Kaffekoppen skrev:Skitkul test! Hoppas det löser sig med bilderna också
Under tiden går det fint att titta på de bilder vars adresser ligger mellan IMG-taggarna, klipp och klistra in bara! Men det kanske alla förstått?

Per.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Skitkul test! Hoppas det löser sig med bilderna också
dwain1 skrev:skitkul test![]()
Jag tycker det är kanonkul att någon vågar jämföra dom dära ino burkarna mot ett par så gammla högtalare.
Jag blir väldigt förvånad över att det dessutom inte är en enorm skillnad.
Hmm jag blir faktiskt sugen på att lyssna på ett par sådana luxor högtalare.
Någon runt om halmstad som äger ett par sådana?
Vad brukar dom ligga på beggade?
Kraniet skrev:lustig slutsats att dra. att alla högtalare från 70-talet är bättre än dagens.
det är det ju ingen som sagt. bara att det inte hänt nåt speciellt i högtalarutveckligen. samma material används idag, samma metoder. samma lådmaterial och dämpmaterial.
visst de har skiftat utseende lite i detalj men i princip är det samma saker. man vet i princip inget idag som man inte redan klurat ut på 70-80 talet.
men är det så konstigt egentligen? på den tiden var HiFi en allemanssak. Det fanns ett genuint allmänt intresse för välljud, och det fick ta plats! Idag ska det helst vara ett mini/midi-system som inte får synas, speciellt inte "dom där fula högtalarna".
De största namnen inom högtalare (tex Kantor, D'appolito osv) kom fram under den tidsperioden. Många skapelser från då är fortfarande svåroöverträffade.
Men det är ju ingen generell sanning. Ta tex hemmabiorecievers idag. Många modeller tillverkas med större precision och med bättre slutresultat än många sk "high-end" märken.
även de billigaste tillverkarna av högtalarelement som Tang Band kan göra element med väldigt stor precision. Ja tom av "tillräckligt god precision" som tillfredställer det mesta på mainstream marknaden. Ett normalt element idag motsvarar nog de bättre som fanns förr.
Eftersom det ska göras vinst på vinst så används det som är tillräckligt bra istället för det bästa.
Hur bra skulle denna luxor vara om den använde det bästa av dagens element? Basar med kopparklädda magnetsystem och avancerade konmaterial osv? Förmodligen väldigt mycket bättre. En uppgradering av filtret från trötta gamla elektrolyter visar att filtret är korrekt utformat men att en nyare polykondensator ger bättre/renare ljud.
Konstruktionen är sund, på många sätt säkert mer sund än skapelser från Wilson Audio eller nån liknande clowntillverkare (som använder allt det där nya dyra men inte kan montera ihop det rätt).
Teorin bakom högtalare är samma. Vi använder fortfarande T/S värden för att räkna på lådor, dessa mäts upp på samma sätt som de gjordes förr (fysiken är ju densamma..). Filter konstrueras på samma vis. osv.
Men allt det är väldigt skillt från att säga "därför är en högtalare från 70-talet bättre än det som finns idag".
Det som sagts är att vissa högtalare från då är lika bra eller bättre än vissa högtalare idag. Av den enkla anledningen att det är idén bakom konstruktionen som i största del bestämmer slutresultatet. Det är verkligen en realisering av uttrycket "summan är mer än delarna". En dåligt genomförd konstruktion kommer bli lidande även om de ingående komponenterna är jättebra. Samtidigt kan "sämre" delar bli en bättre helhet än de enskilda delarna är i sig.
Om man tycker detta är konstigt så kan jag tycka man lever i en lite väl inskränkt och naiv världsuppfattning.
Vad gälelr testet i övrigt kan ju ingen som inte vara där säga nåt om vad som upplevdes. Annat än att säga att jag skulle vilja lyssna själv för att kunna dra några direkta slutsatser så vill jag bara gratulera till en trevlig redovisning av testet.
Att båda gick därifrån nöjda med sina egna grejjor måste ju ses som en vinst.
Hej,vi provade inga andra placeringar,den vänsta pi60 har dämpning bakom sig men inte optimalt säkert,å andra sidan så har väl inte den högra luxorlådan nån vidare placering heller en bit ut i dörröppningen. Är av den fulla övertygelsen att resultatet blivit desamma med omvänd placering av paren. Mvh.jeppe skrev:Kul test!
Den vänstra stackars pi60 ser dock ut att inte trivas så bra helt intryckt i hörnet utan dämpning, testade ni fler uppställningar?
rhenrics skrev:det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
rhenrics skrev:
det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
Kraniet skrev:rhenrics skrev:
det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
jo men det är ju en viss skillnad mellan vad som verkligen används och vad som inte används.
de flesta "high-end" märken använder inga såna avancerade program. enligt en känd profil här på faktiskt är datormodeller dessutom bara av ondo.![]()
visst har det tillkommit material som kevlar, kolfiber och magnesium mm. men de är inte entydigt bättre eller sämre än papper nödvändigtvis.
för att ta extrema exempel kan man ju nämna focals berylliumdiskanter. ett av de "bästa" materialen för en diskant. Men dom har vänt domen fel väg! Vad hjälper avancerade material och fem analyser om man inte vet vad man ska göra för att få bäst resultat?
Men sen blir det väl också definitionsfrågor vad gäller "bättre" och "sämre". Vilka egenskaper avses? Är det helheten eller vissa delar? Om Den ena är bättre på en sak men sämre på allt annat är den då bättre?
I min erfarenhet så är det inte priset eller utseendet som bestämmer vilken produkt som är bättre. Jag har lyssnat på 150 000 kr elektronik som varit så uruselt att jag längtat efter ett "PMPO minisystem" från OK.
Samtidigt har jag hört billigt "skräp" låta bättre än hifiskriftsvinnare.
Om man tror att nåt är entydigt bättre för att det är nyare/dyrare/snyggare/häftigare så bör man nog tänka om. (Det omvända också förstås)
Men nu har vi två personer som gjort en ärlig och uppriktig rapportering på en reel och seriös jämförelse och de rapporterar att "den gamle" i princip låter lika bra som "den nya" (om man nu klassar pi60 som ny).
Jag tycker det är helt fel att tänka i så polariserande termer. "Vi och dom"-tänkande är så skadligt, onödigt och tråkigt att man bör sluta med det rakt av.
Det som är är, ovestt vad man har för personlig åsikt. När man inte accepterar det är det dogma som tar över. Från det kommer ingen konstruktiv framtid.
zapanasta skrev:Hej,vi provade inga andra placeringar,den vänsta pi60 har dämpning bakom sig men inte optimalt säkert,å andra sidan så har väl inte den högra luxorlådan nån vidare placering heller en bit ut i dörröppningen. Är av den fulla övertygelsen att resultatet blivit desamma med omvänd placering av paren. Mvh.jeppe skrev:Kul test!
Den vänstra stackars pi60 ser dock ut att inte trivas så bra helt intryckt i hörnet utan dämpning, testade ni fler uppställningar?
Har du nog rätt i,men som sagt vi lyssnade väl mest på förhållandet mellan dom olika registren(klangegenskaperna)Detta med placering,möblemang osv kan man älta i all evighet.Det var ju ett relativt enkelt test så man får väl ta det som det är ,en kul grej helt enkelt.MvhMartin skrev:Borde bli skillnad i stabilitet/fokus i ljudbilden när högtalaren hamnar för nära väggen.
Martin skrev:CL: Du får nog ta och acceptera att det inte är någon som känner igen sig i dina "problem" som du målar upp.
Till råga på allt verkar dina metoder bestå i att ironisera över och förolämpa andra medlemmar och hur du hoppas kunna nå fram med någon typ av budskap (befogat eller ej) är och förblir en gåta. Det är ingen som lyssnar på någon med en sådan rutten attityd och brist på respekt gentemot andra medlemmar. Försök att inte använda sådana här ämnen som "slagträn" i ditt väckelsekorståg i fortsättningen då det varken är trevligt eller leder till något bra. Det borde du ha förstått vid det här laget. Det enda det bidrar till är ju att få ditt eget ansikte att se illa ut.
zapanasta skrev:Har du nog rätt i,men som sagt vi lyssnade väl mest på förhållandet mellan dom olika registren(klangegenskaperna)Detta med placering,möblemang osv kan man älta i all evighet.Det var ju ett relativt enkelt test så man får väl ta det som det är ,en kul grej helt enkelt.MvhMartin skrev:Borde bli skillnad i stabilitet/fokus i ljudbilden när högtalaren hamnar för nära väggen.
zapanasta skrev:Hej,jag tror resultatet blivit detsamma fast vi flyttat runt dom eller gjort testet hemma hos mig,dvs djupbasen likvärdig,lite mer kropp i röster pi60,lite mer detaljer i diskant(ljusare ljudkaraktär)luxor 8071.
celef skrev:jag tror att man gör ett misstag om man tror att inget har förbättrats på 30 år!
jag vet dock inte om luxor fortfarande tillverkar högtalare, det gör dom säkert inte, men om dom gjorde det så borde dom idag ha 30 år mer erfarenhet - det om något borde resultera i bättre högtalare.
det gäller nog även ino som alla andra långvariga tillverkare. exempelvis kan ju materialet ha finslipats påfallande men väl dolt för ögat. men viktigare är väl den ökade förståelsen för vad som är viktigt för bra ljud. att sedan många moderna högtalare är "marknadsanpassade" är ju en annan sak
norman skrev:Hoppas du inte blir avskräckt av tjafset... Tycker du redovisat förutsättningarna för testet och då kan ju läsaren bedöma själv om den vill lita på det eller ej. Alltså: hellre ett enklare test där det redovisats vad man gjort än ett komplicerat som aldrig blir av...
Känner att jag själv vill testa något nu...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], hifikg och 35 gäster