Moderator: Redaktörer
Birger skrev:Enligt Öhman och hans följeslagare/lärjungar är ex Denon 2105 AV förstärkare cream de la cream på grund av sin fiina transparans.
Själv tycker jag att Denons AV- förstärkare är Jaså/jaha och vadå?
Rätt tråkiga i mina öron. Så ok. Dom är alltså bäst. Det tar liksom slut där eller?? Tror inte det. Det får bli LTS pilsner men själv är jag ute efter lite kuligare saker när det gäller hifi. Vi får se vad det blir
lennartj skrev:Sameness verkar inte vara så eftersträvansvärt av de senaste inläggen att döma.
Då måste jag fråga om ni, liksom jag, är musikälskare och har massor av musikaliskt värdefulla inspelningar med mer eller mindre förvriden tonbalans?
Vad gör ni med dem?
Använder tonkontroller så att det låter realistiskt och njutbart?![]()
Lyssnar på dem som de är och lider?![]()
Gör er av med dem?
lennartj skrev:Sameness verkar inte vara så eftersträvansvärt av de senaste inläggen att döma.
Då måste jag fråga om ni, liksom jag, är musikälskare och har massor av musikaliskt värdefulla inspelningar med mer eller mindre förvriden tonbalans?
Vad gör ni med dem?
subjektivisten skrev:Så alla inspelningar har samma fel så du kan bota dom med en viss samenesshet? Det ultimata är ju om man har en så transparent anläggning som möjligt där man kan, vid vissa tillfällen, använda en parametrisk equalizer när man tycker man behöver det.
Vad gör ni med dem?
Använder tonkontroller så att det låter realistiskt och njutbart?![]()
Lyssnar på dem som de är och lider?![]()
Gör er av med dem?
Bill50x skrev:Är det bara jag som reagerar på uttrycken "korrekt utförd", "ingenjörsmässigt konstruerad" osv?
/ B
IngOehman skrev:För mig finns det bara två sätt att lyssna - antingen stänger jag mer
eller mindre av "analysen" - eller också bryr jag mig om vad jag hör
att det finns för färgningar.
="hifi-skeptikern"]Inlägg efter inlägg med oinitierat strunt! Man kan inte annat än tycka synd om de av er som läser på detta forum utan att unna silja på sund info. resp. strunt. Det finns givetvis både och!
Tune-dem handlar om uppfattbarhet, inte som vissa vill göra gällande att få musiken annorlunda eller med *mera sväng* relativt hur den spelats in. Första stycket i det som citerats är nog en fri beskrivning av PRAT-oritenterad återgivning. Detta är inte samma sak som tune-dem.
Tune-dem är inte heller en floskel. En metod eller ett kriterie kan näppeligen vara en floskel!
Varför är tune-dem d.v.s. reproducerbarhetskriteriet så kraftfullt? Musik är strukturerade ljud där delarna utgör byggstenar i en helhet där delarna ges stöd av denna helhet. Det är alltså lättare att höra hur basisten spelar om man kan höra hur trummisen spelar och omvänt. En duktig pianist spelar på ett sådant sätt att sammanhaget med övriga musikinstrument framgår bättre och om en anläggning tillåter dessa nyanser att framgå så är det också lättare att återupprepa (för sig själv) vilket annat instrument i musiken. Delarna och helheten samverkar m.a.o. på ett sätt att både helheten och delarna framgår bättre. Det spelar m.a.o. mindre roll vilket sintrument man försöker reproducera för sig själv.
Är det lättare så beror det på att anläggningen totalt sett gör det lättare (inte bara på att det är lättare att hör just detta instrument).
Kan någon ge belägg för att en tune-dem optimerad anläggning nödvändigtvis skulle behöva behäftas med någon form av sameness (tolkas som någon form av fel som subjektivt skulle uppfattas positivt ur ett tune-dem perspektiv)?
Om man har för avsikt att använda sin anläggning för musiklyssning vilket urvalskriterie är då bättre än ett där fokus ligger på att anläggningens brister i så liten grad som möjligt skall hindra lyssnarens förmåga att uppfatta musik som spelas via anläggningen?
Hmm.. man befinner sig vid Karlaplan dagligen... antar att det är i närheten...Birger skrev:Karlavägen var det ja. Jag skall ta mig dit när andan faller på.
Jag bor faktiskt numera i gamla stan och använder benen enbart för jag har ju allt inom räckhåll![]()
Fast en promenad till karlavägen är ju inte så farlig![]()
Däremot lär ju inte längre Stockholmbutiken vara så extrem som han i Göteborg så jag kanske inte ens får en sådär kulig demo som ni pratar om.
Richard skrev:1) Tunedem är förmågan att " följa med i musiken" dvs. kunna följa ett instruments melodier i ett musikstycke. Detta har inte något att göra med att apparaterna eventuellt skulle inneha " musikalitet" eller " intelligens ". Apparaterna återger endast det som matas in- mer eller mindre bra. En förstärkare eller cd-spelare kan inte vara musikalisk, eftersom den inte innehar intelligens. Endast en försämring kan ske med musiksignalen som passerar genom t.ex. en förstärkare. Här borde vi vara överens!
2) ... Men, den kan leda till fel slutsatser- nämligen att man tror att det man lyssnar på är en korrekt eller hyfsat ofärgad musikåtergivning. Min erfarenhet ( och jag har haft många "tunedem" anläggningar ) är att en tunedemoptimerad anläggning är allt annat än neutral.
3) Nu talar du igen om anläggningen som om den vore en tänkande individ- anläggningen kan inte göra något alls musikaliskt, annat än att tillföra försämringar av musiksignalen. Några förbättringar av musiksignalen kan aldrig ske.
4) Om man är helt övertygad om " tunedem" metoden är det lätt att tro att det man lyssnar på- om man utvalt sin anläggning genom denna metod- är en anläggning som saknar " sameness". Speciellt då förespråkare/säljare för metoden ivrigt påpekar att det är en korrekt återgivning.
I verkligheten innebär en tunedemoptimerad anläggning en subjektiv anläggning, som subjektivt kan låta väldigt bra- åtminstone för den person som komponerat ihop sin anläggning. Man får bara vara medveten om att varje apparat som är "icke F/E transparent" inför en försämring av musiksignalen. Väljer man apparater som försämrar signalen, för att man subjektivt tycker att det låter bra kommer denna färgning från apparaten att försämra alla inspelningar, så att de låter mera lika- dåliga inspelningar låter mindre illa, och verkligt fina inspelningar reproduceras sämre än de skulle kunna återges.
Richard skrev:Jag tillåter mig att använda Svantes sifferexempel ( hoppas det är ok )
Siffrorna är fiktivt påhittade.
En ofärgande/transparent apparat= 1
CD= 0,95 förstärkare= 0,85 högtalare= 0,67 summa: 0,54.
Här kan man se att alla apparater försämrar signalen. Slutresultatet blir alltid sämre än insignalen. man kan också se att " source first" är en falsifiering av verkligheten. Det spelar ingen roll vilken del i kedjan som är viktigast- det är färgningarna , oavsett placering,som påverkar.
För att förklara " sameness" tillåter jag mig att ta Ingvar Öhmans fönsterexempel ( hoppas det är ok ).
Om en helt transparent/ofärgande återgivning är ett " öppet fönster" kommer varje försämring att innebära att flera lager av fönsterrutor försämrar utsikten utåt- allting får en mindre klar nyans. Är försämringen i återgivningen verkligt stor, genom gravt färgande apparatur, motsvarar det ett väldigt smutsigt fönster- allting ser likadant ut- allt får en släng av " sameness".
Om man har för avsikt att använda sin anläggning för musiklyssning vilket urvalskriterie är då bättre än ett där fokus ligger på att anläggningens brister i så liten grad som möjligt skall hindra lyssnarens förmåga att uppfatta musik som spelas via anläggningen?
Richard skrev:Jag kan hålla med i ovanstående filosofi. men, enligt min mening är tunedem metoden den sämsta metoden att hitta en anläggning vars brister hindrar lyssnaren från att uppfatta musik, om målet är att minimera anläggningens brister, märk väl.
En F/E optimerad anläggning leder däremot till det du skriver- ofärgande/minimalt färgande apparatur, som återger musiken på ett lättfattligare sätt för lyssnaren. Det är ju lättare att följa en melodislinga om man lyssnar på den genom ett "öppet fönster" , än genom ett smutsigt sådant.
H. Richard.
Birger skrev:Enligt Öhman och hans följeslagare/lärjungar är ex Denon 2105 AV förstärkare cream de la cream på grund av sin fiina transparans.
Rätt tråkiga i mina öron. Så ok. Dom är alltså bäst. Det tar liksom slut där eller?? Tror inte det. Det får bli LTS pilsner men själv är jag ute efter lite kuligare saker när det gäller hifi. Vi får se vad det blir
Slipper man vara lärjunge med en 2307/8 i sin ägo kanske?
Morello skrev:Birger skrev:Enligt Öhman och hans följeslagare/lärjungar är ex Denon 2105 AV förstärkare cream de la cream på grund av sin fiina transparans.
Det heter "creme de la creme", men det är inget man kan säga om DENON 2105.
Harryup skrev:Jag fattar inte varför takfast musik skulle ha något med sameness att göra överhuvudtaget.
Vem vill att musik som vid inspelningstillfället inte saknade takt skall återges "taktlöst" för att dom enligt vissa tester ofärgande apparterna återger det så?
Dessutom kan man ju tunedem justera/optimera sin LTS-rekommenderade anläggning, kommer den då återge sameness?
Harryup skrev:Jag tycker inte att man kan kalla tunedem anläggningar för att lägga på sameness.
Sameness är för mig mera irriterande diskant på all musik, eller avsaknad av dynamik vid avspelning.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 62 gäster