Softclipping, hur funkar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Softclipping, hur funkar det?

Inläggav Moment-23 » 2008-03-14 03:21

NAD har ju en teknik i sina stärkare som kallas för softclipping. Det ska enligt dem förhindra att högtalarna går sönder när förstärkaren klipper.

Skulle någon kunna redogöra för hur det hela fungerar och om det är en vettig funktion i en stärkare?

Jag har också hört/läst att många tycker att när funktionen är inkopplad (går att koppla ur med en knapp på stärkarens baksida) så låter det sämre. Då jag har en NAD C352 med denna funktion så har jag naturligtvis testat detta men jag hörde då ingen skillnad mellan lägena. Är det bara vid kraftigare belastning det märks eller är skillnaden egentligen bara hörbar för "experterna"?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-14 08:28

Den där funktionen är väl tänkt att snygga till förstärkerens klippning? Är man aldrig där fyller den ingen funktion. Vi har ju låtit några mäta upp hur mycket effekt de verkligen använder och förmodligen är de allra flesta långt ifrån klippgränsen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-14 11:15

RogerGustavsson skrev:Den där funktionen är väl tänkt att snygga till förstärkerens klippning? Är man aldrig där fyller den ingen funktion.

Instämmer,
men om materialet innehåller mycket dynamik och transienter är det inte särskilt svårt att komma i närheten av klippning.

Softclippingen på Proton (samma som Nad, tror jag) är dessutom i vissa lägen assymetrisk (kanske för att man ska få lite mera jämna övertoner, vilket ju anses låta bättre). Men om det är en transient som går i klipp så får man en paff långt ner i midden istället för ett knappt hörbart tick. Skivknaster/knäpp kan i vissa lägen höras tydligare med Softclippingen aktiverad och inte sällan börjar baskonen röra sig okontrollerat och bumla när det distar i midden...

Jag var en av handlarna , ung och dum, som argumenterade för softclippingens förträfflighet. Tills jag provat koppla ur den på en av de små förstärkarna... Jädrar vilket lyft det blev!
Sällan upplevde jag någon förbättring med funktionen inkopplad!
Inte så konstigt om man tänker efter, man får ju rätt mycket mer uteffekt tillgängligt innan det hela havererar. Har för mig att softclippingen börjar gröta redan vid -6dB eller något sådant, dvs ca 1/4 av maxeffekten!

Möjligen så låter det lite mindre skräpigt när man kör med konstant klipp. Full patte på ett litet steg och en högtalare med låg verkningsgrad är ju inte jätte mycket... (och låter inte jättekul heller för den delen...)
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-14 11:23

-Hur funkar det?
Ett par dioder, zenerdioder och några motstånd (via en kondensator) står för en mjuk avrundad klippning, som hindrar steget att nå sin egentliga klippnivå. Så funkar det i alla fall på de mindre Proton förstärkarna.

Ingen raketforskning precis. Däremot en bra säljgimmick, som kostade nästan gratis...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 12:53

Roger, du har fått ett PM!!!

Mvh,
Bertil

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-14 13:52

RogerJoensson skrev:
Instämmer,
men om materialet innehåller mycket dynamik och transienter är det inte särskilt svårt att komma i närheten av klippning.

Fast det är ju numera undantag när det gäller vanliga fonogram. Det var ju några som ville veta vilka nivåer som passerade den egna anläggningen och det tappas emellanåt hakor... Har man gjort egna inspelningar märker man hur förstörda många fonogram är genom tokkomprimering.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-14 13:56

BertilAlving skrev:Roger, du har fått ett PM!!!

Mvh,
Bertil

Nja, det ser jag inte men postgången är kanske ovanligt slö idag?

Dina fonogram kräver ju mera av anläggningen än konventionella dito! Helt klart! Då ramlar det iväg ett antal W till högtalarna. Ett remastrat rockalbum kräver förvånasvärt få W...

Roger

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-14 14:02

Tror PMet var till den andra Roger som uppenbarar sig i tråden. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-14 15:47

Så är det förstås!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 16:31

Den här gånger till RogerGustavsson: Instämmer helt med dina sunpunkter (som vanligt)!!!

Så upp-pumpade och dynamikbegränsade som alltför många kommersiella produktioner är, så räcker 5 Watt för att det skall låta väldigt starkt från normalt lättdrivna högtalare.

Många skivor har en verklig dynamik som ligger lägre än 1 dB, så illa är det!!!

Subjektivistens redovisning av diagram talar sitt tydliga språk, tyvärr.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-14 20:35

Ok, då tolkar jag det som jag lugnt kan ha det avstängt. Fast som sagt jag hörde ingen skillnad på eller av. Men så har NAD:en också ganska mycket att ge i dynamisk maxeffek. Och det är väl också där klippningen kommer in om man når de nivåerna?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-14 21:07

Moment-23 skrev:Ok, då tolkar jag det som jag lugnt kan ha det avstängt. Fast som sagt jag hörde ingen skillnad på eller av. Men så har NAD:en också ganska mycket att ge i dynamisk maxeffek. Och det är väl också där klippningen kommer in om man når de nivåerna?

På den proton 520 samt de två Nad-förstärkare jag haft under årens lopp har det alltid låtit bättre med " soft klipping " avstängd.

Försäljningsgimmik, slulle jag ödmjukt säga.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Softclipping, hur funkar det?

Inläggav Svante » 2008-03-15 00:17

Moment-23 skrev:Skulle någon kunna redogöra för hur det hela fungerar och om det är en vettig funktion i en stärkare?

Det är en finess som inte behövs längre, den ligger numera inbakad på CD-skivorna.

Nä... förlåt.

Alltså, en förstärkare med mycket motkoppling gör vad den ska så långt det bara går. Kan den lämna 28,7 volt ut innan klippning, så levererar den 28,6 volt om man ber om det. Utan att blinka. Så länge man inte når taket så blir allting jättebra.

Men när man når taket då jäsiken smäller det till och låter rejält illa. Det blir ganska mycket högfrekvent distorsion, det är inget man vill ha. Man får vackert vrida ner.

Men om man nu prompt vill spela starkare än vad prylarna klarar, jag då kan man mjukklippa, så hörs disten mindre. Man hejdar spänningen lite innan man når taket, de 28,6 volten kanske blir bara 27 volt. Och önskevärdet 22 volt kanske ger 21,9 volt. Man rundar av klippningen så att det inte slår i taket så hårt. Sån klippning hörs mycket mindre och man kan spela med ganska mycket klippning utan att det låter alltför illa.

Lite som loudness race alltså, därav min inledare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-15 04:04

Svante skrev:Det är en finess som inte behövs längre, den ligger numera inbakad på CD-skivorna.

Tack Svante, den satt bra! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-15 10:22

Svante skrev:
Moment-23 skrev:Skulle någon kunna redogöra för hur det hela fungerar och om det är en vettig funktion i en stärkare?

Det är en finess som inte behövs längre, den ligger numera inbakad på CD-skivorna.

Nä... förlåt.

Alltså, en förstärkare med mycket motkoppling gör vad den ska så långt det bara går. Kan den lämna 28,7 volt ut innan klippning, så levererar den 28,6 volt om man ber om det. Utan att blinka. Så länge man inte når taket så blir allting jättebra.

Men när man når taket då jäsiken smäller det till och låter rejält illa. Det blir ganska mycket högfrekvent distorsion, det är inget man vill ha. Man får vackert vrida ner.

Men om man nu prompt vill spela starkare än vad prylarna klarar, jag då kan man mjukklippa, så hörs disten mindre. Man hejdar spänningen lite innan man når taket, de 28,6 volten kanske blir bara 27 volt. Och önskevärdet 22 volt kanske ger 21,9 volt. Man rundar av klippningen så att det inte slår i taket så hårt. Sån klippning hörs mycket mindre och man kan spela med ganska mycket klippning utan att det låter alltför illa.

Lite som loudness race alltså, därav min inledare.

Tack Svante. Som alltid är du pedagogisk och saklig :)

Återgå till Teknikforum