Är min trafo död?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Niklase

Är min trafo död?

Inläggav Niklase » 2008-03-30 22:06

Jag tappade en mätpinne till multimetern förut och kortslöt primärsidan på trafon, säkringen i nätbrunnen gick. Kan det ha gjort att primärlindningen har bränts av?

För visst är det väl så att lindningarna ska ha kontakt med varandra, parvis då alltså? Just nu har sekundärerna kontakt men inte primären, och det är inte heller någon spänning ut på sekundärerna.

Det sitter väl inte nån säkring inne i trafon, farsan hade en liten fundering på det förrut.

Trafon är en ringkärna, Velleman 225VA / 2x21V

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-31 00:35

Mellan vilka punkter kortslöt du? Har du >> MOhm i primären?

Hur stor var säkringen som du brände av?

Förhandsgissning är att du inte har bränt primären men har din nätbrunn inte två säkringar? En del har det nämligen.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-31 08:11

Rent spontant borde trafon klarat sig eftersom du kortslöt primärsidan.

Jag har hört att en del transformatorer har en inbyggd termosäkring men om det bryter för gott eller funkar som termostat vet jag inte. Men en sådan lär ju inte reagera för en kortslutning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-03-31 08:27

Om du ohm mäter på primärsidan efter säkringsbrunnen, så ska du ha kontakt. Har du inte det så har antingen primärlindningen gått sönder eller också finns det en termosäkring som gått.

Kan vara problem att hitta. Sitter ibland under skyddstejpen runt trafon. Består av 2 metallbleck som är hoplödda med tenn som har given smältpunkt.

Sten R

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-03-31 14:01

Tack för svaren.

Per-Anders:
Säkringen var på 3.15A och jag kortslöt de två blecken på nätbrunnen där primärledningarna går in, via en brytare.
Det hela låg på skrivbordet när det hände och inget var inkopplat efter trafon.

Rylandes:
Min multimeter är inte manick nog att hitta några Ohm alls på primärsidan, alltså ingen kontakt alls.

Jag kollade på Vellemans hemsida och det ska finnas en 130 graders termosäkring. Jag får väl rulla av lite plast och se vad jag hittar.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-31 17:03

En sådan brutal kortslutning påverkar nog inte termosäkringen men har du tur så kanske det är så.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-03-31 21:20

Nej det var visst inte nån termosäkring som gick. Istället hade ena kabeln ut lossnat från lindningen. Bara att löda dit igen och vipps så vart det kontakt.

Surt bara att behöva linda av och på halva sekundärlindningarna för att komma åt...

Tack för hjälpen!

Återgå till DIY-forum