Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Man brukar jorda i en av skruvarna som håller apparatintaget fast i chassiet!
d_anders skrev:En bra regel om man fipplar med farliga strömmar med strömmen påslagen är att ha ena hanedn på ryggen eller i fickan.
Svante skrev:Titta tex på http://www.clasohlson.se/ sök på jordfelsbrytare.... .....Det fiffiga jämfört med en säkring är att man kan koppla en dammsugare till den, som drar 5A, men om det smiter iväg 50mA genom kroppen så känner den det och stänger av.
Style skrev:OT Varje år klipper jag min häck med en elektrisk häcksax. Varje år klipper jag kabeln minst en gång. Då är jag glad att jag har en jordfelsbrytare.
Svante skrev:
Ännu mer OT och definitivt farligt så gör inte detta.Anslut (alltså inte) en enledare till en spade eller en grep.
Stick (inte) ner den i gräsmattan. Tag (inte) fasen
från ett vägguttag som inte är jordfelsbrytarskyddat och anslut (inte) enledaren dit.
Nu kryllar det (inte) upp maskar så det räcker till fisket inom ett par meters radie till spaden.
![]()
Daggmask gillar inte ström.![]()
Kanske dumt tips i en elsäkerhetsdiskussion... Fast det var ju inget tips, för ni ska inte prova det.
Mr_Miyagi skrev:ungefär som att fiska med dynamit (vilket jag inte provat).
Hmm, ska vi lita på det??? Crocodile Svantee
Style skrev:T ex så testade vi säkringarna i ett stort ställverk genom att kasta in en stor skiftnyckel. Ljusbågen var säkert 3 meter och det luktade ozon bra långt omkring efteråt.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 8 gäster