"Nytt" sätt att utvärdera hifi??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-28 13:35

Bill50x skrev:Men jag har fortfarande svårt att förstå hur en puckel vid 100 Hz kan påverka så att det är lättare att följa melodislingan på en piccoloflöjt?
Jag också. Vem har sagt något så konstigt? :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-28 16:36

Almen skrev:
Bill50x skrev:Men jag har fortfarande svårt att förstå hur en puckel vid 100 Hz kan påverka så att det är lättare att följa melodislingan på en piccoloflöjt?
Jag också. Vem har sagt något så konstigt? :roll:

Se tidigare inlägg. Inte specifikt en piccoloflöjt, men när vi diskuterat melodislingor generellt hänvisas till "baspuckeln", tex av Richard. Likaså menar Martin att man kan höja delar av mellanregistret för att uppnå detta.

Men, bara för att man ökar ett register betyder inte detta att det blir "bättre". Mer bas betyder inte bättre bas. Är det oordning så fortsätter det vara oordning, bara på en högre nivå. Alltså, man ser inte bättre genom en skitig ruta bara för att den görs större. Möjligen blir det lite ljusare i rummet.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-28 17:42

Richard:
Du som varit över på andra sidan :-)
Har du helt släppt att lyssna efter tydlighet i melodislingor eller kan du tänka dig att kombinera och använda delar av tunedem för att optimera dina grejor.

mvh/Harry

Nej, det har jag inte. Jag tycker fortfarande det är viktigt att kunna uppslukas av musiken. Att kunna peka ut en melodislinga på ett lättfattligt sätt. Därför är jag på ett sätt tacksam för min linnperiod. Jag kan numera också uppskatta ett ärligt återgivet ljud-acceptansen för hur bedrövligt vissa inspelningar kan låta beror ju oftast inte på anläggningen, utan på inspelningen och dess mastring.
Förrut trodde jag att tunedemanläggningarna jag ägde var mera korrekta, bättre på att reproducera en ärlig återgivning av skivmaterialet. Det har visat sig vara helt felaktigt.
Det finns ingen speciell magi eller musikalitet i hifiapparater. De återger mer eller mindre bra, och aldrig bättre än insignalen.
Plockade jag ut en " tunedemprodukt- tex en förstärkare eller högtalare, och satte in den i en annan anläggning, så lät det plötsligt inte alls bra. Konstigt, tyckte jag då- nu vet jag att färgningarna var gjorda att sättas i en kedja. Från cd- förstärkare- högtalare.
När jag upptäckte att en optimerad sk. " tunedemanläggning " inte berodde på mera än nogsamt anpassad elektronik, med frekvensgångsanpassade högtalare, gick jag ett steg vidare. jag ville helt enkelt höra vad som fanns inspelat på skivorna. Inte anläggningens färgningar.

Numera vet jag däremot vad musikupplevelsen jag upplevde förut berodde på- genom frekvensgångsändringar i högtalarnas filter kan man få det hela att låta mer eller mindre sameness, eller tunedem, eller för all del, PRAT ( pace rythm and timing-naim ), eller frekvensrakt- ärligt mot musikmaterialet. kompression i förstärkare är också något som kanske främjar upplevelsen av melodier.

Dessa fyra lyssningsfilosofier kräver dock litet olika frekvensgångstilltningar, samt spridningsanomaliteter i horisontalt och vertikalt plan i högtaleriet. Spikes, effektsvaga förstärkare, samt biwiring ingår också i konceptet, i de tre förstnämnda filosofierna...

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-28 21:16, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 19:54

Richard skrev:I övrigt kan jag finna det synnerligen konstigt att inte en enda apparat från "tunedem" falangen klarat denna test med hedern i behåll.

Det tål att tänka på en stund.

H. Richard.

Inte behöver man tänka så länge Richard. Vet du för det första om någon apparat från tunedem falangen (antar att du här menar linn eller naim) ens testats? Och även om den testats så är det inte säkert att resultatet redovisats. Det är bara en liten del av alla testade apparater som det redovisas resultat för.
Men jag tycker att det skulle ha varit ytterst intressant att få ta del av såväl lyssningsintryck som av mätningar på linn och/eller naim apparater. Eftersom vissa av oss gillar det ljudet så skulle de "fel" såsom de definieras av LTS inte besvära oss det minsta :)

Så låt mig då bolla tillbaka frågan till dig, varför tror DU att det inte redovisats något om dessa märken?

Det tål också att tänkas på en aning, eller hur?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-28 20:03

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Hur kan det då vara så att vissa förstärkare som ändå mäter rakt upplevs som mera taktfasta? Bortser förstås ifrån felmatchningar och dåliga konstruktioner.
Och varför skulle det vara fel? "Otakt" känns inte som en fördel.

Grova gissningar:

Trevlig form av dist vid klippning?

eller på andra hållet...

nog effekt att hänga med i dynamiken?

Jag sorterar in klippning i felmatchning. Gör inte du det?
Så då återstår bara effekten? Fast nog finns det många apparater med mycket effekt som anses som ganska bra av många här, men har "engelska" apparater testats emot dom?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-28 20:08

Almen skrev:
Harryup skrev:...eftersom högtalare inte F/E-lyssnas ens i godkända anläggningar eftersom det inte går?
Jo, det går att F/E-lyssna högtalare. Den diskussionen har ju varit uppe ett antal gånger...

Typ här:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:Det går utmärkt att F/E-lyssna alla delar av anläggningen.
---
Högtalarna ställer därtill upp en extra svårighet, nämligen att de bör ses som ett dekodersystem tillsammans med varandra och med rummet, men det hindrar inte att de F/E-lyssningar man ändå kan göra på högtalare (helst i mono faktiskt) kan vara MYCKET avslöjande.
Ok...

Ja, fast existerar en sådan anläggning i sinnevärlden? Jag håller inte ens med att testen är säkert upprepbar och alltså i så fall inte vetenskapligt säker heller.

Vem har hört en hel anläggning som inte färgar? Alltså borde refererande till en sådan anläggning som om den existerar väl utbrett upphöra, tycker jag.
Och hur vet alla med INO-högtalare att dom inte färgar? Dom är ju inte ens testade av LTS, eller hur?
Att dom säkert är bra är ju en helt annan sak.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 20:19

Almen skrev:
Moment-23 skrev:Traditionella apparater kan väl ses som icke linn och icke naim.
8O Och vad sjutton har "alla apparater som inte är Linn eller Naim" gemensamt?

De behöver inte ha så mycket gemensamt, men syftet var att skilja på linn/naim och "resten" eftersom det är dessa märken som tagit fram tunedem och PRaT och det är mest de som använder metoden. Men som jag skrev tidigare så skulle det vara kul att se hur denon/nad/rotel etc klarade sig i tunedem. De kanske är bättre än linn/naim?

Almen skrev:Anser du att LTS redovisade F/E-lyssningar har några formella felaktigheter? Eller har du några andra lyssningstest där kraftiga färgningar av Denon-receivrar detekterats?

Jag kan inte uttala mig om några formella felaktigheter eller för den delen sådant som gjorts formellt rätt eftersom varken jag eller någon annan som inte sitter i lyssnarpanelen vet exakt hur det går till, vilken utrustning som används för mätningarna, vilken musik etc.

Jag anser vidare att om man tycker att denon uppvisar en skrikig diskant på material som inte låter skrikigt på tex en linn så har man rätt att tycka så. Min referens är inte resultaten från något F/E test, det är mina egna öron. Följaktligen så drar jag inte genast slutsatsen att om det låter skit så är det fel på programmaterialet. Den inställningen verkar annars vara legio här. Jag förbehåller mig rätten att undersöka om det inte beror på tex apparaten eller högtalarna. Det kanske fler borde göra, även om det står denon på apparaten?

Moment-23 skrev:Det här avsåg alltså frågan om hur de olika "lägrena" (tunedem resp. F/E förespråkare) kunde bli lyssningströtta av exakt motsatta saker.
Almen skrev:För det första förstår jag inte hur du kan få det till helt motsatta saker. För det andra: är det konstigt att olika personer blir lyssningströtta av olika saker?

