Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Martin,
jo örat är riktiningskänsligare vid 3-4 kHz oavsett källa. Men stereoåtergivning är som sagt en trick för att återge en ljudbild från endast två punkter. Man ska således undvika att ljudet är riktat vid 2.5-4 kHz. Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?
men det låter trevligare med stor spridning
Varför skulle den vara det? Jag vet inte men jag tänker mig nog den som extremt jämnspridande framför högtalaren och att den rullar av snyggt mot högre frekvenser ju mer off axis man kommer, men inte smalspridande direkt, lagomspridande eller optimalspridande kanske ifall man får uttycka sig så luddigt.Thomas_A skrev:Martin,
är en sådan högtalare smalspridande?
Jag kan tänka mig att det inte alls är hela historien så att säga. Det är nog mer än bara smal/bred spridning som ingår i de ryktena. Jag litar inte blint på dem iaf.Thomas_A skrev:Martin
rykten runt om i världen säger att en smalspridande högtalare oftast har precisare ljudbild pga av mindre inteferenser med egna rummet och ger mer information från inspelningen. Å andra sidan har en bredspridande högtalare ett mer diffust ljudfält som upplevs oftare likn ljudet från live-situationer.
Martin skrev:Thomas_A skrev:Resonans i örgången vid 3-4 kHz. Örat är känsligt för riktat ljud vid 3-4 kHz.
Nattlorden skrev:Thomas - jag sade inget om de frekvenserna, jag gjorde bara ett inlägg m.a.p. att du skrev: "Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?"
Du får väl lika mycket /inte/ stereo om du har artisten i rummet sidaom som om du har stereoanläggning där.
Thomas_A skrev:Martin,
jo örat är riktiningskänsligare vid 3-4 kHz oavsett källa.
Morello skrev:Eftersom jag var med när dessa mätningar gjordes kan säga att spekulationerna som förekommer här är helt meningslösa. Mätningarna gjordes för att integrera basmodulerna och sidosystemet (piP) - inte för att analysera sidosystemets klangbalans, då den redan är känd.
Är faktiskt något förvånad över att det spekuleras helt utan vetskap om relevanta parametrar.
EngelholmAudio skrev:Har en kompis här som har högtalare med diskant bakåt. Jag blir inte klok på ljudet. ALLT låter som att det är inspelat i en kyrka eller kört genom en hembio-förstärkare med HALL funktionen intryckt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster