El-Säkerhet!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

El-Säkerhet!!

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-24 14:15

Hej!

A* gjort några försök o ta upp detta spörsmål men A*lltid mynnat ut i (i.o.f.s. väääldigt roliga,
dock) "Vem har gjort sig mest/roligast illa"-Trådar!

Tänkte vi tar det A*llvarliga (först;) gång dennA* starta upp med o citerA* reeltoreel
som på 1st väldigt välskrivet vis utrycka det som A* med denna tråd vill försöka få fram!
(primere startade tråden med huruvida högtalarkabel som nätkabel "BORDE funka eller hur!")

"primere: Ta inte Nicklas inlägg för vad det står, han menade det säkert som en "ögonöppnare"
att du skall vara rädd om ditt liv! Tänk på att vid dessa spänningar så behövs det endast några
100 mA för att stanna hjärtat på en person om det vill sig illa. För att citera Bernt: "MEN för allt
i världen: Var försiktiga, använd godkända material och var helt säkra på vad ni gör." Detta kan
inte sägas för mycket. Koppla gärna och med Rätta kablar! och du! Var rädd om dig. PS. Det finns
böcker att läsa i "grundläggande kunskaper om starkström" (rekomenderas om du är helt novis)
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-24 16:24

Ett bra råd till dem som själv vill börja bygga t.ex. förstärkare utan att ha några kunskaper är väl att börja med batteridrivna saker, t.ex. hörlursförstärkare eller försteg. När man klarat att bygga några såna och känner sig mer säker kan man ju fortsätta med en nätdel till dom o.s.v.
Det är ju rätt mycket som kan gå fel om man inte byggt nånting tidigare.

Ett annat tips till nybörjare är nog att man inte skall tänka "det här kan ju inte vara så svårt.." :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 16:46

Jo, ska man ge sig på att påta med 230V ska man läsa på. Det finns regler och man ska följa dem, inte låta bli bara för att man inte förstår varför de finns. Tex så funkar det utmärkt att använda gulgrön kabel till fasen, men det ska man inte göra ändå. Behöver jag tala om varför?

Jordfelsbrytare kan man väl också rekommendera, åtminstone under labbandet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-24 17:53

Hej!

Schysst!
EllitteratA* börjar med följande fråga,
Hur jordar man ett slutsteg? A*lltså om vi tar själve Bild så har denne
3st stiftanslutningar för Bild varav den övre ensamme är jordisen men...
var/hur ansluts nu lämpligast andra änden av denna (jorden) uti själva apparatchassi 8O?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-24 18:14

Man brukar jorda i en av skruvarna som håller apparatintaget fast i chassiet! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-24 18:27

Hej N!

Smart :D! Med typ 1st sådan här Bild då?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-24 19:34

Lämpligen! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-08-24 19:36

Se till att få ordentlig kontakt också, inga grader kvar från borrat hål och renskrapad metall ifall den är målad invändigt, man kan inte vara nog försiktig.

En sak som har förvånat mig är att diy-folk kör relativt höga (farliga) strömmar och spänningar genom kopparbanor i slutsteg. Finns det någon bra anledning till detta eller är det bara kul att göra pcb?

En bra regel om man fipplar med farliga strömmar med strömmen påslagen är att ha ena hanedn på ryggen eller i fickan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 21:25

Naqref skrev:Man brukar jorda i en av skruvarna som håller apparatintaget fast i chassiet! :)

Om inte reglerna ändrats, så ska skyddsjord ha en egen skruv, som inte används till något annat. Varför? För om en pryl sitter fast med skruven, så kan man glömma jordkabeln om man byter prylen. Typexempel på sak som man inte tänker på, eftersom man bara ser till funktionen, inte att andra kan tänkas laga prylen i framtiden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 21:26

d_anders skrev:En bra regel om man fipplar med farliga strömmar med strömmen påslagen är att ha ena hanedn på ryggen eller i fickan.

...och jordfelsbrytare.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-24 21:41

Hej!

Bra Tips S :D! + vad är en jordfelsbrytare? Fn mA*n lär sig nytt heela tiden :)!

Här är typexempel på farlig A*ttityd ifrån Mikael_1979 (Är själv 1st klA*ntskA*lle, red anm):
klart att du har rätt det är en chansning men vad är inte det i livet?? Visst kan det bli avbrott på
en ledare men det kan det ju bli i en köpt kabel oxå :) Och 230 volt är ju inget testa 10kv isället :)

- Ähh vadå 230 volt är väl inget testaaaaA*RGH...
...........!!

A*lltså skämt å sido men människor dör faktiskt.se utav oförsiktighet med el!

Mvh A*

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-08-24 22:20

Hjälpen en taggbricka att säkerställa kontakten där man jordar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 22:24

Titta tex på http://www.clasohlson.se/ sök på jordfelsbrytare.

Det är en ganska fiffig pryl, den tar skillnaden mellan strömmen som går ut på fasen och strömmen som kommer tillbaka på nollan. Skillnaden i ström ska vara noll. Är den inte det har det smitit iväg några elektroner nånstans och då är det fara å färde, och då bryter den strömmen. Det fiffiga jämfört med en säkring är att man kan koppla en dammsugare till den, som drar 5A, men om det smiter iväg 50mA genom kroppen så känner den det och stänger av. En vanlig säkring måste ju tåla 5A och det är betydligt mer än vad jag tål iallafall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 22:31

Och, ja det där att använda icke s-märkt (eller motsvarade) till nätspänning är också farligt. En vanlig nätkabel har flera lager plast i olika färger. Det gör att man ser om den blir skadad innan man kommer in till kopparn. Har man bara ett lager plast, som kanske till och med är genomskinlig, så är det mycket större risk att en skadad kabel blir farlig.

När det gäller nätspänning ska det inte bara funka. Man måste få det säkert och det fodrar ett annat sätt att tänka.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-24 23:14

det här inlägget är också högst tveksamt

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31564

faktiskt så illa att jag var tvungen att göra ett av mina ytterst få inlägg på hifi-forum (jag har gjort typ 3 och fått arga PM på de andra två). Tweaket i sig kanske inte direkt framkallat livsfsara men attityden är definitivt farlig

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-24 23:18

Någon som kan tipsa om en bok eller annan informationskälla som tar upp elsäkerhet vid byggande av framförallt nätdelar. Är inte ute efter en "bibel" men något som ger en lite mer kött på benen. Bättre att läsa på en gång för mycket än en gång för lite...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 23:20

Ja, det är lite läskigt att se att folk som inte förstår elsäkerhet ger sig på att labba med nätspänningsförande prylar. 8O Speciellt som det de åstadkommer på sin höjd är lite placebo. :wink: :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-24 23:21

Svante skrev:Titta tex på http://www.clasohlson.se/ sök på jordfelsbrytare.... .....Det fiffiga jämfört med en säkring är att man kan koppla en dammsugare till den, som drar 5A, men om det smiter iväg 50mA genom kroppen så känner den det och stänger av.

Ett litet tillägg bara, det gäller bara om man får ström genom kroppen från fas till jord. Alltså inte från fas till nolla. (iof självklart, jag tänkte bara göra det ännu lite tydligare så inte nån tror att man är helt säker om man har en jordfelsbrytare :) )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 23:23

Norman: helt rätt.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-24 23:31

OT Varje år klipper jag min häck med en elektrisk häcksax. Varje år klipper jag kabeln minst en gång. Då är jag glad att jag har en jordfelsbrytare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-24 23:47

Style skrev:OT Varje år klipper jag min häck med en elektrisk häcksax. Varje år klipper jag kabeln minst en gång. Då är jag glad att jag har en jordfelsbrytare.

I somras klippte jag också häcken, jag klarade kabeln, men insåg varför saxen har en så fånigt kort sladd. Det är för att man ska få byta skarvsladden i stället för att lämna in saxen på reparation.

Ännu mer OT och definitivt farligt så gör inte detta. 8O Anslut (alltså inte) en enledare till en spade eller en grep. 8O Stick (inte) ner den i gräsmattan. Tag (inte) fasen 8O från ett vägguttag som inte är jordfelsbrytarskyddat och anslut (inte) enledaren dit. 8O Nu kryllar det (inte) upp maskar så det räcker till fisket inom ett par meters radie till spaden. 8)

Daggmask gillar inte ström. :wink:

Kanske dumt tips i en elsäkerhetsdiskussion... Fast det var ju inget tips, för ni ska inte prova det. :twisted:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-25 00:09

Svante skrev:
Ännu mer OT och definitivt farligt så gör inte detta. 8O Anslut (alltså inte) en enledare till en spade eller en grep. 8O Stick (inte) ner den i gräsmattan. Tag (inte) fasen 8O från ett vägguttag som inte är jordfelsbrytarskyddat och anslut (inte) enledaren dit. 8O Nu kryllar det (inte) upp maskar så det räcker till fisket inom ett par meters radie till spaden. 8)

Daggmask gillar inte ström. :wink:

Kanske dumt tips i en elsäkerhetsdiskussion... Fast det var ju inget tips, för ni ska inte prova det. :twisted:

kul tips, måste testas :D

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-08-26 16:54

Kunskapsnivån är minst sagt skiftande och jag tycker det var bra att frågan kom upp.
Man kan knappt drömma om vad folk kan ta sig till. 8O
En maning till försiktighet är definitvt på sin plats precis så som skedde i tråden.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-27 10:06

Svantes inlägg är ett exempel på något som i allra högsta grad är livsfarligt "på riktigt"!!!!!!

Anledningen till att man har jordfelsbrytare är ju just att strömmen kan ta en annan väg till jord - t ex via den mänskliga kroppen - än via den andra tåten.

Jordfel har kostat några människor livet bara i Sverige, bland annat en elsäkerhetsföreläsares fru som jag har lyssnat på för många år sedan. Han fann henne livlös just på en gräsmatta vill jag minnas.

Som sagt, det här är inget man skojar om!

/J.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 11:12

Ja du må tro att jag tvekade i det längsta att skriva det. Ändå har jag väl vetandes detta gjort experimentet, om nu någon tvekade. Experimentet är verkligen livsfarligt (LIVS-farligt). En stor varning alltså och en stark uppmaning om att inte prova det. Jag har hört att en stor del av de som dödas av el egentligen borde ha vetat bättre, alltså, typ yrkesfolk. Likt förbaskat är det fascinerande med daggmaskarna, ungefär som att fiska med dynamit (vilket jag inte provat).

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-27 12:52

ungefär som att fiska med dynamit (vilket jag inte provat).

Hmm, ska vi lita på det??? Crocodile Svantee :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 12:54

Mr_Miyagi skrev:
ungefär som att fiska med dynamit (vilket jag inte provat).

Hmm, ska vi lita på det??? Crocodile Svantee :wink:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-27 16:24

Nja, tror mer den rätta titeln är

ELAKtrokutor!

8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-27 19:32

när jag gick på gymnasiet så sommarjobbade jag på ett elbolag. De gubbarna skulle jag tippa på toppar olycksstatistiken. Ingen som helst respekt för högspänning. De flesta hade ändå skadat sig mer eller mindre allvarligt en eller ett par ggr så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den hårda vägen.

T ex så testade vi säkringarna i ett stort ställverk genom att kasta in en stor skiftnyckel. Ljusbågen var säkert 3 meter och det luktade ozon bra långt omkring efteråt. Själv kom jag därifrån med mycket större respekt för el än vad jag hade innan.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-08-28 00:23

Style skrev:T ex så testade vi säkringarna i ett stort ställverk genom att kasta in en stor skiftnyckel. Ljusbågen var säkert 3 meter och det luktade ozon bra långt omkring efteråt.

Hehe, en nominering till The Darwin Awards kanske hade varit på sin plats! :D

Nästa

Återgå till DIY-forum