Moderator: Redaktörer
markih skrev:HarryUp: Det är inget 'tankefel', inte från min sida i alla fall. Jag är medveten om diverse begränsningar. Jag väljer ändå att minimera begränsningar i de delar där de är relativt enkla att välja bort.
Självklart finns musiken på skivan, men HUR låter den? Jag vågar påstå att merparten av all musik som släppps har ett ljud som inte överensstämmer med någon tänkt verklighet utan snarare är anpassat dels till att i de flestas öron "låta bra" dels för att med någon behållning kunna spelas på alla typer av utrustning, inklusive billiga mp3-spelare.
Ett tankefel som jag tycker görs i den här debatten är att en "färgande anläggning" skulle färga så kraftigt att det inte skulle kunna misstas för att vara ofärgad i en blindtest.
Färgande anläggningar får dåliga inspelningar att låta bra därför vill folk ha dom. Inte nödvändigtvis, en dålig inspelning låter klart dåligt på dom flesta anläggningar.
Så, vem har en ofärgad återgivning hemma om inte ens Johan har det hemma med hans kunskap och erfarenhet?
Så alla som sitter med "rätt" apparater kommer iaf ha en färgad ljudåtergivning hemma då man får kompromissa i verkligheten.
Harryup skrev:Men vet du om du har minimerat felen i helheten till det minsta möjliga om du väljer delarna var och en för sig?
Flint skrev:För mig är målet att få en musikåtrgivning som jag trivs med.
Nattlorden skrev:Alla anläggningar vid noll i volym.
Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Naqref skrev:Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Om den är ofärgande så är det oberoende av musikval
Sedan så går det inte att göra en helt ofärgande* anläggning i o m att man kompimerar signalen från en eventuell (eventuell i o m att man kan göra syntetsika ljud) ljudande tredimensionell verklighet ihop till två endimensionella. Det försvinner massvis av information här. När man ska 'blåsa' upp detta till en ny återbildad information så beror det hela på dekodningen om det lyckas men det beror även på hur enkodningen är gjord. För att man ska kunna i någon mån kunna få en mindre förstörande process här kräver att man har full koll både enkodningen och avkodningen men man kommer aldrig att få en fullt ofärgande process. Men det innebär inte att man behöver göra hela kedjan än mer osäker genom att införa fler 'fel' på andra ställen.
*d v s här avsett inte bara tonal balans utan även ljudbild
Max_Headroom skrev:Ofärgande från CD till slutstegets kontakter, då är det många som är mycket nära,
Ranefjord skrev:Men om nu högtalare inte kan vara transparenta, är det inte smartare att hitta sin favorithögtalare och matcha elektroniken efter den? Jag menar, hööögtaaalarna är väl den delen i anläggningen som 'gör störst skillnad'? Tänker lite på JMlab Mirco Utopia. Bra högtalare! På köpenhamnsmässan lät den dock illa i diskanten. Kan det varit Rotel RB1090n som gjorde det? Varför ska man då välja ett LTS-f/e-icke hörbart färgat slutsteg när det ändå handlar om matchning mellan komponenterna / rum?
Ranefjord skrev:För att jag gillar högtalaren för dess helhet. Hur den spelar musik. Och om jag nu kan få diskanten mycket, mycket välljudande med en annan stärkare (vi tar en Jeff Rowland som exempel), varför ska jag välja den transparenta som låter illa i den kombin?
Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Ingen som har en sådan?
Harryup skrev:fel urvalsprincip gör att man kommer sitta med större fel än nödvändigt.
Så därför, lyssna för guds skull och er egen också på kombinationen som ni skall ha hemma och välj utifrån det totala ljudet.
Så därför tycker jag att en F/E test saknar andra kvalitéer än en riktigt stor grovsållning av apparater. Finsållningen gärna med blindtest måste göras på helheten.
Harryup skrev:Markih:
...Små nyanser tillåts eftersom helheten skall kunna bedömmas.
Målet för mig skulle inte vara att sitta med ett så smalt urval att knappast något är i produktion längre.