Moment-23 skrev:lennartj skrev:Till åtskilliga inspelningar finns det god information om vilka högtalare som använts vid mixning/mastring och det är långt ifrån alltid grejor som har rak tonkurva. Om mina högtalare har rakare eller åtminstone annorlunda tonkurva, är det då inte mer "transparent" återgivning om man kompenserar för skillnaden?![]()
![]()
Man kan ju tycka det. Men då blir väl argumentet från de som hyllar absolut transparens att du kan inte veta när det blir helt transparent, eller så nära som anläggningen klarar. Det kan man bara veta om man F/E testar enligt konstens alla regler. Mao helt omöjligt hemma utan specialutrutning.
Att du bestämmer när du tycker att det är transparent är ajaj. Du kan möjligen bestämma vad du föredrar, men du ska då veta att det är en subjektiv bedömning som saknar all relevans för någon annan jada jada jada...
Jag håller bara med om att invändningsfria F/E-tester kan göras för komponenter och delar av signalkedjor med elektrisk in- och ut-signal.
En annan intressant test som används, mest i England tror jag, är live vesus recorded. Micaelson&Austin har väl varit aktiva på mässor där musiker placerade mellan högtalarna spelat live och det hela spelats in och man har även i perfekt synk tonat in uppspelning under liveframförandet och musikerna har släppt instrumenten med en del tappade hakor som följd.
Någon äkta F/E-test är det ju ändå inte, och absolut transparens, nja kanske i någon lyssnarposition?
När hela kedjan är med från mikrofonval och mikrofonplacering till högtalarval och deras placering och rumsanpassning menar jag att någon "absolut sanning" inte kan definieras och att "transparens" är en subjektiv uppfattning att vid ett visst testfall kan ingen avvikele konstateras.