Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Om det är så, vad beror det på?
Svante skrev:Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Om det är så, vad beror det på?
Svante skrev:Vad tror ni om att det kanske inte fanns så många hemhögtalare som gav så djup bas? Att det liksom inte var någon idé att spela in djupbasen?
mathsg skrev:En del ligger kanske i basen som instrument. Förr höll basen mera takten i musiken, mens den idag har fått en fristående roll att skapa stämning, ljudtryck och även hos vissa artister melodin. Helt enkelt en musikalisk utveckling som även gått hand i hand med bättre musikerförstärkeri inklusive PA system.
Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Svante skrev:Jo, jag säger inte att det inte fanns bas förr, men en påfallande stor del av musiken jag lyssnade på har iaf svagare bas. Tycker ju jag.
Svante skrev:Jo, jag säger inte att det inte fanns bas förr, men en påfallande stor del av musiken jag lyssnade på har iaf svagare bas. Tycker ju jag.
subjektivisten skrev:Kunde någon ge lite exempel på äldre inspelningar med dålig bas? Och om det är generellt inom viss sorts musik t ex.
Svante skrev:Jag spelade nyligen 800 grader med Ebba, den lät rätt klent. Det gäller rätt mycket i punksvängen skulle jag tro.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster