Moment-23 skrev:Almen skrev:Ingen aning. Om du läser mina svar till harryup så kan du se att vad jag kommenterar är hans syn på vad som kan vara "rytmisk" färgning och sameness i allmänhet, inte Linn i synnerhet.
Nja, jag tror bestämt att du uttryckt detta om just linn, om inte i denna tråd så i tidigare trådar. Du får rätta mig om jag har fel.
Jag rättar dig: du har fel.
Moment-23 skrev:Traditionella apparater kan väl ses som icke linn och icke naim.

Och vad sjutton har "alla apparater som inte är Linn eller Naim" gemensamt?
...denons hemmabioreceivrar, som av många anses ha väldigt lite färgning.
Anser du att LTS redovisade F/E-lyssningar har några formella felaktigheter? Eller har du några andra lyssningstest där kraftiga färgningar av Denon-receivrar detekterats?
Och det kanske är så att de inte blir lyssningströtta av "en frånvaro av en överbetoning av övre basregistret" utan kanske närvaron av något annat, tex en skrikig diskant? Är du så säker på att det kan uteslutas?
Det kan man självklart inte utesluta. Men om en förstärkare har väldigt litet färgning, så beror inte den skrikiga diskanten på förstärkaren utan på något annat, eller hur?
Moment-23 skrev:Det här avsåg alltså frågan om hur de olika "lägrena" (tunedem resp. F/E förespråkare) kunde bli lyssningströtta av exakt motsatta saker.
För det första förstår jag inte hur du kan få det till helt motsatta saker. För det andra: är det konstigt att olika personer blir lyssningströtta av olika saker?
Jag har inte funnit några som helst indikationer (medelst lyssning) på att nyare linnapparater skulle överbetona vissa register. Det är för övrigt samma apparater som via lyssning och mätning fått väldigt goda omdömmen i bla stereophile, som transparenta återgivare. Det är ju allmänt accepterat här att stereophiles omdömmen och mätningar är att lita på, och då gäller det väl även om de skriver något bra om linn?
Jo, deras mätningar, i alla fall. Och eftersom de delar dessa goda mätvärden (och likartade omdömen) med många andra apparater så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan Linn&Naim och "alla andra apparater".
Jag kan bara dra samma slutsats som jag skrivit i tidigare inlägg att en bra transparant och tidskorrekt apparat också kommer att klara sig bra i tunedem. Det är vad jag tror.
Du kanske också tror något som du gärna delar med dig?
Nej, om just tunedem specifikt tror jag ingenting, som sagt.

Men jag har känslan av att apparater som färgar väldigt litet har en god förmåga att förmedla "rytm". Det är möjligt att vi pratar om samma sak.