Ferguson 3481 - budgetvintage

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Ferguson 3481 - budgetvintage

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-29 19:34

Jag bar hem en så´n här för ett par dagar sedan. 40 kr på en loppis.
Jag har haft en likadan tidigare, men sålde den, vilket jag sedan ångrade. Spelar helt okej, med tanke på den låga effekten.
1973 var detta en ganska modern budgetmaskin eftersom den har dc-kopplat slutsteg. Uteffekten är 20 W i fyra ohm. Priset låg runt tusenlappen.
Mjukt och fint vintageljud.
Helt klart värd 40 spänn.

Någon mer än mig med erfarenheter av denna maskin?

Bild

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-29 19:49

Jag hade en sådan fast med 2*40 eller 45 watt, körde den nästan i 10 år. Fick väl köra kolbanorna emellanåt för att slippa knastret när man drog på volym. Hade även Fergusons Goodman högtalare 4st basreflexlådor, förstärkaren hade ju någon 4 kanalsknapp, hur detta fungerade har jag ingen aning om. Jag hade även Fergusons Garrard skivspelare och Fergusons Nakamichi kasettspelare. Totalt var jag nöjd med anläggningen i många år. Nu är anläggningen spridd åt olika håll förstärkaren var det sista som jag gjorde mig av med.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-29 21:12

mathsg skrev:Jag hade en sådan fast med 2*40 eller 45 watt, körde den nästan i 10 år. Fick väl köra kolbanorna emellanåt för att slippa knastret när man drog på volym. Hade även Fergusons Goodman högtalare 4st basreflexlådor, förstärkaren hade ju någon 4 kanalsknapp, hur detta fungerade har jag ingen aning om. Jag hade även Fergusons Garrard skivspelare och Fergusons Nakamichi kasettspelare. Totalt var jag nöjd med anläggningen i många år. Nu är anläggningen spridd åt olika håll förstärkaren var det sista som jag gjorde mig av med.

Kul att någon minns den!
Och någon som haft en hel Ferguson-anläggning!
Ja, det var väl inte high-end på sin tid, men helt okej budgethifi var det väl?

2 x 40 W i 4 ohm, just det - den heter 3483.
Fanns även en modell med mellanvåg: 3482.
Vad tyckte du om förstärkarens återgivningskvalité?
Här hos mig fungerar den inte helt bra ihop med mina "Luxor 8071 Transmissionline", tycker jag. Återgivningen blir lite väl hård i diskanten.
M v h

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-29 21:48

Med Ferguson/Goodman högtalarna tyckte jag de var bra, prövade aldrig några andra högtalare, jag har väl aldrig "dömt" anläggningar utan alltid trivts med det jag har, den delen som krånglade mest var automatiken i ferguson/garrard spelaren, man skulle dra i en spak så skulle pickupen landa på ingångsspåret, spela skivan och gå tillbaks till utgångsläget, detta fick till slut kopplas bort när man inte fick höra mer än halva sista låten.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-29 22:36

De här engelsmännen dras med två problem.Dels lider de av crossover- dist speciellt i diskanten(där har du nog förklaringen till det lite hårda ljudet,Kjell),dels är det svårt att hitta ett bra smörjmedel till potarna som gärna vill skrapa lite.
Att vissa har crossover-dist beror åtminstone delvis på att man inte har brytt sig om att ha en justering för tomgångsströmmen(endast två diodkopplade transistorer i serie i biaskedjan)utan bara kastat ut dom som dom blev.Det lönar sig alltså att kolla tomgångsströmmen.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-30 01:18

Rolf!
Hej!
Har du kopplingsschema till 3481:an?
M v h

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-03-30 01:39

En sådan där fick jag av min gymnastiklärarinna kommer jag ihåg! Skön maskin,fick också ett par högtalare med en mirsch-liknande konstruktion ...gamma bbk-8" bas och philips diskant uppåt..skumplastfronter, kan det varit ett par alfa(?) nu drömde jag iväg här:) Hade också en ferguson maskin med inbyggt vinylspelare,men den var kortare om jag minns rätt.Kul med flashbacks iaf!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-30 08:31

vin-Tage skrev:fick också ett par högtalare med en mirsch-liknande konstruktion ...gamma bbk-8" bas och philips diskant uppåt..skumplastfronter,

Då var det kanske "3425". Ser ut som OA 5 ungerfär, fast med skum istället för nät. Har en Gamma-bas och en Philips AD 0160. Bägge uppåtriktade. Diskanten har dessutom en spridarkon. Jag har ingen bild, men de finns med i Hifi-handboken 1975

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-03-30 10:37

Vill inte förstöra din tråd om just Ferguson nu.Men jag var otydlig i min beskrivning,det var bara diskanten som var uppåt,gamman och mellanregistret(8-kantigt philips?) var framåt, väldigt lika OM 3-28 om jag minns rätt,det var ju 15år sen :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-01 15:10

Jag kan stötta Vin-Tage här: min kompis hade också en sådan konfiguration: Ferguson med inbyggd skivspelare och ett par OM3-28-linande lådor. Jo, det var en Philips AD 0163 T riktad uppåt och en bas med åttkantig chassi riktat framåt.

Den kombinationen har jag erfarenhet av! Vi körde disko på logen 74-76 med den, innan den brann... Kraven var, om man säger, mindre på den tiden. Jag vill minnas ett par tillfällen då det klippte så att det förmodligen kom mest fyrkantvåg ur slutstegen... Stackars diskantelement!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-04-01 19:17

Kjell_Kranzberg skrev:
Då var det kanske "3425". Ser ut som OA 5 ungerfär, fast med skum istället för nät. Har en Gamma-bas och en Philips AD 0160. Bägge uppåtriktade. Diskanten har dessutom en spridarkon. Jag har ingen bild, men de finns med i Hifi-handboken 1975

Du har inte hört dem?
Bara sett dem på bild, och tycker de ser intressanta ut. :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-04-01 21:21

Ferguson 3425 är en OA5-liknande sak med bara uppåtriktade element.Två 20cm basar(kan ev vara SEAS-lite osäkert här)plus den gamla vanliga Philipsdiskanten AD0160,dock med en spridarkon uppepå.Ett stort skumplastsjok i st för nät.

I Hifihandboken står det att det ska vara 17cm basar,men det vågar jag nästan säga är fel.Det finns en mindre modell av den här som har just 17cm basar,dock inga SEAS(jag har själv sett den i verkligheten) men har tyvärr inget nummer på den.

Återgå till Vintage-hifi