Tips på modeller som kan stå mot en vägg ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tsll

Tips på modeller som kan stå mot en vägg ?

Inläggav tsll » 2008-03-27 16:37

Hej

Jag håller som bäst på att fundera på olika modeller som kan passa för ett DIY projekt, och nu har mina funderingar svängt till en väggstånde modell. Anledningen att den måste stå direkt mot en vägg är sambo faktorn....

Vad jag har förstått finns det lite problem med en väggnära placering, och har inte heller hitta så många olika alternativ.

Har någon tips på modeller som kan stå direkt mot väggen? Jag har sett Carlsson modellerna, men är intresserad av mera förslag för att få lite ideer. Budgeten ligger runt 4kkr för två st.

MvH T

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-27 16:38

- pip
8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-27 16:40

Ino piP är väl avsedda för att stå mot vägg? Och det är flera Linn-modeller också. Med din budget så handlar det om begagnat så du får leta runt lite.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Tips på modeller som kan stå mot en vägg ?

Inläggav DQ-20 » 2008-03-27 17:49

tsll skrev:Hej

Jag håller som bäst på att fundera på olika modeller som kan passa för ett DIY projekt, och nu har mina funderingar svängt till en väggstånde modell. Anledningen att den måste stå direkt mot en vägg är sambo faktorn....

Vad jag har förstått finns det lite problem med en väggnära placering, och har inte heller hitta så många olika alternativ.

Har någon tips på modeller som kan stå direkt mot väggen? Jag har sett Carlsson modellerna, men är intresserad av mera förslag för att få lite ideer. Budgeten ligger runt 4kkr för två st.

MvH T

Trevligt att du har en sambo som tillåter att du betalar för att ha modeller stående mot väggen.

Kunde inte motstå.

/D

Användarvisningsbild
henriq91

Inläggav henriq91 » 2008-03-27 18:23

Carlsson högtalare ska väl stå mot vägg. :D

Användarvisningsbild
tsll

Inläggav tsll » 2008-03-27 19:25

Hej

Tack för tipsen, jag är ju som sagt var enbart intresserad av DIY koncept. Nu har jag inte 100% koll på vad pip kostar som byggsats (räcker i sig med element + elektronik + ritning), men ligger dom väldigt mycket över 4kkr ?

Det enda kruxet med dom är att dom verkar mkt djupa, skulle gärna ha ett par "nättare" högtalare... Hur djupa är dom? Behöver inta klara något under 80-90Hz då jag kommer ha sub / baslåda.

Iom att det finns väldjudande högtalare som kan stå mot vägg borde det finnas mera DIY koncept..

/ T

P.s. Min sambo är förstånde att jag vill ha några modeller som står mot väggen... Vi män har faktiskt våra behov :-)

Användarvisningsbild
tsll

Inläggav tsll » 2008-03-31 14:50

Hej

Har kommit fram till en "short-list" med;

Ino-pip
Jordan VTL

Har hört vissa positiva omdömmen om VTL, och rent visuellt är dom att föredra (platta..).

Att pip upplevs som bra har jag förstått, men har någon hört Jordan VTL och har ett omdömme?

P.s. En annan fråga, VTL är väldigt platta och "grunda", är det kriteriet för att funka mot en vägg?, eller varför kan dom vara väggstånde?

MvH T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-31 14:59

Naim DBL, Snell A-type

för att få väggnära placering att fungera bra vill det dock till en del dämpning av väggen också. Det är min personliga smak iaf..

har experimenterat lite med väggnära högtalare. dämpningen på bilden är ett minsta krav för den sortens placering för att det ska låta bra i mina öron.
(men det går ju göra snyggare =D )

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-31 15:10

Kraniet skrev:(men det går ju göra snyggare =D )

Som OA51 t.ex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-31 15:20

paa skrev:
Kraniet skrev:(men det går ju göra snyggare =D )

Som OA51 t.ex.

ja gillar man den så.

nästa modell kommer inte ha lutande baffel. kanske blir en terass men jag vet inte. jag är ingen anhängare av "OA-ljud". Lyssnar hellre on-axis och på mer direktljud än reflexer.

OA51 är ju dock väldigt lite OA i jämförelse med de äldre modellerna. (om man med OA menar det karektäristiska reflexljudet. en lite krass förenkling av OA)

edit: kommentaren var dock ang utseendet på absorbenten inte högtalaren :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-03-31 17:06

Hehe, nu hamnade bilden på din högtalare i min "fina högtalare"-mapp, Kraniet...
Back in black!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-31 17:27

men den lät riktigt bra. förvånande bra med tanke på hur lite tid som las ner.
lådorna har jag numerat eldat upp dock :)

men för att svara trådskaparen så finns det inte speciellt många skapelser som är avsedda att stå mot väggen. varker komersiellt elelr i DIY världen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-31 17:52

Vi har ju nagrefs bidrag till faktiskt högtalartävling.

förkortad långlänkning

Lite över budget. Har tyvärr inte hört dem själv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-01 12:32

Om man vill ha en väljudande DIY-högtalare för mot-vägg-placering som får kosta 4kkr skulle jag inte tveka en sekund att bygga en Larsen 4 - inspirerad variant (jag aktar mig numera för att kalla det kloning).

Mått, lådvolym och avstämning finns på Larsens hemsida. Foton/bilder finns i massor på nätet (i olika vinklar och poser). Elementval är väl heller inga hemligheter. Återstår att meka lite med stagning, dämpning och filter, men det är väl en del av DIY:andets tjusning?!

Jag har i princip redan färdiga ritningar på dylika "kloner", även ditos med olika OA-tweaks, typ tweeter-array's á-la-OA116, i den outnyttjade trekanten framför baselementet och subbas i separat kammare mot golvet. Kort sagt inspirerar Larsen 6 till alla möjliga look-a-likes. Varför inte en trevägare med 8"/6"/1" i en något högre pyramid, där basen får sticka ner i en OA51-liknande snedsida. Det är bara att låta pennan leka en stund så dyker det snart upp något som "måste provas" - Lycka till!

Användarvisningsbild
tsll

Inläggav tsll » 2008-04-02 22:44

Hej

Får tacka för alla förslag, Larsen eller OA skulle i och för sig vara ett beprövat alternativ.. Hittar inga ritningar eller liknande på larsen's webbsida, men ska leta lite mera.. Samma sak gäller i och för sig även OA högtalare.. har inte heller där hittat några bra byggbeskrivningar (ink. element, elektronik m.m.). Men å andra sidan har jag inte letat så hiskeligt mycket.. Ska kanske göra det innan jag bestämmer mig..

MvH T

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-03 10:19

Förtydligande: Jag menade inte att det finns färdiga ritningar på Larsens hemsida (eller någon annanstans på nätet). Men med den info som finns att hämta på nätet kan man komma rätt så nära en klon av Larsen 4. Följande finns t.ex. att läsa:

BxHxD: 230x735x260
Volym: 22L MDF
Avstämning: 28Hz, trekantig basreflex som mynnar uppåt
Bas: Seas 6,5" midbas (CA18RLY?, modifierad?)
Diskant: Vifa silkesdome (Carlsson/Vifa T11?, modifierad?)
Delning: okänd, men gissningsvis ca2,5kHz/12/6dB

Lutning på baffel och övriga mått går att härleda ur alla detaljerade bilder som finns på nätet, både här på Faktiskt och på andra forum och sajter.

Sedan återstår "bara" att rita och bygga och det är väl det centrala i DIY:andet. Annars kan man förstås glädja Larsen och köpa ett par färdiga lådor och därmed gynna fortsatt utveckling av välljud från Skillingaryd!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-03 10:39

De jag känner till är väl Ino, Carlsson, Larsen och Quad ESL-högtalarna.

Den sista skall ju stå nära sidovägg och 1/3 rumslängd ut i rummet, till skillnad från de andra. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 10:52

tsll skrev:Hej

Får tacka för alla förslag, Larsen eller OA skulle i och för sig vara ett beprövat alternativ.. Hittar inga ritningar eller liknande på larsen's webbsida, men ska leta lite mera.. Samma sak gäller i och för sig även OA högtalare.. har inte heller där hittat några bra byggbeskrivningar (ink. element, elektronik m.m.). Men å andra sidan har jag inte letat så hiskeligt mycket.. Ska kanske göra det innan jag bestämmer mig..

MvH T

Om man köper elementsats till piP från ino så får man ritning på lådan, (fast färdigbyggd låda i obehandlad MDF är väldigt prisvärd).
Om man söker på OA51 och klon på faktiskt.se så fattas det inte mycket när det gäller ritningar, schemor och instruktioner för sådana.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum