Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-17 11:51

Almen skrev:
tvett skrev:
ThePreTor1aN skrev:Vad är det som är så bra med lampsladd?.

Att använda det är ju lite low-fi, och att gå motströms vad hi-fi handlar om. Är det inte bara ett försök till en subkultur inom hi-fin och för att få uppmärksamhet?

Handlar hifi om att betala pengar?

Japp. En del har hifi som intresse, andra har musik. :)

Du har nog helt rätt i att intresset blir lite delat för vissa. Men Topic handlar ju om kablar inte om våra intressekonlikter. Har du något teknisk att tillföra om kablar om inte ser det ut som att det öppenbar finns en legitim marknad för kablar. Nivån på pris kontra prestanta är en en helt annan sak. :)
Senast redigerad av meanmachine 2008-03-17 12:03, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-17 12:01

tvett skrev:

Att använda det är ju lite low-fi, och att gå motströms vad hi-fi handlar om. Är det inte bara ett försök till en subkultur inom hi-fin och för att få uppmärksamhet?

Handlar hifi om att betala pengar?

Det har väl hänt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-17 13:09

meanmachine skrev:Du har nog helt rätt i att intresset blir lite delat för vissa. Men Topic handlar ju om kablar inte om våra intressekonlikter.

Har vi inte samma intresse, dvs att vi skall kunna spela musik med så bra återgivning vi möjligen kan? ;)

Mitt intresse är att det skall kunna ske på ett så bra sätt som möjligt till så liten kostnad som möjligt - så att mer kapital finns tillgängligt för just musiken :)

Och om någon anser sig behöva köpa väldigt dyra kablar för att göra det, är det ju rätt fritt att göra så. Jag vill bara i all välmening berätta att man bör ha en sund skepsis och kanske fundera på de argument som förs fram ibland - för sin egen skull.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-17 13:21

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:Du har nog helt rätt i att intresset blir lite delat för vissa. Men Topic handlar ju om kablar inte om våra intressekonlikter.

Har vi inte samma intresse, dvs att vi skall kunna spela musik med så bra återgivning vi möjligen kan? ;)

Mitt intresse är att det skall kunna ske på ett så bra sätt som möjligt till så liten kostnad som möjligt - så att mer kapital finns tillgängligt för just musiken :)

Och om någon anser sig behöva köpa väldigt dyra kablar för att göra det, är det ju rätt fritt att göra så. Jag vill bara i all välmening berätta att man bör ha en sund skepsis och kanske fundera på de argument som förs fram ibland - för sin egen skull.

det handlar om att hitta den gyllene medelvägen/Sidharta Gautama

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2008-03-17 14:34

meanmachine skrev:
det handlar om att hitta den gyllene medelvägen/Sidharta Gautama

Du menar att det gäller att spendera lagomt mycket pengar på meningslöst trams?
It takes a joyful sound
To make the world go round

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-17 14:41

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-17 18:23

Varför betala mer än vad man behöver? Är inte det motströms mot smart? Sedan så skulle nog inte lampsladd funka hos mig eftersom mina kablar är ca 8 meter långa och det finns en möjlighet för en påverkan på dessa längder, tror jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-17 18:26

Jag har inte fått något svar än från "kabeldyrkarna" varför det funkar så bra med ultrasmala kablar, utan massa lulllull, på skivspelaren. Signalen som kommer från pickupen är ju ofta extremt låg och bör därför vara väldigt viktigt att inte besudla den med massa junk. Hur kan man då använda dessa smala kablar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-17 20:38

Ja det var ju också en fråga, misstänker att det inte är så många oavsett läger som tycker att den är relevant dock.
Kan du bevisa att den är vettigt ställd?
mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-17 20:41

Harryup skrev:Ja det var ju också en fråga, misstänker att det inte är så många oavsett läger som tycker att den är relevant dock.
mvh/Harry

Så du menar att signaler från en pickup är immuna mot alla problem som sk dyrkablar botar från starka signaler som CD spelare och dyl?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-17 20:43

Ville bara lägga inlägg 400 i tråden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-17 21:04

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ja det var ju också en fråga, misstänker att det inte är så många oavsett läger som tycker att den är relevant dock.
mvh/Harry

Så du menar att signaler från en pickup är immuna mot alla problem som sk dyrkablar botar från starka signaler som CD spelare och dyl?

Nej, menar bara att du kan använda samma typer av kabel.
Frågan är bara ställd för att provocera utan någon annan avsikt. Trist!
Dessutom är den ju sakligt helt fel.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-17 21:47

Subjektivitsten.

Varför skulle pupptrådar utandtas? Det finns väl massor av skärmade mer påkostade sådana. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-17 23:27

Harryup skrev:Nej, menar bara att du kan använda samma typer av kabel.

Jag menar, varför behövs det enorma skärmade kablar med vatten/speciella metaller/whatever runt kabeln när det gäller starka signaler som från en CD spelare eller förförstärkare men inte från en pickup?

Harryup skrev:Frågan är bara ställd för att provocera utan någon annan avsikt.

Nej, det är en ärlig fråga. Inte alls för provocera men det kanske är provocerande för dom som tro på dyrkablar att dom inte har ett svar. Vad vet jag.

Harryup skrev:Dessutom är den ju sakligt helt fel.

Hur så? Går det inte samma analoga signaler i dom kablarna som andra kablar, fast t o m lägre?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-17 23:27

meanmachine skrev:Subjektivitsten.

Varför skulle pupptrådar utandtas? Det finns väl massor av skärmade mer påkostade sådana. :?

Jaså?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-18 00:02

Användarvisningsbild
lennartj

Liten signal ==> tunn kabel

Inläggav lennartj » 2008-03-18 00:22

Det är olämpligt att använda grova kablar till svaga pickup-signaler. Signalen kan gå vilse i den tjocka ledaren och inte hitta fram helt och fullt 8O 8) :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-18 00:46

Jaså

Jodå

:D Jag tror Laila känner till Martin Ljung och Britta Borgs låt. :D Inspelad den 31 december 1959 på Europafilm Studio. :)

PS

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-18 00:52

Subjektivisten:

Du diskuterar som om folk som är övertygade om att det fins skillnader på vissa kablar alltid köper dom extremdyraste och absurdaste kablarna.
Det finns ingen sådan "motståndare" här på faktiskt.

Då kan jag likväl tjata på dig om att ni som inte hör skillnad på kablar alls, varför använder ni inte pickupkablar i hela anläggningen?

En helt meningslös psuedodiskussion utan ärliga avsikter också i så fall.

Dra inte allt till den mest extrema mästrande tonen hela tiden så kanske du vid något tillfälle tillför en kabeldiskussion substans bara genom att vara allmänt ifrågasättande.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-18 01:07

petersteindl skrev:Jaså

Jodå

:D Jag tror Laila känner till Martin Ljung och Britta Borgs låt. :D Inspelad den 31 december 1959 på Europafilm Studio. :)

PS

Kan väl tänkas. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-18 04:14

Harryup skrev:Då kan jag likväl tjata på dig om att ni som inte hör skillnad på kablar alls, varför använder ni inte pickupkablar i hela anläggningen?

Varför det, fick ju kablarna med när jag köper mina apparater. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-18 05:44

Om du läst nästa mening så hade du förstått det lämpliga i att inte svara på frågan som om den var allvarligt ställd. 8)

Elektriskt kommer det förstås inte fungera på ett tillfredställande sätt, och det är något du inte heller tar hänsyn till i din fråga.
Och det har ju inget med priset att göra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-18 14:59

Hörru subjektivisten..

Tror du inte kan kan tryck denna kabel genom tonarmen och löda den direkt på puppan då! Det torde ju göra underverk...På nåltrycker ialla fall. 8) Föutsatt att man klipper bort termineringen!

Bild

hifiguru@spray.se

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-18 19:17

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-18 19:34

MM det var inte mycket du hade å komma med: så här skall det se ut :wink:
Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-18 20:12

johanrohm skrev:Skulle vilja se motvikten på den armen :lol:

Har lite kablar som ligger och skräpar, om nån...?
Skicka ett PM.

JR

Hantel? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-20 03:13

Jag uppfattade det som subjektivisten ställde en helt relevant öppen fråga angående pickupens signalkabels betingelser.

Den är ju delvis (inte helt) skärmad i pickupskalet, för att sedan skärmas helt i tonarmen.
Men... sedan ska signalen ut ur tonarmen och vidare till riiat.
Då blir det ofta i många skivspelare en våldsam tur genom flera kontakter (en del häpnadsväckande) och flera olika kablar. Signalen kan knappast vara helt opåverkad.

Mitt tips, löd tonarmståtarna direkt till riiasteget som då sitter placerad i skivspelaren.
Sedan får vi ut en mer lätthandterlig, tålig signal till träsket. 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-03-27 20:28

Jag var idag på väg att skaffa en Supra rca att ha mellan tape out och pro ject stärkaren, men efter att ha läst denna tråd, ångrade jag mig.
Jag for i stället till Jysk, och skaffade en stor, tjock och mjuk matta. Kostade 400:-, men killen i kassan va ng full, för jag fick den för 279:-
heknöjd kommer jag hem och kastar in mattan, och visst vart det lugnare ljud i lilla rummet än tidigare.

Men, sedan kom jag ju på, att mattan gör ju ingen nytta när hörlurarna används...det hade säker en ny och fin Supra gjort. Eller kanske inte, men det får vi aldrig veta.
:)
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-27 20:41

En stilla undran bara. Finns det någon form av seriös grundforskning på ämnet som man kan ta del av? Har läst på lite om kabel, eller snarare jag har kollat på lite olika kablar och undrar stilla om den så säljer dom verkligen har grund för sina påståenden vad det gäller kabels förmåga att leda signaler och skärma för oönskad signal.

Eller har tillverkare/säljare helt enkelt lärt sig hur en produkt ska se ut för att kunna sälja den så dyrt som möjligt? Alltså tillverka en premiumprodukt så billigt som möjligt och helst med ett varumärke som ska borga för kvalite och gedigenhet.

Exempel på det finns ju överallt inte minst inom bilindustrin.
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-27 22:18

lazpete skrev:Jag var idag på väg att skaffa en Supra rca att ha mellan tape out och pro ject stärkaren, men efter att ha läst denna tråd, ångrade jag mig.
Jag for i stället till Jysk, och skaffade en stor, tjock och mjuk matta. Kostade 400:-, men killen i kassan va ng full, för jag fick den för 279:-
heknöjd kommer jag hem och kastar in mattan, och visst vart det lugnare ljud i lilla rummet än tidigare.

Men, sedan kom jag ju på, att mattan gör ju ingen nytta när hörlurarna används...det hade säker en ny och fin Supra gjort. Eller kanske inte, men det får vi aldrig veta.
:)

Vad hette mattan? Stor, tjock och mjuk, låter ju bra, ju:)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi