Mina små gamla lyssningstester var aldrig tänkta såsom någon vetenskaplig avhandling. Avhandlingen kommer så småningom fast på helt andra ting.
Personligen är jag är helt ointresserad av att verifiera kontakters inverkan med mätningar. Morello, Jag har annat för mig i livet. Jag är helt nöjd med mina öron precis som jag är nöjd med mina ögon och mitt luktsinne och min känsel. Dom fungerar bra, precis som Gud skapat dom. Det räcker för mig att veta. Jag behöver inte mäta fram att köttbullar luktar gott eller att det känns mjukt att klappa katten eller att solen lyser starkt i mina ögon eller att kontakter kan påverka ljudet negativt.
Jag accepterar dock att det finns personer som inte törs lita på sin hörsel eller sina andra sinnen. Det brukar då vara i samband med dåligt och ibland även med uselt självförtroende. Det är helt ok för mig. Alla kan ju inte vara som jag.
Min syn på saken är att Gud skapade människan till sin avbild.

Min hörsel är således gudomlig.

Det är även din, Morello.

Det finns inget mätinstrument byggd av någon människa som ytterligare kan verifiera det som Gud en gång har skapat men det finns fina mätinstrument för att mäta fram icke perfekta lösningar som människan skapat. Tack o lov.
Jag har också förståelse för att man vill verifiera intryck, speciellt om man jobbar professionellt med just detta och vill kunna förstå och utröna saker och ting men jag är inte i kontaktbranschen även om det finns en 27 årig namne i Tyskland som tycks vara det.

(TCM hittade en snubbe och länken dit finns på den där Peter Steindl?-tråden för den som är intresserad av kontakter)
Om andra tror annorlunda om sina egna sinnen så är det helt deras ensak. Varje människa har sin egen integritet och det har även du Morello och du, glöm inte, det har även denne Peter Steindl som i denna stund skriver några rader just till dig.
För övrigt har jag aldrig i professionellt sammanhang i samband med inspelning och framtagande av LP eller CD sett ett enda teledon men däremot finns teledonet på PA-sidan eller vid avlyssning.
Då jag en gång samtalade med Ingemar Ohlsson så fnyste han åt kontaktstandarderna i konsumentelektronikbranschen och påtalade hur det är i den professionella branschen med balanserad signal och XLR som standard, enkelt och smärtfritt och standardiserat och brumokänsligt. Men du menar kanske att han har fel? Jag har min åsikt ganska klar. Dock är det så att dagens proffssammanhang i inspelningsled kanske är annorlunda mot förr i tiden men då hade man gudskelov XLR. Skål för XLR kontakterna.

Å en sak till, titta för Guds skull inte baktill på min gamla D/A för där sitter det där skrotet som jag inte riktigt gillar.

Men folk gillar guldet, nåväl WBT-kontakterna duger (jag har faktiskt lyssnat på dom också, gudars vad man höll på i sin ungdom) och är lätta att montera på kretskort och det ser rent och snyggt ut.
Å näst sist men inte minst, alla mätbögar skiter i kontakterna så man fick väl sälja nån D/A till dom.
Nefilim, prova, jag litar på din hörsel. Återkom sedan med rapport!

Därefter får du mitt svar om du är ute å cyklar eller inte.
Väl mött i fredagseftermiddagen
I kväll skall det bli en ny Sydafrikan som mrvodka rekommenderat
Skål
PS