Ino Audio piP + P-X + CR-8 = Hyggligt ljud typ ;)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 20:48

Martin,

jo örat är riktiningskänsligare vid 3-4 kHz oavsett källa. Men stereoåtergivning är som sagt en trick för att återge en ljudbild från endast två punkter. Man ska således undvika att ljudet är riktat vid 2.5-4 kHz. Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-25 20:50

Thomas - lyssna från rummet sidanom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 20:52

Nattlorden,

vad ska jag lyssna efter i det andra rummet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-25 20:54

"Eftersom jag var med när dessa mätningar gjordes kan säga att spekulationerna som förekommer här är helt meningslösa. Mätningarna gjordes för att integrera basmodulerna och sidosystemet (piP) - inte för att analysera sidosystemets klangbalans, då den redan är känd.

Är faktiskt något förvånad över att det spekuleras helt utan vetskap om relevanta parametrar."

ja visst är det konstigt att man tror att flertalet visade tonkurvor mellan 20 till 40k är systemmätningar :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-25 20:57

Ursäkta denna massiva OT. :oops: :)

Thomas_A skrev:Martin,

jo örat är riktiningskänsligare vid 3-4 kHz oavsett källa. Men stereoåtergivning är som sagt en trick för att återge en ljudbild från endast två punkter. Man ska således undvika att ljudet är riktat vid 2.5-4 kHz. Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?

Jag vet inte, dels pga att man nästan aldrig lyssnar "on-axis" (som det oftast definieras ur en högtalakostruktörs perspektiv), och även om man gör det "nästan" så är det verkligen svårt att veta att man verkligen gör det. Jag tycker det verkar ännu bättre att undvika ett riktat ljud överhuvudtaget förutom på något sätt jämnt ökande riktverkan mot högre frekvenser. Frågan är också hur pass rundstrålande ljudet vid 3-4kHz verkligen behöver vara, är det inte bättre om det helt enkelt är så jämnt som möjligt framför högtalaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 21:05

Martin,

direktljudsfältet kan nog defineras som +/-15 grader. Frågan kan ju bara besvaras i en massa olika typer av lyssningstester och experiment med direktljud och spridande ljud. Idén är ju inte ny, och det finns publikationer om detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-25 21:05

Thomas - om det låter naturligare när det inte är direktljud.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 21:06

Nåväl,

pIPens respons tycker jag verkar mkt fin (inte heller olik den respons jag har hemma... 8) :D )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 21:09

Nattlorden,

du får nog precisera dig. Utanför lyssningsfältet så försvinner ju stereoeffekten, dvs det är meningslöst att diskutera 3-4 kHz "effekten" då.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-25 21:18

oh well, hur iaf jag än vänder och vrider det så låter alla högtalare just högtalare - illusionen att meshuggah (eller annat coolt band)skulle stå livs levande hemma i lyssningsrummet är = kan inte inträffa!

men det låter trevligare med stor spridning, även olika höjd på högtalarna kan ibland låta bättre

tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-25 21:26

men det låter trevligare med stor spridning

celef, du borde lyssna på ett par högtalare som verkligen har bra och väl definierad ljudbild. Det går att få riktigt bra och tydligt ljud som även är trevligt kanske tom trevligare när man hör saker bättre, som rumsinformation tex, på inspelningarna. Kan förstå att rundstrålande ljud är tilltalande på vissa sätt om man ser till de flesta högtalarnas tillkortakommanden när det gäller ljudbild och detaljer, då vinner nog ett mer "spektralt komplett" ljudfält från en runstrålande högtalare, fast jämförelsen är inte direkt rättvis.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 21:31

Martin,

är en sådan högtalare smalspridande?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-25 21:39

är en sådan högtalare smalspridande?
Varför skulle den vara det? Jag vet inte men jag tänker mig nog den som extremt jämnspridande framför högtalaren och att den rullar av snyggt mot högre frekvenser ju mer off axis man kommer, men inte smalspridande direkt, lagomspridande eller optimalspridande kanske ifall man får uttycka sig så luddigt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 21:48

Martin

rykten runt om i världen säger att en smalspridande högtalare oftast har precisare ljudbild pga av mindre inteferenser med egna rummet och ger mer information från inspelningen. Å andra sidan har en bredspridande högtalare ett mer diffust ljudfält som upplevs oftare likn ljudet från live-situationer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-25 21:48

Thomas - jag sade inget om de frekvenserna, jag gjorde bara ett inlägg m.a.p. att du skrev: "Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?"

Du får väl lika mycket /inte/ stereo om du har artisten i rummet sidaom som om du har stereoanläggning där.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-25 22:10

Thomas_A skrev:Martin

rykten runt om i världen säger att en smalspridande högtalare oftast har precisare ljudbild pga av mindre inteferenser med egna rummet och ger mer information från inspelningen. Å andra sidan har en bredspridande högtalare ett mer diffust ljudfält som upplevs oftare likn ljudet från live-situationer.
Jag kan tänka mig att det inte alls är hela historien så att säga. Det är nog mer än bara smal/bred spridning som ingår i de ryktena. Jag litar inte blint på dem iaf.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-25 22:31

Oooh, vad jag längtar tills jag får lägga mina kladdiga rabarber på pX-2-kitet mitt! :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-25 22:37

Martin skrev:
Thomas_A skrev:Resonans i örgången vid 3-4 kHz. Örat är känsligt för riktat ljud vid 3-4 kHz.

- Gälla detta även 4-600Hz?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 22:42

Audiomaniker,

menar du 400-600 Hz?

I så fall:

Tips 1: Resonans/dist i MDF? (min erfarenhet)
Tips 2: Relativ nivå region 100-300 Hz vs 400-600? (rumseffekt)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 22:47

Nattlorden skrev:Thomas - jag sade inget om de frekvenserna, jag gjorde bara ett inlägg m.a.p. att du skrev: "Frågan är om det då inte är kanske ännu bättre med en något minskad direktljudsnivå, för att illusionen skall bli ännu bättre?"

Du får väl lika mycket /inte/ stereo om du har artisten i rummet sidaom som om du har stereoanläggning där.

Tja,

det blir nog ingen större skillnad eftersom jag avsåg en liten dip i direktljudsfältet vid 3-4 kHz. Tveksamt om det ger någon skillnad i rummet bredvid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-25 22:58

jo örat är riktiningskänsligare vid 3-4 kHz oavsett källa.

Kan du förklara det där. Menar du att ett enskilt öra är riktningskänsligt, eller att hjärnan fixar att bedömma riktningen med hjälp av båda öronen? Varför skulle resonansen i hörselgången påverka det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-08-25 23:03

Har Bamsefar jämfört denna kombo med pi60s eller i56s+bas?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-25 23:23

Svante

Med "riktningskänslighet" avses signaler från punktformade ljudkällor. Runt 2.5-4 khz är örat känsligare än vid övriga frekvenser. Om högtalaren har något lägre energi i direktljudet runt 2.5-4 khz (men kanske kompenserat med något mer energi i diffusfältet) kommer högtalaren att uppfattas mindre som punktkällor. Och också mer neutral vad jag förstått. Jag hittar dock inte referensen (som jag inte skaffat) där detta är testat (fanns förr på Linkwitzlabs hemsida).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-26 07:47

Belker skrev:Har Bamsefar jämfört denna kombo med pi60s eller i56s+bas?

Nej.......inte än i alla fall..... 8)
Best Regards
Bamsefar

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-26 09:06

Morello skrev:Eftersom jag var med när dessa mätningar gjordes kan säga att spekulationerna som förekommer här är helt meningslösa. Mätningarna gjordes för att integrera basmodulerna och sidosystemet (piP) - inte för att analysera sidosystemets klangbalans, då den redan är känd.

Är faktiskt något förvånad över att det spekuleras helt utan vetskap om relevanta parametrar. 8O

Just därför vore det kanske lämpligt att du, som var med, kunde förklara bakgrunden lite. :wink: Diskussionen rör för min del inte högtalarsystemet, utan tolkningar av mätningresultat :wink: . Jag ser detta helt enkelt som en möjlighet att förstå hur folk resonerar och tolkar resultat utifrån (mätnings) omständigheter. Vill du berätta, får du gärna bidra med upplysningar!

För övrigt: Bamsefar, jag har inga synpunkter på piP's prestanda. Jag har själv ägt ett par för några år sedan och min flickvän äger fortfarande ett par sådana. Jag tycker att det är verkligt roligt att du trivs, och att IÖ tillverkar så välljudande produkter till rimliga priser (i motstats till många andra tillverkare).

Mvh Mårten
Senast redigerad av Maarten 2004-08-26 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 09:20

måste säga att det är en högst komisk tråd detta då man lyckas disskutera om ca 10 saker samtidigt.
Allt medan bamsefar bara ville visa att han fått sina baslådor intrimmade.. :D

edit: jag får förövrigt bara gratulera. jag kan tro att det låter smaskens. inte utan att man blir avundsjuk :cry: :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-26 10:02

"celef, du borde lyssna på ett par högtalare som verkligen har bra och väl definierad ljudbild. Det går att få riktigt bra och tydligt ljud som även är trevligt kanske tom trevligare när man hör saker bättre, som rumsinformation tex, på inspelningarna. Kan förstå att rundstrålande ljud är tilltalande på vissa sätt om man ser till de flesta högtalarnas tillkortakommanden när det gäller ljudbild och detaljer, då vinner nog ett mer "spektralt komplett" ljudfält från en runstrålande högtalare, fast jämförelsen är inte direkt rättvis."

du har nog rätt, vilka system borde man höra tycker du?

den ringa erfarenhet jag har så tycker jag nog att "energifältet" är högre prioriterat än direktdito - kanske beror det på rummet och/eller dåliga högtalare

resultaten från nrc's (?) forskning verkar vara något att ta efter
Bikinitider

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-26 11:11

En 11'e diskussion är då detta med rundstrålande vs direktstrålande högtalare.

Har en kompis här som har högtalare med diskant bakåt. Jag blir inte klok på ljudet. ALLT låter som att det är inspelat i en kyrka eller kört genom en hembio-förstärkare med HALL funktionen intryckt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 11:25

EngelholmAudio skrev:Har en kompis här som har högtalare med diskant bakåt. Jag blir inte klok på ljudet. ALLT låter som att det är inspelat i en kyrka eller kört genom en hembio-förstärkare med HALL funktionen intryckt.

Så tyckte jag Carlssonljudet lät. T.ex. OA5. Stor sörja men ju äldre gubben blev ju mer direktriktade blev hans låddur. Kanske skulle Carlsson ha varit helt direktriktad idag om han hade fått fortsätta.
Senast redigerad av Flint 2004-08-26 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-26 11:33

Många högtalare med bakåtdiskant kan man reglera den just så att det inte skall bli för mycket, den skall bara addera lite luftighet, inte ger eko-effekt.

Von Schweikert och Snell tycker jag det fungerat på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi