Behöver råd om billigare hifi högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loud

Behöver råd om billigare hifi högtalare

Inläggav Loud » 2008-03-11 22:10

Jag har länge kört på skithögtalare jag haft hemma, men insett att det verkligen är så att ett dåligt ljudsystem förstör bra musik.

Högtalarna jag ska ha behöver inte kunna låta överdrivet högt eftersom jag ska ha dom i ett litet rum. Jag ska i princip bara lyssna på musik på dom och ska komplettera med en sub.

Därför ska jag nu skaffa mig något som låter hyfsat men inte är alltför dyrt.

Jag har lyssnat på ett par sådana här:
http://www.jws.se/jws/jws_c81xlgold.php3

Tyckte dom var okej, men det var något som fattades. Känns som att jag skulle palla att lägga några hundra till för att få ljud jag är riktigt nöjd med.

En kompis har ett par såna här, men dom låter sämre än JWS:en tyckte jag. Diskanten kändes lite oren i ljudet.
http://www.proson.se/index.php3?pageid=145

Så fick jag upp ögonen för Dynavoice M65.
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=855

Liknande spec som ovanstående högtalare men antar att dom är långt bättre i ljudkvalitet?

http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=1392
Sen såg jag dessa också. Låter dom bättre än M65 fast mindre? Kanske kan vara något om man kompletterar med sub?

Sen har jag sett Dali 104 på blocket också. Dom ser ut som en sån "dyr låta bra" högtalare, hur låter dom i förhållande till ovan nämnda?

Det här med ljudkvalitet är ju något oerhört subjektivt, men det finns säkert någon här på forumet som lyssnat på alla ovanstående högtalare och kan slänga in ett par snabba åsikter :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-11 22:23

Titta gärna på begagnadmarknaden. Har faktiskt ägt ett par dali 104 en gång i tiden. Med reservation för att ljudminnet är kort, tror jag de är betydligt bättre än de andra du räknade upp. Dessutom om du köper dem för ett par hundringar och inte gillar dem kan man alltid sälja dem vidare utan några större förluster.

Men du kanske kan berätta lite mer om kringutrustning ,storlek på rummet, musiksmak o.s.v.

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2008-03-12 15:41

Jag tycker om det mesta i musikväg, det är nog i princip bara klassiskt som jag aldrig lyssnar på.

Riktigt tung bas till en techno och hip-hop låt är något jag vill ha men dom noterna får en separat sub i huvudsak stå för.

Högtalarna ska stå i ett ca 16 m2 stor rum, där det är ungefär 2 meter i tak. Det står rätt mycket möbler i rummet.

Högtalarna hade jag iallafall nu i början tänkt driva med en gammal Onkyo förstärkare som kanske ger 2*70 DIN watt eller något.

Ett par hög talare som verkligen kan ge själ åt någon gammal Pink Floyd låt eller välgjord trancelåt hade suttit fint :)

Jag har ingen möjlighet att lyssna på några Dynavoice högtalare men får väl släpa mig iväg och kolla på ett par Dali någon dag då :)

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-03-12 19:44

Infinity primus är en bra högtalare i denna prisklass, lättdriven och snäll mot förstärkaren. Bra pris/prestanda förhållande.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-12 20:43

Dynavoice m65 är definitvt ingen dålig högtalare. Men jag tror du får mer för pengarna på begagnatmarknaden. Om du gillar Dali ska du hålla utkik efter dali 400. En kompetent högtalare du kan få för en billig penning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-12 22:14

vad snackar vi för budget?

NHT och QLN kan du ju kolla efter. Ibland kan man hitta riktiga klipp. De tidiga QLN är ju konstruerade av kunnigt folk.
JBL kan ju också vara värt att kika på. Alla de har ju golvare som brukar beggas för 4-5000.

Ett "arbetssätt" kan ju vara att kolla annonser i den prisklass du pallar. Sen kolla rescensitioner och formusnack om modellen ifråga. I slutändan bör du ju dock lyssna på dom själv också förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-03-13 00:02

NHT 1.5 brukar gå att hitta beg billigt :) Funkar nog toppen som toppar vid en eventuell framtida uppgradering till delat system 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 14:59

Varför inte Klipsch

:) 5875:- Nya!

Bild

(Majoriteten av alla Amerikanska högtalarköpare kan inte ha fel.) :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-03-13 15:05

Nefilim skrev:Varför inte Klipsch

Bild

Klart dom kan.. Dom (amerikanerna) köper ju massor med Ford Pickups och Honda Accord oxå..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 15:07

Mission har ju oxå en del mycket duktiga och prisvärda produkter i sitt sortiment? Eller Canton??

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 15:20

BengtO skrev:
Nefilim skrev:Varför inte Klipsch

Klart dom kan.. Dom (amerikanerna) köper ju massor med Ford Pickups och Honda Accord oxå..

Såg du inte :wink: i mitt inlägg?!! :wink:

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2008-03-13 19:15

Det finns ett par NHT 1.5 till salu för 1.000kr på Hifimagasinet.
Väldigt bra för de pengarna. 8O
"För lata svin är marken alltid frusen"

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2008-03-23 16:04

Eftersom jag hade lite bråttom med att få högtalare till lite festligheter så blev det ett par JWS C81XL ändå. Trots allt måste jag ändå säga att dom låter förvånansvärt bra (nu spyr nog flera här). :)
Möjligen att diskanten blir lite intensiv i vissa låtar, men det kanske är en inställningsfråga. Sen går dom inte så djupt i basen heller.

Men visst är det budgethögtalare. Lådorna är tunna, och var dämpade med stenull 8O Nyttigt om sånt basar ut i huset menar jag...

Sen verkar det som att filtrena är extremt budget. Basen är inte filtrerad alls. Det måste finnas mycket att vinna på att investera i spolar som filtrerar basljudet?

Mellanregistren och diskanten är bara delade med varsin konding och en resistor, vilket väl bildar ett 6DB/oktav filter? Värt att satsa på 12 Db/oktav filter?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-24 00:49

Jag har både JWS CX81 Gold och Dynavoice M65.

För att vara snäll: Det är ingen tävling mellan högtalarna. M65 vinner på _allt_. Ljudtryck, djupbas, bas över huvudtaget, kvalité, ljudkvalité... det finns absolut _inget_ som CX81 kommer ens i närheten av.

Men men. :)
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2008-03-27 16:47

Fackamato skrev:Jag har både JWS CX81 Gold och Dynavoice M65.

För att vara snäll: Det är ingen tävling mellan högtalarna. M65 vinner på _allt_. Ljudtryck, djupbas, bas över huvudtaget, kvalité, ljudkvalité... det finns absolut _inget_ som CX81 kommer ens i närheten av.

Det var som fasen. Är dom lika lättdrivna också?

Då kan det nog vara värt att kränga JWS:erna och köpa ett par Dynavoice istället då efterhand. Först ska jag dock försöka få dom att låta bättre för en billig peng.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-27 16:56

Loud skrev:

Då kan det nog vara värt att kränga JWS:erna och köpa ett par Dynavoice istället då efterhand. Först ska jag dock försöka få dom att låta bättre för en billig peng.

Jag vet inte hur lättdrivna JWS:erna är men M65 kan spela mycket högre i alla fall...
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-28 01:00

Loud skrev:

M65orna har 93 dB känslighet = lättdrivna!
Är nog rätt kört att försöka modda genexxorna förövrigt, du får dom nog knappast att låta bra såvida du inte byter ut precis allt (och det känns ju inte så ekonomiskt)... bättre att köpa M65 eller M85 isåfall eller kika på begagnade högtalare

Användarvisningsbild
henriq91

Inläggav henriq91 » 2008-03-28 11:52

M-65 låter riiiktigt bra för den lilla summa dom kostar! (sen har du också f-6 som låter ganska lika, ännu mer prisvärda enligt mig)
Lättdrivna är dom också, spelade med en super t-amp och då var det helt klart öronen som sa stopp :D

tantal

Inläggav tantal » 2008-03-28 12:19

Hur står sig M-65 mot högtalare i en lite högre prisklass, tex piP? Bägge verkar ju vara riktigt bra högtalare i sina respektive prisklasser, så det hade varit roligt att höra om någon har jämfört dem med varandra.

(Om någon har jämfört dem mot Monitor Audio RS6 vore dessa intryck också intressanta, eftersom jag vet ganska väl hur RS6:orna låter)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-03-28 13:45

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-03-28 18:16

tantal skrev:Hur står sig M-65 mot högtalare i en lite högre prisklass, tex piP? Bägge verkar ju vara riktigt bra högtalare i sina respektive prisklasser, så det hade varit roligt att höra om någon har jämfört dem med varandra.

(Om någon har jämfört dem mot Monitor Audio RS6 vore dessa intryck också intressanta, eftersom jag vet ganska väl hur RS6:orna låter)

Jag har inte jämmfört M65 med piP, men jag har jämmfört M65 med Monitor Audio RS1 (som sägs låta rätt likt piP), och det man märker störst skillnad på är:
* Mellanregistret.. röster låter mer naturtroget i RS1orna och tex elgitarrer låter fylligare (man kan väl säga att M65orna har lite hängmattskurva, men dåligt mastrad musik kan låta bättre med hängmattskurva ibland)
* RS1orna spelar mer detaljerat.
* M65 kan spela högre (ivarjefall när det gäller basarna) och jag är ganska säker på att M65 även spelar högre än RS6

Men med tanke på att RS1orna är stativare och kostar 5200 kr/par och M65orna är golvare och kostar 2000 kr så behöver verkligen inte M65orna skämmas, tvivlar på att det finns bättre högtalare i prisklassen

Återgå till Köpråd