Vad är lagom mycket "bas" ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 09:31

Merkurius: Det kan inte vara så att Tengils högtalare inte är riktigt inspelade
ännu?

tyckte nämligen mina i28 lät väldigt "hårda" och "råa" i övre registret i
flera månader, men det släppte helt när de fått motioneras ordentligt.

Sen kan det ju mycket väl vara så att där finns fladderekon i rummet som
inte är bekämpade och som får det att låta lite hårt.

Jag har ju fortfarande inte gjort något åt de, relativt harmlösa, fladderekon
som finns i mitt rum och de gör sig påminda lite då och då faktiskt.
Fast jag har ju en färdig lösning för det, gäller bara att få tummen ur sas :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 09:36

IngOehman skrev:Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd (i själva verket bara frågan den starter med och sista två inläggen som lagts) men av det jag sett tycks det mig som om det finns en oklarhet i frågeställingen.

Man måste skilja mellan:

1. "Lagom mycket bas för att nå en rätt balanserad klang i återgivningen", och,

2. "Lagom mycket baskapacitet för att kunna reproducera både liveljud och andra ljud som man vill kunna återge".

Det är skilda saker.

Vh, iö

Jag har, med flit, hållit mig från att skriva i denna tråd då jag velat se vart den drar iväg.... Alla trådar på faktiskt har en tendens att tja inte hålla spåret...

I vilket fall, det jag avser med min fråga, vilket jag själv tycker framgår, är alltså att få till ett bassystemen med begränsad SPL - då jag för närvarande inte ser behovet av att återskapa musik på liveljudsnivå eller liknande (grannar!) - men som fram till sitt maxima i SPL har en antingen bara effektliknande bas (dvs Velodyne) eller en rätt balanserad bas.

Det sistnämnda är något som Ino Audio idag inte erbjuder anser jag. Dvs jag skulle vilja få tag i t.ex. (fritt spånande) en basmodul i storlek som Veoldynes DD-10 (alltså med mått som enbart begränsas av hur LITEN en 10" element är) som ger "INFRA"-liknande utsträckning i Hz räknat nedåt (dvs återigen 16Hz utan förlust) och som troligen består av W104or i ett liten sluten låda. Helst två w104 i pyttelådor alltså...

Därav frågan: Kan man leva med dessa begränsningar ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-28 09:51

IngOehman skrev:Det är visst ändrat en del sedan ni var där, och bland annat tror jag fladderekona i bakre delen av rummet är omhändertagna. Dessutom har en luftsluss designats för att ta hand om den bakre rummets "återeko". Det sistnämnda är inte byggt ännu dock.

Vh, iö

Okej, men hörde du någon som helst "hårdhet" (eller hur man nu ska beskriva det) i diskanten när du var där?

Wolfie: Nej, högtalarna var inspelade.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-28 09:56

Det vore intressant. Redan P-2 är ju i största laget och spelar starkare än vad som behövs i en lägenhet (och vad (p)iP kan matcha).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-28 10:40

Bamsefar skrev:I vilket fall, det jag avser med min fråga, vilket jag själv tycker framgår
Konstigt vore väll annars då det är du som skrivit det ;)

Bamsefar skrev:Kan man leva med dessa begränsningar ?
Hur väl tycker du att du klarar dig idag med bara i34?
Senast redigerad av Alexi 2008-03-28 11:12, redigerad totalt 2 gånger.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:08

Alexi skrev:

Dom räcker förvånansvärt bra - men vid film så är det lite si och så tycker jag - det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....

Men som Ino fanatiker så vill man ju hitta en Ino baserad lösning, och så lätt ger jag mig inte...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-28 11:13

Bamsefar skrev:
Alexi skrev:

Dom räcker förvånansvärt bra - men vid film så är det lite si och så tycker jag - det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....

Men som Ino fanatiker så vill man ju hitta en Ino baserad lösning, och så lätt ger jag mig inte...
Varför inte ett par vanliga prof. x-2? -3dB, 17Hz är ändå bra nära ditt mål och en ~100liters låda måste väll gå att gömma undan någonstans? om man gör den väldigt smal och hög tex 35x20x170cm och ställer dem bakom gardinerna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:37

Alexi skrev:Varför inte ett par vanliga prof. x-2? -3dB, 17Hz är ändå bra nära ditt mål och en ~100liters låda måste väll gå att gömma undan någonstans? om man gör den väldigt smal och hög tex 35x20x170cm och ställer dem bakom gardinerna?

Dom är ju tokstora - går inte alls. Mycket mindre låda behövs: 27*27*13.5cm vore lagom i mitt tycke.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-28 11:40

Saknar du din iP-lösning alls? Den måste ju ha varit lättare att gömma undan. Viss skillnad på toppar som iP och 34es finns det dock ;)

Men iaf, jag tänker storleksmässigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 11:42

Bamsefar skrev:Dom är ju tokstora - går inte alls. Mycket mindre låda behövs: 27*27*13.5cm vore lagom i mitt tycke.

Inwall-lösning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:53

shifts skrev:Saknar du din iP-lösning alls? Den måste ju ha varit lättare att gömma undan. Viss skillnad på toppar som iP och 34es finns det dock ;)

Men iaf, jag tänker storleksmässigt.

Nej - iPs har inte tillnärmelsevis lika bra upplösning och sömlöshet mellan registren - i34es, och i32s / i28 för den delen, är vida överlägsen...

Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Nattlorden skrev:Inwall-lösning?

Prefab betongväggar - inte inwallkompatibla helt enkelt - annars hade vi redan haft det ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-28 11:56

Bamsefar skrev:Prefab betongväggar - inte inwallkompatibla helt enkelt - annars hade vi redan haft det ;)

oavsett befintlig vägg blir man ju mer eller mindre tvungen att bygga upp en ny vägg utanför om man vill optimera det...

några tusen senare har du ju en vägg som knappt tar upp nån plats....rummet lär snarast kännas större när talarna å det kommer bort

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-28 12:00

Bamsefar skrev:Nej - iPs har inte tillnärmelsevis lika bra upplösning och sömlöshet mellan registren - i34es, och i32s / i28 för den delen, är vida överlägsen...

Jo precis.

Bamsefar skrev:Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Nä ok, det var det jag funderade kring. Om det var din nuvarande kombination som var stor och därmed kankse saknade iPs storleksmässigt. Men så var det inte förstår jag nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 12:09

Bamsefar skrev:Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Om huvudhögtalarna inte är för stora... bygg baslådor i samma fotavtryck och häng dem ned från taket ovanför huvudhögtalarna... borde väl kunna bli volym nog åt elementen då?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 12:14

Kanske skulle funka med prof Y-element i isobarik låda som ganska kraftigt
EQ:as för att komma ner i frekvens?

Fast risken är väl rätt stor att artikulationen "tar skada"...

Inos element är kanske inte tillräckligt motorstarka för en lösning a´la
Velodyne eller Sunfire eftersom de inte är tilltänka för sådan användning
från början (gudskelov)? :D

Fast det finns ju förstås element från andra tillverkare som är mer eller
mindre anpassade för mikro-lådor.

Jag skulle kunna tänka mig att prof. P elementen i 18-25 liters slutna
lådor med rätt måttligt EQ:ande skulle kunna fungera fint...

Har själv haft en liten tanke på sådana till vardagsrummet faktiskt.
Typ en 6 st element byggda i hörnlådor (45 graders vinkel på baffeln) som
trycks upp kloss an mot båda "främre" hörnen för att visuellt sett synas
så lite som möjligt. Utrymmet ovanför (mellan lådor och tak) tänkte jag
kunde husera utrymme för små hypex-moduler för drivning av basarna.
Sedan bara en liten "inspektions lucka" så man kan titta till stegen.
Hörnlådorna hade jag tänkt mig att måla i väggfärgen eller tapetsera.
Skulle va lite smutt tyckte jag :)

Får se om det blir av eller ej dock.
Inga anknytningar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-03-28 12:24

Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Med vänlig vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:35

Nattlorden skrev:Om huvudhögtalarna inte är för stora... bygg baslådor i samma fotavtryck och häng dem ned från taket ovanför huvudhögtalarna... borde väl kunna bli volym nog åt elementen då?

Jag tror att du missat poängen: dom skall inte synas...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 12:36

Bamsefar skrev: det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....
Det är väl inte så extremlåga frekvenser på effektljuden från filmerna? Ofta mixar dom ju in en ca 50 Hz sinus för att förstärka effekten, och det behövs ju inga infragrejor för att klara.
Senast redigerad av paa 2008-03-28 12:36, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:36

PekkaJohansson skrev:Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Pekka

Igentligen vill ja ha en infra modul i foten på en i32s/i34es ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:40

paa skrev:
Bamsefar skrev: det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....
Det är väl inte så extremlåga frekvenser på effektljuden från filmerna? Ofta mixar dom ju in en ca 50 Hz sinus för att förstärka effekten, och det behövs ju inga infragrejor för att klara.

Korrekt, nästan, men har jag nu en icke standadbas så vill jag kunna köra musik också, och en av mina favoritmusikstycken råkar ha en avsevärd mängd information som kräver ett system som klarar av 16Hz annars missar man poängen.

Om man nu väljer en standardlösning, läs Velodyne DD-10, så kan man nästan direkt låta bli att använda den för musik.

Om man får Ino Audio att konstruera en ultrakompakt bas med dom begränsningar som faller sig naturligt som t.ex. begränsad SPL, så tror jag att detta är något som flera kan bli intresserade av. Det är inte alla som har plats för 6 Infra-X helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:41

PekkaJohansson skrev:Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Pekka

Du ligger helt klart närmast mina egna tankar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 12:50

Bamsefar skrev:Jag tror att du missat poängen: dom skall inte synas...

Okej... det har jag... insåg inte att man skulle vilja dölja bara hälften...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 12:59

i34 utan bassystem låter som en dålig idé. Varför inte byta till ett par pi60 eller komplettera med bassystem?

i34 är en kompetent burk, men utan basystem blir det smalbandigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-28 13:27

Jag har proppat en TC 1000 10" i en låda som är ung. 25x25x28cm invändigt och det ger ett Q på ca. 0.7 med Fs på ca. 50Hz.

Lite EQ på det så blir det nog tårta för den trångbodde.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 13:45

Är den här basmodulen liten nog?

BildBild

Mer info:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:47

Morello skrev:i34 utan bassystem låter som en dålig idé. Varför inte byta till ett par pi60 eller komplettera med bassystem?

i34es utan bassystem är en underbar lösning - dom är urläckra att titta på!

För övrigt så äger jag redan ett par pi60(e)s - denna tråd handlar inte om det paret, utan om bassystem rent generellt.

Morello skrev:i34 är en kompetent burk, men utan basystem blir det smalbandigt.

Smalbandigt ? Det där får du allt ta att utveckla, för nu anser jag att du sköt dig själv i foten ;)

Smalbandigt utläser jag som om högtalarn enbart skulle klara av att återge t.ex. en oktav - och jag vågar påstå att i34es klarar markant mer än en oktav :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 13:53

Byt smalbandigt mot basfattigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:54

paa skrev:Är den här basmodulen liten nog?

BildBild

Mer info:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Jamen nu börjar det likna något.

I mina tankar har jag haft något i stil med en w104 fast med w121 motorsystemet, monterat i en jätteliten låda med två sidor. Dvs säg en låda med yttermåtten 27*27*27, med två w104 fast med motorsystemet från w121 monterade på varsin sida, i sluten låda. Hurtillvida lådan står eller ligger har jag inte tänkt så mycket på....

Kruxet med min tanke är just att w104 med motorn från w121 inte finns...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:54

Morello skrev:Byt smalbandigt mot basfattigt.

Japp.

Den ger kanske runt -10dB vid 20Hz eller så - bra jämför med t.ex. WP7 men inte vad jag är van vid....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 14:05

En ritning på en riktigt liten låda med 7" bas finns här:
http://www.creativesound.ca/pdf/SDX7-sealed-pass1.pdf
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 261207.pdf
En 7" bas i sluten låda på 7 liter ger Q=0,7 och 3,5 liter ger Q=1.0
EQ behövs förstås sedan för att parallellflytta fallet mot basen längre ner, så som även Linkwitz och ino gör med sina små slutna basmoduler.
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino