Är det dåligt betalt i musik sverige!?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Är det dåligt betalt i musik sverige!?

Inläggav LEXrasta » 2008-03-19 22:31

Förra helgen så var jag på en konsert och fotograferade lite.
Bandet som spelade heter maskinen och har haft nån hit i Sverige som heter Alla som inte dansar är våldtäktsmän. En av killarna som är med och rappar är också frontfigur i Slagsmålsklubben.

I bandet så är det en del kända killar tex ena killen i Snook och en av killarna av ison och fille. Om jag inte missminner mig så var också en av killarna från looptroop med och detta är ju killar som har varit med en del på Z tv och mtv.

Jag har alltid trott att när man har haft en eller två hittar i Sverige så har man säkert tjänat en del pengar.

MEN

innan konserten så möter jag och min kompis upp bandet på en resturang i Oslo för att spisa lite,Vi sitter och pratar en hel del om svensk hiphop och även en del amerikansk hip hop.(En av killarna råkar nämna att 50 cent* är en bra rappare och då var jag nästan på väg att lämna resturangen i ren protest) Iallfall, vi äter färdigt och in kommer notan och då börjar dessa människor räkna en kronor hit och dit och börjar gnälla om att dom inte har så mycket pengar.
Jag blev helt ställd och hade jag haft kontanter på mig så hade jag bjudit alla på maten för notan var bara på 700 kr.

Alltså vad tjänar artister i Sverige?!
Jag antar att den tiden då man faktiskt tjänade pengar som musikartist är förbi.

jag hatar 50 cent*

Bild

/Danne

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-19 23:21

De tjänar kanske femtio cent? :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-19 23:39

Knappt någon in Sverige har väl bra med pengar?

Vad var ni på för ställe? 700 för allihop låter ju väldigt billigt för att vara Oslo. Var det bra käk?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-03-20 00:19

Max_Headroom skrev:Knappt någon in Sverige har väl bra med pengar?

Vad var ni på för ställe? 700 för allihop låter ju väldigt billigt för att vara Oslo. Var det bra käk?

Minns ej namnet,men resturangen ligger bakom Sentrumsene.gatan är en återvändsgata och det är en thai resturang.

/Danne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-20 14:03

Som osläppt artist så tjänar man bara på spelningar. Allt från "käk och bira" till ett par tusenlappar. När man släppt saker (på riktigt, inte själv - det man släpper själv går typ runt) kan man väl tjäna pengar, men fortfarande igentligen bara på spelningar! Gaget är väl lite olika på tillställning, men ett band som Abramis Brama lär väl ta 5kkr+resa. Bob Hund och Timbuktu tio ggr mer - för klubbespelningar.

Några stora pengar är det inte förräns man spelar väldigt mycket, kan göra det utomlands samt på stora ställen! Det är svårt att leva på det på heltid.

Pengarna är höftningar av vad jag hört det ryktas om när jag var ute och spelade.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-20 14:36

I Fredrik Strages bok Mikrofonkåt vill jag minnas att han nämner hur artisterna han umgås med alltid skall bli bjudna. Det är kanske hiphopare som är speciellt hungriga/törstiga/fattiga/snåla?

Ändrat: renrasiga -> underhållare
Senast redigerad av Almen 2008-03-20 14:53, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-03-20 14:49

jag e inte förvånad att just hiphopare inte tjänar nå pengar.. Okej att de "stora" gör det men vem fan köper hiphopskivor då? Okej att Eminem och Piff o Puff pappa o allt va de heter säljer några skivor men svensk hiphop? Haha!

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2008-03-20 14:50

Tvivlar på att du får Abramis Brama för 5 loppor!
Hobbyband (sådana som jag karvar med) tar oftast mellan 3 och 6 tusen, detta beror mycket på vem man spelar hos.

/janne

Återgå till Musikstugan