Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Ja alltså det är nog ingen idé att dela så (passivt) i annat fall än tex för baffelförlustkompensation eller nåt. Det är bättre att lägga en 100-lapp på komponenter till en liten nätdel och använda op-ampar istället. Då kan man göra mycket mer.
celef skrev:vid vilken impedans slutar man med spolar och kör med motstånd?
AndersJ skrev:Hur skulle ett 4:e ordningens LP filter se ut och vad dimensioneras det mot?
AndersJ skrev:Den typen av fattigmansfilter patrik syftar på, dvs några passiva komponenter på lågnivån till förstrkaren.
Jag tycker att jag tappar dynamik och baskontroll på det sättet så jag är nog inställd på att bygga mig ett aktivt filter i basen framöver.
2:a ordingens LR däremot kan ordnas med in-motstånd-kondingtilljord-motstånd-kondingtilljord-ut om man väljer rätt R och Cn.
iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?
iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?
Naqref skrev:iffe skrev:Finns det något att vinna på att filtrera passivt före istället för efter slutsteget?
Prestandamässigt - nej!
AndersJ skrev:MorelloPassiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora.
Är det ett vansinne tekniskt eller är det kostnaden för de stora spolarna som är vansinnet?
Morello skrev:Prestandamässigt kan man förlora MASSSOR på att dela aktivt. Detta gäller alltså om elementen har en olinjär impedans (nivåberoende alltså). Passiva filter med spolar i kombination med hög impedans och låg frekvens är ganska vansinnigt, eftersom drosslarna blir enormt stora. Bättre i så fall att använda gyrator-kretsar (som man gör med en OP , motstånd och kondensatorer).
Morello skrev:Med elementen menar jag högtalarelementen.(som har olinjär impedans pga modulation av BL-produkt samt olinjär upphängning, vilket ger sig till känna som en olinjär induktans)
Morello skrev:Jo alltså, eftersom kraften med vilken bobinen verkar på membranet står i proportion till strömmen genom talspolen, kommer olinjäriteter i induktansen att smitta av sig och ge sig till känna som en distorderad ström. Om vi för ett ögonblick ponerar att vi driver spolen oändligt högohmigt inses att denna olinjäritet aldrig ger sig till känna. Genom att dimensionera det passiva filtret med tungan rätt i munnen kan vi i viss mån rducera den disotrsion som härör från olinjäriteter i talspolens induktans.
Morello skrev:Jo, men det sitter ju 2.2 ohm före diskantelementet.
Morello skrev:Nope, har inte läst på DIY-audio på ett tag. Om jag är där, hänger jag bara på "solid state"-avdelningen och bjäbbar lite emd John Curl.
jonasp skrev:Men egentligen är det väl inte det aktiva filtret som är den stora kostnaden vid aktiv delning, utan de extra slutstegen (och eventuellt tidsåtgången vid själva hopskruvandet, komplexiteten ökar ju).
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 12 gäster