ljudutbredning stora och små element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

ljudutbredning stora och små element

Inläggav celef » 2008-03-22 20:51

jag har snöat in på att jag inbillar mig att stora element låter naturligare än små. anledningen till det är, tror jag, att vågformerna som träffar mig skiljer sig om dom kommer från små eller stora membran. ljudet från små membran upplever jag som riktat och för att ta en liknelse som "ljuset från en ficklampa" medans ljudet från stora membran låter mer "flödande" och riktigt. är det möjligt eller är det andra orsaker till mitt favoriserande av stora membran?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-22 21:05

Det låter ju lite märkligt men kan ta ett exempel kanske? En 12" i diskanten låter nog inget vidare! :wink:

Jag kan dock tänka mig en rimlig förklaring. I diskanten kan ju en waveguide (halvhorn) ha förtjänster då diffraktionen minskar. Skulle kunna tänka mig att en större element skulle kunna ha förtjänster i mellanregistret pga sin större direktivitet och därmed en mindre andel tidiga reflexer.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-22 21:17

Det låter ju lite märkligt men kan ta ett exempel kanske? En 12" i diskanten låter nog inget vidare!

det måste ju såklart vara rimligt

Skulle kunna tänka mig att en större element skulle kunna ha förtjänster i mellanregistret pga sin större direktivitet och därmed en mindre andel tidiga reflexer.

jag inbillar att det lilla elementet träffar mig med sådan här vågform

)))))))))))))

medans det större elementet så här

|||||||||||||

låter det konstigt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-22 21:19

Celef,

det är prexis tvärtom. Små element har högre spridning än större givet våglängden.

Det är ju möjligt att du uppskattar ljudet från stora element pga. minskad mängd tidiga reflexer (och rumsljud överlag). Kan också bero på lägre dist och lägre termisk kompression.

Gillar du dipoler?

edit: men dina III och ))) beskriver bra hur vågformen ser ut skulle jag säga.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-26 19:57

Celef,

det är prexis tvärtom. Små element har högre spridning än större givet våglängden.

jo det är så jag oxå har lärt mig, men av någon för mig okänd anledning låter större element större och inte mindre

Det är ju möjligt att du uppskattar ljudet från stora element pga. minskad mängd tidiga reflexer (och rumsljud överlag). Kan också bero på lägre dist och lägre termisk kompression.

ja jag vet inte, men jag tror inte att det är det som är skillnaden

edit: men dina III och ))) beskriver bra hur vågformen ser ut skulle jag säga.

hur stor skillnad i vågform kan det vara mellan en 5 eller 6-tummare och en 10-a vid säg 3 meters avstånd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-26 21:51

Inte en susning! :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-26 23:00

joho, det vet du väl :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-27 16:25

Lär väl bero på material. De kan nog fås att prestera hyggligt likt om man anpassar material och "uppbrytning".

Tror jag!

/Peter

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-27 16:37

Nu tänker jag fritt (utifrån en relativt stor okunskap!):

Men: Borde inte materialegenskaperna i konen påverka spridningskaraktaren på ljudvågen? Jag menar ett flexibelt, "gummiartat" material borde få centerområdet i konen att röra sig relativt sett tidigare än de yttre delarna av konen, mot om man hade ett styvare material i konen och den rörde sig mer likformigt. Eller tänker jag helt knasigt?

Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-27 18:43

Nä det var typ så jag tänkte också.. kanske är vi båda knasiga? :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-27 19:42

är det ingen annan som har liknande "erfarenhet", för om jag är ensam så är problemet icke existerande och då måste jag ju finna en annan förklaring som inte heller dyker upp i tonkurvan, som fas??
Bikinitider

Återgå till Teknikforum