Hur få bukt med lyssningsrummet som Gud glömde?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Hur få bukt med lyssningsrummet som Gud glömde?

Inläggav UrSv » 2008-03-14 12:47

Jag har nyligen flyttat till hus och fick tyvärr inget dedikerat lyssningsrum av mer normal sort. Rummet som huvuddelen av all lyssning och filmtittande sker i är gravt oymmetriskt och har takhöjden 2.40 m till vänster i lyssningsposition och den går mot 5.5 m till höger. Fram och bakvägg är helt släta och mest betong. Taket är slätt och träfiberskiva på reglar. Höger sida om högtalaren öppnar sig till hall och sen kök med en trappa utmed hela högerväggen upp till övervåningen. Vänster vägg är som ses fönster och altandörr.

En bild strax efter inflyttning. Mattan under bordet har bytts mot tjockare sort.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att förbättra förutsättningarna för att det skall kunna låta lite bättre? Dämpningar av framväggen hade jag ju tänkt fixa men vad göra med bakväggen och resten?

Högtalare är pi60 och sedermera pX-4 inbyggda i bänken mellan högtalarna.

Vy från övervåningen:
Bild

Rummet sitter fast och går tyvärr inte att byta ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-14 12:52

Nästan så man skulle vilja fundera på vad som hände om man snedtakshänger dem och vänder soffan 90 grader... :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-14 12:54

Jag noterar avsaknaden av (tjocka) gardiner.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 13:00

Jag saknar bild på bänken med Px-4 :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 13:04

Naqref™ skrev:Jag noterar avsaknaden av (tjocka) gardiner.

Finns risk att det förblir så men om det hjälper kanske jag får helt strunta i det estetiska (dvs så lite pynt som överhuvudtaget är möjligt = bra)?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 13:05

Kaffekoppen skrev:Jag saknar bild på bänken med Px-4 :)

Den är proprietär och inte helt i drift. Har bara löst pX-2 än men så fort jag har pX-4 i drift kanske man skulle visa den...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-14 13:32

UrSv skrev:

Finns risk att det förblir så men om det hjälper kanske jag får helt strunta i det estetiska (dvs så lite pynt som överhuvudtaget är möjligt = bra)?

Det är väl inte estetiskt heller utan gardiner? Det ser ju mest konstigt ut.
Hjälper en hel del i alla fall och det finns ju faktiskt snygga tyger som lyfter rummet!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 13:39

Strauss skrev:Det är väl inte estetiskt heller utan gardiner? Det ser ju mest konstigt ut.
Hjälper en hel del i alla fall och det finns ju faktiskt snygga tyger som lyfter rummet!

Det är inte omöjligt att det finns folk som tycker om att ha gardiner i sina rum av estetiska skäl. Själv är jag rätt öförtjust i gardiner och vill helst inte att det skall finnas nånstans. Måste det prompt finnas gardiner är det enda mönster jag kan tänka mig av typen "enfärgat". Kanske kan jag hitta nån snygg enfärgad mörkgrå eller svart gardin.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-14 13:45

UrSv skrev:
Tvärtom, va? Upp med gardiner och bokhyllor och tavlor!

Draperi till höger för att minska efterklang utifrån hall/kök.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-14 14:04

Med den takhöjden, skulle en stor höj-/sänkbar ram innehållande allehanda diffusorer hängas upp och täcka hela taket.
Reglerbar i alla fyra hörnen. Eller kanske gångjärn mot fönsterväggen.

Detta kan göras väldans vacker och estetiskt i olika vackra träslag och färger. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-14 14:52

Ser hemskt ut. Kalt och vitt. Som på sjukan. Burr!

- In med matta. Tjukk og feit! Heltäncningsmatta, eller täck golvet med ett antal små mattor. Det senare alternativet har det fina med sig att det är lättare att byta och ha med sig vid flytt.

- Måla eller tapetsera om. En ganska ljus, varm färg. Ev kan du måla väggen bakom soffan i en annan lite mörkare färg.

- Hyllor. Upp med hyllor på väggarna. Kanske nåt snyggt konstverk mellan högtalarna? En stor tavla eller två mindre. Nåt sånt.

- Tube traps i hören vid fönstret. Ställ stora trevliga växter (inga trefider!) på dom.

- Gardiner. Sätt upp. Nu. Ser mycket trevligare ut så.

- Många små ljuspunkter är fint. Sätt upp ett gäng "läslampor" bakom soffan, på väggen. Då ser du bättre när du sitter i soffan och lyssnar på musik och bläddrar i din favorit-kulturtidskrift.

- Quacktis. Du behöver en på högra högtalaren och 2 på fönsterbrädan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 14:54

Tavlor är trevligt.

Ditt rum påminner om mitt eget i kalhet 8O

Vi får nog skärpa oss båda två ;)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 15:04

Max_Headroom skrev:Ser hemskt ut. Kalt och vitt. Som på sjukan. Burr!

- In med matta. Tjukk og feit! Heltäncningsmatta, eller täck golvet med ett antal små mattor. Det senare alternativet har det fina med sig att det är lättare att byta och ha med sig vid flytt.'.

Mattor kommer fler. Check.

Max_Headroom skrev:- Måla eller tapetsera om. En ganska ljus, varm färg. Ev kan du måla väggen bakom soffan i en annan lite mörkare färg.

Redan gjort, det var det första vi gjorde i rummet. Samma fina matta kritvita /(helt utan gul eller grå ton) som vi valt i ALLA rum förutom barnens som fått välja själva.

Max_Headroom skrev:- Hyllor. Upp med hyllor på väggarna. Kanske nåt snyggt konstverk mellan högtalarna? En stor tavla eller två mindre. Nåt sånt.

Konstverket mellan högtalarna är tillverkat av Panasonic och heter "Plasma". Tavlor ogillas och kommer inte upp på väggarna om jag kan undvika det. I så fall skall de i princip vara enfärgade.

Max_Headroom skrev:- Tube traps i hören vid fönstret. Ställ stora trevliga växter (inga trefider!) på dom.

Tror det kan vara svårt att få med övriga hushållet på det. Dock har vi två rispapperslampor från IKEA. De ser nästan ut oms tubetraps...

Max_Headroom skrev:- Gardiner. Sätt upp. Nu. Ser mycket trevligare ut så.

Attans tjat om pensionärsdraperier. Jag får väl försöka tvinga mig till det...

Max_Headroom skrev:- Många små ljuspunkter är fint. Sätt upp ett gäng "läslampor" bakom soffan, på väggen. Då ser du bättre när du sitter i soffan och lyssnar på musik och bläddrar i din favorit-kulturtidskrift.

Finns redan fyra lampor i rummet. Får väl se om jag hittar nån enfärgad lampskärm som är lite fluffig nog att kallas absorbent.

Max_Headroom skrev:- Quacktis. Du behöver en på högra högtalaren och 2 på fönsterbrädan.

Ligger fortfarande nedpackade men kommer snart fram. En stor och två små svarta "Dark Force"-quackti. Check.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 15:05

Kaffekoppen skrev:Tavlor är trevligt.

Ditt rum påminner om mitt eget i kalhet 8O

Vi får nog skärpa oss båda två ;)

Därom tvista de slarviga. Kalhet är snyggt. Men låter illa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 15:19

Jag gillar också kalt ;), men nog skulle det vara snyggt med lite tavlor och spottar på skenor i taket som punktbelyste dem :)

Tjockt drapperi/gardin skall upp efter min fönster vägg upphängda på rör så att de kan dras undan snyggt till ett hörn vardagsvis..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 15:25

Kaffekoppen skrev:Jag gillar också kalt ;), men nog skulle det vara snyggt med lite tavlor och spottar på skenor i taket som punktbelyste dem :)

Tjockt drapperi/gardin skall upp efter min fönster vägg upphängda på rör så att de kan dras undan snyggt till ett hörn vardagsvis..

Ingen dum idé justerbar kalhet. I vitmålat tunnt kabinett på väggen så att det inte syns alls i vanliga fall...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-14 15:34

Jag gillar inte heller gardiner, gardiner ska aldrig skymma fönster när dom inte är fördragna! Fönster är snygga och ljus vill man ha in, vill man inte ha in ljus så drar man för gardinerna... Kommer att ha ett liknande problem när jag snart flyttar in i hus.
Senast redigerad av rqu 2008-03-14 17:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-14 16:12

Hmm... jag är omvänd här... har gärna gardiner men är rätt ointresserad av fönster om det inte vore för ljus & värme.

Gobelänger är mega-nice, me thinks...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Hur få bukt med lyssningsrummet som Gud glömde?

Inläggav subjektivisten » 2008-03-14 17:14

UrSv skrev:Vy från övervåningen:
Bild

Rummet sitter fast och går tyvärr inte att byta ut.

Ojojoj va ljust. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Hur få bukt med lyssningsrummet som Gud glömde?

Inläggav UrSv » 2008-03-14 17:22

subjektivisten skrev:Ojojoj va ljust. 8O

Fast det är det inte när det är mörkt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-14 17:50

UrSv skrev:

Nakna persienner är snyggt alltså tycker du? 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 20:07

Naqref™ skrev:
UrSv skrev:

Nakna persienner är snyggt alltså tycker du? 8O :wink:

Nä, inte direkt men eftersom de normalt är uppdragna och dessutom sitter mellan glasen så stör de mig inte märkbart. Dessutom är, vad jag kan höra, skillnaden mellan persienn nere och persienn uppe försumbar vad gäller rummets akustiska egenskaper...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-14 20:11

Jag tror nog inte att det är Gud som glömt rummet.. Om han nu finns skulle han inte glömt det för att tillfredsställa dina ljudideal... :wink:

Det är nog snarare du som köpt fel hus...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-03-14 20:55

Konstverket mellan högtalarna är tillverkat av Panasonic och heter "Plasma". Tavlor ogillas och kommer inte upp på väggarna om jag kan undvika det. I så fall skall de i princip vara enfärgade.

Perfekt, som gjort för difusorer och dämppaneler........ :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-16 21:12

Magnus skrev:

Perfekt, som gjort för difusorer och dämppaneler........ :wink:

Jo, det var nog tanken att jag skulle försöka bygga lite diffusorer och dämppaneler. Dock vet jag ju inte vad, hur och var jag skall bygga sånt...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-17 01:27

Max_Headroom skrev:- Måla eller tapetsera om. En ganska ljus, varm färg. Ev kan du måla väggen bakom soffan i en annan lite mörkare färg.

skulle rekommendera terracotta som bas (blomkruka) och svart/grått laserat på det på den undre halvan (upp till midjehöjd ungefär), en vägg benvit. but thats just me.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-17 11:23

housemicke skrev:

skulle rekommendera terracotta som bas (blomkruka) och svart/grått laserat på det på den undre halvan (upp till midjehöjd ungefär), en vägg benvit. but thats just me.

Säkert helt OK om det inte vore för att vi medvetet valt vitt, verkligen vill ha vitt och har målat om allt i vitt. Således är den enda accepterade, önskade och tänkbara färgen vitt. Det går dock bra att föreslå vitt av valfri sort så länge den är helt obruten dvs kritvit utan grå eller gul ton i glanstal 5, lösningsmedelsfri och godkänd av allergiförbundet. Den får gärna vara Svanenmärkt också.

Återgå till Köpråd