Nytt besök i Hifi-butik: B&O

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Nytt besök i Hifi-butik: B&O

Inläggav Almen » 2008-03-20 09:48

Vi var ett gäng från jobbet som var inne en sväng på B&O i Krokslätt, Mölndal igår och lyssnade på deras saker, främst intresserade av BeoLab 5.

Som vanligt vid lyssning i butik, får man väl tyvärr säga, gick vi därifrån med en känsla av att vi inte fått lyssna till högtalarnas riktiga potential. Lyssningsrummet var nämligen ganska dåligt: litet för lång efterklang, men än värre ett otrevligt fladdereko. Inte så konstigt i ett så kalt rum med hårda, parallella väggar.

Resultatet blev en vass och onjutbar diskant, en burkighet i röstregistret samt en litet otydlig bas. Basen hade relativt god utsträckning nedåt, om än inte så mycket under 30 Hz. Ljudbilden blev utsmetad, och den fina detaljåtergivningen saknades.

Vi påpekade detta (nåja, inte så detaljerat) för den mycket trevliga innehavaren, och han höll med oss! B&O hade dock varit där och inrett och installerat rummet, så han hade inte så mycket att säga till om där. Hans försäkran om att "det låter bättre hemma" som förvisso säkert var korrekt, var dock ingen stor tröst. Han nämnde dessutom att B&Os specialrum i Danmark var mycket mer dämpade. Mycket mystiskt.

Förutom detta var det mycket trevligt, vi hade lyssningsrummet för oss själva till stängningsdags och fick spela medhavd musik precis hur vi ville, och bjöds på kaffe. Kanon!

En sak som jag noterade, som möjligtvis inte kan hänföras till lyssningsrummet var ett adderat väs/sus/brus-ljud högt uppe i registret. Det liksom lades en väsande smet ovanpå till exempel stråkar, men jag tyckte även att analogbrus hördes tydligare och med något adderat på topp.

B&O har ju annars riktigt cool design, tycker jag! För dyrt för mig, men jag sneglade litet extra på deras fjärrkontroll - dock än så länge bara fungerande för B&O-grejor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-20 10:21

Intressant. Om du jämför din upplevelse här kontra Mårten Design då? 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-20 10:57

Förutom skillnaden mellan bas och inte bas, menar du? ;)

Det var "finare" ljud hos Marten - tydligare stereobild, bättre detaljer, inte så jobbig diskant.

Å andra sidan, när jag spelade Eldfågeln igår, så lät det inte så himla illa så länge det inte var ff tutti.

Sammantaget så skulle jag nog inte rekommendera lyssning hos B&O förrän de gjort något åt rummet, just för att det var så pass jobbigt ljud. Däremot kan jag rekommendera ett besök på Marten.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-20 10:58

men det är väl i tomma och öde lokaler med mycket stål och betong och glas som b&o vill verka - och så låter det dåligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-20 11:06

B&Os rum ser nog mer eller mindre lika ut överallt.Bestämt av nogon formgivare någonstand, utan insikt i akustik. Kanske inte så förvånande att B&O gjorde ktastrofresultat 2007,mitt under brinnande högkonkjuktur då det borde gå lätt att sälja dyr elektronik.

Jag har självfunderat på att åka ivägoch provlyssna i den lokala B&O-affären, men den ser så trist ut (kalt och vitt, som en (o)hälsocentral).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-20 11:12

Jag har självfunderat på att åka ivägoch provlyssna i den lokala B&O-affären, men den ser så trist ut (kalt och vitt, som en (o)hälsocentral).

eller en gaskammare :cry:

vad kan man göra för att hotta till ljudet från bangåslufsen
extra da omgorda högtalare ?
de är ju rätt fräna
som sovrumsanläggning vore det ju lite ballt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Återgå till Generellt om hifi