Nja, inte motsatta kanske, men håll med om att det är skillnad på en påstådd höjning av mellanbasen och en påstådd (jag är rättvis :wink:) skrikig diskant. Man kan nog bli trött av olika saker, men jag vet inte hur olika. Vissa saker är nog gemensam tröttande, tex uddatonsdistortion medans det kan finnas skillnader för övrigt. Men en skrikig diskant har jag svårt att tro att någon föredrar, om de nu hör den till att börja med :)

Moment-23 skrev:Du kanske också tror något som du gärna delar med dig?
Almen skrev:Nej, om just tunedem specifikt tror jag ingenting, som sagt. :) Men jag har känslan av att apparater som färgar väldigt litet har en god förmåga att förmedla "rytm". Det är möjligt att vi pratar om samma sak.

Ja, nästan i alla fall :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 20:25

Almen skrev:
Moment-23 skrev:Är det verkligen så, att det är "snällt" material som spela vid F/E lyssning?
:D OK, jag vet inget om tunedem och du vet inget om F/E-lyssning. ;)

Med tanke på att det är endast ett fåtal apparater (någon procent?) som inte kunnat påvisas som färgande, så är nog testmaterialet som LTS använder ganska avslöjande, eller vad tror du?

Man kan tro det men jag vill gärna veta och eftersom någon påstod att det var snällt material så reagerade jag på det. Jag satte ju faktiskt ett frågetecken efter det jag skrev och det implicerar en undran att veta.
Jag har läst om F/E på LTS hemsida men jag såg inget om vilken sorts musik som det lyssnas på. Är det samma vid alla tester eller olika?

Vet du?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 20:44

Richard skrev:Du skulle bli förvånad, om du visste hur mycket frekvensgången i högtalarna påverkar upplevelsen av " tunedem ".

Detta, i kombination med mild samenesskompression genom biwiring och/eller dynamikfattiga slutsteg skapar goda förutsättningar för ett öronvänligt ljud.
(Men, jag antar att du inte tror mig- och det är ju ok )

H. Richard.

Richard du har inte riktigt torrt på fötterna med det du påstår (nu heller ska väl tilläggas).

För det första så vet du mycket väl att linns högtalare skiljer sig markant från andra i fråga om hur filtrena är implementarade. Du vet att det på en enkel tvåvägare som Katan finns 4! terminaler för anslutning av högtalarkablarna och att det ligger 2 st kort bakom med kretsbanor som byts eller vrids till rätt läge beroende på om man kör single wire, bi-wire, bi-amp eller aktivt. Och detta är bara deras tvåvägare.
Självklart så har linn tänkt på detta i konstruktionen så att inte samma fenomen drabbar deras högtalare som vanliga högtalare drabbas av vid bi-wire. För vanliga högtalare håller jag med dig att det blir sämre.
Dock har jag lite svårt att förstå vad du menar med "samenesskompression". Det har jag aldrig hört förut. Kan du förklara uttrycket och hur det uppstår genom bi-wiring av en linnhögtalare?

För det andra, varifrån har du fått att linn har dynamikfattiga slutsteg?
Och menar du alla linns slutsteg? Det ser så ut i din text.

Du kanske känner till linn records? (linns eget skivbolag).
De ger mest ut klassisk musik.
Klassisk musik är dynamisk.

Du menar på fullaste allvar att linn anstränger sig med att ge ut högkvalitativ musik via sitt eget skivbolag, men att de samtidigt, pga slöhet eller inkompetens inte lyckas tillverka dynamiska slutsteg? 8O

Varför skulle de sabotera för sig själva?

Fundera lite på det innan du svarar.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-03-28 20:53

Richard är helt enkelt ute och cyklar på sitt korståg mot väderkvarnar från Scotland! En aning onödigt att han måste kontaminera forumet med sitt kvasivetenskapliga ...

EDIT: Tog bort onödig formulering.
Senast redigerad av hifi-skeptikern 2008-03-28 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Vad är "transparent" eller "absolut sanni

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 20:55

lennartj skrev:Till åtskilliga inspelningar finns det god information om vilka högtalare som använts vid mixning/mastring och det är långt ifrån alltid grejor som har rak tonkurva. Om mina högtalare har rakare eller åtminstone annorlunda tonkurva, är det då inte mer "transparent" återgivning om man kompenserar för skillnaden? :idea: :roll: :?

Man kan ju tycka det. Men då blir väl argumentet från de som hyllar absolut transparens att du kan inte veta när det blir helt transparent, eller så nära som anläggningen klarar. Det kan man bara veta om man F/E testar enligt konstens alla regler. Mao helt omöjligt hemma utan specialutrutning.
Att du bestämmer när du tycker att det är transparent är ajaj. Du kan möjligen bestämma vad du föredrar, men du ska då veta att det är en subjektiv bedömning som saknar all relevans för någon annan jada jada jada... :roll:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 20:56

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Har lyssnat en hel del på 668 och 868. Och ja inte är 668 den som låter bäst vid en jämförelse.
Då kommer ju vän av ordningen att påstå att den har ju klarat F/E-lyssning enligt LTS metoden, fast det visade sig ju bara vara rykten.
Sent om sider så klämde ju IÖ fram att den inte alls var testad så utan att det var IÖ som lyssnat på den och tyckt den var bra. Fast det tog ju 2-3 år av diskussioner här där den försvarades med näbbar och klor innan försvararna fick reda på att dom hade blivit lite väl snabba med att påstå dess ofelbarhet.

Fast det där var väl knappast en korrekt beskrivning av vad IÖ sade hade gjorts...

(Bara för att inte låta detta inlägget stå emotsagt som varande en sanning)

Hur gick det till då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-28 20:59

Moment-23 skrev:Man kan tro det men jag vill gärna veta och eftersom någon påstod att det var snällt material så reagerade jag på det. Jag satte ju faktiskt ett frågetecken efter det jag skrev och det implicerar en undran att veta.
Jag har läst om F/E på LTS hemsida men jag såg inget om vilken sorts musik som det lyssnas på. Är det samma vid alla tester eller olika?

Jag känner mig lite skyldig till tanken om "snällt" testmaterial. Jag skrev att sådant ofta förekommer när man demar utrustning men menade absolut inte att det är sådan musik som används vid f/e-lyssning. Jag har ingen aning om vad som används vid dessa lyssningar.

Dessutom är "snällt" inte helt rätt heller. Vissa aspekter i apparaters ljudåtergivning kommer mycket väl fram med denna typ av välinspelad laidback jazz. Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-28 21:03

Bill50x skrev:Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!

Hur vet du det, egentligen? Jag menar, den kanske helt enkelt låter fördjävligt (det finns väl ett och annat som tyder på det...) och låter den bra så är återgivningen (eller lyssnaren :wink: ) felaktig.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 21:06

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:Man kan tro det men jag vill gärna veta och eftersom någon påstod att det var snällt material så reagerade jag på det. Jag satte ju faktiskt ett frågetecken efter det jag skrev och det implicerar en undran att veta.

Jag känner mig lite skyldig till tanken om "snällt" testmaterial. Jag skrev att sådant ofta förekommer när man demar utrustning men menade absolut inte att det är sådan musik som används vid f/e-lyssning. Jag har ingen aning om vad som används vid dessa lyssningar.

Dessutom är "snällt" inte helt rätt heller. Vissa aspekter i apparaters ljudåtergivning kommer mycket väl fram med denna typ av välinspelad laidback jazz. Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!

/ B

Ok, det kanske är elak musik då, men är det alltid samma musik eller olika vid olika tester? Det kan väl påverka?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-28 21:08

Moment-23 skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Har lyssnat en hel del på 668 och 868. Och ja inte är 668 den som låter bäst vid en jämförelse.
Då kommer ju vän av ordningen att påstå att den har ju klarat F/E-lyssning enligt LTS metoden, fast det visade sig ju bara vara rykten.
Sent om sider så klämde ju IÖ fram att den inte alls var testad så utan att det var IÖ som lyssnat på den och tyckt den var bra. Fast det tog ju 2-3 år av diskussioner här där den försvarades med näbbar och klor innan försvararna fick reda på att dom hade blivit lite väl snabba med att påstå dess ofelbarhet.

Fast det där var väl knappast en korrekt beskrivning av vad IÖ sade hade gjorts...

Hur gick det till då?

Med reservation för att jag minns fel var det väl både IÖ och andra som jämförde den med den gamla Sentec DiAna (som i sin tur provlyssnats i A/D/D/A-kedja). För övrigt är det väl (paradoxalt nog) mest "transparensmotståndarna" som påstått att 668 skulle vara perfekt eller att den skulle ha "klarat en F/E-test" (vilket för övrigt är omöjligt). :?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-28 21:09

hifi-skeptikern skrev:Richard är helt enkelt ute och cyklar på sitt korståg mot väderkvarnar från Scotland! En aning onödigt att han måste kontaminera forumet med sitt kvasivetenskapliga ...

Det blir alltid en hätsk stämning då man debatterar detta ämne, konstigt nog.
Det hela antar en smått religiös prägel, där de som ifrågasätter religionen, stämplas som kättare.
jag avser p.gr.a. detta att avstå för ytterligare debattering i denna fråga.

Den som har funderingar i huruvida det ligger något i tunedemmetoden, samt dess brister, kan ju läsa mina tidigare inlägg i tråden. Sedan kan ju var och en ta ställning till detta.
H. Richard.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 21:19

Magnuz skrev:
Moment-23 skrev:
Nattlorden skrev:

Hur gick det till då?

Med reservation för att jag minns fel var det väl både IÖ och andra som jämförde den med den gamla Sentec DiAna (som i sin tur provlyssnats i A/D/D/A-kedja). För övrigt är det väl (paradoxalt nog) mest "transparensmotståndarna" som påstått att 668 skulle vara perfekt eller att den skulle ha "klarat en F/E-test" (vilket för övrigt är omöjligt). :?

Ok, men hur matades dianan? Var det genom de digitala utgångarna på 668:an? Vilken, koax eller toslink?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 21:32

Richard skrev:
hifi-skeptikern skrev:Richard är helt enkelt ute och cyklar på sitt korståg mot väderkvarnar från Scotland! En aning onödigt att han måste kontaminera forumet med sitt kvasivetenskapliga ...

Det blir alltid en hätsk stämning då man debatterar detta ämne, konstigt nog.
Det hela antar en smått religiös prägel, där de som ifrågasätter religionen, stämplas som kättare.
jag avser p.gr.a. detta att avstå för ytterligare debattering i denna fråga.

Den som har funderingar i huruvida det ligger något i tunedemmetoden, samt dess brister, kan ju läsa mina tidigare inlägg i tråden. Sedan kan ju var och en ta ställning till detta.
H. Richard.

Synd att du avböjer att svara på mina högst relevanta frågor till dig.
Jag har varken uppträtt hatiskt eller religiöst mot dig.

Min linnhistoria är något annorlunda än din Richard. Jag har aldrig varit frälst av linn och har därför inte heller behövt göra en 180 gradare. Det är snarare 70-80 grader för min del :wink:

Snackar vi prisvärd hifi så anser jag, med några få undantag, inte att linn är ett vettigt alternativ för folk som jobbar för sin försörjning.

Men bortsett från ett högt pris anser jag att linn bygger ytterst dugliga apparater. De har en mängd patenterade lösningar som de är ensamma om. De utvecklar och tillverkar i princip allt själva. Allt detta kostar pengar. Mycket pengar.
Det är därför lite trist när de felaktigt jämförs med åsanisse prylar och där vissa inte ens gör en ansats till att försöka förstå sambandet mellan avancerad egenutvecklad teknik, egen småskalig tillverkning och pris.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-28 21:41

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!

Hur vet du det, egentligen? Jag menar, den kanske helt enkelt låter fördjävligt (det finns väl ett och annat som tyder på det...) och låter den bra så är återgivningen (eller lyssnaren :wink: ) felaktig.

Jo, det vet jag eftersom jag har hört den låta alldeles utmärkt i några få anläggningar, däribland i ett par halvdyra Stax elektrostatiska hörlurar. Visst kan man misstänka att dist och annan "anpassning" gjorde att just dessa anläggningar klarade av Iggy-skivan. Men eftersom även annan musik lät bra och naturlig så håller jag det inte för troligt.

Nu är ju den plattan ingen hifi-upplevelse* utan känslan är mycken densamma som när man sitter i tex Scandinavium i Göteborg. Bland annat så fick jag den här härliga rumskänslan som förmodligen kom sig av ett utsträckt basregister.

* å andra sidan så är det väl hifi när det låter som verkligheten, även om det låter bumligt och skränigt?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-28 21:50

Richard skrev:Den som har funderingar i huruvida det ligger något i tunedemmetoden, samt dess brister, kan ju läsa mina tidigare inlägg i tråden. Sedan kan ju var och en ta ställning till detta.

Framför allt tycker jag att man bör läsa om tunedem-metoden och försöka sätta sig in i vad den står för innan man argumenterar emot den.

För övrigt tycker jag inte att diskussionen här har varit speciellt hatisk eller innehållit religiösa inslag. Jag säger som Moment-23, jag har aldrig varit 100% Linn-devoted. Jag har snarare varit ganska skeptisk till ganska mycket och än så länge har jag aldrig ägt något annat från den firman än min LP12:a. Dessutom är jag ganska kritisk till source-first resonemanget och är motvalls kärring på linnisternas forum selleri.de. Så jag har inget annat att försvara än vanligt sunf förnuft.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-28 22:06

Moment-23 skrev:Ok, men hur matades dianan? Var det genom de digitala utgångarna på 668:an? Vilken, koax eller toslink?

Jag har ingen aning om hur DiAnan matades, ej heller om det var 668:an som var transport.

Bill50x skrev:Jag säger som Moment-23, jag har aldrig varit 100% Linn-devoted.

Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff. :)

Bill50x skrev:å andra sidan så är det väl hifi när det låter som verkligheten, även om det låter bumligt och skränigt?

Javisst. Alltså måste det ha varit grymt bra hifi när Iggy lät lika illa som i verkligheten. :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-28 22:29

Magnuz skrev:Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff. :)

Hepp, det var ju intressant.
Vilken anläggning har du?
Har du även högtalare från linn?
Upplever du ljudet som färgat eller mer neutralt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-28 23:24

För mig så skulle det vara mycket mer intressant om man sågs en helg och testa massa av dessa saker, blint. Så kanske det blir trevligare debatt framöver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-29 00:12

Moment-23 skrev:
Magnuz skrev:Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff. :)

Högtalare, stärkare, skivspelare, you name it... Jag har haft flera olika uppsättningar med lite olika grejer och förstås hört ännu fler. Just nu kör jag med Classik och Keilidh. Jag upplever det "gamla Linn-ljudet", alltså från LK-lådornas tid, som ganska kraftigt färgat åt det mörka hållet. Många produkter låter lite som om man hade bomull i örat. Detta gäller även Keilidh som har en ganska kraftig färgning som gör att allt man lyssnar på låter lite Keilidh oavsett hur skivorna i sig låter. Detta stör dock inte mig så mycket eftersom jag tycker det låter trevligt. :wink: Dessutom är färgningen "förlåtande" vilket gör att det går att lyssna på gamla hemska punk- och hårdrocksskivor, vilket jag vill kunna göra ibland. Nyare Linn-grejer upplever jag som neutralare, men jag har inte hört de senaste årens prylar. Jag tycker de har blivit så dyra att det känns helt ointressant.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-29 01:55

Magnuz skrev:
Moment-23 skrev:

Högtalare, stärkare, skivspelare, you name it... Jag har haft flera olika uppsättningar med lite olika grejer och förstås hört ännu fler. Just nu kör jag med Classik och Keilidh. Jag upplever det "gamla Linn-ljudet", alltså från LK-lådornas tid, som ganska kraftigt färgat åt det mörka hållet. Många produkter låter lite som om man hade bomull i örat. Detta gäller även Keilidh som har en ganska kraftig färgning som gör att allt man lyssnar på låter lite Keilidh oavsett hur skivorna i sig låter. Detta stör dock inte mig så mycket eftersom jag tycker det låter trevligt. :wink: Dessutom är färgningen "förlåtande" vilket gör att det går att lyssna på gamla hemska punk- och hårdrocksskivor, vilket jag vill kunna göra ibland. Nyare Linn-grejer upplever jag som neutralare, men jag har inte hört de senaste årens prylar. Jag tycker de har blivit så dyra att det känns helt ointressant.

Classik (music antar jag, inte movie?) är en av de linnprodukter jag faktiskt tycker är prisvärd. De går att hitta begagnade för runt 7kkr och då får man mycket för pengarna menar jag. Däremot kanske keilidh är lite tunga för de 2x40w som classik har? Den färgning som du nämner, att det drar åt det mörkare hållet har jag också upplevt med tex lk140 och katan. Däremot så tror jag att tex kolektor + lk140 (kombon går att hitta för ca 8kkr begagnat, det är riktigt prisvärt tycker jag) och ett par neutrala moderna högtalare (PiP kanske :) ) skulle låta riktigt bra och utan den dovhet som äldre linnhögtalare kan ha.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-29 05:53

AVR4000 skrev:Hänger man med i musiken med en köksradio?;)

Tycker att sådana grötar ihop sångtexterna m.m, har diverse skivor som jag "återupptäckt" genom att spela dem på en bra stereo.

Vad det gäller CD-spelare, är det som transport eller används intern DAC?

Skulle du ställa upp på ett blindtest?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-29 09:46

Moment-23 skrev:Classik (music antar jag, inte movie?) är en av de linnprodukter jag faktiskt tycker är prisvärd. De går att hitta begagnade för runt 7kkr och då får man mycket för pengarna menar jag. Däremot kanske keilidh är lite tunga för de 2x40w som classik har? Den färgning som du nämner, att det drar åt det mörkare hållet har jag också upplevt med tex lk140 och katan. Däremot så tror jag att tex kolektor + lk140 (kombon går att hitta för ca 8kkr begagnat, det är riktigt prisvärt tycker jag) och ett par neutrala moderna högtalare (PiP kanske :) ) skulle låta riktigt bra och utan den dovhet som äldre linnhögtalare kan ha.

Japp, Classik music är det. Jag testade den mot massor av olika kombinationer i olika prisklasser och fann att jag för det mesta föredrog (rent subjektivt alltså, kanske bäst man påpekar det här på faktiskt :wink: ) Classiken eller att det var dött lopp. Classiken driver Keilidh utan några större problem till så höga nivåer som man törs ha i en lägenhet (och jag spelar ganska högt). Dock har jag lite låg utsignal från min RIAA så det har faktiskt hänt att jag har maxat volymen vid vinyllyssning utan att det blivit så högt som jag ville. 8O

Efter att ha hört piP tror jag att de skulle bli en trevlig kombination ihop med Classiken.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-29 10:25

Nu är det bara några timmar kvar tills vi drar ner till tonläget :)

Det har varit väldigt många synpunkter på Linn här så det ska bli kul att lyssna på prylarna. Jag måste tillägga att det som LTS rekommenderat genom åren. 668:an, Sentec, NAD 208, Denon 2105 inte fallit mig i smaken alls så då kanske jag kommer att gilla Linn :wink:

Däremot har jag nu fått höra ett par Pi60 och dom spelade förbannat bra. Synd att dom är så fula bara. Jäkligt bra högisar är det i alla fall. 8)

Det kanske är Linnapparater i kombination med Pip eller Pi60 som är hifinirvana? :o :wink:

P.S: Kallt och blött härnere. Man funderar ju om det verkligen blir fotboll på måndag eller söndag också för den delen..brr

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-29 11:27

Kör också med Keilidh högtalare då mot en Amplifix, faktiskt upplever jag inte ljudet så färgat, kanske beroende på ett stort och högt vardagsrum, min lyssningsposition är c:a 3.5 m från högtalarna och då står, i det här fallet soffan minst tre meter från bakväggen, bredden på rummet 6,5 meter och höjen, på grund av snedtak mellan 2,40 till 4 meter. totalt nästan 80 m2 öppen golvyta.
Jag har aldrig köpt högtalare som jag inte lyssnat på i hemmiljö, så det är förstås så att rummets egenskaper gör att det låter olika, jag har själv använt mig av en sorts "Tune-dem" metod, hade aldrig hört talas om den innan denna tråd. Men jag anser nog att lyssna i hemma miljö på musik man känner till och att det låter medryckande är bra egenskaper. Sedan använder jag mig oftast av musik som kan anses bli grötig om inte högtalarna anses separera instrumenten tex en del Foo Fighters material eller varför inte som tidigare nämnts Iggy Pop.
Sedan har jag kompletterat Keilidh högtalarna med en sub Mordaunt-Short 907 med en 10 tums bas, jag har satt filt i två av de tre portarna för att få ett snabbare/fastare ljud som matchar Keildh och kör subben under 60 Hz.
När jag byter högtalare, kommer de att testas hemma enligt ovan, annars blir det inga byten, lyssning i butik eller hemma hos andra har jag nästan aldrig gjort.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi