Jag också. Vem har sagt något så konstigt?Bill50x skrev:Men jag har fortfarande svårt att förstå hur en puckel vid 100 Hz kan påverka så att det är lättare att följa melodislingan på en piccoloflöjt?
Moderator: Redaktörer
Jag också. Vem har sagt något så konstigt?Bill50x skrev:Men jag har fortfarande svårt att förstå hur en puckel vid 100 Hz kan påverka så att det är lättare att följa melodislingan på en piccoloflöjt?
Almen skrev:Jag också. Vem har sagt något så konstigt?Bill50x skrev:Men jag har fortfarande svårt att förstå hur en puckel vid 100 Hz kan påverka så att det är lättare att följa melodislingan på en piccoloflöjt?
Richard:
Du som varit över på andra sidan
Har du helt släppt att lyssna efter tydlighet i melodislingor eller kan du tänka dig att kombinera och använda delar av tunedem för att optimera dina grejor.
mvh/Harry
Richard skrev:I övrigt kan jag finna det synnerligen konstigt att inte en enda apparat från "tunedem" falangen klarat denna test med hedern i behåll.
Det tål att tänka på en stund.
H. Richard.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Hur kan det då vara så att vissa förstärkare som ändå mäter rakt upplevs som mera taktfasta? Bortser förstås ifrån felmatchningar och dåliga konstruktioner.
Och varför skulle det vara fel? "Otakt" känns inte som en fördel.
Grova gissningar:
Trevlig form av dist vid klippning?
eller på andra hållet...
nog effekt att hänga med i dynamiken?
Almen skrev:Jo, det går att F/E-lyssna högtalare. Den diskussionen har ju varit uppe ett antal gånger...Harryup skrev:...eftersom högtalare inte F/E-lyssnas ens i godkända anläggningar eftersom det inte går?
Typ här:Harryup skrev:Ok...IngOehman skrev:Det går utmärkt att F/E-lyssna alla delar av anläggningen.
---
Högtalarna ställer därtill upp en extra svårighet, nämligen att de bör ses som ett dekodersystem tillsammans med varandra och med rummet, men det hindrar inte att de F/E-lyssningar man ändå kan göra på högtalare (helst i mono faktiskt) kan vara MYCKET avslöjande.
Almen skrev:Moment-23 skrev:Traditionella apparater kan väl ses som icke linn och icke naim.Och vad sjutton har "alla apparater som inte är Linn eller Naim" gemensamt?
Almen skrev:Anser du att LTS redovisade F/E-lyssningar har några formella felaktigheter? Eller har du några andra lyssningstest där kraftiga färgningar av Denon-receivrar detekterats?
Moment-23 skrev:Det här avsåg alltså frågan om hur de olika "lägrena" (tunedem resp. F/E förespråkare) kunde bli lyssningströtta av exakt motsatta saker.Almen skrev:För det första förstår jag inte hur du kan få det till helt motsatta saker. För det andra: är det konstigt att olika personer blir lyssningströtta av olika saker?
Moment-23 skrev:Du kanske också tror något som du gärna delar med dig?Almen skrev:Nej, om just tunedem specifikt tror jag ingenting, som sagt.Men jag har känslan av att apparater som färgar väldigt litet har en god förmåga att förmedla "rytm". Det är möjligt att vi pratar om samma sak.
Almen skrev::D OK, jag vet inget om tunedem och du vet inget om F/E-lyssning.Moment-23 skrev:Är det verkligen så, att det är "snällt" material som spela vid F/E lyssning?
Med tanke på att det är endast ett fåtal apparater (någon procent?) som inte kunnat påvisas som färgande, så är nog testmaterialet som LTS använder ganska avslöjande, eller vad tror du?
Richard skrev:Du skulle bli förvånad, om du visste hur mycket frekvensgången i högtalarna påverkar upplevelsen av " tunedem ".
Detta, i kombination med mild samenesskompression genom biwiring och/eller dynamikfattiga slutsteg skapar goda förutsättningar för ett öronvänligt ljud.
(Men, jag antar att du inte tror mig- och det är ju ok )
H. Richard.
lennartj skrev:Till åtskilliga inspelningar finns det god information om vilka högtalare som använts vid mixning/mastring och det är långt ifrån alltid grejor som har rak tonkurva. Om mina högtalare har rakare eller åtminstone annorlunda tonkurva, är det då inte mer "transparent" återgivning om man kompenserar för skillnaden?![]()
![]()
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har lyssnat en hel del på 668 och 868. Och ja inte är 668 den som låter bäst vid en jämförelse.
Då kommer ju vän av ordningen att påstå att den har ju klarat F/E-lyssning enligt LTS metoden, fast det visade sig ju bara vara rykten.
Sent om sider så klämde ju IÖ fram att den inte alls var testad så utan att det var IÖ som lyssnat på den och tyckt den var bra. Fast det tog ju 2-3 år av diskussioner här där den försvarades med näbbar och klor innan försvararna fick reda på att dom hade blivit lite väl snabba med att påstå dess ofelbarhet.
Fast det där var väl knappast en korrekt beskrivning av vad IÖ sade hade gjorts...
(Bara för att inte låta detta inlägget stå emotsagt som varande en sanning)
Moment-23 skrev:Man kan tro det men jag vill gärna veta och eftersom någon påstod att det var snällt material så reagerade jag på det. Jag satte ju faktiskt ett frågetecken efter det jag skrev och det implicerar en undran att veta.
Jag har läst om F/E på LTS hemsida men jag såg inget om vilken sorts musik som det lyssnas på. Är det samma vid alla tester eller olika?
Bill50x skrev:Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Man kan tro det men jag vill gärna veta och eftersom någon påstod att det var snällt material så reagerade jag på det. Jag satte ju faktiskt ett frågetecken efter det jag skrev och det implicerar en undran att veta.
Jag har läst om F/E på LTS hemsida men jag såg inget om vilken sorts musik som det lyssnas på. Är det samma vid alla tester eller olika?
Jag känner mig lite skyldig till tanken om "snällt" testmaterial. Jag skrev att sådant ofta förekommer när man demar utrustning men menade absolut inte att det är sådan musik som används vid f/e-lyssning. Jag har ingen aning om vad som används vid dessa lyssningar.
Dessutom är "snällt" inte helt rätt heller. Vissa aspekter i apparaters ljudåtergivning kommer mycket väl fram med denna typ av välinspelad laidback jazz. Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!
/ B
Moment-23 skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har lyssnat en hel del på 668 och 868. Och ja inte är 668 den som låter bäst vid en jämförelse.
Då kommer ju vän av ordningen att påstå att den har ju klarat F/E-lyssning enligt LTS metoden, fast det visade sig ju bara vara rykten.
Sent om sider så klämde ju IÖ fram att den inte alls var testad så utan att det var IÖ som lyssnat på den och tyckt den var bra. Fast det tog ju 2-3 år av diskussioner här där den försvarades med näbbar och klor innan försvararna fick reda på att dom hade blivit lite väl snabba med att påstå dess ofelbarhet.
Fast det där var väl knappast en korrekt beskrivning av vad IÖ sade hade gjorts...
Hur gick det till då?
hifi-skeptikern skrev:Richard är helt enkelt ute och cyklar på sitt korståg mot väderkvarnar från Scotland! En aning onödigt att han måste kontaminera forumet med sitt kvasivetenskapliga ...
EDIT: Tog bort onödig formulering.
Magnuz skrev:Moment-23 skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har lyssnat en hel del på 668 och 868. Och ja inte är 668 den som låter bäst vid en jämförelse.
Hur gick det till då?
Med reservation för att jag minns fel var det väl både IÖ och andra som jämförde den med den gamla Sentec DiAna (som i sin tur provlyssnats i A/D/D/A-kedja). För övrigt är det väl (paradoxalt nog) mest "transparensmotståndarna" som påstått att 668 skulle vara perfekt eller att den skulle ha "klarat en F/E-test" (vilket för övrigt är omöjligt).
Richard skrev:hifi-skeptikern skrev:Richard är helt enkelt ute och cyklar på sitt korståg mot väderkvarnar från Scotland! En aning onödigt att han måste kontaminera forumet med sitt kvasivetenskapliga ...
EDIT: Tog bort onödig formulering.
Det blir alltid en hätsk stämning då man debatterar detta ämne, konstigt nog.
Det hela antar en smått religiös prägel, där de som ifrågasätter religionen, stämplas som kättare.
jag avser p.gr.a. detta att avstå för ytterligare debattering i denna fråga.
Den som har funderingar i huruvida det ligger något i tunedemmetoden, samt dess brister, kan ju läsa mina tidigare inlägg i tråden. Sedan kan ju var och en ta ställning till detta.
H. Richard.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men mycket få anläggningar klarar av att återge Iggy Pop & The Stooges liveskiva från 1977!
Hur vet du det, egentligen? Jag menar, den kanske helt enkelt låter fördjävligt (det finns väl ett och annat som tyder på det...) och låter den bra så är återgivningen (eller lyssnaren) felaktig.
Richard skrev:Den som har funderingar i huruvida det ligger något i tunedemmetoden, samt dess brister, kan ju läsa mina tidigare inlägg i tråden. Sedan kan ju var och en ta ställning till detta.
Moment-23 skrev:Ok, men hur matades dianan? Var det genom de digitala utgångarna på 668:an? Vilken, koax eller toslink?
Bill50x skrev:Jag säger som Moment-23, jag har aldrig varit 100% Linn-devoted.
Bill50x skrev:å andra sidan så är det väl hifi när det låter som verkligheten, även om det låter bumligt och skränigt?
Magnuz skrev:Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff.![]()
Moment-23 skrev:Magnuz skrev:Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff.![]()
Hepp, det var ju intressant.
Vilken anläggning har du?
Har du även högtalare från linn?
Upplever du ljudet som färgat eller mer neutralt?
Magnuz skrev:Moment-23 skrev:Magnuz skrev:Jag däremot äger en komplett Linn-rigg, vilket inte tycks hindra mig från att avfärda tune-dem som ren bluff.![]()
Hepp, det var ju intressant.
Vilken anläggning har du?
Har du även högtalare från linn?
Upplever du ljudet som färgat eller mer neutralt?
Högtalare, stärkare, skivspelare, you name it... Jag har haft flera olika uppsättningar med lite olika grejer och förstås hört ännu fler. Just nu kör jag med Classik och Keilidh. Jag upplever det "gamla Linn-ljudet", alltså från LK-lådornas tid, som ganska kraftigt färgat åt det mörka hållet. Många produkter låter lite som om man hade bomull i örat. Detta gäller även Keilidh som har en ganska kraftig färgning som gör att allt man lyssnar på låter lite Keilidh oavsett hur skivorna i sig låter. Detta stör dock inte mig så mycket eftersom jag tycker det låter trevligt.Dessutom är färgningen "förlåtande" vilket gör att det går att lyssna på gamla hemska punk- och hårdrocksskivor, vilket jag vill kunna göra ibland. Nyare Linn-grejer upplever jag som neutralare, men jag har inte hört de senaste årens prylar. Jag tycker de har blivit så dyra att det känns helt ointressant.
AVR4000 skrev:Hänger man med i musiken med en köksradio?;)
Tycker att sådana grötar ihop sångtexterna m.m, har diverse skivor som jag "återupptäckt" genom att spela dem på en bra stereo.
Vad det gäller CD-spelare, är det som transport eller används intern DAC?
Moment-23 skrev:Classik (music antar jag, inte movie?) är en av de linnprodukter jag faktiskt tycker är prisvärd. De går att hitta begagnade för runt 7kkr och då får man mycket för pengarna menar jag. Däremot kanske keilidh är lite tunga för de 2x40w som classik har? Den färgning som du nämner, att det drar åt det mörkare hållet har jag också upplevt med tex lk140 och katan. Däremot så tror jag att tex kolektor + lk140 (kombon går att hitta för ca 8kkr begagnat, det är riktigt prisvärt tycker jag) och ett par neutrala moderna högtalare (PiP kanske) skulle låta riktigt bra och utan den dovhet som äldre linnhögtalare kan ha.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster