Minst Watt per krona.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-25 10:35

Max_Headroom: "Den ska ha vettiga tonkontroller och ev. andra justeringsmöjlugheter (t.ex. för breddstereo om man önskar det). Det skall alltså vara justerbart och urkopplingsbart. Detta är något man får leta efter (förgäves?) på dagens apparater, inte ens försteg för 10000-tals kronor erbjuder möjligheter att anpassa ljudet efter smak och eller inspelningens ev brister."

Eller får man släppa kylskåpet och vandra neråt i prisklasserna. Inget silvergläns, ingen pansarvagnskonstruktion, ingen kärnkraftsverksströmförsörjning (och ingen breddstereojustering) men vad fasen... ganska så bra ska det nog vara (i alla fall enligt recensioner jag läst): NAD C 162 + C 272. Paketet finns för "småpengarna" tio och ett halvt hos hifiklubben!

Annars finns det väl även andra alternativ uppåt i stegen, Macintosh?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-25 10:40

Blue skrev:
Eller får man släppa kylskåpet och vandra neråt i prisklasserna. Inget silvergläns, ingen pansarvagnskonstruktion, ingen kärnkraftsverksströmförsörjning (och ingen breddstereojustering) men vad fasen... ganska så bra ska det nog vara (i alla fall enligt recensioner jag läst): NAD C 162 + C 272. Paketet finns för "småpengarna" tio och ett halvt hos hifiklubben!

Annars finns det väl även andra alternativ uppåt i stegen, Macintosh?

Jo, men hur är tonkontrollerna skaffade på NADen och Mcintocsh? Är det inte så att brytfrekvensen för basen ligger på tok för högt på att det ska vara användbart? Det brukar vara så i alla fall, även om jag inte kollat på just dessa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-25 11:22

Gällande McIntosh så är det nog mera dom äldre som hade 5-vägs tonkontroller. Typ C34. Fanns även compander/expander på dom.
Dock finns rumseq ifrån McIntosh att sätta mellan för och slutsteg. Och det finns utgång och ingång för processor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-25 19:17

Detta med att matcha olika apparater mot/med varandra, handlar det inte huvudsakligen om linjär anpassning? I vilket fall som helst är det väl där man kan nå en viss framgång i matchandet utan förluster?

Om man har ett system med vass diskant, kan säkert ett litet mjukt (rör?)-steg göra det mer njutbart. Men att göra ljudet "riktigare" lär väl knappast gå.

Man kanske ska dela upp "färgning" i förstörande och icke-förstörande?

Eller så är färgning icke-förstörande och dist förstörande. Finns det några vetenskapligt använda termer som skulle kunna användas för att skapa reda i vad "man" menar?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-25 21:50

Bill50x skrev:Man kanske ska dela upp "färgning" i förstörande och icke-förstörande?

Färgande kontra kompenserande?
Färgande kontra blekande? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-25 22:11

Ibland brukar jag leka med tanken på en additiv respektive subtrativ dist. Upplevelsemässigt kan man, tycker jag i alla fall, kategorisera disten antingen som något saknas i signalen, eller något är adderat. Jag menar nu inte linjär förändring. Rent tekniskt är min uppdelning förstås gallimatias, en förändring är dist, punkt slut. Men för att verbalt beskriva en färgning kan det vara till hjälp med den sortens beskrivning.

Men vad jag menade med förstörande respektive icke-förstörande dist i tidigare inlägg var just om kompensering kan ske eller inte. Ett basfall under en viss frekvens kan säkert till viss del kompenseras (om inte signalen är helt borta) medan däremot en tredjetonsdist förmodligen är svår att avlägsna eller kompensera. Eller?

(Jämför med en suddig bild. Den går att digitalt skärpa till, så det upplevda intrycket är en mer detaljerad bild. Men den är naturligtvis inte det.)

Men även en kompensering av färgning kan ju tänkas införa annan distorsion, fasvridningar och annat otyg (i alla fall så länge det görs analogt). Denna distorsion kan i sig vara värre och svårare att bli av med än det ursprungliga linjära felet. Om nu "frekvensgången" skiljer sig mellan varje orkester, varje konsertsal, varje rökig pub - varför då bry sig om mindre avvikelser? Varför inte försöka hålla den ursprungliga signalen vid liv så långt det är möjligt utan processing. Och då menar jag inte att med komplicerade kretslösningar få en så tekniskt perfekt möjlig återgivning som möjligt, utan att med så få, men bra, komponenter som möjligt göra jobbet. Min ståndpunkt är denna: 1) Inga komponenter eller kretslösningar är helt transparanta. I bästa fall påverkar de inte signalen hörbart, men de kan aldrig göra den bättre. Per definition blir det alltså, ju fler komponenter ju mer dist.
2) Vi har inte några perfekta mätmetoder. Vi kan mäta mycket, vi kan mäta med hög noggrannhet. Men jag är övertygad om att det finns saker vi hör och känner som vi inte kan mäta idag.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi