tygisolerade spolar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

tygisolerade spolar

Inläggav celef » 2008-03-18 15:25

jag gillar tyg som isoleringsmaterial på kablar - det är så snyggt! nu så tänkte jag byta jag ut isoleringen på spolarna i delningsfiltren - vilka kompensationer måste jag ta till? gå upp i tråddiameter för den längre tråden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-18 15:28

Men hur ska du göra för att få det riktigt stabilt, så att inte tråden kan börja röra sig av magnetfältet?
Varför inte bara sy en tygpåse till spolen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-18 15:33

Tänker du veckla upp spolen och trä på tygfodralet? Spolen kommer ju att få andra värden i och med de ändrade dimensionerna. Dessutom lär ju inte spolvarven ligga stilla med tyg i mellan. Ibland föredras att spolens trådas vakumimpregneras med lack för att göra den helt stabil.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-18 16:23

varför är det viktigt att spolen är mekaniskt stabil? jag har hört argumentet förr men inte förstått varför!

man kanske skulle kunna doppa hela spolen i något flytande som sedan stelnar - en golvlack? vet dock inte hur ljudet påverkas av detta tilltag, det är nog den luftiga isoleringen som är grejjen med tygisolering?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 16:50

goldenage music erbjöd sig ett tag att ungsbaka spolar kanske tom i vacum? vet inte vad det är bra för/mot men lite häftigt är det väl? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-18 17:43

Se det lite så här:
Spolen är uppbyggd av massa varv tråd. Varje varv utgör en (elektro)magnet vilken påverkar de andra (elektro)magneterna som bildas av massa andra trådvarv. Om du nu tillåter tråden röra på sig pga av attraktioner/repellationer ger det upphov till nya inducerade strömmar i spolen som inte direkt härrör från musiken - det vi kallar distortion. Ju fastare tråden sitter i spolen destu mindre av sådant blir det.
Att då ha en spole som är lindad av en tråd med ganska porös isolering är ingen bra idé. Du kan ju lacka den (vacuum) eller gjuta in den i epoxi (vacuum).

Sedan kan vi ju diskutera hur mycket distortion det blir och hur förnimbar den är.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-03-18 22:01

celef skrev:man kanske skulle kunna doppa hela spolen i något flytande som sedan stelnar - en golvlack? vet dock inte hur ljudet påverkas av detta tilltag, det är nog den luftiga isoleringen som är grejjen med tygisolering?

Det är inte ovanligt att man doppar gitarr- och basmickar - som ju är spolar - i vax för att inte lindningarna ska rassla och påverka ljudet negativt. Så vax borde fungera.

Återgå till DIY-forum