Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Visaton Al130
och
Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT
Mycket jämnare respons än så går nog inte att få. Dessutom kan den ju bli jämn off axis också! Jag anser att en monitor inte bara ska ha rak frekvensgång on axis, de bör ha ett neutralt ljud överlag (inga effektresponstoppar mm). Det är ju rätt vanligt att man använder waveguides i monitorer förmodligen just pga detta.
Martin skrev:Mycket jämnare respons än så går nog inte att få. Dessutom kan den ju bli jämn off axis också! Jag anser att en monitor inte bara ska ha rak frekvensgång on axis, de bör ha ett neutralt ljud överlag (inga effektresponstoppar mm). Det är ju rätt vanligt att man använder waveguides i monitorer förmodligen just pga detta.
housemicke skrev:kaffekoppen: har ej sett den där lts-diskanten, är det en seas? vart kan jag hitta data på den?
housemicke skrev:aha det går att fixa till den där dippen alltså?
är det därför seas aludomar anses som bra också?
har visaton-keramen nåt inbyggt trafo?
skrutten skrev:housemicke skrev:aha det går att fixa till den där dippen alltså?
Vilken dipp??.
housemicke skrev:skrutten skrev:housemicke skrev:aha det går att fixa till den där dippen alltså?
Vilken dipp??.
sorry jag var lite otydlig, tänkte på dippen uppåt i frekvens som dom flesta aludomar har och även Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT tex, alltså inte keramdiskanten.
Kraniet skrev:men det går inte göra en sugkrets för att motverka det?
housemicke skrev:jag tänkte på området mellan ca 15k-20k här tex http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=114
sen angående den där toppen som ligger över det hörbara området, kan den ändå ge upphov till saker man hör? eller kan man helt bortse från den. alla aludomar verkar ha samma karaktär över 20k.
skrutten skrev:Jag tror att det är denna som är förlaga till LTS diskanten:
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 25tafd.pdf
Ser mätmässigt ut bättre än dagens seas diskanter.. eller?
Mr_Ekan skrev:Rätt hög resonansfrekvens på den rackarn...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster